Épülettervek/Hallgatói terv

Iskolai,- és közkönyvtár Görcsönyben

1/32

helyszínanalízisek, telepítések

helyszínanalízisek, telepítések
telepítési helyszínrajz
telepítés axonometria
alaprajz
északi homlokzat
déli homlokzat
keleti homlokzat
nyugati homlokzat
a_a metszet
b-b metszet
c-c metszet
robbantott ábra - könyvtár
főfalmetszetek
robbantott ábra - játszóház
robbantott ábra - sakk klub
axonometria - könyvtár
axonometria - játszóház
axonometria - sakk klub
látványterv az útról
látványterv a belső udvarról
látványterv a könyvtárból
látványterv a játszóházból
látványterv a sakk klubból
makett
makett
makett
makett
makett
makett
makett
makett
Bíró András
helyszínanalízisek, telepítések
telepítési helyszínrajz
telepítés axonometria
alaprajz
északi homlokzat
déli homlokzat
keleti homlokzat
nyugati homlokzat
a_a metszet
b-b metszet
c-c metszet
robbantott ábra - könyvtár
főfalmetszetek
robbantott ábra - játszóház
robbantott ábra - sakk klub
axonometria - könyvtár
axonometria - játszóház
axonometria - sakk klub
látványterv az útról
látványterv a belső udvarról
látványterv a könyvtárból
látványterv a játszóházból
látványterv a sakk klubból
makett
makett
makett
makett
makett
makett
makett
makett
Bíró András
1/32

helyszínanalízisek, telepítések

Iskolai,- és közkönyvtár Görcsönyben
Épülettervek/Hallgatói terv

Iskolai,- és közkönyvtár Görcsönyben

2014.10.13. 09:31

Projektinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Görcsöny

Építészek, alkotók:
Bíró András

Vélemények:
3

Iskolai- és közkönyvtár, Görcsöny

Tervezés éve:
2014

Bíró András a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Karának Építőművész hallgatójaként készítette diplomamunkáját, Görcsöny település oktatási központját összefogva.

Az elsődleges diplomaterv konzultációkon és helyszínbejáráson tapasztaltak alapján szükségszerűnek látszott a település oktatási intézeteinek (általános iskola, óvoda, közkönyvtár, menza) rendezése. Sz. Koncz István, Görcsöny polgármestere a falu kulturális életét kiemelten fontosnak tartja, ami bizonyítja, hogy a szomszédos Pécs városához mintául, folyamatosan kulturális rendezvényeket szervez és valósít meg rendszeresen. A helyi kultúra erősítése fontos a lakosság számára, ezt bizonyítja, hogy a görcsönyi közkönyvtár regisztrált tagjai a falu lakóinak k.b. 80 %-a. A könyvtár összes kötete között létezik egy óvodai-, iskola-, és egyéb kötet tár.

Az épületállomány és épületmorfológiai vizsgálatok után kialakult kép alapján fontosnak tartottam, hogy a falu központjában lévő, bár több, külön épületben elhelyezkedő oktatási funkciók különválnak, egységesítésre várva. Az iskola- és óvodaépület a már bezárt téglagyár alapanyagából épült még az 1960-as években, mi után már a mostani közkönyvtár és menza épülete létezett. A könyvtár és menza egy épületben van, külön az iskolától és óvodától, egy udvarban azokkal, köztük pedig játszóterek, sportpálya áll. A könyvtár helye méltatlanul a menzával egy épületben áll és pont a könyvtár funkció számára szükségszerűnek tartottam egy reprezentatívabb épületet, amivel együtt egységesítés ötlete merült fel bennem, a meglévő oktatási funkciók állományával. A könyvtárban a helyi sakk klub is rendszeresen gyakorol, rendez sakk oktatást és versenyeket is. A menza csak az általános iskolásokat szolgálja ki jelenleg, de a javaslatom alapján szolgáltatásbővülésre is lehetőség lenne, hogy a falu lakossága is rendelni tudjon rendszeres étkeztetést.

telepítés axonometria
3/32
telepítés axonometria

A tervezett beépítésre vonatkozóan alapvetően egy épületeket és ez által funkciókat összekötő sétány tervezése vált alapötletként, mint egy faág, amiből „kinőve" mint ágak léteznek a funkciók. Ezzel egy időjárási viszonyoktól is védett összeköttetés alakulna ki, egy védett gépkocsi beálló a menza rakodóterében, plusz funkcióként nyílnának az új játszótér funkciói és az új Iskolai- és közkönyvtár.

A helyi könyvtár magában foglalja tehát az olvasókuckókat, ami a lakosok közösségi életét hivatott erősíteni, itt többen olvashatnak közösen, beszélhetnek az olvasottakról, elmélkedhetnek aktívan pihenve. Egy különálló, új óvodai könyvtárat és játszóházat is terveztem, amiben szeparáltan a felnőtt irodalomtól elválasztva gyerek irodalom lenne és gyerek filmtár. A harmadik épületben a sakk klubot ellátó tér alakulna kis, oktatói, olvasótermi, klub tevékenységeket kielégítve.

b-b metszet
10/32
b-b metszet

Az épületek ragasztott fatartó alapú könnyűszerkezetű építmények. A külső burkolat újrahasznosított szálcement, a hőszigetelés újrahasznosított fagyapot lemez és a gipszkarton belső szerkezet helyett újrahasznosított vályogrost építőlemezt terveztem.

