Közélet, hírek

Madridban összecsapott az autóslobbi a levegőtisztaságot védőkkel

1/4

A Madrid Central területe

A Madrid Central határa

A Madrid Central határa

A Madrid Central határa

?>
A Madrid Central területe
?>
A Madrid Central határa
?>
A Madrid Central határa
?>
A Madrid Central határa
1/4

A Madrid Central területe

A Madrid Central határa

A Madrid Central határa

A Madrid Central határa

Madridban összecsapott az autóslobbi a levegőtisztaságot védőkkel
Közélet, hírek

Madridban összecsapott az autóslobbi a levegőtisztaságot védőkkel

2019.07.12. 15:04

Cikkinfó

Szerzők:
Horn Gabriella

Földrajzi hely:
Madrid

Az új polgármester visszavonta elődjének mindössze fél élve életbe lépett auróforgalom-korlátozását, így Madrid az első olyan európai város, ahol sor került egy környezetvédelmi okokból hozott intézkedés visszavonására. Az indulatok forrnak, a bíróság közbeszólt. 

A korlátozás tavaly novemberi bevezetése óta azonban választások voltak, és a baloldali polgármestert leváltotta a város élén egy új, néppárti vezető, José Luis Martínez-Almeida, aki június végén visszavonta az elődje által Madrid kiugróan súlyos levegő-szennyezettsége miatt bevezetett rendeletet. A korlátozás megszüntetését tiltakozások, tüntetések fogadták, s végül egy július 5-i bírósági döntésnek köszönhetően az autóforgalom korlátozását felfüggesztő intézkedés mindössze 5 napig lehetett érvényben. Igaz, az ügyet a bírósági elé vivő környezetvédő és más civilszervezetek szerint már e rövid idő alatt is érezhetően rosszabbodott a levegő szennyezettsége a spanyol fővárosban. Madrid az első olyan európai város, ahol sor került egy környezetvédelmi okokból hozott korlátozás visszavonására.

A Madrid Central határa
3/4
A Madrid Central határa


A Madrid Central határa
3/4
A Madrid Central határa

A gépjárművek belvárosi behajtását korlátozó szabályok a legrégebbi és leginkább környezetszennyező autókat sújtják. Erről minden autó esetében a kötelező ellenőrzés dönt, amit követően a jármű címkét kap. Akik pedig a tiltás ellenére, jogosulatlanul behajtanak a védett zónába, 90 eurós bírságot kénytelenek fizetni. A hibrid autók, amiket “zöld" kategóriába sorolnak, bemehetnek a védett városrészre és korlátlanul parkolhatnak is ott. A 2006 előtt gyártott, dízel meghajtású járművek, valamint a 2000 előtt készült benzines kocsik csak előzetes regisztráció után mehetnek be és csak akkor, ha magánparkolót használnak, de ezeket az autókat 2020-tól egyáltalán nem engedik be a korlátozás alá eső területre. Az ott lakók bemehetnek az autóikkal, de csak a saját utcájukban parkolhatnak. Az érintett területet kamerák felügyelik, s az úttestre festett piros csíkkal figyelmeztetik a behajtókat a korlátozásra. A szabály egyébként nemcsak a levegőminőség javítása, hanem a zajcsökkentés érdekében is született, és a korlátozás bevezetői a biciklis forgalom növekedését is remélték az intézkedéstől.

A Madrid Central területe
1/4
A Madrid Central területe

Forgalomkorlátozások Európa nagyvárosaiban

A “Madrid Central" néven ismert rendelethez hasonló szabályokat a városok központi részének autómentesítése érdekében más európai városok is bevezettek már. 

Londonban a “dugózónába" hétköznap behajtóknak közel 5000 forintnyi díjat kell fizetniük, Svédországban Stockholm és Göteborg központjába szintén csak díj ellenében lehet behajtani: a svéd rendszámú autóknál a fizető kapun áthaladáskor automatikusan elkészül a számla amit aztán később elküldenek az autó tulajdonosának. Külföldi rendszámú autóknál pedig a svéd közlekedési hatóság azonosítja az autó tulajdonosát és számlázza ki neki a díjat.

Milánóban a város úgynevezett “C területére" való bejutásért fizetnek az autósok ahol kamerák olvassák le a rendszámot és azonosítják az autót. A kamerák a jármű adatait egy számítógépes rendszerbe továbbítják, s itt kiszámolják a fizetendő díjat.

Máltán, Vallettában is dugódíjjal igyekeznek segíteni, különösen a nyári időszakban a nagy forgalmon, a parkolási gondokon és a levegőszennyezettségen.

Rómában is vannak az autóforgalom számára csak korlátozottan elérhető városrészek, s a város vezetése további lépéseket fontolgat a közlekedési dugók számának csökkentése érdekében. Berlin "környezetvédelmi zónájába" pedig csak az alacsony kibocsátású járműveket engedik be. Párizs vezetése sétáló utcákat alakított ki egyes helyeken, teljesen kizárva ezekből a gépjármű forgalmat.

Horn Gabriella

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.