Hagyomány a kortárs építészetben: tradicionális elemekből álló, karakteres homlokzat
"A Teheránban álló, általam tervezett lakóépület egy kísérlet arra, hogy hogyan lehet kortárs építészeti formanyelvvel egyedi és különleges karaktert létrehozni, mely a hagyományos anyaghasználatra és formakincsre épít." – Amir Hossein Sirjani iráni építész 15 lakásos teheráni társasháza a modern formavilág részeként a helyi építési hagyományokra utaló elemeket is alkalmaz.
"Az építészet a fényben úszó tömegek tudatos, helyes és csodálatos játéka." (Le Corbusier).
A helyszín: "Shahid Mahallati" Szomszédság
A Shahid Mahallati negyed Teherán első kerületében, a Shemiranat negyed közelében található északkeleti városrészek egyike. A területet korábban Mashreq-e-Eladkarnak hívták és a hegyoldali fekvésének köszönhetően az éghajlata enyhének mondható, így közkedvelt lakóterület.
A környék földjei nagy kertek formájában korábban bahái vallású népcsoporthoz tartoztak. Elvétve még mindig lehet találkozni ezeknek a kerteknek a megmaradt falaival, amelyek a környék történelmének emlékét őrzik. A Shahid Mahallati negyednek azonban mégsincs történeti szövete, a jelentősebb építkezések 1993-ban kezdődtek a területen. A környék betelepülőinek többsége a rendvédelmi szervek alkalmazottjai közül került ki, akiknek nagy összefüggő lakóterületeket alakítottak ki. A városrész könnyen megközelíthető a főbb autóutakról, melyek egyúttal el is vágják a területet a város többi részétől: északon a Qaem Heights, délen az Artesh Boulevard, nyugaton a Külügyminisztérium utcája, keleten pedig a Qaem Boulevard határolja. Egyedi éghajlata és jó autós megközelíthetősége miatt a házak és lakások ára ebben a negyedben magasabb, mint a város központi és déli kerületeiben.
Az épület
A Teheránban álló, általam tervezett lakóépület egy kísérlet arra, hogy hogyan lehet kortárs építészeti formanyelvvel egyedi és különleges karaktert létrehozni, mely a hagyományos anyaghasználatra és formakincsre épít. Az épület a Shahid Mahallati negyedben, az Isar 11 utcában található. Követi a szigorú teheráni szabályozási, városrendezési előírásokat és alaprajzi rendszerében elsősorban a piaci lakásépítés követelményeit és elvárásait teljesíti. Az építészeti formálásban így kiteljesedni elsősorban a homlokzaton volt lehetőség.
Az épület homlokzatának egyik meghatározó jellemzője a téglalap alakú kompozíciós formák használata, amelyek a mozgás és a dinamikusság érzetét keltik. Ez az eszköz leginkább a kortárs építészet jellemzője, amely a tiszta vonalak és a geometrikus formák használatát részesíti előnyben. Az extrudált formák szobrászati jelleget kölcsönöznek az épületnek, mélységet és dimenziót adnak a homlokzatnak.
Az épület homlokzatának elsődleges anyagaként a tégla a perzsa díszítőművészetre utal. A mai Irán területén a téglát évszázadok óta használják építő- és díszítőelemként; a perzsa építészeti hagyomány szerves részét képezi. A tégla mint hagyományos eszköz, azonban kortárs módon épült be az épület homlokzatába. A téglák közé illesztett kék kerámia függőleges vonalak feltűnő kontrasztot alkotnak a téglák semleges színével. A homlokzaton a tégla és a kék kerámialapok kombinációja olyan textúrált felületet hoz létre, amely vizuálisan izgalmas és mélységérzetet kelt. A kék kerámiacsempék adnak egy ízt a homlokzat karakterének, és a játékosság érzetét keltik. A kerámiaelemek emellett megtörik a téglahomlokzat egyhangúságát, olyan vizuális ritmust hoznak létre, ami az épületet vonzóbbá és dinamikusabbá teszi. A tégla mint helyi anyag használata az épület tervezésénél a kortárs építészet aspektusából is érdekes. A hagyományos és helyi anyagok használata a kortárs építészet egyik fontos szempontja, mivel így azt a kulturális és történelmi kontextusához lehet kapcsolni. "Az épületeknek a hely természetéből, az anyagok természetéből és a kor természetéből kell kinőniük" (Frank Lloyd Wright). A kék kerámia függőleges vonalai az épület homlokzatán megmutatják, hogy a hagyományos elemek hogyan illeszthetők a modern építészetbe. A perzsa építészetben gyakori a kerámiacsempék használata, és a függőleges vonalak finoman utalnak erre a hagyományra. A kortárs építészeti formanyelv így ezeket a kulturális utalásokat használja egyedi karakter megteremtésére. "Nem hiszem, hogy az építészet csak a menedékről szól, csak egy nagyon egyszerű burkolatról. Képesnek kell lennie arra, hogy izgalomba hozzon, hogy megnyugtasson, hogy elgondolkodtasson". (Zaha Hadid)
Egy másik fontos tervezési elv a homlokzat extrudált geometrikus formáinak mozgása volt. Az elemek mérete különböző, és látszólag véletlenszerű mintázatot alkotnak, ami a mozgás érzetét kelti. Az elemek változó formái és szögei megragadják a fényt, és napszakonként változó árnyékokat hoznak létre, ami dinamikusabbá és attraktívabbá teszi az épületet. A térben mozgó geometrikus téglaformák és a kék kerámiacsempék használata a homlokzaton egyedi karaktert hoz létre, amely egyszerre innovatív, de tiszteletben tartja a helyi építészeti hagyományokat is. A homlokzat elve épít a tiszta vonalak, a geometriák és a természetes fény kompozíciójára, amelyek mind a modern építészet jellemzői. Az épület egyedi alkotásként emelkedik ki kontextusából, amely – remélem – a jövőben inspirálni fog más építészeket és tervezőket is a kísérletezésre. Az épület homlokzatán látható geometriák példaként szolgálnak arra is, hogy a kortárs építészet hogyan használja a formálást egy karakteres és dinamikus épület létrehozására. Az építészetben a forma egy épület vagy szerkezet háromdimenziós alakjára vagy konfigurációjára utal. A modern építészet gyakran helyezi a hangsúlyt az épület formájára, és azt vizuálisan izgalmas és egyedi kialakítás létrehozására használja. Louis Sullivan építész mondása szerint "a forma követi a funkciót", ami arra utal, hogy az épület formáját és megjelenését a rendeltetésének és funkciójának kell vezérelnie, de a hagyományok finom használata ezt egyes esetekben felülírhatja.
Összefoglalva, az épület homlokzatának geometriája, a tégla használata és a kék kerámia függőleges vonalai az épület homlokzatán mind-mind példái annak, hogy a kortárs, modern építészet hogyan képes hagyományos anyagokat és elemeket úgy felhasználni, hogy valami újat és izgalmasat hozzon létre. Az épületet úgy kapcsolódik a kulturális és történelmi kontextusához, hogy közben egy karakteres és egyedi dizájnt hozunk létre.
"Az építészet vizuális művészet és az épületek önmagukért beszélnek" (Richard Meier). Ez az épület – reményeim szerint – kiváló példája ennek az elvnek és talán önmagáért (is) beszél.
Amir Hossein Sirjani
10:21
Már máshol is leírtam, hogy ez egy nagyon jól sikerült homlokzati tagolású, szép, karakteres, mégis illeszkedő ház. Le a kalappal!