Budapesti zöld: nem a lélegeztetőgép a cél
Bardóczi Sándor kérdezte Radnóczi Péter tájépítészt, a Főváros Környezetvédelmi Ügyosztályának zöldfelület-gazdálkodási alosztályvezetőjét a budapesti zöldfelületekről, a legnagyobb fővárosi zöldfelületi EU-s pályázatokról, és a budapesti zöldfelület-gazdálkodás égető problémáiról. Budapesti Dilemmák a ZÖLDÖVEZETBEN.
Bardóczi Sándor kérdezte Radnóczi Péter tájépítészt, a Főváros Környezetvédelmi Ügyosztályának zöldfelület-gazdálkodási alosztályvezetőjét a budapesti zöldfelületekről, a legnagyobb fővárosi zöldfelületi EU-s pályázatokról, és a budapesti zöldfelület-gazdálkodás égető problémáiról.
Bardóczi Sándor: Leírnád pontosan az olvasók számára, hogy melyek azok a zöldterületek, zöldfelületek, amelyeket Budapesten az alosztály kezel? Illetőleg vannak-e más ügyosztályok, szervezetek kezelésében Budapesten zöldfelületek?
Radnóczi Péter: Az alosztály zömmel azokért a közcélú zöldterületekért felelős, amelyet a kiemelt közcélú zöldterületekről szóló 14/1993 (IV. 30.) Főv. Önk. Rendelet kiemeltként nevesít. Ide tartoznak például a nagyparkjaink (mintegy 540 ha), a nem kiemelt, de fővárosi tulajdonú közparkok, mintegy 170 ha fővárosi tulajdonú erdő.. Ezeken felül a nem kiemelt, de fővárosi tulajdonú közterületek, közparkok, és erdők is a kezelésünkben vannak. Budapest több százezer darabra becsült utcai fasori fáiból mintegy 36 ezer utcai sorfa kezelése tartozik hozzák. Ugyanakkor például a főközlekedési utak menti fasorok és zöldsávok tekintetében zömmel a Közlekedési Ügyosztály a kezelő. Az itt fel nem sorolt közcélú zöldterületeket a kerületi önkormányzatok kezelik. Ezek mellett nagyobb tételként jelentkeznek a Főváros intézményei által kezelt, azokhoz tartozó nagy zöldfelületek, gondolok itt például a temetőkre, amelyek nem elhanyagolható méretű, mintegy 460 hektárnyi területen azért jelentős részben zöldfelületként értelmezhetők. Vagy említhetem a fürdők, kórházkertek, iskolakertek, üzemi területek zöldfelületeit is, ahol a kezelő az adott intézmény. Ha a területarányos sorban lejjebbi szintre megyünk, akkor a kisvízfolyások és azok partvonala jelent még egy nagyobb területegységet, amely a Csatornázási Művek kezelésében van.
B.S.: A város (erejéhez mérten) elkezdett pályázni a Közép-Magyarországi Régión keresztül lehívható EU-s fejlesztési források elnyerésére. Ebben a választási ciklusban melyek azok a kezelésetekbe tartozó zöldfelületek, ahol eme források elnyerésére pályázatot szándékoztok benyújtani?
R.P.: Két ilyen projektünk van: a Népliget és a Rákos-patak Váci út és Béke út közötti szakasza. Mindkettőt benyújtottuk ún. kiemelt projektként a régióhoz, de a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Irányító Hatóságának szakértői egyik projekt esetében sem támogatták a projekt kiemeltként történő szerepeltetését. Pedig mindkét terület olyan projekt, amely más futó pályázatba nehezen illeszthető. Ennek ellenére nem adtuk fel a reményt, hogy a mostani kétfordulós pályázaton a Népligetet elindítsuk, míg a Rákos patak kapcsán ígéretet kaptunk arra, hogy ebben a témakörben (kisvízfolyás rendezés természetközeli módszerrel) még lesz pályázati kiírás.
B.S.: Hogyan kerültök ti a Rákos-patak kapcsán a képbe? Hiszen említetted, hogy a kisvízfolyások a Fővárosi Csatornázási Művek kezelésében vannak.
B.S.: És mi a helyzet a Népligettel? A három nagypark közül miért pont erre esett a választás? Hiszen a Városligetre is ráférne a megújítás, valamint a Margitsziget is eléggé nagy túlterheltséggel küzd.
R.P.: Úgy fogalmaznék, hogy ha fel akarunk újítani egy szobát, akkor előbb ki kell vinni belőle a bútorokat. A két másik nagypark túlterheltségét csak akkor lehet megoldani, ha az alulhasznált Népligetbe bizonyos funkciókat áttelepítünk. Ez nem biztos, hogy azt jelenti, hogy egy meglévő funkciót átvisszük egyik helyről a másikra, hanem jelentheti azt is, hogy a Népligetben egy jobb, felújított fizikai környezetbe betelepítünk olyan új rekreációs funkciókat, amelyek vonzerőt jelentenek a parkhasználóknak, így a másik két parkról le tudjuk venni a terhelés egy részét. Csak ezután következhet az, hogy hozzányúlunk a Városliget vagy a Margitsziget leromlott struktúráihoz.
B.S.: Hogyan vélekedsz az EU pályázati lehetőségekről? Mennyit tud ebből Budapest zöldfelület-gazdálkodása profitálni?
R.P.: Nagyon gyakran nem-, vagy csak megerőszakolva magunkat tudjuk kezelni a PRO RÉGIÓ mostani pályázati kiírásait. Nincs igazán olyan kiírás, ami konkrétan a zöldfelületekre és a rekreációra lenne megírva. Igazolnunk kell például az indikátorok között a munkahelyteremtést, amely a zöldfelületek vonatkozásában nagyon nehezen megy. Az én álláspontom az, hogy a Fővárosnak aktív lobbit kell az irányban folytatnia a Régió felé, hogy ez a szemlélet megváltozzon, és legyenek ténylegesen a zöldfelületekre vonatkozó kiírások, és ne csak a városközpont rehabilitáció vagy kiemelt pályázatok kapcsán legyen remény arra, hogy a közterületek és a zöldfelületek megújításáról lehessen gondolkodni. A kérdést egy kicsit szélesebben értelmezve is fontosnak tartom kibontani, ehhez azonban tennünk kell egy jókora kitérőt.Létezik egy természeti törvény (de ezt senki ne keresse a közlönyben, mert nem hirdették ki). Egyszerűen van. A természet rendje ez, ami szerint működik a környezetünk, az ember saját teste, szervezete is, egészen jól, mindaddig, amíg el nem rontjuk. Ez a természeti törvény tőlünk függetlenül létezik, akkor is ha számos helyen jól-rosszul belenyúlunk, figyelembe vesszük vagy nem. Ha az ember a saját életét, a társadalmát, a gazdaságát nem erre a törvényre építi, azr olyan, mintha házat építene alapok nélkül: az építmény maga alá fogja temetni. Egy közösség (legyen az egy város közössége akár) nem nélkülözheti ezt az alapot, ezt a törvényt. Manapság eléggé eltávolodtunk ettől az egyszerű törvénytől, ezért lehetőséget kell adni arra, hogy az ember újra és újra visszatalálhasson erre az útra. Amikor a város szövetén, rendszerén, szabályain gondolkodunk, akkor én nagyon sokszor azt látom, hogy a tervezők, pályázatkiírók fejében nem szempont ez a természeti törvény. Az, hogy a természet rendjét figyelembe véve és tiszteletben tartva, ahhoz igazodva készítsünk terveket. Pedig az Alkotmányban is rögzített jog az egészséges életmódhoz való jog. Ezért meg kell építenünk ezt az alapot, ahol az hiányzik. Amikor a Régió nem ad megfelelő lehetőséget arra, hogy bevigyük a pályázatok közé a rekreációt, akkor pontosan ez a szemlélet hiányzik. A rekreációt itt most abban az értelemben használom, hogy nekünk, a városnak feladata az embert visszaterelni a természeti törvény útjára, de legalábbis lehetőséget biztosítani hozzá. A rekreáció maga az a tevékenység, amikor az ember visszakapcsolódhat a természethez, amikor megerősíti valódi alapjait. Ugyanis az egyes embernek is figyelembe kel vennie saját szervezetének, biológiájának rendjét, egyedfejlődésének természeti törvényszerűségeit. Mi több, saját életvitelét is e szerint kell alakítania, különben „bedől", ahogy a csődbement vállalkozásokat manapság emlegetik.
