építészet : környezet : innováció

Az hatodik nap: az ötödik futam: Sima verseny, rázós kikötés, Adriatic Challenge Architect Regatta

Az Adriai-tenger kalózai folytatják útjukat a kies és kietlen szigetek közt. De minden jó, ha a vége jó: a sérüléseikkel és a kikötőőrrel bíbelődő csapat estére sikeresen benavigál a parkolóhelyére, hogy nyugovóra térjen. Reisz Ádám összefoglalója az ötödik versenynapról.

A vitorlás verseny nézőként, lássuk be, közepesen látványos esemény. A horizonton, egymástól esetenként kilométer távolságra szétszórva ringatóznak a hajók, az embernek gőze sincs melyik melyik, hacsak nincs nála egy zseb Hubble teleszkóp, amivel leolvassa az orra festett rajtszámot. De még ha így is tesz, nézőként nyugodtan belefér a verseny alatt egy kiadós ebéd, de valószínű, hogy a délutáni szundi is, anélkül, hogy lemaradjon egy fontos előzésről. Négy futam után újat mondani így nem könnyű.

Parkoló Trogirben

A mai, ötödik futam Trogir és Tribunj között kerül megrendezésre, az előző után a legnagyobb kérdés, hogy az összetettben vezető csapatunk első három futamgyőzelmét követő legutóbbi második helyezése után a hullámvölgyből lefele vagy felfele kerül ki. A hullámvölgy kifejezés igen jól fest egy tengeri versenyen, de ezzel együtt egy második hely után kissé nagyképű kijelentés. Elkapott minket a gépszíj, és most már nemcsak Takács Viktor kapitány, de az FBIstudio-Anterra csapat teljes legénysége feszülő izmokkal és akarattal dolgozik azon, hogy ezt a versenyt megnyerjük. A kötelekben állandóan hasra eső, fedélzeten csetlő-botló esetenként tengeribetegségtől rókázó zöldfülű legénységből mostanra összeszokott idomított fehéregereket faragott a kapitány. Eme gyorstalpaló továbbképzés szellemisége távol állt a liberális nevelési elveket valló Waldorf módszertől, de valljuk be, kis esélye van, hogy az iskola az oldalára dől és a gyerekek kiesnek az ablakon, ha nem teszik helyére a táblánál a krétát.

A sivatag Trogirnál

Sajnos nem tudom mi zajlik a többi versenyhajón, de a miénken mindenkinek folyamatosan dolga van, akkor is ha nincs. Ilyenkor ugyanis a hajó oldalán kilógva kell annak egyensúlyához hozzájárulni. Ez alól ritka kivétel, ha valakinek a kajütben kell a navigáción az irányt ellenőrizni, de ezt is csak akkor szabad, ha éppen arra az oldalra dől a hajó ahol a készüléket elhelyezték. Ezek az apróságok elsőször viccesnek hatottak, ahogy az is, hogy a hajó oldaláról le kellett mossuk az odatapadt moszatot indulás előtt, vagy, hogy a mi hajónkon nincs víz, mert azt kiengedtük, felesleges súlynak titulálva a higiénia eme élvezetes alapeszközét. De a legfontosabb a meló. Pedig az Adrián ülünk egy 42 láb hosszú yachton, a többi hasonló jacht között, ahol felszabadult társaságok barnulnak a türkizkék lagúnák öbleiben, a különbség, hogy nekik nincs izomlázuk.

Dől

Ha összeadnánk a sérüléseinket, akkor egy fél évre elegendő gyakorlatot adna a Sote traumatológia hallgatóinak. Hat éves koromban, a játszótérről hazatérve, miután leestem a mászókáról majd elütött a hinta, ami miatt megvertek a hétévesek, nem néztem ki úgy, mint most. A térdemen égési sérülések, a lábamon horzsolások, a kezemen vágások, vízhólyagok, a talpamban valamelyik kedélyjavító szesz üvegének törött szilánkja. A sípcsontunk olyan, mint a dunántúli dombság a sok ütéstől. És például Regő stigmái sokkal csúnyábbak, de annak ellenére, hogy az egyik lábára nem tud ráállni mióta a bum barátságosan hátba lökte, ugyanúgy kint van a fedélzeten és tépi a kötelet maradék alsó végtagjára támaszkodva. Mivel nem találtunk a méretében falábat a marina bazárjában, így kénytelen továbbra is egy lábon ugrándozva közlekedni a hajón. Ijesztően néz ki a mutatvány, most nem lennék se a fogorvosa, se az utas biztosítója helyében, elég rosszak az oddsai. Viszont épp ez a lelkesedés az, ami ezen a versenyen a szelet a mi vitorlánkba tereli, és a mai futamon megint, immár ötből negyedszer leszünk elsők.

Navigál

Ez egyben azt is jelenti, hogy bár egy futam még hátra van, már mindenképpen mi, az FBIstudio-Anterra csapata, nyerjük az idei évi Adriatic Challenge építész regattát. A tribunji kikötő városi részére állítjuk be a hajókat érkezési sorrendben, elég nagy szélben és hullámzásban, tekintettel arra, hogy ebben a kikötőben a hullámtörőt feltehetően abból a pályázati pénzből óhajtották megépíteni, amit nem nyertek meg. Na, szóval a hullámtörőt egy szigorú kikötőmesterrel igyekezett pótolni a helyi önkormányzat, aki szerint az a lényeg, hogy minél gyorsabban kell kikötni, mert megmelegszik söre a mólóra kitelepült kávézó asztalán.

A mögöttünk befutó 52-es Kálmán Ernőék csapata akkora lelkesedéssel követi az instrukciókat, hogy a jachttal nekiállnak lebontani a több száz éves kőmólót. Tettük műemlékvédelemi szempontból megkérdőjelezhető, és nincs szép hangja se, ahogy a hajó teljes gőzzel nekitolat a városnak, sajnos a második próbálkozás sem túl sikeres. Persze próbáljon meg földi halandó károkozás nélkül beállni egy kristálypoharakat szállító nyerges vontatóval az Auchan parkolójába miközben 7-es erejű földrengés van. Recseg-ropog a hajó ahogy ismét tiszta erőből beletolat a falba, de a kőmóló meg se nyekken, helyette a hajó sarka és kicsit a kormánylapátja az, ami sírva kiállt a kaucióért. Ezután Ernőék mérsékelten örülnek a második helyüknek, pedig szép eredmény, viszont egy kenőkéssel és valami építési glettel nekiállnak sufnituningolni a megreccsent luxusverdát.

Ugrik

Nem ők az egyetlenek, akik megküzdenek a kikötéssel, mert a kikötőmester söre egyre melegebb, a szél, a hullámzás és az áramlatok egyre erősebbek. Végül azért érzi a csóka, hogy kár volt a mólóba állítani a járgányt és rendkívül gálánsan elenged 30 kunát a kikötői díjból. Ernőék bosszúból egy magyar pálinkával kedveskednek neki, amit szegény alak sápadt fejjel hápogva próbál megköszönni, de elmegy a hangja a 60 fokos szesztől, ami egyben azt is jelenti, hogy ma már több hajót nem tud a kikötő fogadni.

Reisz Ádám, Tribunj, Horvátország.

1. 60 New york, (Takács Viktor, Fernezelyi Gergely, FBIstudio-Anterra)
2. 52 Cape Horn (Kálmán Ernő, Shanghai)
3. 53 Cape Town (Ulrich Tamás, UITaNor )
4. 59 les sable D’olonne (Schiffert Péter, Der Plan)
5. 58 Las Palmas (Nikl István, Nagy Csaba, Art-tour)
6. 50 Auckland (Noll Tamás, TeamPannon)
7. 51 Cape Cod (Sárközi Csaba Blaumontag)

Összesített eredmény 5 futam után:
1. 60 New york, (Takács Viktor, Fernezelyi Gergely, FBIstudio-Anterra) 6pont
2. 59 les sable D’olonne (Schiffert Péter, Der Plan) 13 pont
3. 50 Auckland (Noll Tamás, TeamPannon) 21 pont
4. 53 Cape Town (Ulrich Tamás, UITaNor ) 22 pont
5. 58 Las Palmas (Nikl István, Nagy Csaba, Art-tour) 23 pont
6. 51 Cape Cod (Sárközi Csaba Blaumontag) 28 pont
7. 52 Cape Horn (Kálmán Ernő, Shanghai) 29 pont

 

vélemény írásához jelentkezzen be »