Épülettervek/Hallgatói terv

Idősek és fiatalok FORUM-a

1/19

terek - tömegek

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

terek - tömegek

terek - tömegek

terek - tömegek

terek - tömegek

terek - tömegek

Park

Ferenczi Huba

?>
terek - tömegek
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
terek - tömegek
?>
terek - tömegek
?>
terek - tömegek
?>
terek - tömegek
?>
terek - tömegek
?>
Park
?>
Ferenczi Huba
1/19

terek - tömegek

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

terek - tömegek

terek - tömegek

terek - tömegek

terek - tömegek

terek - tömegek

Park

Ferenczi Huba

Idősek és fiatalok FORUM-a
Épülettervek/Hallgatói terv

Idősek és fiatalok FORUM-a

2013.05.30. 12:42
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Ferenczi Huba

Aktív időskor és generációk fóruma - diplomamunka

Tervezés éve:
2013

Bruttó szintterület:
820 m2

Stáblista

építész konzulens: Kolossa József DLA
épületszerkezeti konzulens: Dr. Fülöp Zsuzsanna
tartószerkezeti konzulens: Csuka Bernát
épület elektromosság: Filetóth Levente
épületgépészeti konzulens: Egri István
építéskivitelezési konzulens: Klujber Róbert
opponencia: Nagy Gergely 

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

A diplomaterv választott címe sugallja a célt…. Piacteret, városi teret alakítani ott, ahol hajdan csak halmazszerű településrész alakult, de idővel a természetes szükséglet itt is megkívánja a központi funkció lehetőségét. Bemutatjuk Ferenczi Huba diplomamunkáját.

„ Tiszteld a múltat, hogy érthesd a jelent és munkálkodhass a jövőn" /Széchenyi István/

A TÉMA
A diplomafélévem során az volt a célom, hogy egy olyan témával, tervvel foglalkozzak, ami társadalmi felelősségvállalással párosul. A legnagyobb földi értéket helyezi a középpontjába, vagyis magát az embert és egészségét. Ugyanakkor a saját lakókörnyezetemben (Csepel, Királyerdő) valós problémára, hiányra reagál. És nem utolsó sorban valamilyen módon előremutató.

A tervem: egy FORUM. Az érték: az aktív időskor és generációk közötti együtt működés, a megoldást pedig meglévő és működő észak ill. nyugat európai (Svédország, Finnország, Nagy-Británnia…) gazdasági modellek alapján próbáltam feldolgozni.

Látványterv
2/19
Látványterv

Több tanulmány, és központi statisztikai hivatali tény igazolja, hogy hazánkban az aktív, 60 illetve 65+feletti korosztálynak a nyugdíjas korral romlik az életminősége, elvesztik céljaikat és fekvő betegellátás rendszerébe kerülnek vagy szellemi leépülés veszi kezdetét. A szabadidejüket passzív módon használják fel. 

A fentebb említett működő modellek ennek próbálnak meg gátat állítani és célokat teremteni, hogy újra

  • bevonják a közéletbe fiatal generációkkal karöltve
  • hogy a szabadidőt hasznos módon eltöltsék, közösségi keretek között, egymást segítve közben pedig a szellemi frissességet megőrizve.

Ez persze komoly gazdaságpolitikai reformokkal jár mind európai uniós, mind magyarországi szinten, hogy neveljék, támogassák a cégeket, vállalatokat, hogy megfelelő módon éljenek a lehetőséggel.

Látványterv
4/19
Látványterv

A 2012-es évet az európai unió az aktív időskor és generációk közötti szolidaritás évének nyilvánította.

A FUNKCIÓ
„A diplomaterv választott címe sugallja a célt…. Piacteret, városi teret alakítani ott, ahol hajdan csak halmazszerű településrész alakult, de idővel a természetes szükséglet itt is megkívánja a központi funkció lehetőségét. Így épült iskola, posta, művelődési ház egy hangsúlyos területre. Ezek az épületek már jelentőségüknél fogva önmagukban is kijelölnek valami centrumot még úgy is, hogy épületeik színvonala koruk átlagát inkább alulról közelítik. Ezt felismerve felelős építész feladat a meglévő, átgondolatlan, vagy rosszul átgondolt településrész élhetővé tétele a gazdaságosság szellemében, a kortárs építészet lehetőségeivel. A helyszín bizonyítja, hogy bármilyen formában létrejött településhalmazok előbb-utóbb megkövetelik a természetes településrendet még akkor is, ha azt a maga korában okkal, vagy ok nélkül nem akarták kialakítani…" (Opponensi vélemény: Nagy Gergely, építész)

Látványterv
8/19
Látványterv

A FORUMot egy olyan épület-tér és funkció együttesnek képzeltem el, amely foglalkoztatás és oktatás, képzésen, illetve pár alapszolgáltatáson keresztül kapcsolatot teremt az aktív időskorúak és a fiatalabb generációk közötti szakadék felett.

