Design/Fotó

Mindenestül Budapest

1/15

Gombai Gellért

Menyhárt Péter

Vimmer Andrea

Vimmer Andrea

Kocsis Krisztina

Kocsis Krisztina

Kocsis Krisztina

Kocsis Krisztina

Molnár Anna

Molnár Anna

Molnár Anna

Molnár Anna

Gaszner Róbert

Gaszner Róbert

Gaszner Róbert

?>
Gombai Gellért
?>
Menyhárt Péter
?>
Vimmer Andrea
?>
Vimmer Andrea
?>
Kocsis Krisztina
?>
Kocsis Krisztina
?>
Kocsis Krisztina
?>
Kocsis Krisztina
?>
Molnár Anna
?>
Molnár Anna
?>
Molnár Anna
?>
Molnár Anna
?>
Gaszner Róbert
?>
Gaszner Róbert
?>
Gaszner Róbert
1/15

Gombai Gellért

Menyhárt Péter

Vimmer Andrea

Vimmer Andrea

Kocsis Krisztina

Kocsis Krisztina

Kocsis Krisztina

Kocsis Krisztina

Molnár Anna

Molnár Anna

Molnár Anna

Molnár Anna

Gaszner Róbert

Gaszner Róbert

Gaszner Róbert

Mindenestül Budapest
Design/Fotó

Mindenestül Budapest

2018.04.06. 14:28

"A város az ember diadala. Az emberi alkotókészség ünnepe. A város inspirációs forrás. Életünk kerete, komplex díszlet." - írja Bojár Iván András. Budapest városképét emblematikus épületei határozzák meg. Szemünk hozzászokott a mindennapi környezethez, életterünk megszokott díszletéhez. A főváros sokat látott utcaképe, valós színterei jelennek meg most másképp, 6 fotográfus, 6 különböző nézőpontjából, városi terekből fénnyel, formákkal, pillanatokkal épített világa által. 

A város az a legitim helyszín, ahol az ember, megbocsájtva önmagának a Föld, az Univerzum és a természet logikájával radikálisan szembemenő létformáját, esztétizálva mutathatja be a világ elpusztított térségeit. Kicsit büszke lehet rá, mint a komisz kölyök, aki épp egy homokvárat rugdalt szanaszét. A város az ember diadala. A természet halála. Az emberi alkotókészség ünnepe, a fák, erdők, rétek, madarak, erdei állítok élőhelyének elhagyott szomorú csatamezője.

Egy-egy jó épület, izgalmas graffiti, szobor, a kegyelem érzésével ajándékoz meg. Van remény - üzenik. Van, hiszen a pusztító emberben ott a teremtőkészség, az ötletgazdagság, a szépítő szeretet, a felvillanó isteni erő. A város inspirációs forrás. Nemcsak életünk kerete, de komplex díszlet, amellyel szakadatlan interakcióban vagyunk. Hat ránk, hatunk rá. Elviseljük. Elvisel.


Molnár Anna
9/15
Molnár Anna

Kocsis Krisztina
5/15
Kocsis Krisztina


 

Hat fotós képei függenek a falakon. Állítólag amatőr fotósok, de ez butaság. Fotósok, akik képekben gondolkoznak, képekkel gondolkoznak, képekben beszélnek. Fotósok tehát, akik legfeljebb a betevő falatra, rezsire, gyereknevelésre valót nem fotókészítésből állítják elő. Hivatásos fotósok. Gondolkodásmódjuk, technikai felkészültségük alapján mindenképp. Van köztük, aki kizárólag a szerelmet látja meg a város foltjaiban: az utcák szándékos és szándékolatlan nyomaiban mélyen benneélő érzelmeket. Más pedig a városban, mint a természetből kiszíkított s az ember által kényszeresen rendezni szándékozott tájban a minduntalan feltörő káoszt. A különféle rendképzetek egymásra rakódó és egymást kioltó igyekezetét. Történetek sorakoznak itt, legkevesebb hat történet, amelyeket árnyékok, fények, idegen tág térségben kucorgó emberalakok, vagy éppen zenei ritmus szerint kiterülő hófoltok mesélnek el. Apropos zene! Épp e képek kapcsán jutott eszembe, hiszen mindegyik azonos témát, szeretve félt, gyűlölve rajongott Budapestünket tapogatja végig a maga módján, szóval az jutott eszembe, hogy a képsorozatok hasonló nemfogalmi élményt, érzelmi utazást, áradás-sodródást keltenek bennem, ahogy a zene ébreszt örömöt, szorongást, kiteljesedést és bánatot. Vezetnek a saját érzelmeimben, ahogy fölismerve bennük a város egy-egy részletét, nemismert, de jellemző vonását, a bennem már ott lakozó érzelmi kódjaim bekapcsolnak, működésbe lendülnek.
 

Gaszner Róbert
13/15
Gaszner Róbert

Molnár Anna
12/15
Molnár Anna


 

Ezek a képek korszaknyomok, sok rajtuk a daru, a tűzfal, az építkezés. Mintha ma is a Pál utcai fiúk korát élnénk, vagy legalábbis újra. Sokhelyütt a tervasztalokon, ma már inkább monitorokon megálmodott épített környezet és az ember viszonya jelenik meg. A léptékek közötti drámai feszültség, de sokszor más is: mondjuk az élmény, ahogy a szikrázó, vibráló város fénye hat ránk, járókelőkre. Ahogy festett képek, mondatok, felismerhetetlen tört szavak kommunikálnak velünk. Magányossá vált szobrok. Kihült játékok sötét játszótereken.

Nem tudom, az alkotók a munkafolyamat során összebeszéltek-e? Néha úgy tűnik, noha kinek-kinek az egyénisége határozottan ott él a képein. Nem összekeverhetők. Azonban van párhuzam a munkák között, ami lehet kurátori válogatás eredménye is. Lényeg, hogy ez az állítása szerint nyomokban Budapestet tartalmazó tárlat indoklatlanul szemérmes. Mindez nem nyomokban hordozza városunk egyedi minőségeit. Sőt! Ez a kiállítás mindenestül Budapest.

Bojár Iván András

Kiállítók: Gaszner Róbert, Gombai Gellért, Kocsis Krisztina, Menyhárt Péter, Molnár Anna, Vimmer Andrea

A Nyomokban Budapestet tartalmaz c. kiállítás a Budapest Fotófesztivál hivatalos programja, és május 5-ig megtekinthető a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban. 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.