Technológia

Designkollázs

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

Designkollázs
Technológia

Designkollázs

2006.07.05. 11:51

Cikkinfó

Támogatott tartalom

  Vitra Home kollekció, 2006

Vitra Home Kollekció 2006 

 

Ha a tipikus Vitra otthonra kellene példát hoznunk, mindenképpen Charles és Ray Eames santa monicai (Kalifornia) házát említenénk. S nem azért, mert a Vitra állandó kollekciójában 1957 óta ott találhatók az Eames-bútorok. Hanem, mert ez az egyszerű, minden haszontalan ballaszttól megszabadított, mégis megkapóan gazdag, éltető fénnyel teli élettér –amely talán a legtöbbet publikált alkotói otthon is egyben- mindennél többet elmond designhoz fűződő viszonyukról, tárgykapcsolataikról, és a két embert egy életen keresztül összefűző legnemesebb értelemben vett társasságról. A designtörténelmet író Eames-házaspár formatervezéshez való viszonya nem volt dogmatikus. A két háború közötti klasszikus modernek gyakorlatában épp úgy találtak megszívlelendő momentumokat, mint a 19. századi Arts and Crafts mozgalom alkotói elveiben, de a skandináv design vagy a japán építészet is inspirálóan hatott rájuk. A design számukra „a tervezéshez szükséges legkülönfélébb elemek összegyűjtését és elrendezését jelenti oly módon, hogy az a lehető legjobban segítse az adott feladat beteljesítését". A házaspár élettere hűen tükrözi kettejük viszonyát. Charles figyelmét a technológiai problémáknak szentelte- a házat 1949-ben ő maga tervezte Eero Saarinennel közösen, akkor forradalmian újnak számító előre gyártott elemekből. Az asszony inspirációs forrásokat gyűjtött a közös munkához, tehát az állandó művészeti megújuláshoz szükséges alapokat gazdagította, szélesítette. Otthonuk ennek megfelelően vizuális izgalmakkal teli, s termékeny sokféleség jellemzi. A jól ismert, általuk tervezett (s azóta kivétel nélkül designklasszikussá vált) bútorok társaságában távoli kultúrák lenyomatai, gyönyörű textilek és növények.

Ilyen a Vitra otthon. Fantasztikus kollázs, amely az egyéniség tégelyében alakul, ennek megfelelően egyedi és megismételhetetlen. A Vitra nem katalóguslakásokat kínál, ahol a bútor használója nem egyéb, mint zavaró tényező, aki a stílustiszta, merev rendet már puszta jelenléte által is megzavarja, dekomponálja.

A Vitra otthon egy kicsit úgy alakul, mint ahogy a Vitra kollekciója is fejlődött hosszú évtizedeken keresztül. Azonos értéket képviselő tárgyak rendeződnek egymás mellé, s idővel összesimulnak. Korok és stílusok metszéspontjából alakul ki az összkép. Az illeszkedés pedig éppen a kvalitásbeli egyenlőség alapján következhet be.

Nem véletlen, hogy a 2006-os Home kollekció hívószava a kollázs. A klasszikusok által kijelölt termékvonalat a jelen designtörténelmét író tervezők bútorai viszik tovább. Úgy, hogy miközben tudják, a társaság kötelez, megjelenésükben magabiztosak és saját, jól felismerhető nyelvet beszélnek, új hangsúlyokkal.

Régóta tudjuk, hogy a Vitra nagy egyéniségek találkozója, ahol a tervezők és a tárgyak korokon átívelve adják egymásnak a stafétabotot. Nem véletlen, hogy az aktuális kollekciót a jelenkori design legprovokatívabb és legeredetibb egyéniségei jegyzik. Hella Jongerius, holland tervezőnő, akinek munkáiban a kézműves technológia a legújabb ipari előállítási módokkal, a low-tech a high-tech-hel, a tradicionális nyelvezet a kortárssal ötvöződik. Célja, hogy szerethető, történettel rendelkező tárgyakat kínáljon, jelmondata: a forma az érzéseket követi, s nem a funkciót („Form follows feelings") És a francia design fenegyerekei, a Bouroullec-fivérek, akik kiapadhatatlan kísérletező kedvvel, mégis elmélyülten közelítenek a formatervezéshez, amelyet alapvetően problémamegoldó tevékenységként értelmeznek. Formabontó vagy éppen szigorúan funkcionalista munkáik dinamizmust visznek a cég arculatába.

A designtörténelmet író Vitra lakáskultúrához fűződő viszonya nem dogmatikus. Kollekciójában individuális, individualista darabok léteznek egymás mellett, néha a nagy vadak magányosságával és örökérvényűségével, szerencsésebb (?) esetben életterekbe szervesülve, új összhangzatokat teremtve, mégis esszenciális, megfejthetetlenül erős jelenléttel.
 

 


Ronan és Erwan Bouroullec: Extra Late szófa


A Late szófa továbbfejlesztett változata, magasított háttámlával és karfákkal; a telikárpitos megoldás és a párnák az ülőbútor informális jellegét erősítik.

 

 


 




Ronan és Erwan Bouroullec: Late szófa

Alapdarab, mint ahogy az egy szófától elvárható. Moduláris szisztémán alapszik, ettől okos. Toldalékasztalkával és lámpával egészíthető ki, ettől összkomfortos. Számtalan konfigurációban létezik, ettől felhasználóbarát.


 

 

Ronan és Erwan Bouroullec: Roc moduláris térelválasztó rendszer


A könnyű kartonpapír építőelemekből (egy kicsit mindegyik más és más) organikus szobrokra emlékeztető térformák hozhatók létre, amelyek térelválasztásra éppúgy használhatók, mint nagyméretű világítótestek attraktív lámpabúrájaként.

 

 


Hella Jongerius: The Worker fotel


Különlegességét az alumínium és tölgyfa összeépítésével kivitelezett karfák és a hordozható füles hátpárnák adják; no meg az enyhén art deco-s formaalakítás. És a mesteri anyagkombináció, a kifinomult színtársítás, a kézzel készített elemek, az ötletes részletképzés.

 

 

 



Hella Jongerius: The Handles párnakollekció


Változatos formájú puha kiegészítők füllel, hímzéssel. Akár attraktív női táskaként is megállnák a helyüket, de párnának kényelmesebbek.

 


 


 


Hella Jongerius: Polder szófa

A névválasztás Hollandia tengertől visszahódított területeire utal. A szerkesztés erősen horizontális és aszimmetrikus. A párnák építőkockákhoz hasonlóan konfigurálhatók. Érdemes figyelni a különleges anyagokból készült gombokra (bivalyszarv, olajfa, bambusz, gyöngyház), amelyeken számtalan lyuk található, rögzítőzsinórjaik pedig a szófa hátoldalán túlfutva elvágatlan szálakként díszelegnek.



 


Alexander Girard: Fababák (1963)


Az elsősorban textiltervezőként ismert Girard (George Nelson és az Eames-házaspár jóbarátja, kortársa) ezeket a népművészeti ihletésű babákat saját otthonába szánta. A játékok számára egyfajta mikrokozmoszt jelentenek; az álmok, a fantázia, a humor és a szerelem megtestesítői. Ettől az évtől a sorozat a Vitra hálózat úgynevezett Point of Interest részlegeiben vásárolható meg. (Vagyis a boltokban a miniszék-sorozat és a kiegészítők mellett kell keresnünk.)

Szöveg: Halasi Rita Fotó: Vitra 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.