Közélet, hírek

Ilyen volt, ilyen lett – Elkészült a Budavári Palota első helyreállított épületrésze

1/9

A déli összekötő szárny. Forrás: Magyar Iparművészet 6. évfolyam 1903. - 4. szám

?>
A déli összekötő szárny. Forrás: Magyar Iparművészet 6. évfolyam 1903. - 4. szám
?>
A déli homlokzat felújítás előtt és után. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
A déli homlokzat felújítás előtt és után. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
A déli homlokzat helyreállítás utáni állapota. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
A déli homlokzat helyreállítás utáni állapota. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
A déli homlokzat helyreállítás utáni állapota. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
Az északi homlokzaton zajló munkálatok. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
Az északi homlokzaton zajló munkálatok. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
A déli homlokzat helyreállítás utáni állapota. Forrás: Várkapitányság NZrt.
1/9

A déli összekötő szárny. Forrás: Magyar Iparművészet 6. évfolyam 1903. - 4. szám

Ilyen volt, ilyen lett – Elkészült a Budavári Palota első helyreállított épületrésze
Közélet, hírek

Ilyen volt, ilyen lett – Elkészült a Budavári Palota első helyreállított épületrésze

2021.05.07. 15:27

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Vélemények:
3

A rekonstrukciónak köszönhetően a déli összekötő szárny eredeti, századfordulós állapotát nyerhette vissza. Az épületrész déli homlokzatát az egykori tervek alapján a Nemzeti Hauszmann Program keretében építették újjá. Az Oroszlános udvar felőli északi homlokzat is felújítva, eredeti formájában látható. 

A déli összekötő szárny egy aránylag keskeny épületrész a Budavári Palota együttesén belül, amely Hauszmann Alajos tervei alapján épült az új, krisztinavárosi szárnnyal egy időben. A déli nyaktagnak is nevezett épületrészben hozták létre 1902-ben a nemzetközi hírű Szent István-termet, amelyet a keleti és nyugati palotaszárnyból is meg lehetett közelíteni. A nyaktag mindkét homlokzatát közel egyformán alakították ki, az Oroszlános udvar felőli északi kapu két oldalára Senyei Károly Háború és Béke című szoborcsoportjának alakjai kerültek.

A déli összekötő szárny. Forrás: Magyar Iparművészet 6. évfolyam 1903. - 4. szám
1/9
A déli összekötő szárny. Forrás: Magyar Iparművészet 6. évfolyam 1903. - 4. szám



A második világháborúban a déli összekötő palotaszárny súlyos sérüléseket szenvedett. A Gellért-hegyre néző homlokzatot helyreállítás helyett az állampárt utasítására leegyszerűsítve átépítették, és évtizedekig csupán az udvari nézete emlékeztetett az eredeti állapotokra. Az épületrészben megsemmisült a Szent István-terem is, helyén a háborút követő átépítés után a többi között dolgozószobát és tárolóhelyiséget alakítottak ki.

A déli oldalon már messziről látható a Budavári Palota elsőként helyreállított homlokzata, amely most századfordulós fényében született újjá, ahogyan Hauszmann Alajos megálmodta. A második világháború után kialakított lecsupaszított falak és jellegtelen ablakok helyett visszakerültek a homlokzatot díszítő, süttői mészkőből készült oszlopok és domborművek. A Várkapitányság helyreállította az eredeti, Hauszmann tervezte és Thék Endre gyártotta ablakokkal megegyező nyílászárókat is. A hiteles helyreállítás érdekében a déli homlokzatot teljesen elbontották, majd az eredeti tervek szerint újjáépítették, ahogy a korabeli belső térszerkezetet is rekonstruálták. A munkálatokat falkutatással, műemlékvédelmi és régészeti kutatással kezdték, amelyek során több korszak emlékei kerültek elő. A feltárt részleteket, valamint archív fotókat is felhasználtak a hiteles végeredmény érdekében.

A déli homlokzat felújítás előtt és után. Forrás: Várkapitányság NZrt.
3/9
A déli homlokzat felújítás előtt és után. Forrás: Várkapitányság NZrt.



Az Oroszlános udvar felőli északi oldalon jelenleg a restaurátor szakemberek megtisztítják és javítják a kőelemeket. A korhű ablakok már itt is helyükre kerültek, a bejárat pedig a Hauszmann-kori faragott fakapuit kapja vissza. A munkálatok végeztével új díszkivilágítás emeli tovább a palotaszárny szépségét.

A déli homlokzat helyreállítás utáni állapota. Forrás: Várkapitányság NZrt.
5/9
A déli homlokzat helyreállítás utáni állapota. Forrás: Várkapitányság NZrt.

A Budavári Palota külső megújításának első szakasza próbafeladatként is értelmezhető, a rekonstrukció folytatódik, a munkával a Szent György tér felől, északról déli irányba haladnak tovább. Az eredeti állapotában helyreállított déli összekötő szárny és az újjászületett Szent István-terem kapuit 2021. augusztus 20-án nyitják meg a nagyközönség előtt, az első napokban ingyenesen.

Vélemények (3)
oolajto
2021.05.10.
13:51

Továbbra is azt gondolom, hogy ez a változás nem építészeti-szakmai, hanem politikai kérdés. Azaz nem sok értelme van egy szakportálon közzétenni, és hozzászólásokat várni.

Reki
2021.05.11.
14:45

@oolajto: Sajnálom, hogy politikai kérdést csinálnak egy épület helyreállításából. Szerintem természetesnek kéne lenni, hogy az elpusztított épületeket visszaépítsék, politikától függetlenül.

Reki
2021.05.09.
05:26

Nagyon dicséretes, hogy a lepusztított, jellegtelen szocreál épületet, végre eredeti szépségében állítják helyre. A Budai Várpalota nemzeti önbecsülésünk része, remélhetőleg a további épületrészeket is helyre állítják!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk