Design/Formatervezés

Designklasszikus új köntösben

1/5

Mosquito szék, tervező: Arne Jacobsen

Arne Jacobsen

Az újraálmodott Mosquito szék

Az újraálmodott Mosquito szék

Az újraálmodott Mosquito szék

?>
Mosquito szék, tervező: Arne Jacobsen
?>
Arne Jacobsen
?>
Az újraálmodott Mosquito szék
?>
Az újraálmodott Mosquito szék
?>
Az újraálmodott Mosquito szék
1/5

Mosquito szék, tervező: Arne Jacobsen

Arne Jacobsen

Az újraálmodott Mosquito szék

Az újraálmodott Mosquito szék

Az újraálmodott Mosquito szék

Designklasszikus új köntösben
Design/Formatervezés

Designklasszikus új köntösben

2014.11.24. 10:34

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Cég, szervezet:
Europa Design

Építészek, alkotók:
Arne Jacobsen

Vélemények:
5

Dosszié:

A neves dán építész, Arne Jacobsen 1955-ben álmodta meg Mosquito székét, a Howe gyár pedig közel 60 év elteltével, 2014 októberében, az ORGATEC Modern Office & Object kiállítás egyik attrakciójaként mutatta be a mai kor csúcstechnológiáival újraálmodott, klasszikus darabot. A designikon ezzel zöldebbé, környezetkímélőbbé és tartósabbá vált anélkül, hogy a merész eredeti forma változott volna. 

Arne Jacobsen ezt a jellegzetes bútort a Munkegaard Iskola (Koppenhága, Dánia) tagjaként tervezte, ahol 1955-1957-ig munkálkodott. A designszék gyártása egészen az 1960-as évekig tartott, majd rövid ideig újra az 1990-es években.
A Mosquito eredetileg osztálytermekben biztosított egyszerű funkcionalitást és egy láthatatlan esztétikai minőséget, míg bája ma inkább tárgyalókban vagy ebédlőkben kölcsönöz erőt és különlegességet a térnek.

Mosquito szék, tervező: Arne Jacobsen
1/5
Mosquito szék, tervező: Arne Jacobsen

A klasszikus, hajlított furnérlemez az új formában könnyebben kezelhető, a váz, és az ülőfelület egy könnyed mozdulattal szétszerelhető. A korszerű anyagoknak köszönhetően elérhető tölgy, kőris vagy dió furnérral, fekete, fehér, szürke, kék, piros vagy éppen korall színben, és kárpitozott változatban is. A széles palettáról mindenki megtalálja az ízlésének megfelelő változatot.

Az újraálmodott Mosquito szék
4/5
Az újraálmodott Mosquito szék

Bővebben: ORGATEC Modern Office & Object kiállítás

A Howe gyár weboldala

Forgalmazza az Europa Design

 

Vélemények (5)
Ábel
2014.12.12.
14:47

Nem lebecsülve ezzel a művet, de szerintem a jelenség egyszerűen: (poszt)modern historizmus

WérGidA
2014.12.13.
11:53

@Ábel: Ráadásul a bútortervezés Mendini Proustja óta szinte töretlenül tobzódik ebben. Erősíti a jelenséget a redesign, a reuse, a refunction, a styling, de a konceptuális design is, szépen összefonódva a green-design törekvéseivel. És igazolásként találja meg Corbu object typjét arra, hogy miért nem a formakeresésre koncentrál. A designerek mintha így dolgoznák fel azt a traumát, ahogy - Dieter Rams-ra gondolva - klasszikusaik eltűnnek a használatból. Jobban belegondolva egyfajta - a digitális grafikát és az interfész-designt szügyig átható - szkeuomorfia ez, amely éppúgy szól a forma interpretációjáról, mint ugyanennek a formának egy másik anyagba való átviteléről, ezzel pedig "megmentéséről." Akárhogy is: ezek a kapcsolatok élénkebbek és élőbbek, a viszonyok pedig sokkal könnyedebbek a designban, mint az építészetben. Bár... hasonló hullám indul el nálunk 1997-ben: Vadász/Miltenberger/Váncza vs. bauhaus, Graphi/Tima/Lukács/Vikár vs. de Stijl. A posztmodern historizálás hagyományai persze még régebbiek: Turcsi/Balázs Misi vs. pajták+parasztházak, ami szervesen folytatódik a Zsuffa-Kalmár és Földes Lacai-féle téglaügyekben, illetve ezzel párhuzamosan a Vincze/Molnár-Kis/Forvingler-Bulcsú jegyezte archetípus-diagramokban. A kérdés mindössze annyi, hogy miképp neveztessék a gesztus, amely nemsoká a referenciális építészetet fogja újabb referenciává emelni. Mondjuk egy izgalmas Piazza d'Italia-átirat.  

Pákozdi Imre
2014.12.13.
21:19

@WérGidA: Szkeuomorfia (idézet a http://napivaganysag.blog.hu - ról): "A jelentése kb. az, hogy formaörökítés ... arról van szó, hogy a használati tárgyak érdemi funkció nélkül, pusztán optikai tuningként magukon hordozzák egy korábban hasonló funkciót ellátó tárgy külső jegyeit. Bonyolult? Akkor tegyük érthetőbbé: az autókon a felnik a szekerek kerekeinek mintázatát idézik. A sydney-i Kikötői-híd két 90 méteres tartószerkezete, amik semmilyen statikai funkcióval nem bírnak a szalaghíd esetében, csak nem hinnéd el, hogy ez egy híd, ha nem rendelkezne ilyennel. Acélvázas épületeken a téglaminta. A juharszirupos kancsók használhatatlan fogója. A cigik füstszűrője körüli barnás mintázat, ami a korai parafaszűrőket idézi." A szkeuomorfia a fentebbiek szerint a mímelést, a látszatképzést, az istenmentshogyideírjam, de giccset, a tartalom nélküli csicsázást jelentené. A mellékelt példa, a klasszikus bútorok korszerűbb specifikációjú újragyártása pedig éppen az ellenkezőjéről szól: régvolt, remek formák és jól szolgált funkciók szimbiózisát megőrző termékek technológiailag korszerű változatairól.

WérGidA
2014.12.14.
16:31

@Pákozdi Imre: Kedves Pákozdi Imre, a szerkezet-, funkció- és formaátvitelek - alkalmanként persze masszív átfedéssel - azok, amik. Szkeuomorfiák. Lehet giccsesen csinálni, lehet annak tekinteni - bár szerintem butaság -, de ettől még nem lesz a giccs aldefiníciója, szinonimája, ekvivalense. Új tárgy-, épület- és szerkezet-dolgok színreléptekor a jelenség felerősödik, idő kell ugyanis, míg a dolog "típussá" lesz, vagyis megtalálja a neki leginkább megfelelő PSZICHOLÓGIAILAG is elfogadható, antropolológiailag-ergonomiailag még kezelhető formát. Példaként a coalbrookdale-i öntöttvashíd, az első automobilok, de a felhőkarcolók is idézhetők. Lehetnek a dolognak történeti-esztétika mozgatórugói, lásd Ferenc József híd. És jelenleg ez a helyzet a digitális interfész-designnal és a mobiltelefonos aplikációkkal. A Jacobsen-szék kapcsán azért jutott ez eszembe, mert "Ábel" hozzászólásán elmélázva, a MAGAM-számára tűnt szélesebb és értelmezhetőbb kontextusba helyezhetőnek ez a szék - a posztmodern historizmus helyett - a szkeuomorfia irányából. Az ön által idézett bejegyzésrészlet pedig megtévesztő, "istenmentshogyideírjam": demagóg - részigazságokat rendez olyan formába, amely ízlésítélet tárgyává teszi a szkeuomorfiát miközben NEM AZ. Egyébként, megjegyzem, ugyanarról beszélünk: "régvolt, remek formák és jól szolgált funkciók szimbiózisát megőrző termékek technológiailag korszerű változatai" per definitionem a szkeuomorfiák.

Pákozdi Imre
2014.12.14.
18:40

@WérGidA: Világos, köszönöm.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.