| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Emberek/Interjú

”Fontosnak érezzük a fiatal tehetségek felkarolását”

1/18

Csécsei Ákos. Fotó: DVM Group

Az Archi.doc, a CAN Architects, a Fejérdy + Bartók Műterem és a NARMER terve a PPKE Campus pályázatára

A zánkai Erzsébet-tábor épületrészlete. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor központi épülete. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor központi épülete. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor sportcsarnok- és színházépülete. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor multicsarnoka. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor étterme. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor étterme. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor étterme. Fotó: Gulyás Attila

A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group

A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group

A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group

A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group

A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group

A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group

A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group

A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group

?>
Csécsei Ákos. Fotó: DVM Group
?>
Az Archi.doc, a CAN Architects, a Fejérdy + Bartók Műterem és a NARMER terve a PPKE Campus pályázatára
?>
A zánkai Erzsébet-tábor épületrészlete. Fotó: Gulyás Attila
?>
A zánkai Erzsébet-tábor központi épülete. Fotó: Gulyás Attila
?>
A zánkai Erzsébet-tábor központi épülete. Fotó: Gulyás Attila
?>
A zánkai Erzsébet-tábor sportcsarnok- és színházépülete. Fotó: Gulyás Attila
?>
A zánkai Erzsébet-tábor multicsarnoka. Fotó: Gulyás Attila
?>
A zánkai Erzsébet-tábor étterme. Fotó: Gulyás Attila
?>
A zánkai Erzsébet-tábor étterme. Fotó: Gulyás Attila
?>
A zánkai Erzsébet-tábor étterme. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group
?>
A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group
?>
A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group
?>
A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group
?>
A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group
?>
A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group
?>
A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group
?>
A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group
1/18

Csécsei Ákos. Fotó: DVM Group

Az Archi.doc, a CAN Architects, a Fejérdy + Bartók Műterem és a NARMER terve a PPKE Campus pályázatára

A zánkai Erzsébet-tábor épületrészlete. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor központi épülete. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor központi épülete. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor sportcsarnok- és színházépülete. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor multicsarnoka. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor étterme. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor étterme. Fotó: Gulyás Attila

A zánkai Erzsébet-tábor étterme. Fotó: Gulyás Attila

A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group

A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group

A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group

A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group

A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group

A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group

A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group

A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group

”Fontosnak érezzük a fiatal tehetségek felkarolását”
Emberek/Interjú

”Fontosnak érezzük a fiatal tehetségek felkarolását”

2022.12.02. 14:07

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Szerzők:
Nemes D. Nikolett

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Építészek, alkotók:
Csécsei Ákos

Cég, szervezet:
DVM group

Címkék:
interjú, MÉD

Az idei Média Építészeti Díja versenyén a DVM Group képviseletében Csécsei Ákos vezető tervező adhatta át a terv kategória közönségdíjasának járó jutalmat. Ennek apropóján beszélgettünk vele a finalista mezőnyben szereplő alkotásokról és saját munkáiról. 

Építészfórum: A közelmúltban zajlott le az idei Média Építészeti Díja gálaestje, amelyen a DVM-et képviselve te is jelen voltál díjátadóként. Milyen tapasztalat volt számodra az esemény?

Csécsei Ákos: Úgy gondolom, remekül végezte a dolgát az előzsűri. A beválogatott projekteknél érezhető volt egyféle építészeti-szakmai koherencia, egy olyan rendezőelv, ami az egész estét pozitív irányban határozta meg. A finalista munkákban mind benne vannak azok a tényezők, amelyek aktualitásuk, a kitűzendő célok miatt fontosak; olyan szemléletet tükröznek, ami miatt ma Magyarországon bárkinek példaértékűek lehetnek. Ilyen például a meglévő épített értékeink megóvása, jelentőségük újbóli felfedezése, átértékelése, az ökológiai lábnyom minimalizálása, az energiatudatosság, a racionális, léptékhelyes tervezői viselkedés – ezek a szempontok visszaköszöntek az összes projektben.

A DVM most, a tavalyi MÉD-del ellentétben – amikor a nagyberuházások különdíját nyertük el a zánkai Erzsébet-tábor felújításával – nem volt érintett a versenyzésben, díjátadóként vettünk részt a gálán, mint a terv kategória közönségdíjának támogatója és átadója. Azért is vállaltuk ezt a szerepet, mert fontosnak érezzük a fiatal tehetségek felkarolását; van egy jól működő gyakornoki programunk, és azt is látjuk, hogy a fiatal tehetségekért, a jó munkaerőért verseny van a szakmában. Idén végül nem diplomaterv győzött ebben a kategóriában, hanem a Pázmány-campus tervpályázatára készült pályamű, ami négy nagy iroda: az Archi.doc Építésziroda, a Narmer Építészeti Stúdió, a Fejérdy + Bartók Műterem és a CAN Architects közös munkájából született.

Az Archi.doc, a CAN Architects, a Fejérdy + Bartók Műterem és a NARMER terve a PPKE Campus pályázatára
2/18
Az Archi.doc, a CAN Architects, a Fejérdy + Bartók Műterem és a NARMER terve a PPKE Campus pályázatára

ÉF: Volt olyan munka a tervek, épületek között, ami különösen tetszett?

Cs. Á.: Nagyon szimpatikus volt az egykori óbudai harisnyagyár hasznosítására készített terv. Adott egy elhagyatott ipari terület, egy építészetileg és városépítészetileg alulértékelt helyszín – a rendszerváltás utáni évtizedekben sajnos nincs sok jó példa arra, hogy ezek megmaradjanak és új funkcióval, önfenntartó módon működjenek tovább. Novák Máté Lénárd diplomamunkája egy figyelemfelhívás, egy erőteljes felkiáltás, ami felvillantja a reményt, hogy történhetne ez másképp is, az építészettörténeti szempontból pótolhatatlan épületegyüttes megmentésével, újrahasznosításával.

Érdekes párhuzam ezzel a terv kategória győztese. Rátgéber László diplomamunkája, amely a palkonyai pincesor revitalizációját járta körül, léptékétől, funkciójától függetlenül mégis közel áll az előzőhöz, hiszen szintén egy a megóvandó építészeti értékre hívja fel a figyelmet. A nagyvilágban, de itthon is a gasztroturizmus napjainkban annyira meghatározó, hogy ha a „jól eltalált" kis katalizátor projektek megvalósulnak, nagyon könnyen felélednek ezek az értékes elfeledett helyek. Erre sok pozitív példa van manapság Magyarországon. A jó gasztronómia és a jó építészet együtt pedig csodákra képes.

Kitérve egy kicsit az épületekre: üdvözlendőnek tartom, hogy a fődíjat a Váncza Művek derekegyházi temploma nyerte meg. Magával ragadó a tervezés mögött húzódó emberi történet, a kis léptéke ellenére az épület rendeltetésében rejlő közösségformáló erő. Kiemelném ugyanakkor a finalista mezőnyből a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának új, Szentkirályi utcai épületét, amelyet a Studio Fragment jegyez, és amely léptékében közelebb áll a DVM-hez, a mi munkáinkhoz is. Frikker Zsolttal egyébként korábban kollégák voltunk egy kis irodában (Dóm Építészműterem, Murka István) rövidebb ideig, amennyire tehetem, nyomon követem a projektjeiket. Fantasztikus munka, és ahogy a gálán el is hangzott a zsűri értékelésében: egy kis Európa a belváros szívében.

A zánkai Erzsébet-tábor központi épülete. Fotó: Gulyás Attila
4/18
A zánkai Erzsébet-tábor központi épülete. Fotó: Gulyás Attila

ÉF: Ha már a diplomatervekről esett szó, te anno milyen témát választottál magadnak?

Cs. Á.: Egy borászatot terveztem Spanyolországban, Katalóniában, ahova Leonardo-ösztöndíjjal volt lehetőségem kijutni, a néhány éve Pritzker-díjat is elnyert RCR Arquitectes irodához. Ramon Vilalta javaslatára egy akkor induló borászati projektbe kapcsolódhattam be, tehát egy nagyobb nemzetközi csapat részeként, sok hasonló Leonardo ösztöndíjas diákkal vettem részt a munkában, a diplomatervemben pedig ennek egy alternatív tanulmányát dolgoztam fel. A kiviteli tervezésig kísértem a projektet, ami aztán meg is valósult.

Itthon szerencsére jól fogadták a spanyol szemlélet megjelenését a diplomamunkában, ami azért más volt, mint az itthon jellemző poroszos-németes megközelítés akkoriban a BME-én. Meghatározó időszaka volt ez a szakmai életemnek, már önmagában az irodában töltött idő felejthetetlen volt, ahol hegyekben álltak a különböző kísérleti makettek, egyedi bútorok, gyártmány sablonok, a műhely-atmoszféra és általában véve az egyedi spanyolos szemlélet pótolhatatlan élményt jelentet, amire ha visszagondolok, azóta is feltölt energiával.

A BME-n egyébként Wagner Péter, Kőnig Tamás támogató szemléletű alkotó műhelye jelentette számomra az alma matert egyetemistaként.

A diploma után is inkább a nemzetközi kitekintéssel, kapcsolatokkal rendelkező irodákat kerestem, így kerültem Pálffy Györgyhöz, akinek Budapest mellett Tokióban is volt irodája. Rengeteg japán tervezési helyszínű projektben vettünk részt a japán kollégákkal együttműködve az első olyan megvalósult munka, amiben rajzolhattam, az egy japán fatemplom volt. Innen mentem a Zoboki-Demeter építészirodába, ahol többek között az akkoriban futó kínai projektjükben, a shenzeni Nanshan Kulturális és Sportközpont tervezésében is volt alkalmam részt venni a nagy tervezőcsapat egyik fiatal tagjaként, a koncepció tervfázisában. Később szintén ösztöndíjjal tértem vissza Spanyolországba, még az elhúzódó, szakmánkat tizedelő válság alatt, ahol egy madridi és Palma de Mallorca-i központú irodánál, a GRAS Reynés Arquitectosnál dolgozhattam. Sok munkájuk készült külföldre, így például Szudánba, Bulgáriába és Németországba is terveztünk.

Ezt a fajta nemzetköziséget és a vele járó szakmai kihívásokat mindig is kerestem, és szerencsére meg is találtam.

ÉF: Ha összegezzük a nemzetközi referenciákat, hogyan értékeled, melyik fajta szemlélet volt rád leginkább hatással?

Cs. Á.: Még az egyetem alatt egy évet töltöttem Londonban nyelvtanulás céljából. Ott tapasztaltam meg, hogy az angolok mennyire innovatívak az építészetben, az építőiparban, mindig a határokat keresik, feszegetik és ezt az ipar oldaláról is meg tudják támogatni. A spanyoloknál pedig talán inkább az érzelmi, művészeti aspektus volt a meghatározó azok alapján, amit tapasztaltam a náluk töltött idő alatt. Ez a két erős szemlélet, a spanyol és az angolszász azok, amelyek máig nagyban meghatározzák a látásmódomat.

ÉF: Mostanában mennyire van jelen a nemzetköziség a munkád során?

Cs. Á.: A DVM igyekszik a belföldi megbízásokon túl olyan platformokat is keresni, amelyek révén külföldi munkákba is becsatlakozhatunk. Dolgoztunk például az Estée Lauder budapesti irodaprojektjén, és a bukaresti irodaházuk belsőépítészeti tervezésében is részt veszünk, emellett nemzetközi tervpályázatokon is indulunk – bár utóbbinál hasonlót tapasztalunk a Magyarországon is jellemző helyzethez: kevés a pályázat, és ha azt valaki el is nyeri, korántsem biztos, hogy megvalósul végül. Legutóbb a holland UNStudióval pályáztunk közösen a debreceni repülőtér pályázatán, ahol megosztott második helyezést értünk el a Bord Építész Stúdió mögött.

A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group
15/18
A DVM Group és az UNStudio közös terve a debreceni reptér pályázatán. Látványterv: DVM Group

ÉF: Milyen projekteken dolgozol jelenleg? Korábban beszámoltunk az Építészfórumon a Mázsa térre tervezett komplexumról, ez hol tart most?

Cs. Á.: Ez egy igazán izgalmas, ambiciózus projekt. Korábban már több iroda is készített terveket a területre, ám az összes változat elvérzett valami miatt, ami több okra vezethető vissza. Egyrészt ez egy rozsdaövezeti peremterülete a X. kerületnek, egy a 2008-as gazdasági válság alatt bedőlt projekt, a Mázsa pláza építkezés maradványaival, a hatalmas gödörrel, amiből azóta egy nagyméretű "tó" keletkezett. A tulajdonosváltás után zavaros állapotokat örökölt meg a megbízónk, így számos építésjogi ügyet kellett felderíteni, tisztázni. Ezt követően sikerült egy olyan programot összerakni, ami a Magyarországon élő kínai beruházó üzleti tervével, a kerületi tervtanács, főépítész és a kerületvezetés szándékával is összeegyeztethető. Habár nem az volt a megbízásunk, hogy magasházat tervezzünk, a tervezési program, a terület adottságai, a szabályozás adta lehetőségek, a beépítési paraméterek és a kialakítani kívánt rendeltetések funkcionális igényei alapján arra jutottunk, hogy ez a legjobb megoldás.

A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group
12/18
A Monori Center épületegyüttesének látványterve. Forrás: DVM Group

Először meglepően hatott az érintettekre, mert annak ellenére, hogy ezen a területen megengedett ilyen típusú épületeket építeni, ez korábban senkiben, így a beruházóban sem merült fel, de végül mindenki elfogadta, megszerette a koncepciót. A projekt építési engedélyt kapott, most a kiviteli tervet készítjük, illetve a belsőépítészeti tervezésre is kaptunk megbízást. Amennyiben megvalósul a beruházás, Kőbánya ezen elhanyagolt része egy új városi alközponttal gazdagodhat.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.