| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Helyek

Jerzy S. Majewski: Lengyel építészet a kilencvenes években (I.)

1/0
Hirdetés
1/0
Helyek

Jerzy S. Majewski: Lengyel építészet a kilencvenes években (I.)

2004.07.02. 12:35

A tanulmány I. része

A fordulópont

Az 1989-es év Lengyelország számára nemcsak radikális politikai és gazdasági változásokat hozott, hanem hatalmas lehetőséget is a lengyel építészet fejlődése számára. Az innen számolt tíz évet legalább három szakaszra lehet bontani.

Az első periódusban a korábbi évek kevésbé figyelemreméltó tervei valósultak meg. Ugyanakkor "import" designból építettek, másod- és harmadrangú nyugati "ejtőernyős" építészek munkáit: az üveg függönyfal volt a csúcs, ami csak leplezte a formai megoldások csekélységét. Ebben az időszakban alig építettek középületeket, és a kereskedelmi építészetben a gyors profit és a költségmegtakarítás keresése fontosabb volt, mint a minőség.

A második időszakban a Lengyelországba érkező vállalatok elegáns irodák építésébe fogtak; a legtehetségesebb tervezőknek adtak megbízásokat, és pályázati úton keresték a legjobb projekteket. Ezzel egyidőben számtalan tervező stúdió jelent meg a piacon, fiatal és lelkes építészekkel, akik készek voltak a piac számára dolgozni.

A harmadik periódusban, a késő kilencvenes években hatalmas fejlesztő cégek jelentek meg, akiknek a piaci siker pontosan ugyanannyira volt fontos, mint a vonzó környezet kialakítása és a megfelelő építészeti minőség. Ezek a cégek nemegyszer a világ leghíresebb építészeinek adtak megbízásokat. A varsói Saski téren álló Opera ilyen példa, amivel a fejlesztők Sir Norman Fostert bízták meg. Ricardo Bofill spanyol építész a varsói Praski Port fejlesztésében vett részt. A neves chicagói Pedersen, Kohn and Fox cég szakértői a varsói Pénzügyi Központ felhőkarcolójának építésében közreműködtek - minden bizonnyal ez a legjobban megtervezett lengyel felhőkarcoló.

A kilencvenes években a lengyel építészeti központok tisztán megkülönböztethetőek egymástól. A meglehetősen kaotikusan fejlődő, az egész ország építészetére kiható kozmopolita Varsó mellett a legérdekesebb központoknak Krakkó, Felső-Szilézia és Wroclaw bizonyultak. Krakkó vezető építészei a modernista hagyomány gyökereihez térnek vissza (DDJM, Romuald Loegler, Wojciech Obulowicz). Felső-Szilézia építészeit a régió ipari jellege nyűgözte le, amit a dekonstrukció és a picit nosztalgikus, de merész, acéllal kombinált téglahomlokzatok alkalmazása jelez (Andrzej Duda, Henryk Zubel, Malgorzata Pilinkiewicz, Tomasz Studniarek). Wroclaw építészete a spektrum másik végét foglalja el (Wojciech Jarzabak, Edward Lach, Stefan Müller). Itt nem a város fenséges modernista múltjához nyúltak vissza, hanem inkább a posztmodernizmus távoli visszhangja, egyfajta hedonista tendencia és a színek szembeszökő keverése érvényesült.

Középületek

A kilencvenes évek egyik legérdekesebb és legkreatívabb építészeti eredménye a Varsói Egyetemi Könyvtár épülete. Az 1993-as pályázat nyertes terve Marek Budzynski és Zbigniew Badowski és társaié volt. Az alacsony, de tágas vasbeton épületet a tetőn elhelyezett botanikus kert zöldje hatja át. A szerkezet, a múlt század művészeti templomaival rokonságban, összetett ikonografikus dekorációt hordoz. A belső, bár többemeletes, tulajdonképpen egy szinten van a könyvgyűjteménynek (kb. kétmillió kötet) otthont adó polcokkal és az elszórtan elhelyezkedő félreeső olvasóhelyekkel. A könyvtáregyütteshez két irodaépület csatlakozik, melyeket Andrzej Kicinski tervezett. Egy apró posztindusztrialista épület - mintegy angyalérintésre - alakult át mini-irodablokká, melynek udvarára mélyített kertet terveztek. A kert látványa az udvar felett átívelő rozsdamentes acél- és fahídról szemlélhető. A másik irodaház, egy régi épület felújítása, a Szürke Villa néven is ismert Varsói Egyetemi Alapítvány épülete. Az épület új tornya üvegborítású, melyen keresztül látható az acélváz. Figyelemreméltó a részletekre irányuló aprólékos figyelem és a Lengyelországban újnak számító technikai alkalmazások.

Az építészeti szempontból legérdekesebb középület a korai kilencvenes években készült krakkói Manggha Japán Művészeti és Technológiai Központ, melyet Andrzej Wajda kezdeményezésére hoztak létre (tervezte Arata Isozaki & Associates, Tokyo, és Ingarden-Ewy & Jet Atelier, Krakkó). Az épület a Wavellel szemben emelkedik. A tervező szándéka az volt, hogy az épület - két kultúra találkozási helyeként - japán inspirációk forrása legyen. Az épületek hullám-formájúak, japán fametszetekre emlékeztetnek és a Visztula íveihez igazodnak. A nyugtalan, hullámzó tető a Wavel dombról nézve a látvány szobrászati elemének tűnik. Az épület kivételesen tágas belső terei a hagyományos építészeti anyagok esztétikáját ötvözik a fejlett technológiával és a merész szerkezeti megoldásokkal.

A Varsói Tőzsde épületét eleganciája különbözteti meg másoktól (tervezte Stanislaw Fiszer, Andrzej Choldzynski). Ez az egyik első varsói épület, melyben az építészeti forma egyszerűsége kontrasztot képez a természetes anyagok kezelésével. Az épület osztatlan terű - minden tér a következőbe nyílik, a látogatók vagy járókelők tekintetének egyaránt ki van téve - és egy tizennyolcadik századi parkos tájra nyílik. A tisztaság iránti modernista vágy az ideális szépség iránti romantikus kereséssel társul.

Kereskedelmi épületek
Irodaépületek

1990 után az ingatlanpiac megnyílt a külföldi befektetők számára. Kezdetben az irodaépületek és luxusszállodák emelése volt a leghasznosabb befektetés, majd kicsit később jöttek a nagyszabású kereskedelmi épületek. A külföldi székhelyű építési vállalkozók közül a svéd Skanska és az osztrák ILBAU volt a legenergetikusabb. Beszálltak a fejlesztési munkába, a befektetések finanszírozásába, az építkezésbe, az épületeket pedig saját, házon belüli embereik tervezték meg. Az ebből születő építészet nem volt éppen a legmagasabb színvonalú - mégis, ezek voltak az első olyan épületek, melyeket nyugati mércével is mérni lehetett. A sikeresebb projektek az Ilbau megrendelésére a horvát Miljenka Dumencic nevéhez fűződnek (szczecini Hotel Radisson és Pazim irodaház; a varsói Pekao Bank épülete; a gdyniai Városi árkád). A Skanska varsói megrendelései egy konzervatívabb építészet irányába mutatnak (Átrium Üzletközpont, tervezte Derek Frazer, Tomasz Kazimierski és Andrzej Ryba). Az egyik legimpresszívebb varsói irodaépület Tadeusz Spychala későmodernista Kolmex épülete. Meleg kő- üveg- és acélhomlokzatai egy visszafogott dekonstruktivista szemléletet vittek Varsó építészetébe.

A varsói Zielna Point irodaház (tervezte Stefan Kurylowicz, Piotr Kuczynski, Katarzyna Flasinska-Rubik, Maria Saloni-Sadowska, Fryderyk Szymanski) cetbőr finomságú szürke mészkő homlokzataival a főváros legjobb kortárs saroképülete. Az építészek mesterfogása a magasföldszintre vezető belső acéllépcső.

Szerényebb építészetet képvisel a zsebméretű varsói Dipservise irodaház (tervezte Konrad Kucza-Kuczynski, Andrzej Miklaszewski, Piotr Kudelski). Naplemente után, mint a színházban felemelkedő függönynél, az irodaépület enteriőrjét fény járja át. Kissé visszafogott módon, de szintén egyfajta steril hipermodernitást tükröz a varsói Sluzewiec kerület hatalmas irodaépület-együttese, egy tönkrement gyár épületei helyén (tervezte JEMS).

Templomépítészet

A kilencvenes évek templomépítészetének legszebb eredményei a kis épületek voltak. A krakkói Kegyelmes Isten templomban (tervezők S. Niemczyk, M. Kuszewski, 1991-94) a legapróbb részlet is pontosan végiggondolt, és a kecses épület az expresszionista művészet és az art deco kortárs feldolgozásának tűnik. A bialy bori görög-katolikus templom hasonlóképpen kicsiny, de ott a külső szerénysége mellett a belső, szent világ a fontosabb - ami kevésbé az építésznek (B. Kotarba, 1992-97), mint Jerzy Nowosielski festő munkájának köszönhető. A továbbiakban említhető egy építészeti szempontból szintén érdekes és kivételesen apró épület: a poznani Szt. Adalbert templom kriptája (tervezte J. Gurawski, 1997), ahol a templom falainak részleteit és a hagyományos térfelosztást az építész kortárs anyagokkal és formai megoldásokkal ötvözte.

Fordította: Somlyódy Nóra

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.