építészet : környezet : innováció

Második traversini függőhíd, Svájc

Tervezők: Conzett, Bronzini, Gartmann AG, Chur
A Graubünden tartományban, a Viamalán átvezető gyalogúton már a rómaiak is jártak. A via Traversina a 19. századig, a kereskedelmi utak megnyitásáig használatban volt. A környék kultúráját bemutató Viamala Ecomuseum megnyitásakor a római utat is rendbehozták, csak a traversini szakadékon nem lehetett még átjutni. Az első, 47 méter fesztávolságú híd azonban 2000-ben egy sziklaomlás következtében tönkrement. Mivel a helyszín túl veszélyesnek tűnt, 70 méterrel lejjebb jelölték ki a második helyét. 
Copyright © wilfried dechau stuttgart
Copyright © wilfried dechau stuttgart
Copyright © wilfried dechau stuttgart

Déli oldalon egy 40 fok meredek moréna, északra pedig egy kisebb moréna határolja a terepet, amely egy függőleges sziklafalhoz tapad. A két morénakúp vízszintes távolsága 100 méter, a szintkülönbség néhány méter. Topográfiai szempontból a függőhíd volt a legjobb megoldás, amit a két kúp közé feszítettek ki, mögötte rögzítették a kötelet, és ráerősítették a 176 lépcsőből álló gyalogutat. Minél rövidebb a gyalogút, annál olcsóbbnak tűnt a konstrukció, így született meg a lógó lépcső ötlete. A híd 56 méteres vízszintes távolságnál 22 méter szintkülönbséget hidal át. 

A projekt legnagyobb kihívása az volt, hogy felhasználói szempontból hogyan tegyék kényelmessé és biztonságossá a 70 méterrel a patak felett függő hidat. Egyrészt megoldották, hogy a tartószerkezet és a lépcsőfokok között ne lehessen lelátni a mélybe. A lefelé 150 méter sugárban hajló út a biztonság érzetét kelti. A lépcsőfokok kidolgozottsága óv a csúszástól. Kicsi a híd kilengése, hintázása. Télen nem is használható, mert a hozzávezető utakat is lezárják. 


Copyright © wilfried dechau stuttgart
Copyright © wilfried dechau stuttgart
Copyright © wilfried dechau stuttgart

 

Az anyagok időtállóak, ebben fontos szerepe van annak is, hogy a részek nem vízszintesen fekszenek, így nem áll meg bennük a víz. A fa illetve fa és acél részletek találkozásai jól levegőznek és hamar kiszáradnak. A vörös- és erdei fenyő jól állja az időjárás változásait, az acélfelületeket pedig tűz ellen edzették. A talajközeli zónákban, ahol lehetett, csak vasbetont használtak. Utóbbi 192 tonna, előbbi összesen 26 tonna.

szöveg: Conzett, Bronzini, Gartmann AG
fotó: Wilfried Dechau (architekturbild@netic.de)


Második traversini függőhíd, Svájc, 2005

Tervezők: Conzett, Bronzini, Gartmann AG, Chur
Kivitelezési költségek: CHF 527000

vélemény írásához jelentkezzen be »