A képzés napjainkat meghatározó számítógép és informatika területe, amely sok esetben segíti, könnyebbé teheti a mindennapokat kortól függetlenül.
A foglalkoztatás műhely munkákon keresztül valósulna meg, amelyek során fiatal, profi vagy amatőr dizájnerek, háztartásbeliek, szakma tanulók oktatása, munkájuk mentorálása történhet. Közben pedig eladásra szánt terméket termelhetnek.

Lényegében a foglalkoztatás és képzés során is tudás és tapasztalat csere párosul pénztermelő tevékenységgel.

Az alapszolgáltatások a posta, orvosi szolgálat és porta – információ épületét foglalja magába.

„Az új központ épületei két csoportot alkotnak. A műhely négy épülete kerengővé fejlesztett tornácra szerveződik. A másik épületcsoport különálló elemenként vesz körül egy piacként is használható teret." (Opponensi vélemény: Nagy Gergely, építész)

Látványterv
12/19
Látványterv

A HELYSZÍN
Budapest, XXI. kerület, Csepel, azon belül is a királyerdei régió.
Ez az egykori 700 holdas fenyves-akácos terület az itt elterülő királyi erdőbirtokról kapta a nevét, amelyet aztán az 1930-as években a Magyar-Hollandi Bank Rt. kezdett el felparcellázni és lakó-üdülő övezetté kialakítani. A kialakult utcahálózat vonalvezetése, azóta is őrzi a nem szokványos, igen változatos felosztást.

  • XXI. kerület, Csepel, Királyerdő, túlnyomóan nyugdíjasok és családosok zónája
  • Az építészeti arculat heterogén, kisléptékű családiházak
  • A terület jelenleg hellyel-közzel burkolt időszakosan használt parkoló, amely a szabályozást tekintve is beépítésre vár
  • Infrastruktúráját, centrális pozícióját tekintve megfelelő a célnak (gyakran közlekedő, a zónát átszelő buszjárat segíti a célirányos megközelítést)
  • Rendelkezésre álló tervezési terület cca.: 4000 m2. A tervezési terület szabályozást tekintve külön település, intézmény központ, amely magába foglal egy művelődésházat, egy 8 osztályos általános iskolát, egy gyógyszertárat és egy lebontásra váró körzeti, orvosi rendelőt

KONCEPCIÓ
A tervezés során öt fontos dolgot tartottam mindvégig szem előtt. Épület és környezete, amely, szerintem két dolog, de mindig együtt él. Lépték és hangulat illetve, hogy az épületegyüttes gazdaságosan működtethető legyen. A több kisebb épület, egymástól független üzemeltetése utóbbi célt szolgálja.

terek - tömegek
15/19
terek - tömegek

„ A terv példázza, hogy nem a telekhatárnál érnek véget a feladatok, hanem a távoli és közvetlen környezettel való kapcsolatban gyökereznek. A környező adottságok, valamint az adott helyszín építészeti világa egymással összefüggő közös rendet alkot…" (Opponensi vélemény: Nagy Gergely, építész)

A végső beépítésben, telepítésben a diploma félév során olyan tapasztalatokat, konzekvenciákat ötvöztem, amelyek segítettek megérteni, hogy mi lehet a különbség telepszerű vagy szövetszerű beépítés között illetve hogy, hogy lehet egy fórumot táj- és építészeti eszközökkel kifejezni. Az épületek irányultsága, helyzete tudatos döntés eredménye. A tereket és tömegeket úgy pozícionáltam, hogy egyszerre teremtsenek kapcsolatot egymás között és a környezettel.

Park
18/19
Park

„ Sajátos agora alakul ki az új központ épületei között, a szomszédos park és a határoló utcák által meghatározott és megszokott irányok követésével. Az épületek egyszerűek, jó értelemben véve szerények. Sorolásukkal és telepítésükkel fejezik ki a hangsúlyt, amit a hely megkíván. Az enyhén lejtős területen megjelenő, a környező beépítés épületeitől is kisebb tömegelemek a minimális tereplejtést kihasználva podeszt szerű síkra kerülnek, ami piazetta jelleggel fogja össze az épületegységeket és emeli ki a terület központjának egységességét." (Opponensi vélemény: Nagy Gergely, építész)

„ Minden nemzedék Önmagát becsüli meg azáltal, hogy elismeri a világ nem vele kezdődött" /Sütő András/

Ferenczi Huba

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.