Közélet, hírek

Kötelezővé tennék a klasszicizálást az amerikai középületeknél

1/4

Minta a múltból: a William Augustus Bootle Szövetségi Épület és Bíróság a Georgia állambeli Maconben 1908-ban épült. Fotó: Michael Rivera, via Wikimedia Commons

?>
Minta a múltból: a William Augustus Bootle Szövetségi Épület és Bíróság a Georgia állambeli Maconben 1908-ban épült. Fotó: Michael Rivera, via Wikimedia Commons
?>
A 41 emeletes Jacob K. Javits Szövetségi irodaépület New York-ban minden bizonnyal a negatív példák közé tartozna az új iránymutatás szerint (Alfred Easton Poor and Kahn & Jacobs, 1963-1969). Fotó: Ajay Suresh, Wikimedia Commons
?>
A Morphosis tervezte San Franciscó-i Szövetségi Épület a nevesített negatív példák között szerepel. Fotó: Library of Congress, via Wikimedia Commons
?>
Példa a kortárs klasszicizálásra: a Millennium Gate Museum diadalíve 2008-ban épült fel Atlantában, a helyi CollinsCooperCarusi építésziroda és a brit Robert Adam munkájaként. Fotó: Chris Yunker, via Wikimedia Commons
1/4

Minta a múltból: a William Augustus Bootle Szövetségi Épület és Bíróság a Georgia állambeli Maconben 1908-ban épült. Fotó: Michael Rivera, via Wikimedia Commons

Kötelezővé tennék a klasszicizálást az amerikai középületeknél
Közélet, hírek

Kötelezővé tennék a klasszicizálást az amerikai középületeknél

2020.02.05. 16:00

A hét építészeti botránya az Egyesült Államokban: mint az Architectural Record riportjából kiderült, Donald Trump elnöki adminisztrációjában előkészítés alatt áll egy olyan rendelet szövege, amely új és felújított szövetségi épületek esetében „preferált és alapstílussá" tenné a klasszikus építészetet. A rendelet munkacíme, Trump kampánymottójának áthallásával: „Making Federal Buildings Beautiful Again" – azaz „Tegyük újra széppé a szövetségi épületeket". 

Az előkészítés alatt álló rendelet, amelynek az Architectural Record egy munkaközi vázlatát szerezte meg, leszögezi, hogy az Egyesült Államok alapító atyái a „demokratikus Athén" és a „köztársasági Róma" klasszikus modelljeihez nyúltak vissza az új állam első épületeinél, ezzel is szimbolizálva annak függetlenségét. A szöveg erőteljesen kritizálja az szövetségi épületekért felelős intézmény, a General Service Administration (GSA) érvényes irányelveit, mondván: nem képesek „nemzeti értékeinket a szövetségi épületekben" megjeleníteni. A szöveg konkrét negatív példákat is citál: a Morphosis tervezte 2007-es San Franciscó-i szövetségi irodaépületet, az austini Szövetségi Bróságot (Mack Scogin Merrill Elam Architects, 2012), valamint a miami Szövetségi Bíróságot (Arquitectonica, 2007) – mindhármat esztétikai megjelenése okán kritizálva.

A Morphosis tervezte San Franciscó-i Szövetségi Épület a nevesített negatív példák között szerepel. Fotó: Library of Congress, via Wikimedia Commons
3/4
A Morphosis tervezte San Franciscó-i Szövetségi Épület a nevesített negatív példák között szerepel. Fotó: Library of Congress, via Wikimedia Commons

A jelenleg érvényes, 1962-ben megfogalmazott útmutatás a szövetségi épületek építészetében stílusok megnevezése nélkül annyit vár el: „az amerikai kormányzat méltóságának, vállalkozókedvének, állhatatosságának és stabilitásának kell vizuális tanúságát adniuk". A most kiszivárgott szöveg ugyanezeket a jelzőket sorolja fel, de leszögezi: a brutalizmus és a dekonstruktivizmus nem képesek megfelelni ezeknek az elvárásoknak.

A helyzet komolyságát jelezheti, hogy néhány nappal ezelőtt David Insinga, a GSA főépítésze indoklás nélkül felmondott – jelentette az Architectural Record. A lap arra is kitér, hogy a tervezet alapján elnöki tanácsot hoznának létre a szövetségi építészet felügyeletére – és hogy a megnevezett tagok némelyike már korábban is kinyilvánította ellenszenvét a kortárs és modern építészettel kapcsolatban.

Míg a Fehér Ház nem reagált az Architectural Record megkeresésére a kiszivárgott szöveg kapcsán, az építészeti közélet felbolydult. Az Amerikai Építészek Szövetsége (American Institute of Architects, AIA) még a cikk megjelenésének napján, február 4-én rövid közleményt adott ki, amelyben leszögezték: ellene vannak a stiláris előírásoknak a szövetségi építészet szintjén. „Az építészek elkötelezettek amellett, hogy tisztelettel kezelik a múltat, egyben reflektálnak a jövőbeni haladásra, megvédik a gondolkodás és az önkifejezés szabadságát, amelyek demokráciánk lényegi elemeit jelentik" – szögezte le az AIA.

A hírről beszámoló sajtótermékek természetesen nem csupán az ingatlanfejlesztőként ismertté vált elnök, Donald Trump személyes ízlését említik fel az ügy kapcsán (amelynek eklatáns példája a New York-i Trump Hotel fényűző, gazdagon aranyozott és klasszikus részletekkel dekorált belsőépítészete), de azt is, hogy az elnök a szakma mely képviselőinek szakértelmét veszi igénybe. Csak néhány nappal ezelőtt tette le esküjét például J. Brett Blanton a washingtoni Capitolium új főépítészeként, aki nem sokkal korábban még közlekedésmérnökként, illetve a washingtoni repterek műszaki vezetésében dolgozott – és most többek közt a Cannon House, a legrégibb kongresszusi irodaház felújítását felügyeli majd. 

Példa a kortárs klasszicizálásra: a Millennium Gate Museum diadalíve 2008-ban épült fel Atlantában, a helyi CollinsCooperCarusi építésziroda és a brit Robert Adam munkájaként. Fotó: Chris Yunker, via Wikimedia Commons
4/4
Példa a kortárs klasszicizálásra: a Millennium Gate Museum diadalíve 2008-ban épült fel Atlantában, a helyi CollinsCooperCarusi építésziroda és a brit Robert Adam munkájaként. Fotó: Chris Yunker, via Wikimedia Commons

A historizáló, tradicionalista építészet egyébként nem feltétlenül áll távol az Egyesült Államok mai gyakorlatától. Meghatározó, fontos építészek terveznek álland jelleggel vagy alkalmanként historizáló stílusban, 2003 óta pedig – a Pritzker-díj ellenpontjaként – Driehaus Építészeti Díj néven évente elismerik a tradicionalista építészet egy-egy gyakorlóját. A díjat többek között a posztmodern munkáiról (is) ismert Robert A. M. Stern és Michael Graves is átvehették. A hírről beszámoló Guardian-ben a kiváló építészkritikus, Paul Goldberger meg is erősítette: „nem a klasszikus építészettel van baj önmagában". Goldberger szerint a hivatalos stílusok kötelezővé tétele az, ami nem összeegyeztethető a 21. századi liberális demokráciával.

A hírnek sajátos magyarországi ízt ad, hogy február 5-én adták át a Kossuth tér legújabb épületét, a Hültl Dezső tervezte historizáló homlokzat mögé emelt Szabad György Irodaházat. „Steindl Imre, Hauszmann Alajos, Bukovics Gyula, Hültl Dezső és építésztársai hittek abban a hazában, ami lehet, hittek abban, hogy az Országház környezete is azzá tehető, ami lehetne s aminek kellene lennie" – mondta megnyitóbeszédében Kövér László, az Országgyűlés elnöke. (A Szabad György Irodaházról írt kritikánk itt olvasható.)
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk