| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Kiemelt beruházás lett a Sofitel felújítása

1/5

Az épület napjainkban. Fotó: Építészfórum

Kilátás a Széchenyi Lánchídról az Eötvös tér felé, balra az Atrium Hyatt (ma Sofitel), jobbra a Forum szálló (ma InterContinental) egy 1985-ös felvételen. Fotó: Fortepan / Belházy Miklós

Az Atrium Hyatt szálló fedett átriuma, középen a Horváth Ernő által 1911-ben tervezett Fecske típusú együléses repülőgép élethű mása, melyet Schmidt Lajos, a MÉM Repülőgépes Szolgálat munkatársa készített.Forrás: Fortepan / Záray Péter

1982-es felvétel a hotelről. Forrás: Fortepan / Gábor Viktor

Teherhajó kikötő és raktárai a pesti alsó rakparton, a Széchenyi Lánchídról nézve. Balra az Eötvös téren balra a Lloyd palota, jobbra a Stein-ház. Jobbra a szállodasor és a Dunakorzó. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György, 1890 után

?>
Az épület napjainkban. Fotó: Építészfórum
?>
Kilátás a Széchenyi Lánchídról az Eötvös tér felé, balra az Atrium Hyatt (ma Sofitel), jobbra a Forum szálló (ma InterContinental) egy 1985-ös felvételen. Fotó: Fortepan / Belházy Miklós
?>
Az Atrium Hyatt szálló fedett átriuma, középen a Horváth Ernő által 1911-ben tervezett Fecske típusú együléses repülőgép élethű mása, melyet Schmidt Lajos, a MÉM Repülőgépes Szolgálat munkatársa készített.Forrás: Fortepan / Záray Péter
?>
1982-es felvétel a hotelről. Forrás: Fortepan / Gábor Viktor
?>
Teherhajó kikötő és raktárai a pesti alsó rakparton, a Széchenyi Lánchídról nézve. Balra az Eötvös téren balra a Lloyd palota, jobbra a Stein-ház. Jobbra a szállodasor és a Dunakorzó. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György, 1890 után
1/5

Az épület napjainkban. Fotó: Építészfórum

Kilátás a Széchenyi Lánchídról az Eötvös tér felé, balra az Atrium Hyatt (ma Sofitel), jobbra a Forum szálló (ma InterContinental) egy 1985-ös felvételen. Fotó: Fortepan / Belházy Miklós

Az Atrium Hyatt szálló fedett átriuma, középen a Horváth Ernő által 1911-ben tervezett Fecske típusú együléses repülőgép élethű mása, melyet Schmidt Lajos, a MÉM Repülőgépes Szolgálat munkatársa készített.Forrás: Fortepan / Záray Péter

1982-es felvétel a hotelről. Forrás: Fortepan / Gábor Viktor

Teherhajó kikötő és raktárai a pesti alsó rakparton, a Széchenyi Lánchídról nézve. Balra az Eötvös téren balra a Lloyd palota, jobbra a Stein-ház. Jobbra a szállodasor és a Dunakorzó. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György, 1890 után

Kiemelt beruházás lett a Sofitel felújítása
Közélet, hírek

Kiemelt beruházás lett a Sofitel felújítása

2022.06.07. 11:09

Cikkinfó

Szerzők:
Nemes D. Nikolett

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Építészek, alkotók:
Zalaváry Lajos

Címkék:
hotel

A 2020-ban bezárt Széchenyi téri szálloda épülete része a pesti Duna-part világörökségi helyszínének, így a projekt kiemeltté nyilvánításának érdekében benyújtott kérelmet többek között világörökségi hatástanulmánnyal is alátámasztották.

A május 26-i Magyar Közlönyben jelent meg az a kormányrendelet, amelyben kiemelt beruházássá nyilvánították a Sofitel Budapest Chain Bridge szálloda fejlesztését. Mint ismert, a Széchenyi téren álló Duna-parti luxushotel 2020 decemberében zárt be a felújítás miatt.

Az idén éppen 40 éve, 1982-ben átadott épületet Zalaváry Lajos, a KÖZTI építésze tervezte a MALÉV és a Pannónia Szálloda- és Vendéglátó Vállalat megbízásából. 1989-ig Hotel Atrium Hyattként működött, az ismert nemzetközi szállodalánc 110. tagjaként. A telken a második világháború előtt a Lloyd Palota (a Pester Lloyd székháza) és a Triesti Általános Biztosító épülete állt, ám mindkettő erősen megrongálódott és bontásra ítéltetett. 

