| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Design/Vizuális kommunikáció

Az urbanista Vasarely

1/11

Geometrikus kép a Déli Pályaudvarnál, 1986., forrás: kozterkep.hu

Jel-szobor Pécsett, 1977., forrás: szubkult.hu

Freskó a montparnasse-i pályaudvaron, forrás: mcalp.fr

Caracas Egyetem, Hódolat Malevichnek 1954., architetturaeviaggi.it

Renault logó, 1972., forrás: centrepompidou.fr

Manipur mintás Rosenthal porcelán, 1978-1980, fotó: britishmuseum.com

A kiállításra elhozták és felépítették az eredetileg Frankfurt am Main-ban található Deutsche Bundesbank étkezőjének díszítését is. fotó: Dr. Mészáros Flóra

Victor Vasarely életműkiállítása május hatodikáig tekinthető meg a párizsi Pompidou Központban.

Részlet a kiállításból, háttérben a Deutsche Bundesbank díszítése., fotó: Dr. Mészáros Flóra

Victor Vasarely, forrás: fondationvasarely.org

Freskó a montparnasse-i pályaudvaron, forrás: mcalp.fr

?>
Geometrikus kép a Déli Pályaudvarnál, 1986., forrás: kozterkep.hu
?>
Jel-szobor Pécsett, 1977., forrás: szubkult.hu
?>
Freskó a montparnasse-i pályaudvaron, forrás: mcalp.fr
?>
Caracas Egyetem, Hódolat Malevichnek 1954., architetturaeviaggi.it
?>
Renault logó, 1972., forrás: centrepompidou.fr
?>
Manipur mintás Rosenthal porcelán, 1978-1980, fotó: britishmuseum.com
?>
A kiállításra elhozták és felépítették az eredetileg Frankfurt am Main-ban található Deutsche Bundesbank étkezőjének díszítését is. fotó: Dr. Mészáros Flóra
?>
Victor Vasarely életműkiállítása május hatodikáig tekinthető meg a párizsi Pompidou Központban.
?>
Részlet a kiállításból, háttérben a Deutsche Bundesbank díszítése., fotó: Dr. Mészáros Flóra
?>
Victor Vasarely, forrás: fondationvasarely.org
?>
Freskó a montparnasse-i pályaudvaron, forrás: mcalp.fr
1/11

Geometrikus kép a Déli Pályaudvarnál, 1986., forrás: kozterkep.hu

Jel-szobor Pécsett, 1977., forrás: szubkult.hu

Freskó a montparnasse-i pályaudvaron, forrás: mcalp.fr

Caracas Egyetem, Hódolat Malevichnek 1954., architetturaeviaggi.it

Renault logó, 1972., forrás: centrepompidou.fr

Manipur mintás Rosenthal porcelán, 1978-1980, fotó: britishmuseum.com

A kiállításra elhozták és felépítették az eredetileg Frankfurt am Main-ban található Deutsche Bundesbank étkezőjének díszítését is. fotó: Dr. Mészáros Flóra

Victor Vasarely életműkiállítása május hatodikáig tekinthető meg a párizsi Pompidou Központban.

Részlet a kiállításból, háttérben a Deutsche Bundesbank díszítése., fotó: Dr. Mészáros Flóra

Victor Vasarely, forrás: fondationvasarely.org

Freskó a montparnasse-i pályaudvaron, forrás: mcalp.fr

Az urbanista Vasarely
Design/Vizuális kommunikáció

Az urbanista Vasarely

2019.02.14. 10:30

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Pleskovics Viola
Mészáros Flóra

Földrajzi hely:
Párizs

Építészek, alkotók:
Victor Vasarely

A háború utáni nonfiguratív művészet kulcsfigurája előtt tiszteleg Párizs. Öt évtized után nem akármilyen kiállítást rendeztek tiszteletére és nem is akármilyen helyen: a Pompidou Központban, ahol mintegy háromszáz műalkotás, köztük festmények, fotók és műtárgyak engednek betekintést Victor Vasarely rendkívüli világába.

 

Fél éve tudósítottunk a Pompidou kiállításáról, s mutattuk meg hogy szerencsére a XX. századi alkotók között bő tucatnyi magyar alkotó is szerepel az állandó tárlaton. Köztük a pécsi születésű Vásárhelyi Győző, aki Párizsban Vasarelyként teljesedett ki és vált világhírűvé.


Victor Vasarely, forrás: fondationvasarely.org
10/11
Victor Vasarely, forrás: fondationvasarely.org

 

Az 1920-as években szakította félbe orvosi tanulmányait, majd Bortnyik Sándor műhelyében kezdte elsajátítani a grafikus szakma rejtelmeit. Egy sikeres alkotói pályázat után emigrált Franciaországba, ahol reklámgrafikusként és festőként kezdett dolgozni. Izgalmas útkeresés kezdődött a következő évtizedekben, melynek végén megszülettek az általa kibontakozott optikai művészet ikonikus darabjai. Utóbbi művekkel egyetemben a február hatodikán nyílt kiállítás a korai időszakok kevésbé ismert grafikusi és festői munkáiból is korrekt válogatást mutat be.


Victor Vasarely életműkiállítása május hatodikáig tekinthető meg a párizsi Pompidou Központban.
8/11
Victor Vasarely életműkiállítása május hatodikáig tekinthető meg a párizsi Pompidou Központban.


Részlet a kiállításból, háttérben a Deutsche Bundesbank díszítése., fotó: Dr. Mészáros Flóra
9/11
Részlet a kiállításból, háttérben a Deutsche Bundesbank díszítése., fotó: Dr. Mészáros Flóra


Vasarely sajátos kozmosza túlmutat az absztrakció műfaján. Komplex látásmódját is fel kell idéznünk, melyben a magasművészet nincs elérhetetlen piedesztálon, hanem a mindennapok szerves része. Egy modern Gesamtkunstwerk gondolata ez, ahol a hangsúly az unikális műalkotásokról átkerül a sokszorosítható, vagy várostereken és épületeken pompázó művekre. A lényeg, hogy a művészet mindenkié lehessen.



Geometrikus kép a Déli Pályaudvarnál, 1986., forrás: kozterkep.hu
1/11
Geometrikus kép a Déli Pályaudvarnál, 1986., forrás: kozterkep.hu


 


Jel-szobor Pécsett, 1977., forrás: szubkult.hu
2/11
Jel-szobor Pécsett, 1977., forrás: szubkult.hu

 

Ez a demokratikus szellem könnyen rátalált az építészetre is, Színes Város című írásában össze is foglalja gondolatait az urbanisztika és képzőművészet kapcsolatáról. Számos helyen találkozhatunk dekoratív műveivel épületeken és köztereken, szoborral a pécsi Pálos templomnál, a Déli Pályaudvarnál, mozaikkal a Győri Nemzeti Színházon, Caracas egyetemén, vagy freskókkal a párizsi montparnasse-i pályaudvaron.


Caracas Egyetem, Hódolat Malevichnek 1954., architetturaeviaggi.it
4/11
Caracas Egyetem, Hódolat Malevichnek 1954., architetturaeviaggi.it


Renault logó, 1972., forrás: centrepompidou.fr
5/11
Renault logó, 1972., forrás: centrepompidou.fr

 

Dr. Mészáros Flóra művészettörténész ‒ aki elsődlegesen a magyar művészek nemzetközi kontextusával foglalkozik és a Pompidou Vasarely-tárlatában is feladatot vállalt ‒ a következőképpen értékeli a kiállítást építészeti szempontból:

„A Centre Georges Pompidou első Victor Vasarely retrospektív kiállítása több mint 300 alkotás bemutatásával, egyenlő arányban hangsúlyozza a magyar származású alkotó különböző művészeti ágakban betöltött szerepét, így teret ad építészethez kötődő munkásságának is. A tárlat kurátorai, Arnauld Pierre és Michel Gauthier a társadalmi művészet természetes eredményként tekintenek Vasarely építészeti terveire. A koncepció szerint ezekben a művekben a plasztikus egység iránti vágy és a logika utópiája nyilvánul meg. A város és a művészet összefüggése már a mozgással foglalkozó képzőművésznél is felbukkan, így a szintén magyar Schöffer Miklósnál, vagy az amerikai Alexander Caldernál is."


A kiállításra elhozták és felépítették az eredetileg Frankfurt am Main-ban található Deutsche Bundesbank étkezőjének díszítését is. fotó: Dr. Mészáros Flóra
7/11
A kiállításra elhozták és felépítették az eredetileg Frankfurt am Main-ban található Deutsche Bundesbank étkezőjének díszítését is. fotó: Dr. Mészáros Flóra



Freskó a montparnasse-i pályaudvaron, forrás: mcalp.fr
3/11
Freskó a montparnasse-i pályaudvaron, forrás: mcalp.fr


 


"A kiállítás az alkotó Aix-en-Provence-ben található alapítványi épülete mellett a korábbi, 1970-es évekbeli építészeti közreműködéseire is felhívja a figyelmet, így a párizsi montparnasse-i pályaudvar vagy a Radio RTL díszítésére. Az építészeti tervek és a videókon bemutatott képanyag mellett kiemelném a kiállítás egyik legizgalmasabb elemét: elhozták és felépítették az eredetileg Frankfurt am Main-ban található Deutsche Bundesbank (jelenleg a Städel Museum-ban) étkezőjének díszítését is. Vasarely fiával, Yvarallal közösen tervezett sárga, arany, ezüst munkája, amely 582 hangsúlyos műanyag és alumínium körlemezre épül, a művész egyik legfontosabb általa „építészeti integrációként" elnevezett installációja. Ez a terem nem csak ügyesen vezeti fel Vasarely „boldogság városával" kapcsolatos gondolatait, de nosztalgikusan idézi meg az 1970-es évek hangulatát és ügyes átvezető elem a festészetről az iparművészetre és építészetbe való átlépésének reprezentálására."

A tárlat május hatodikáig tekinthető meg a Pompidou Központban!

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Gül Baba utca // Egy hely + Építészfórum

2024.01.30. 16:22
8:55

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

Nézőpontok/Történet

Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény // Egy hely + Építészfórum

2024.01.16. 11:41
9:03

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.