| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Mészáros Ábel (memo): Alkalmi építészet – báludvar az Ötpacsirta utcában

1/13

állvány alaprajz

állvány hosszmetszet

állvány keresztmetszet

?>
állvány alaprajz
?>
állvány hosszmetszet
?>
állvány keresztmetszet
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/13

állvány alaprajz

állvány hosszmetszet

állvány keresztmetszet

Mészáros Ábel (memo): Alkalmi építészet – báludvar az Ötpacsirta utcában
Épületek/Középület

Mészáros Ábel (memo): Alkalmi építészet – báludvar az Ötpacsirta utcában

2007.01.23. 12:08
MÉD

A tavalyi Építészbál sikerében végül nem kis szerepe volt a Báludvarnak. Kedvcsinálás gyanánt visszatekintünk a 2006-os előkészületekre

A másfél évtizedes szünet utáni első Építészbál fő célkitűzéseinek egyike volt, hogy élettel töltse meg az Ötpacsirta utcai Almássy Palotát, amelyre – bár az építészek budapesti otthona kellene legyen – legtöbbünk csupán hideg adminisztratív központként gondol. Mivel azonban az Építész Pince, az emeleti teremsor és a Kós Károly terem csak a belső udvaron keresztül kapcsolódnak egymáshoz kényelmesen, s együtt sem elég tágasak egy reprezentatív, többszáz résztvevős bálhoz, adta magát a lehetőség, hogy az udvar lefedésével és téliesítésével hozzuk létre a központi báltermet, vagy ahogy elneveztük, a Báludvart.

A mindössze egyestés funkció legtriviálisabb megoldása egy mobil rendezvénysátor lett volna, azonban e rendszerek nem bizonyultak sem elég rugalmasnak, sem egy bálhoz méltóan elegánsnak. Így esett a választás a csőállványok népes családjára, közülük is a Magyarországon kiemelkedően széles elempalettával rendelkező Krause rendszerre, utalva ezzel a Bál mottójára is, mely 2006-ban „Munkaközi Állapot" (www.epiteszbal.hu/2006) volt.

 

A funkció nem kevés követelményt támasztott a szerkezettel szemben: az egységes, elegáns tér nagy fesztávú lefedést kíván, melynek rendszere, rasztere harmonizál a belső udvar építészeti rendjével, tengelyeivel s térfalainak ritmusával. Így kéthajós teret terveztünk: az északi főhajó, mely nyolc méteres fesztávjával és tíz méteres belmagasságával a tulajdonképpeni bálterem volt, magában foglalta a nyugati oldali főlépcső nyolc méteres magasságú és ugyanilyen széles üveg előtetejét, és az udvari homlokzatok főpárkányával egy szintben fedte le a teret. Így a palota homlokzati architekturáját egységében láttathattuk, az elegáns térfalát adta a Báludvarnak. A nagyobb, északi hajóhoz kapcsolódott a 2,50 méter fesztávú s „csupán" nyolc méteres belmagasságú mellékhajó a déli oldalon, mely a kapu és a Bálterem közt mintegy puffer-teret képezett, helyet biztosítva az előtérnek és a ruhatárnak.

 

A terem terének fóliaburkát a tetőn lejtésben kialakított, nyolcméteres rácsostartók által tartott teljes felületű állványpallózatra fektettük, míg oldalt függönyszerűen leengedtük. A ragasztószalagos kapcsolatok mellett a tetőfóliát leterheléssel biztosítottuk szélszívás ellen.

Az udvar kőburkolatára vastag piros filcszőnyeg került, a megfelelő hőmérsékletet elektromos hőlég-ágyúk biztosították. Az állvány szerkezetét, a térfalat képző homlokzatok részleteit és az udvar szobrait súrlófényű díszvilágítás tették izgalmassá.

 

A hosszú csönd utáni első Építészbál sikerében végül nem kis szerepe volt a Báludvarnak. Ellenállva az éjszakai hideg esőnek és szélnek, reprezentatív és elegáns, mégis otthonos központi térré varázsolta az Építészek Házának gyönyörű udvarát, kedves emléket és új értelmezési lehetőségeket kötve így sokunkban az Ötpacsirta utcához.

szöveg és képek: memo 


Báludvar lefedése, Építészbál 2006 – „Munkaközi Állapot"
Építészek Háza, Budapest, Ötpacsirta utca
Építészeti koncepció: memo (Kádár Bálint, Mészáros Ábel, Riedel Miklós Márton, Szemerey Samu)
Felelős tervező: Baksayné Foszler Ibolya

Építészbál 2007 – az Építész Büszkeség Napja

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.