Teherhajó kikötő és raktárai a pesti alsó rakparton, a Széchenyi Lánchídról nézve. Balra az Eötvös téren balra a Lloyd palota, jobbra a Stein-ház. Jobbra a szállodasor és a Dunakorzó. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György, 1890 után
5/5
Teherhajó kikötő és raktárai a pesti alsó rakparton, a Széchenyi Lánchídról nézve. Balra az Eötvös téren balra a Lloyd palota, jobbra a Stein-ház. Jobbra a szállodasor és a Dunakorzó. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György, 1890 után

"A Hotel Átrium tízszintes. A komplexuma 357 szobás, 711 ágyas szállodát, a MALÉV jegyirodát, utazási irodát és az igazgatási irodahelyiségeket foglalja magába. A főbejárat a Roosevelt térről vezet az aulába. Lesz benne bár, cukrászda, söröző, s több üzlet. Az aulában helyezik el a felvonótornyot, amelynek három üvegezett kabinjából a vendég kitekinthet a városra. Két éttermet építenek az első emeleten, két pincét, a második pinceszinten lesz a mintegy száz gépkocsi elhelyezésére szolgáló parkolóhely. Az első pinceszinten a bálterem, konferenciatermek, a MALÉV és a szállodai személyzet étterme" - írták az akkoriban kivitelezés alatt álló hotelről a Magyar Nemzet 1981-ben megjelent cikkében.  

1982-es felvétel a hotelről. Forrás: Fortepan / Gábor Viktor
4/5
1982-es felvétel a hotelről. Forrás: Fortepan / Gábor Viktor

A jelenleg az Indotek Csoport tulajdonában lévő szálloda felújítására vonatkozóan a nemrég közzétett kormányrendeletben megállapították a beépítés szabályait és az egyedi építési követelményeket is, azzal, hogy a hatályos településrendezési terv és az OTÉK előírásait a bennük foglalt eltérésekkel kell alkalmazni, illetve ha a hatályos településrendezési terv vagy az OTÉK a beépítés sajátos szabályaival ellentétes vagy azzal össze nem egyeztethető előírást tartalmaz, akkor a településrendezési tervet és az OTÉK-ot nem lehet alkalmazni

A sajátos beépítési szabályok az alábbiak:

  • a szintterületi mutató megengedett legnagyobb értéke 7,43 m2 /m2
  • a beruházással érintett épületre vonatkozóan az utcai homlokzatokat is érintő párkánymagasság növelése, térdfal magasítással vagy teljes építményszinttel való növelésével, a teljes homlokzathosszon legfeljebb 38 méter lehet, azzal, hogy az e § hatálybalépése napján hatályos településrendezési terv 9. számú mellékletének kiegészítő előírásait a helyrajzi számokra vonatkozó korlátozásai tekintetében nem kell alkalmazni
  • az épület legmagasabb pontja nem haladhatja meg a 39 métert
  • a zöldfelület megengedett legkisebb mértéke az  e § hatálybalépése napján fennálló állapothoz képest a beruházás során nem csökkenhet, továbbá a zöldfelület mértékének 5%-os növelésére vonatkozó előírást nem kell alkalmazni

Az épület napjainkban. Fotó: Építészfórum
1/5
Az épület napjainkban. Fotó: Építészfórum

A beruházásról érdeklődve a fejlesztőtől megtudtunk néhány információt. Mint közölték, felújítási munkálatok hamarosan elindulnak. "Az épület a Főváros egyik legexponáltabb helyszínét szinte uralja, része a pesti Dunapart Világörökségi helyszínének, tehát különleges kezelést és odafigyelést igényel úgy a fejlesztők, mint a tervezők részéről. A helyszín és a szükséges magas tervezési igényszint is indokolták a fejlesztők kezdeményezését a projekt nemzetgazdasági szempontból kiemelt üggyé nyilvánítása érdekében", válaszolták, hozzátéve, hogy kérelmüket többek között világörökségi hatástanulmánnyal is alátámasztották. Az ÉTDR alapján a terveket tavaly decemberben nyújtották be engedélyezésre. 

A részletekkel és a projekt bemutatásával kapcsolatban hamarosan bővebb cikkel jelentkezünk. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.