Épülettervek/Tervpályázat

Life Lab: a Future Plans pályaműve a berni Neufeld gimnázium bővítésére

1/17

Madártávlat

Archív fotó, madártávlat

Átrium látványterve

Főépület felőli bejárat látványterve

Bevilágítóudvar látványterve

Bremgartenstrasse felőli bejárat látványterve

Tervezett helyszínrajz

Földszinti alaprajz

Emeleti alaprajz

Tetőalaprajz

Metszetek

Fenntarthatósági elemek

Folyosó látványterve

Mobilalkalmazás-javaslat

Mobilalkalmazás-javaslat

Homlokzati részmetszet

?>
Madártávlat
?>
Archív fotó, madártávlat
?>
?>
Átrium látványterve
?>
Főépület felőli bejárat látványterve
?>
Bevilágítóudvar látványterve
?>
Bremgartenstrasse felőli bejárat látványterve
?>
Tervezett helyszínrajz
?>
Földszinti alaprajz
?>
Emeleti alaprajz
?>
Tetőalaprajz
?>
Metszetek
?>
Fenntarthatósági elemek
?>
Folyosó látványterve
?>
Mobilalkalmazás-javaslat
?>
Mobilalkalmazás-javaslat
?>
Homlokzati részmetszet
1/17

Madártávlat

Archív fotó, madártávlat

Átrium látványterve

Főépület felőli bejárat látványterve

Bevilágítóudvar látványterve

Bremgartenstrasse felőli bejárat látványterve

Tervezett helyszínrajz

Földszinti alaprajz

Emeleti alaprajz

Tetőalaprajz

Metszetek

Fenntarthatósági elemek

Folyosó látványterve

Mobilalkalmazás-javaslat

Mobilalkalmazás-javaslat

Homlokzati részmetszet

Life Lab: a Future Plans pályaműve a berni Neufeld gimnázium bővítésére
Épülettervek/Tervpályázat

Life Lab: a Future Plans pályaműve a berni Neufeld gimnázium bővítésére

2023.10.18. 11:58
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Bern, Svájc

Építészek, alkotók:
Nádasdi Zoltán, Márkus Fanni, Molnár Márta, FUTURE PLANS

Cég, szervezet:
Future Plans Hungary Kft.

A Future Plans pályaműve a berni Neufeld gimnázium bővítésére

Tervezés éve:
2022

Stáblista

Vezető tervező:
Nádasdi Zoltán

Építész munkatárs:
Márkus Fanni, Molnár Márta

Tájépítészet:
Horváth Gyöngyvér (Arany Eső Csepp Bt.)

Statika:
Tavasz Máté László (Future Plans Hungary Kft.)

Gépészet, fenntarthatósági tanácsadás:
Horváth Péter (Future Plans Hungary Kft.)

Látványtervek készítője:
Sándor Gábor, MATU workshop

Dosszié:

MÉD:

Ambícióval teli magyar építész irodaként egy erős építészeti hagyományokkal bíró országban kerestük napjaink élethelyzetének, kihívásainak kapcsolódási pontjait ezekhez a tradíciókhoz. Az élet laboratóriuma – ,,Life lab’’ – mottóval készült el iskolabővítési pályázati tervünk Svájc fővárosába, Bernbe.

A klasszikus modern építészeti alapelvekből kifejlődött svájci tervezési módszertan szinte egy pontokba szedett szabálygyűjteményként is definiálható. Az elvi alapokat időről-időre meg tudták tölteni a változó feltételeknek megfelelő tartalommal, ami folyamatosságot jelent, az eredeti modernista megközelítés időtlenségét igazolja. A XXI. sz. elejét tekintve az új meghatározó kritérium a fenntarthatóság. E pályázat értékelési szempontjai is jelentős átfedést mutattak a forgalomban lévő helyi és nemzetközi fenntarthatóságról és használói komfortról szóló minősítések kritériumaival. A svájci modern építészet koncepcióváltás nélkül képes adaptálódni ehhez, hiszen egyszerűsége, praktikuma, takarékossága, ugyanakkor időtálló anyaghasználata miatt tulajdonképpen mindig is fenntartható volt. A korszerű építést tehát itt nemigen érdemes újra feltalálni, inkább megérteni és használni az elveiket. Ez azonban nem jelenti, hogy a működő rendszerbe illeszkedő kreatív újításnak ne lenne helye, talán épp ezt tehetik hozzá kívülről jövő tervezők.

A neufeld-i gimnázium bővítésének helyét már a 60-as években, a tervezésekor kijelölték, a megvalósítás a tanulói létszám növekedése miatt mostanra vált aktuálissá. A Bremgartenstrasse felé eddig befejezetlen volt a kerttel együtt a tájba komponált modernista együttes képe. A feladat a kiegészítés és közvetlen környezetének megfogalmazása volt. Az új épületrész a természettudományos szaktantermek, laborok otthona lesz, de ide költözik a képzőművészeti, a zenei blokk, két új tornaterem és a tanári szobák.

Tervezett helyszínrajz
8/17
Tervezett helyszínrajz

Tervünk az életre, az iskolához még közelebb hozott élő természet érzékelésére teszi a hangsúlyt.