Az épülettömegek a helyi épületállomány morfológiájára utalva terveztem, képezve egy belső magot. Az iskolai- és közkönyvtár az utcafrontról megközelíthető, az iskola és óvodaudvar viszont zárt a külsős személyek ellen és csak az oktatók, a diákok és szüleik számára nyitott.

makett
26/32
makett

A diplomatervemhez konzulensként segítséget nyújtott dr. Tamás Anna Mária.

Bíró András

 

 

Vélemények (3)
Pákozdi Imre
2014.10.14.
05:09

A könyvtár mindmáig a varázsos helyek egyike. A közkönyvtárban azonban az ember nem olvas, csupán beleolvas. A könyveket meggusztálja, de nem helyben fogyasztja, ezért ott olvasókuckót nem igazán érdemes kiképezni. (Más eset a sok, csakis helyben olvasható anyaggal rendelkező szakkönyvtár.) Ugyanakkor helyes meglátás, hogy a könyvtár kellemes, kézenfekvő, egyszersmind magas presztízsű találkozóhely: hozzáteszem, hogy erre a funkcióra a közkönyvtárak nagy része nincs felkészítve. A polcok között álldogáló és beszélgető könyvtárlátogatók zavarják a keresést, miközben pedig fontos élményeiket osztanák meg egymással. Egészen más léptékben, de jó teret nyújt erre a könyvek ihlette társasági életre a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Fiókja, a Baross utcában. Visszatérve Görcsönybe, a sakk-klub leválasztása szükségszerű. Ugyanakkor helyes törekvés, hogy valamilyen módon egy bokorban kellene tartani a klubot a könyvtárral... Nem egyszerű tervezési program.

Az építészeti megoldás nekem nem tetszik. Az épület kuckószerű képzeteket kelt, korántsem nyitott és végképp nem reprezentatív. Az pedig egyszerűen nem igaz, hogy „Az épülettömeget a helyi épületállomány morfológiájára utalva terveztem”. Nagyon kevés támpontot kapunk erről a bizonyos helyi épületállományról, az viszont – főleg amit az első képből látunk -, ennek az állításnak ellentmond (a nyeregtető, mint helyi morfológiai elem kevés, pláne a manapság divatos, minimalista megfogalmazásban). A vastag héjszerkezet, különösen a tető pedig önmagában is annyira erős, elkülönböztető jel egy másfajta klimatikus környezet irányába, egy másfajta lépték, formavilág sőt, funkcióegyüttes felé, hogy szinte idegen testté, decens ufóvá, kultúrbunkerré teszi ezt a könyvtárépületet. Nem segít, sőt, ront a dolgon a high-tech tetőablakok sora. Másfelől a tervező láthatóan rabjává vált a könyvespolc-paradigmának: ebből, mint egyfajta modulból vezetné le az épület térszerkezetét. Ez kedvenc húzása a könyvtárépítő építészeknek és be kell valljam, bár vitathatónak, de még mindíg szerencsésebbnek érzem, mintha a könyv alaktani jellemzői köszönnének vissza az épületen.

Ide kívánkozik az általam látott legfrappánsabb "közkönyvtár" rövid leírása. Nagymaroson van, az Édeske Alíz nevű cukrászdával átellenben, néhány gesztenyefa között. Egy kék, csupa üveg, dupla telefonfülke, tele polcokkal, a polcok pedig könyvekkel. Mindíg nyitva, személyzete nincs, ha elviszel egy könyvet, olvasás után tedd vissza: ez a szabály. Láthatóan működik. 

biandris
2014.10.14.
08:22

@Pákozdi Imre: Kedves Imre!

Köszönöm, hogy leírta a véleményét!

Sok mindenben egyet kell értsek Önnel, diplomamunka lévén ez csak egy fiatal, szakmája előtt álló építésztanonc válasza egy feladatra. Nem teljeskörűen átgondolt és kidolgozott, ugyan akkor egy sajátos alkotás.

Az "olvasókuckók" ötlete a közösség összetartózásáról is szól. Egy faluban mindenki ismeri egymást, a gyerekek is együtt nőnek fel, már óvodától kezdve, így barátságok szövődnek, kialakul egyfajta összetartozás. Az olvasókuckók 2-3 személyesek, így közösen tudnak olvasni, majd megbeszélni az olvasottakat vagy egyáltalán teszem azt egészen másról beszélgetni, de akár tanulni, kutatni is például egy házi feladatot.

Mivel itt iskolai könyvtárról van szó, megtalálhatóak értékesebb, drágább könyvek is, nem csak egy szépirodalmi kis telefonfülkekönyvtár, ahonnan párszáz forintos könyveket vihetnek haza és hozhatnak vissza mi után kiolvasták. De nyilván teljesen jó koncepció az Ön által említett megoldás ott, ahol annak helye van.

Üdv.: Bíró András

Pákozdi Imre
2014.10.14.
08:44

@biandris: Világos, a nagymarosi példát nem aktuális alternatívaként említettem, csak idevágó érdekességként. Egyébként pedig sok sikert: a könyvtár és a templom tervezése valószínűleg jutalomjáték minden építész életében...

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk