Emberek/Interjú

Hajdú József

1/9

föld

föld

Gázgyár utca

?>
föld
?>
föld
?>
Gázgyár utca
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/9

föld

föld

Gázgyár utca

Hajdú József
Emberek/Interjú

Hajdú József

2000.09.18. 08:21

Cikkinfó

Szerzők:
Pásztor Erika Katalina

Építészek, alkotók:
Hajdú József

Hajdú József fotóművész bemutatása

Hajdú Józseffel 4 évvel ezelőtt találkoztam először, a Postamúzeum egyik kicsi szobájában. Videófilmhez kerestem fotókat régi hírközlési berendezésekről, amikor véletlenül megláttam az asztalon heverő falinaptárat, amit Jóska a Magyar Rádiónak készített. 12 hónap, 12 rádiós eszköz, a rádiózás hajnaláról. Először is azon döbbentem meg, hogy a Magyar Rádió ilyen naptárat csináltat magának. (Akkoriban még egyáltalán nem jellemezte a falinaptárakat és azok megrendelőit a kortárs művészet iránti fogékonyság - maximum közismert híres festményekig jutott ez a műfaj.) Másrészt azt sem igazán értettem, hogy hogyan kerülhetnek ezek a fotók, az "időtlenség ezen fenséges képei" egy ajándékcsomagba, évfordulós ünneplések nejlonszatyraiba. De nem csak ez volt zavarbaejtő: ott állt előttem az "alkotó", egy csendes, "az utcán lazán elmegyek mellette" típusú ember, semmi extravagancia, semmi bőrdzseki, vállon lógó fotóstáska, semmi. Egyáltalán nem tűnt hálásnak a dicsérő szavakért, és én nem is akartam feltartani (rohantam én is, mint mindig), csak nem tudtam ellenállni: végre igazi képekre leltem a világot elöntő milliárdnyi hamis között.

Itt, az Építészfórum oldalain szeretnénk Önöknek bemutatni Hajdú József képeiből néhányat, amelyek meg sem közelítik az eredetik szépségét és minőségét a web korlátossága miatt, így Jóska egyik legszebb és legsikeresebb sorozatáról, a Teaképekről is hiányoznak a finom és izgalmas részletek. Bár ez még kisebb bajnak tűnik nekem ahhoz képest, hogy a rádiós naptár képei - Jóska elmondása szerint - azóta is az ágyneműtartójában hevernek.

Pásztor Erika Katalina


 

 

Hajdú József
fotóművész, muzeológus
Postamúzeum, H-1061 Budapest, Andrássy út 3.
tel.: +361-317 4045 telefax: +361- 268 1958

1961-ben születtem. Az érettségi után műszaki főiskolát végeztem, majd két évig a vegyiparban dolgoztam. 1985 óta dolgozom fényképészként: előbb egy tervezőintézetnél, jelenleg pedig a Postamúzeumban mint fényképész és fényképtáros.

A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának munkájába 1987-ben kapcsolódtam be, és a Stúdió tagja voltam 1991-ig. Utána a volt stúdiósokból verbuválódott Egyesült Képekkel tartottam a kapcsolatot. 1994 óta vagyok tagja a Magyar Fotóművészek Szövetségének. 1993 és 1996 között Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíjat kaptam. 1998-ban megjelent első könyvem "Ipari táj" címmel, budapesti gyárépületekről.

Önálló kiállítások 

1992.     Tájképek (külszíni bányák) Fiatal Művészek Klubja, Bp.
1994.     Ipari táj (budapesti gyárak) Lugosi Lugo Lászlóval közösen -        Budapest Galéria
1996.     Teaképek Bolt Galéria, Bp.
1998.     Röntgenképek Bolt Galéria, Budapest

Csoportos kiállítások

1988.     Kamarakiállítás a volt Fotóművészeti Galériában, Bp.
1989.     A stúdiósok kiállítás-sorozata a Bercsényi Klubban, Bp.
1990.     Stúdió IV. az Ernst Múzeumban, Bp.
1993.     Kortárs fotó a Pajta Galériában, Salföld
1994.     "Csoportkép" - az Első Alkotócsoport kiállítása a Vigadó Galériában, Bp.
1995.     Kortárs magyar fotográfia, Pécs, az Első Alkotócsoporttal
1995.     "EKE Ganz", az Egyesült Képekkel a Ganz-gyárban, Bp.
1996.     "Látható jelen" - Országos Fotóbiennálé az Ernst Múzeumban, Bp.
1996.     "Több szem ..." - Vigadó Galéria, Bp.
1996.     A "Pécsi József" fotóművészeti ösztöndíjasok beszámoló kiállítása - Dorottya Galéria, Bp.
1996.     Fotóhónap   Pozsony
1996.     "Koncept" nemzetközi kortárs fotóművészeti kiállítás   Zágráb
1996.     Fotográfiai Biennálé   Esztergom
1996.     Az Esztergomi Fotográfiai Biennálé díjazottjainak kiállítása a Bolt Galériában, Bp.
1997.     Kortárs magyar fotográfia, Pécs
1997.     Kiállítás a "Vrais Reves" Galériában, Lyon
1997.     Kortárs magyar fotográfia - Magyar Kulturális Központ, Berlin
1998.     "Kép és szöveg" - Bolt Galéria, Bp.
1998.      "Teaképek" - Sarah Morthland Galéria, New York
1998.     "Take Five" Kortárs magyar fotográfia - Magyar főkonzulátus, New York
1998.     Photokina - a "VII th Polaroid European Final Art Awards" nyerteseként, Polaroid Galéria, Köln (Teaképek)
1998.     Fotóhónap   Pozsony
1999.     "Berlin-Budapest" képzőművészeti kiállítás, Berlin
1999.     "A Jaguár és képei", Mai Manó Ház, Budapest
2000.     "A Jaguár és képei", Római Magyar Akadémia

 


Teaképek
 

 
A tea élete
(Szűcs Károly írása Hajdú József 1996-os Bolt Galéria-beli kiállításának katalógusából) 

Monotónia. Ahogy a teaivó nap mint nap forralja a vizet, nyúl a pohara után, majd összeönti a teafüvet és a forró vizet. Monoton, mert apró neszezések és elsikló szemrebbenések koreografálják e műveletet. Felkészülés az aligcselekvésre.

Ami körül mindez történik, az a lélegzet tégelye, a teáscsésze. Általa formát kap az illat, a víz zubogása, az aranyszínű aroma. A tégely üveg- vagy porcelán falán viszont a tea elillanó testének csipkés filmrétege marad vissza.

Az ellentétes irányú állapotok egybetartozása, az idő reinkarnálódása lesz monumentummá ezeken a fényképeken: WABI, a japán esztétika harmóniajátékának legkisebb egysége mutatkozik előttünk. A forma és a szellem (anyag és illat, pára, lélegzet) mély, de alig észrevehető egymásba rejtőzésének állapota, az aligcselekvésben, az aligjelenlétben növelt lét. Hajdú József  fényképei a kicsinek, jellegtelennek tűnő dolgot - a tea életét - növelik szoborművé, monumentummá.

A teázás fogalma - a japán csadó - Európában a köznapi, rutinjelentésből nem "íródott át" a teázás kultuszának metafórájává. Hajdú a pohárszobra által elszakad a szavak és a szemléletmód alkotta mesterséges határoktól, és a művészfotográfia néhány más alkotójához csatlakozva a fényképezést a tárgy monumentalizálására használja fel, kiépítve a hétköznapi tárgyak konnotációjának új dimenzióját.

Ezeken a fotográfiákon a képi megoldás és a forma kibontása olyan percepciós, meditatív folyamattal jár együtt, amely a csend, az intimitás érzéki és spirituális terének kiterjesztését eredményezi. Olyan állapot jön létre, amelyben megsejthető a WABI működése, ahol látásunk egy dolog primér létezésmódját a formában teremti újjá és látja el a megszokottól eltérő jelentőséggel.

Szűcs Károly

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.