// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Nézőpontok/Történet

Egy blog utópistáknak: The Charnel house 

1/6

Részlet  Georgii Krutikov’s Flying City (1928) című diplomatervéből – Borítógrafika: Tóth Boldizsár

M. Barkhin terve (Panteleimon Golosov szupervíziójával)  // Perlovi munkáskulb tervpályázat:  II. díj, 1926  

A Modern Építészet egyik száma

V Kolpakova, G Klutsis’  // Műhelyház-koncepció //  1928-1929  

V. Popov, diplomamunka az "Új Város" témában (1928), // Nikolai Ladovskii tervezőstudiuma alatt készült

 Leonid Vesnin (1880–1933) és Viktor Vesnin (1882–1950) Tervvariáns a Narkomtiazhprom (Nehézipari Dolgozók Tanácsa) központjának (1934)

Hirdetés
Részlet  Georgii Krutikov’s Flying City (1928) című diplomatervéből – Borítógrafika: Tóth Boldizsár
M. Barkhin terve (Panteleimon Golosov szupervíziójával)  // Perlovi munkáskulb tervpályázat:  II. díj, 1926

 
1/6

Részlet  Georgii Krutikov’s Flying City (1928) című diplomatervéből – Borítógrafika: Tóth Boldizsár

M. Barkhin terve (Panteleimon Golosov szupervíziójával)  // Perlovi munkáskulb tervpályázat:  II. díj, 1926  

A Modern Építészet egyik száma

V Kolpakova, G Klutsis’  // Műhelyház-koncepció //  1928-1929  

V. Popov, diplomamunka az "Új Város" témában (1928), // Nikolai Ladovskii tervezőstudiuma alatt készült

 Leonid Vesnin (1880–1933) és Viktor Vesnin (1882–1950) Tervvariáns a Narkomtiazhprom (Nehézipari Dolgozók Tanácsa) központjának (1934)

Egy blog utópistáknak: The Charnel house 
Nézőpontok/Történet

Egy blog utópistáknak: The Charnel house 

2025.04.14. 18:02

Blogajánló türelmes és kitartó olvasóknak. Ross Wolfe lenyűgöző blogja nem pusztán egy masszív digitális labirintus, hanem egy magyar nyelven nagyon korlátozottan elérhető, de annál izgalmasabb ismeretanyag, a szovjet avantgárd történetének kincsesbányája. – Lassan bővülő sorozatunk harmadik része.

A korakétezres évekre jellemző internetszörfözésnek valószínű, hogy végleg leáldozott. Egyre csökken azoknak a személyes blogoknak a száma, ahol hiperlinkeken keresztül különböző digitális nyúlüregekbe kerülhet az ember, felfedezve a blog szerkesztőjének gondolatvilágát, ismeretanyagát, érdeklődését. A blogkultúra egyik még megmaradt állócsillaga Ross Wolfe The Charnel House című blogja.

M. Barkhin terve (Panteleimon Golosov szupervíziójával)  // Perlovi munkáskulb tervpályázat:  II. díj, 1926

 
2/6
M. Barkhin terve (Panteleimon Golosov szupervíziójával)  // Perlovi munkáskulb tervpályázat:  II. díj, 1926  

Wolfe New York-i építészettörténész és építészeti kritikus, akit elsősorban a bolsevik forradalom utáni orosz avantgárd építészet és várostervezés foglalkoztat. A Charnel House blog is főképp a szovjet avantgárdra fókuszál, széles linkhálózattal, a téma majd minden aspektusát felölelve. Nagyjából a hegeliánus marxizmus építészetre gyakorolt hatásáról szóló nagyesszétől, máshol elérhetetlen fotódokumentációkon át (melyeken Wolfe minden száz éve halott avantgárd textiltervező exbarátnőjét is beazonosítja) a kortárs orosz háborúellenes mozgalmak helyzetéről szóló írásokig terjed a perspektíva. 

Filológiai pontosság és kiismerhetetlen káosz jellemzi az oldalt, amelyen közel 20 év avantgárdfókuszú kutatásait találjuk linkekkel szorosan összefűzve. A blog tavaly ősz óta nem frissült, ugyanakkor befagyasztott állapotában is unikális. 

 Leonid Vesnin (1880–1933) és Viktor Vesnin (1882–1950) Tervvariáns a Narkomtiazhprom (Nehézipari Dolgozók Tanácsa) központjának (1934)
6/6
 Leonid Vesnin (1880–1933) és Viktor Vesnin (1882–1950) Tervvariáns a Narkomtiazhprom (Nehézipari Dolgozók Tanácsa) központjának (1934)

Tartalom és pozíció

„A mi világunk, akár egy csontkamra, halott korszakok törmelékével van telehintve."

⎯ Le Corbusier, Urbanisme (1925)

A The Charnel House (csontkamra) mottója az asszociációk kellően tág hálóját kínálja. Egyszerre utal – Corbusier eredeti intenciójának megfelelően[1] – a modern mozgalmak két háború közötti gondolatkörét meghatározó tabula rasa-elvre, amely a kortárs valóságot és a jövő építését a múlt lezárásával és radikális elutasításával határozta meg, és egyszerre arra az építészeti-képi és szöveges korpuszra, melyet történeti szempontból vizsgál, múltként tételez. 

A klasszikus modernista pozícióból olvasva, világ megtisztítása a csonttörmelékektől (Corbusier szóhasználatával) lehetőséget teremt arra, hogy az új ember új valóságot építésen magának. A blog az utópista gondolkodásnak és tervezői pozíciónak a történetét kutatja, gyűjti és rendszerezi. Igyekszik a lehető legszélesebb perspektívában bemutatni azt az eszmetörténeti folyamatot, amely létrehozza az utópista tervező szerepkörét, gazdag politikaelméleti és filozófiai kontextusba ágyazva specifikusan az építészetet és tágabban a tervezést.

V. Popov, diplomamunka az
5/6
V. Popov, diplomamunka az "Új Város" témában (1928), // Nikolai Ladovskii tervezőstudiuma alatt készült

A szerkesztői álláspont viszonylag egyértelmű; Wolfe vállaltan a nyugati marxista kultúraelmélet szemszögéből értelmezi, gyűjti és rendszerezi a történeti anyagot, ilyen témában szemléz (néha újra)közöl vendégpublikációkat és interjúkat (pl.: Tafuri, Hal Foster, Laclau, Lukács, Jean-Louis Cohen, Boris Gorys stb...). A blog transzparens saját ideológiájával kapcsolatban, így meglepetésekre nemigen számíthatunk; nagyjából a Columbia egyetem radikális baloldali építészet és kultúrateoretikusai, valamint egy new yorki marxistai buborék gondolatvilága rekonstruálható a blog alapján. Ennek ellenére a The Charnel House annyira széles ismeretanyagot vonultat fel (a szerkesztés minőségéből és a tartalom ritkaságából adódóan), hogy minden meggyőződéstől és kulturatudományos narratívától függetlenül is örömet okozhat mindenkinek, akit foglalkoztat a modern építészet vagy az avantgardmozgalmak története.

Szovjet Avantgárd

A Charnel House legértékesebb területe a szovjet avantgárd építészettel és várostervezéssel kapcsolatos néhol feldolgozott, néhol csak pőrén közölt információegyüttes. Hihetetlen gazdag fotóanyag, tervek, épületek szövegfordítások, könyvek és könyvrészletek. Különösen izgalmas például a Modern // Kortárs Építészet (Sovremennaia arkhitektura  – Современная архитектура) című 1926 és 1930 között működő folyóirat teljes és rendezett dokumentációjabevezetőtanulmánnyal és számtalan kapcsolódó tartalommal. A lap szerkesztői pozícióját Moisei Ginzburg, később a Veslin fivérek, majd Roman Khiger töltötték be, róluk külön tervekkel és fotográfiákkal bőségesen illusztrált cikkeket találunk az oldalon.

A Modern Építészet egyik száma
3/6
A Modern Építészet egyik száma

Hasonlóan izgalmas az 1922 és 1935 közötti építészeti maketteket és vázlatokat bemutató 200 képes válogatás, melyeken az alkotó(csoport) neve, évszáma és a munka címe is megjelenik. De ha valakit mélyebben érdekelne a szovjet kozmizmus építészetre gyakorolt hatása, vagy akár az, hogy hogyan tanították a rövidéletű VUKHTEMAS-ban a hallgatókat térplasztikára, legegyszerűbben Ross Wolfe gyűjtésében juthat kurált anyaghoz. Szintén részletes ismereteket szerezhet a szovjet avantgárd különböző egymással vitázó ágazatait megismerni vágyó olvasó; a racionalista és a konstruktivista ágról és a köztük beálló szakadás nemzetközi modern mozgalomra gyakorolt hatásáról szintén gazdagon illusztrált, pontosan hivatkozott összegzőszövegeket és szakirodalmi gyűjtéseket találunk a Charnel House-on. Az Építészfórumon megjelenő diplomamunkák rajongói is találhatnak kedvükre valót, végigböngészve Georgii Krutikov közel százéves diplomamunkájának digitalizációját egy hibrid városról, ahol a jövő megfáradt munkásai a nap végén repülő kapszulákba ülnek és felszállnak lebegő toronyházaikhoz. Ezen túl szövegfordításokat találunk oroszból és németből angolra például Grinzbergtől, El Lisszitzkytől és másoktól, valamint a szovjet avantgárd építészet sztalinizációjáról, ennek nyugati recepciójáról, ideológiai átalakulásáról. 

V Kolpakova, G Klutsis’  // Műhelyház-koncepció //  1928-1929

 
4/6
V Kolpakova, G Klutsis’  // Műhelyház-koncepció //  1928-1929  

Zaj

A felhasználói élmény természetesen pokoli, az oldal kimondottan lassú, tele van halott vagy halottnak tűnő, de más digitális utakon közelítve mégis elérhető linkekkel. Ennek ellenére a 2008-ból visszamaradt és feltehetően azóta alig fejlesztett weblap – ha türelemmel kezeli az ember – különlegesen gazdag forrásgyűjteményként használható. A téma iránt érdeklődő kutatónak végtelen aranybánya, az elmúlt száz év utópikus tendenciáit (és azok elsősorban euroatlanti recepcióját) megismerni vágyó olvasó számára pedig stabil kiindulópont.

 

[1] Egészében a bekezdés: 
"The great task incumbent on us is that of making a proper environment for our existence, and clearing away from our cities the dead bones that putrefy in them. We must construct our cities for to-day."

Le Corbusier (1925) The city of to-morrow and its planning. The Architectural Press.1978. pp. 244. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.