| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Hamarosan átadják a Nemzeti Összetartozás Hídját Sátoraljaújhelyen

1/3

Forrás: Dunai László/BME

Forrás: Dunai László/BME

Forrás: Dunai László/BME

?>
Forrás: Dunai László/BME
?>
Forrás: Dunai László/BME
?>
Forrás: Dunai László/BME
1/3

Forrás: Dunai László/BME

Forrás: Dunai László/BME

Forrás: Dunai László/BME

Hamarosan átadják a Nemzeti Összetartozás Hídját Sátoraljaújhelyen
Közélet, hírek

Hamarosan átadják a Nemzeti Összetartozás Hídját Sátoraljaújhelyen

2024.04.12. 11:01

Az átadás előtti utolsó mérföldkövéhez érkezett a világ leghosszabb kötélhídja címre pályázó sátoraljaújhelyi Nemzeti Összetartozás Hídja: sikeresen teljesítette a dinamikus és statikus terhelési próbát. A Natura2000-es területen, 4 milliárd forintból megvalósuló, sokak által kritizált projekt idén tavasszal érhet a végére. A híd fő tervezője és a hídszakági tervező: MSc Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft., Szigeti Zoltán és Gondár Péter.

A turisztikai látványosságként épülő híd hossza több mint 700 méter, és hat acélsodronykötél tartja a 80 méter magasban. Ezzel a technológiával Magyarországon egyedülálló, de a hosszát figyelembe véve a világon is, tehát egyedi, rekordhíd. (Bár a 2022. május 13-án a csehországi Dolní Morava községben megnyílt Sky Bridge 721 méterével meghaladja a sátoraljaújhelyit, de a Nemzeti Összetartozás Hídjának a hídfői közötti támaszköze 700 méter és végig kötélhíd, míg a csehországi a hídfőknél pilonos függőhíd, és a támaszköze „csak" 695 m, így e tekintetben valóban világbajnok lesz.) A 4 milliárd forintos projekt 2015-ben kezdődött, a híd átadását 2024 tavaszára tervezik. Eredetileg 2,8 milliárd forintból tervezték megvalósítani, de ennyiért nem találtak kivitelezőt a projektre, az összeg így 4 milliárd forintra nőtt. 

Forrás: Dunai László/BME
3/3
Forrás: Dunai László/BME

A híd fő tervezője és a hídszakági tervező: MSc Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft., Szigeti Zoltán és Gondár Péter. A tervezési feladatokban az alábbi kiemelt partnerek vettek részt:

  • Unitef Mérnök Zrt., Széll Péter (csatlakozó infrastruktúra tervezés, építészet, engedélyeztetés – engedélyezési és tenderterv)
  • Dynamik Consulting Kft. (dinamikai számítások – engedélyezési terv)
  • BME Hidak és Szerkezetek Tanszék (független statika – engedélyezési terv; dinamikai számítások – kiviteli terv)
  • BME Áramlástan Tanszék (széldinamikai vizsgálatok – kiviteli terv)
  • BME Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék (mérnökgeológiai vizsgálatok – engedélyezési terv)
  • Geoexpert Kft. (geotechnikai tervezés – engedélyezési és kiviteli terv)

Forrás: Dunai László/BME
2/3
Forrás: Dunai László/BME

A projektet számos kritika érte, mivel a híd Natura 2000-es hálózathoz tartozó, különleges madárvédelmi területen valósul meg. Az építkezés során a hídfők alatti erdőfoltokat környezeti hatástanulmány nélkül csupaszították le, melyről a 24.hu készített videót, műholdfelvételek összehasonlításával mutatva meg a változások mértékét. A védett fák kivágására azért kerülhetett sor, mert 2021 októberében a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak nyilvánította a fejlesztést. De támadták a projektet a völgyben érintett ingatlantulajdonosok is, akik 2019-ben pert is indítottak a hidat engedélyező határozattal szemben, ám a bíróság végül 2020 novemberében elutasította a lakók keresetét. 

Forrás: Dunai László/BME
1/3
Forrás: Dunai László/BME

A  BME Építőmérnöki és Gépészmérnöki Kara oktatóinak közreműködésével tervezett híd építése április 3-án újabb mérföldkövéhez érkezett. Dunai László, a BME Építőmérnöki Kar egyetemi tanárának vezetésével elvégezték rajta a dinamikus és statikus próbaterhelést – először kettő, majd tizenkettő, végül harminckét ember ritmikus mozgásával –, amely sikerrel zárult. Dunai szerint az átadás előtt ez az egyik legfontosabb pillanat a híd életében. „A terhelés hatásaira a híd jól reagált, azokat a jelenségeket mutatta, amelyekre a tervezés során számítottunk" – mondta, majd azzal folytatta, hogy „az volt a cél, hogy megfelelően mozogjon és élményt adjon azoknak, akik egy kalandparkban erre rámennek". A próbaterheléseket követően Dunai László válaszolt a bme.hu kérdéseire, melyről itt olvashat.

Forrás: BMEWikipedia, 24.hu

Vélemények (1)
Prof. Emeritus
2024.04.13.
19:55

Én alapvetően azért vagyok, hogy a magyar hídépítő szakmának ne csak a hagyományait őrizzük, de új tudás is létrejöjjön, úgyhogy muszáj feltenni a kérdést: lesznek még máshol is ilyen projektek az országban vagy ez a sátoraljaújhelyi fehér elefánt marad: azaz megépítettük a világ leghosszabb kötélhídját majd soha többé nem foglalkozunk a technológiával? A 4 milliárdos összeget ugye lehet úgy is keretezni, hogy ennyire kis büdzséből ekkora tájsebet mással nem nagyon lehet okozni meg úgy is, hogy ez azért nem akkora összeg amit Rába-, Dráva- vagy Tisza-menti önkormányzatok (urambocsá' kisebb hegyvidéki települések) ne tudnának kigazdálkodni. Hogy valószínűleg az eredeti ötletgazda sem egy acélmonstrumra asszociált a kötélhíd szó kapcsán azon már nem lehet segíteni, de azért sok hely eszembe jut ahol szívesen megtűrnék a látványt és hasonló nagyságrendű összeg meg tudna térülni akár társadalmi, akár közvetlen turisztikai haszonként.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.