Az épített bővítés a kertet tovább folytatva egy a meglévő együtteshez képest mértéktartó zöldtetős lepényépület a lehető legalacsonyabb földfelszín feletti léptékkel. Hadd kapja vissza a természet egy tetőkertben, amit a beépítés felhasznál belőle: szól a pályázat kiírói által is szorgalmazott klasszikus modernista alapelv - nem véletlenül. Újszerű kulcsszó a biofilitás: a természet széleskörű integrálása a tervezési koncepcióba. Az élő zöld a homlokzaton is megjelenik a frissen forgalomba került energiatermelésre és árnyékolásra szolgáló algapanelek formájában, valamint a funkcióhoz társított arculati látványelem. A belső térben az átriumtér és a bevilágító-udvarok zöldítése is erősíti a természet érzékelhető jelenlétét.

Főépület felőli bejárat látványterve
5/17
Főépület felőli bejárat látványterve

A kertalakításnál is szándékunk volt tiszteletben tartani a régit, közben mai kortárs hangon kiegészíteni és folytatni azt. Az eredeti beépítésnél komponált fasorok erős, megőrzendő karakterjegyek. Ezek között a korábban szabadon hagyott tágas, nagyvonalú pázsitban, aszfaltozott felületekben van potenciál: a használat gazdagítása oldottabb, íves formanyelvvel jelenik meg. A vonzó helyteremtésen túl az értékes fák megőrzése és a helyi növényfajok gazdagabb felhozatala a biodiverzitást erősíti. A terv a gyalogos zónákat és a mikromobilitást részesíti előnyben, a telken belül csak a legszükségesebb gépjármű-közlekedés és tárolás történik. Az iskolai kert szerepe igen fontos a természettel való együttélésre nevelésében, sokrétű pozitív hatása van az egyén hosszabb távú életminőségre, és az időben kialakuló természet-szeretet elősegíti a környezetvédelem ügyét a távolabbi jövőben.

A terv az életre mint élő közösségre, annak méltó keretezésére is fókuszál.

A térhasználat egyik fontos eleme az új spontán közösségi terek, találkozási helyek, zugok hálózata. A két új tornatermet is magába foglaló bővítés az oktatás és a diákközösség mellett a tágabb helyi lakosság igényeit is szolgálja. A többcélú és közösségi terek egy része függönyökkel ideiglenesen kisebb térrészekre osztható. A térhasználati koncepció része a Neufeld mobilapp, amelynek segítségével a diákok helyi közösség tagjai a megosztott használatú terek foglaltságát átláthatóan maguk kezelhetik.

Mobilalkalmazás-javaslat
15/17
Mobilalkalmazás-javaslat

Tiszta, kompakt, könnyen variálható, de alkalmasint a közösségi aktivitás számára megnyitott térszervezés jellemzi tehát a tervet. A négyzet alaprajzú szinteken körbefordul a helyenként megszakított homlokzati traktus, az átriumok a belső térsort világítják be és teszik egyenértékűen komfortossá. Ennek két átellenes pontján a könnyen elérhető vizes csoportok és közlekedőmagok optimálisan fűzik fel a szinteket. A racionális rendet második rétegként pont a közösségi terek esetében némi játékkal a kerthez hasonlóan íves formák és egy szoborszerű csigalépcső oldja.

Átrium látványterve
4/17
Átrium látványterve

Az iskolaegyüttes időszakos megnyitása illeszkedik a körforgásosság koncepciójába: az applikációban a helyi közösség számára átláthatóan hozzáférhető iskolai terek betöltése csökkenti az új közösségi létesítmények építésének igényét. A svájci tervezési modell a gazdaságosság térbeli aspektusát is jól szolgálja: kompakt kubatúra, szabad, könnyen újragondolható alaprajzi rendszer, észszerű belső közlekedési rend jellemzi. Figyelembe vesszük egy, azonos szerkezeti rendszerben megvalósítható későbbi szint ráépítését, ami az előkészítés által költséghatékonyabban épülhet meg.

Fenntarthatósági elemek
13/17
Fenntarthatósági elemek

A vízzel teli algapanelek a közegben zajló biológiai aktivitással hőt termelnek, ami melegvíz-készítésre felhasználva csökkenti az energiaigényt, és árnyékolóként is működik. A nagyméretű zöldtető és a vízfelületek javítják a mikroklímát, a levegőminőséget. A helyi alapanyagú faszerkezet (Holzbau) az egyik legkisebb széndioxid-kibocsátású építésmód. A napelemek integrálásának opciójával is számol a terv, ennek az energiatermelési módnak az ökológiai mérlege szintén pozitív. A meglévő együttes távfűtött, ám a hőenergia 75%-ban megújuló forrású, az új épületrészt is ellátja. A mennyezetfűtés szintén csökkenti az energiaigényt, mert kisebb hőmérséklet mellett biztosít kellő hőkomfortot. A tetőn összegyűjtött esővizet a kert öntözésére használhatják külön vízfogyasztás nélkül. A tornatermek, zsibongók ill. az átrium nyitható bevilágítói között létrejövő kürtőhatás jól használható esti természetes átszellőztetésre, rásegítve a nyári hűtésre is.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.