A társadalom fejlődése ebből a szempontból nagyon hasonlít az ember egyedfejlődéséhez: mindkettő azon múlik, mennyire alapul a természeti törvényen.
B.S.: A Civil Rádióban egy nemrég elhangzott stúdióbeszélgetésen Dömötör Tamás érdekes módon ugyanerről beszélt, amikor megkérdezték tőle, hogy hogyan definiálná a tájépítészetet közérthetően. Ő azt válaszolta, hogy az ő megközelítésében a tájépítészet az a tevékenység amely az ember és a természet között megbomlott kapcsolat újjáépítéséről szól. Összebeszéltetek?
R.P.: Nem, nem ismerem Dömötör Tamást, de pontosan erről van szó. Amikor én a polgárnak egy rekreációs területet akarok biztosítani, akkor nekem a parkok terén az az ideám, hogy minél inkább a természetközeli állapotok felé történjenek fejlesztési lépések, s kevésbé az épített környezet irányába. Hiszen a városban egyfajta hiánygazdálkodás folyik a zöldfelületekkel kapcsolatosan: sokkal magasabb az igény, mint amit ki tudunk elégíteni. Természetesen mindig szükséges a mérlegelés, és a szakembereknek az a dolguk, hogy a mindenkori egyensúlyt megtalálják épített és természetes elemek között. Az V. kerületben például utópisztikus nagy kiterjedésű, természetközeli zöldfelületekről álmodni, és sokszor csak jelképként, mementóként tudunk megőrizni egy-egy öreg fát, mint védett „természeti" értéket. De van egy másik dolog is: a természetközeli állapothoz az is hozzátartozik, hogy valami elmúlik. Nem a konzerválás a cél, nem akarjuk lélegeztető gépen tartani a természetet a városban. Van, amikor az elmúlást szükséges bemutatni, és ez a dolog is fontos, mert része a természet törvényének, gondolatot, cselekvést generál.
B.S.: Az élet allegóriájánál maradva, most a halál után beszéljünk egy kicsit a születésről, hiszen ez is az élet része. Feltűnő, hogy a városban, ha zöldfelületekkel kapcsolatos fejlesztésről folyik az eszmecsere, akkor csak a már meglévő zöldfelületek revitalizációja van terítéken. Új közparkok nem születnek. Ha pedig halál van, akkor születésnek is kell(ene) lennie..
B.S.: Ez a bizonyos alapképzés történhetne egyfajta fejlesztési adózás bevezetésével? Vannak városok, akik például úgy gondolkodnak, hogy egy adott területen beépítési kedvezményeket, például szintterület mutatót növelő szabályozás, vagy „zöldmezős területet" beépítésre szánt területbe sorolás esetén a beruházóval értéknövekedési adót, fejlesztési adót fizettetnek. Ezek az adók pedig részben zöldfelület növelésre és fenntartásra fordítódnak. De sok más technika is létezik még ezen kívül. Erről mi a véleményed?
R.P.: Ilyen politikát el tudok képzelni, de előtte egy mélyre ható elemzés kell arról, hogy mindez milyen folyamatokat indít be. A beruházó ugyanis ezeket az adókat vélhetően áthárítja majd a lakosságra valamilyen formában.
B.S.: Ez valóban egy elképzelhető folyamat, de elég sokat beszélünk arról, hogy Budapest mekkora vízfej az országban. Nyílván a beköltözést a szegényebb régiókból a remélt gazdasági előny motiválja, de van szerencsém ismerni mélyebben például London egyik elitnek számító negyedét, Chelsea-t, ahol az ott lakók eszméletlen pénzeket (nagyobbrészt helyi adót) fizetnek azért a kiváltságért, hogy ott élhetnek, mégis a terület zöme kétszintes viktoriánus sorház, és a helyi adókból jelentőseknek tűnnek a jól karban tartott zöldfelületek. Azaz meglehet, hogy a végén a lakosság fizeti meg ennek az árát, de Budapesten vagy az agglomerációjában élni véleményem szerint egy kiváltság. Mérlegelés kérdése, hogy ezt valaki hajlandó megfizetni, vagy sem.
R.P.: Össze kell gyűjteni ezeket a tapasztalatokat, és ki kell módolni a vállalható technikákat. Én személy szerint nagyon hiányolom a mélyebb tapasztalatcsere lehetőségét az európai testvérvárosainkkal. Arra gondolok, amikor szakértői csoportok intenzív kapcsolatot ápolnak ilyen ügyekben. Néhány európai nagyvárosba ilyen minőségemben ellátogatva nagyon pozitív élményként élem meg, amikor az illetékes osztályoktól projektlistákat, fejlesztési anyagokat, zöldfelület fejlesztési politikákat kapunk. Berlinben például egy 50 kilós csomagot raktak le elénk az asztalra. Ezzel szemben, amikor múlt héten itt volt egy kínai szakmai delegáció, én fél kézzel egy Budapest térképet fogva próbáltam eligazítani őket. Egyszerűen nincs emberünk, erőnk a meglévő anyagaink, például Budapest Környezeti Programjának fejezetenkénti propagálására, kiadványszerkesztésre, kommunikációra a lakossággal, érdekkörökkel.
B.S.: Ezek szerint nem vagytok elegen a feladathoz. Csökkent az alosztály létszáma az elmúlt években? Mit látsz még problémának a működésben?
R.P.: Annak ellenére, hogy ez az egész hivatal talán már Mária Terézia óta létezik, konkrétan ilyen, hogy zöldfelület-gazdálkodási alosztály csak 1993-tól van. Ha az azóta elmúlt 15 évet nézem, akkor a létszámunk növekedett, hiszen annak idején az alosztály belőlem és a titkárnőmből állt. Most pedig vagyunk öten, és bizonyos feladatokat, például az erdőkezelés kérdéseit külsős szakértőkkel oldjuk meg. Ugyanakkor a feladatok sokkal jobban elszaporodtak, mint amilyen ütemben tudtuk fejleszteni a létszámot, és egy ideje létszámstop van a házon belül, tehát arra csak alig jut energiánk, ami kötelező feladat. A zöldfelületi ügyekben ráadásul nagyon kevésnek bizonyulnak azok a szabályrendszerek, amikbe fogódzkodhatunk: napi szintű küzdelmet jelent egy-egy fasor konfliktusa a közműfejlesztési projekteknél, hiszen a közműveknek van jogszabályban előírt védőtávolsága, a fáknak nincs. Ahányszor változott a politikai kurzus, annyiszor próbált a szakma nyomást gyakorolni arra, hogy kiépüljön egy egyenrangú, jó munkakapcsolatban lévő főépítészi – főkertészi hivatal, de ezt soha nem lehetett átnyomni a rendszeren. Azaz, egyszer volt egy főkertészünk, de négy hónap múltán lemondott, mert annyira beszorítva érezte magát a struktúrába, hogy nem vállalta tovább. Jelenleg az alosztály élete arról szól, hogy éppen csak a tűzoltásra futja, az önkormányzati törvényben foglalt kötelezettségeinknek eleget téve. De magunktól vállalt feladatok – ami a hivatali munka mellett igazi szakmai feladatok, „csemegék" lehetnének - ebbe már nem férnek bele.
01:25
Erről beszélünk, ugye? Ökölbe rándul a lábam...
http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20080626/vegigdumaltak-fovarosi-kepviselok-bringasok-beszedet
01:55
@kemtam: jaja. No lennél alosztályvezető? ezeknek?
18:37
Jóvanna. Csak arra kérlek, fel ne hívj emiatt is.
Miért hazudik? Mert olyan piti ügyekben is képtelen volt lépni, amiket egy óvodás is két perc alatt megold. Mik is ezek? Például a Hüvösvölgyi úti zöldsávra parkolás - és zöldterületkárosítás - ügyének fél évtizedes meg nem oldása. Vagy a Városligeti fasori fák pótlásának elcsalása - annak ellenére is, hogy csak én számos levéllel kerestem meg őket is és az érintett kerületeket is. Vagy a legprivátibb eset még a '90-es évek végéről. Amikor a Németvölgyi út legszennyezettebb részéről egyszercsak úk-muk-fuck kivágták a fákat és hónapokig nem voltak hajlandóak a helyükre újakat ültetni. Ne tudd meg mennyi telefonomba, basztatásomba, fenyegetőzésembe került míg elintéztem ennél az ajnározott Radnóczinál, hogy ültessenek is ne csak irtsanak!
Szóval ne szólj rám, hogy kit miért hazugozok le. Mert bár lehet, hogy nyugodtabb álláspont számodra a naiv röné szerepkör - én tudom, amit tudok! S most meg már Te is.
23:02
@kemtam: inkriminált személyt nem állt szándékomban /szándékunkban ajnározni, csak kérdezni, ő meg válaszolt. Megtehette volna például azt is, hogy nem válaszol. Ebből meg lett egy tájékoztató jellegű riport, ami rámutat szándékaim szerint például arra, hogy miért is nincs ezerrel pályázva a főváros részéről zöldfelület létesítésre/felújításra, hogy is működik egy ilyen alosztály, milyen bődületesen le van izélve a házon belül ez a terület, és mire megy el az energia az érdemi lépések helyett. Ehhez képest a hűvösvölgyi és a németvölgyi történeted érdekes, csak nem karcolja, amiről a tárgykör vitát szeretne provokálni. Erősen mellékvágány. Persze a vélemény szabad, de szeretem, ha aki ennyire terhelően nyilatkozik egy megnevezett emberről, maga is nyílt sisakrostéllyal játszik, nem pedig nicknév mögött. Úgy hitelesebb.
00:00
@bardóczi: A blabla nem a kérdezőt illette. Számomra nagyon is átjött a cikk lényege. Ami nem szólt másról, mint hogy alkalmatlan emberek sora viszi el a pénzt és az energiát zöldügyben is ebből a szánalmas városból. Azonban nem elhanyagolható tényező, hogy épp a riportalanyod az egyik ilyen figura. Ezt a cikked nélkül is tudtuk. Legalábbis én bizonyosan. Ha neked kétségeid lettek volna felőle, az a te önként vállalt naivságodból fakadt.
Mint már egyszerkor említettem neked - én megértem, hogy ha valaki az államigazgatási szakmában akar melózni, akkor az törvényszerűen alkalmazkodni kényszerül (ha másban nem, hát hogy visszább veszi a belül forrongó érzéseit). De mivel én nem akarok a szakmá(tok)ban dolgozni, nem veszem vissza a hangsúlyokat. Nézzd el nekem. A nyílt sisakos igényedet viszont annál jobban, mint eddig tettem, nem kell hogy kielégítsem. Így is messze az élen járok benne.
A felhozott példáimat pedig kérlek ne degradáld le, mert épp ettől van oly sok sz*r a közigazgatási palacsintákban. Ezt nem látva a legjobb szándékú írásokkal is csak a karakterszám növekszik - s nem az megfontolandó tanulság.
00:01
@kemtam: hmm, te mondád: "hogyha valaki az államigazgatási szakmában akar melózni az törvényszerűen alkalmazkodni kényszerül". Nos ez a dolog igaz lehet az államigazgatási szakmában tevékenykedő Radnóczi Péterre, bár nála ezt nem érted meg. Nem igaz rám, mivel én nem ott akarok melózni és nem is ott melózok. Mindazonáltal úgy vélem, hogy "zöldügyben" egy fecske nem csinál nyarat, sok kis apró lépésen, rengeteg vitán és eszmecserén keresztül vezet az út. Jómagam csak remélni tudom, hogy ezek az eszmecserék nem személyekről és személyeskedésekről, hanem politikákról és irányokról szólnak majd. Feltételeztem, hogy te cikkem nélkül is tájékozott vagy ebben, viszont azt is, hogy rengetegen nem. A cikk nekik szólt. E cél érdekében önként vállalt naívságot is bevállalok: az interjú a kérdezettről és nem a kérdezőről szól. Felhozott példáid el tudtam volna képzelni azoknak a cikkeknek a végén, amelyek a civil kurázsi és a betonfejű hivatal közötti csatákról szólnak, itt viszont rendkívül személyeskedőnek és idegennek hatnak - tanulság nélkül.
00:29
@bardóczi: Nem, nem. Idehaza Te is csak belőlük fogsz tudni élni. Közvetve, vagy közvetlenül része leszel az államigazgatási gépezetnek. Egy projekt, egy pályázat, egy tanulmányírás, egy vitavezetés... Bár csak ne így lenne... De így van.
Az eszmecserék pedig igenis, hogy személyekről kell szóljanak. Rég nem az eszmeteremtésen van a hagsúly. Azok több-kevesebb sikerrel le lettek már fektetve a rendszerváltás kezdetén. Az abban foglaltak szerint való cselekvés viszont... Nos azzal már gond van. Nagy-nagy gond. Ami viszont az azt elszabotáló személyek sara. Hány emberen múlnak vajon az igazi tettek? Szerintem sokkal kevesebben, mint azt hitetni szeretnék egyesek.
---------------------------------------------------------------------------
Feltételeztem, hogy te cikkem nélkül is tájékozott vagy ebben, viszont azt is, hogy rengetegen nem. A cikk nekik szólt.
Köszönöm a bókot, de nem vagyok én csodabogár. Aki nem vak, az kvázi máris tájékozott e téren. De legalábbis a lényeget érzi. Elég ha csak bekopog az első útjába eső hivatalba - feltárul előtte a közigazgatás kvintesszenciája. Más kérdés, hogy nincs módjában materializálni a tapasztalatait. Ebben valóban segítség lehet a problémák nyílt kibeszélése. A szó teljes és őszínte értelmében. Privát kiegészítésemmel én - is - ezt kívántam szolgálni.
Kérdés persze, hogy mi jár annak, akinek igaza van? A szája. :(
jó éjt!
00:32
@kemtam: "Hány emberen múlnak vajon az igazi tettek? Szerintem sokkal kevesebben, mint azt hitetni szeretnék egyesek."
erre a hosszabb válasz az, amit egy másik ügyosztályon dolgozótól hallottam: "ebben a házban túl sokan kapják a fizetést azért hogy aláírják, lepecsételjék vagy megnyomják a gombot, és túl kevesen azért, hogy megoldják". Most adtam egy betekeintést egy 5 fős alosztály életébe, akik egyébként egy "világváros" 30 fős apparátusát igyekeznek pótolni. Rosszul, ez kétségtelen, de ezt így csak rosszul lehet csinálni.
a rövidebb válasz ez az illusztráció (tegnap történt)
http://www.origo.hu/itthon/20080626-critical-mass-a-fovarosi-kozgyulesen.html
17:03
Blabla a semmiről.
Radnóczi csak ne hintse itt az igét! Ne sipítozzon pályázati nehézésgekről és pénzügyi problémákról! 15 éve ül a seggén és semmit nem tett a városért. Egy nagy túlélő. Ideje kipenderíteni!
Mondjam érthetőbben is? HAZUDIK!
17:53
@kemtam: KemTam/KemTam,
má megin elkapott a hév... Ha az interjúban gondod van bármely állítással, akkor kéretik azt pontosan megnevezni, kérdést föltenni, csipőből cáfolni stb. Ez lenne a vitakultúra minimuma. "semmi nem tett a városért" - ez így nagyon ciki állítás, vad-beírás, amit egy oljan tapasztalt fórumozótól, mint K(emtam)egyed, NEM FOGADUNK EL. A 2008, június 26 - 19:03-asod érvénytelen, sajna (sárga lap, hogy a meccsszezonhoz igazodjak...)
rokon