Nézőpontok/Kritika

Patartics Zorán: Köztércsinálás és belváros-sorvasztás

1/7

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/7

Patartics Zorán: Köztércsinálás és belváros-sorvasztás
Nézőpontok/Kritika

Patartics Zorán: Köztércsinálás és belváros-sorvasztás

2008.06.20. 09:17

A címben szereplő két folyamatnak látszólag semmi köze egymáshoz. A valóságban azonban van. Pécs az EKF keretében köztereinek újjáélesztésén dolgozik, és ezen beavatkozások egy részének helyszíne az a belváros, amelynek elsorvasztása ugyanazon döntéshozók más döntéseinek következménye.

ízelítő az írásból

Köztérszemlélet
A közterek újjáélesztése — mint kulcsprojekt — a civilek által megírt győztes EKF pályázat egyik fontos, talán legfontosabb beruházás eleme. Az érdekek itt különös konstellációban találkoznak: a kulcsprojektek közül a köztéri fejlesztéseknek lehet a legnagyobb hatásuk, közérzet és politika terén egyaránt. Rövid távon bizonyosan. Hosszú távon azonban éppúgy válhatnak teherré, mint a megfelelő koncepció és alkalmas szervezetek felállítása nélkül a város szükségleteit meghaladó épületek. Az épületek esetében a politika már tudja, hogy a házakat hasznosítani tudó szervezeteket, intézményeket nem akar és már nem is igen tud felállítani, mint ahogyan a keresleti oldalon a házakat kihasználó, a jelenleginél lényegesen nagyobb igényt sem képes generálni. Ezért olykor a beruházásokat veszélyeztető helyzetek állnak elő, melyekre a megoldás nyilván nem a funkcionális programok csökkentése volna, vagy a beruházások törlése, hanem olyan épületek létrehozása, amik mögött önjáró, szakmailag a házak nyújtotta infrastruktúrát a nemzetközi térben is értékesíteni képes, professzionális intézmények állnak.

7/7

A közterek esete e téren lényegesen egyszerűbbnek tűnik, de itt is igaz, hogy az átadás sikerei után a városnak szembe kell majd néznie a fenntartás, a gyors avulás nehézségeivel. A legfőbb ok ugyanaz, a koncepció és a szakértelem hiánya, mely alapjaiban hibás szemlélettel párosul: a politika a közterek újjáélesztését is célnak tekinti, nem pedig eszköznek, noha valójában ezek is eszközök volnának az EKF jelentette nagy tanulási folyamatban. A döntéshozók évek múlva majd — az átadás sikerei és az avulás kudarcai után — a tervezőkre és a szakmákra fognak mutogatni, pedig most is tudható, hogy azok a megfelelő koncepció hiányában kiírt tervpályázatok keretében nem lehetnek képesek megfelelő válaszokat adni. Azért nem adhatnak, mert a fenntarthatóság, a felértékelődés garanciáira a pályázati kiírások semmilyen koncepciót nem dolgoztak ki, támpontokat nem szolgáltattak, nem volt hát a pályázóknak mibe belehelyez-kedni, illetve mit kiszolgálni. A tervpályázatok csupán válaszokat adhatnak igényekre, az igényeket felmérni és megfogalmazni nem lehetnek képesek. A kiírásokat ennek fényében kritizáló észrevételeket és módosítási javaslatokat a kiíró folyamatosan elhárította, és végül a kiíráson túlmutató pályaművek lényeges tartalmi elemeire még csak nem is reagált. Pedig erre két alkalma is lehetett volna eddig: először az úgynevezett észak–déli tengely ötletpályázatának eredményét követően, másodszor a Tettye köztereinek újjáélesztése tervpályázatában, illetve annak eredményhirdetése után. Konkrétumok helyett azonban tekintsünk most a folyamatra!

1/7

2/7

Az előkészítés során egy szakemberekből álló köztéri munkacsoport alakult Szokolai Zsolt és jómagam vezetésével, amelyben a legfontosabb célkitűzéseket és az azok eléréséhez szükséges továbblépési irányokat jelöltük ki. Mindez egy általam készített háttértanulmánynak nevezett dokumentumban került rögzítésre, és nagyobb nyilvánosságot a 2006 januári szakmai konferencián kapott. A város győztes pályázata a fejlesztések terén alapvetően ezen háttéranyagra épült. Az eredeti elképzelések szerint a projekt lényege két elv mentén foglalható össze. Az egyiknek a hálózat-elv, a másiknak a forgatókönyv-elv elnevezést adtuk.

A hálózat-elv lényege az, hogy a város szövetében hálózati csomópontokat jelöltünk ki... Azt természetesen az EKF pályázatban nem állítottuk, hogy a közterek esetében ezen csomóponti beavatkozások utcák és terek fizikai felújításait jelentenék minden esetben. Nyilvánvaló, hogy a szükséges számú csomópont „felújítása" nem finanszírozható, erre elegendő forrás nem teremthető elő. Ezzel szemben a beavatkozások műfaja széles skálán mozoghat, így például lehet az egy terület átfunkcionálása, közlekedési átszervezése, public-art (művészeti) megnyilvánulás, köztéri jelrendszer megteremtése, hangsúlyos épített elemek kiemelése, közösségépítés, elem szintű minta beavatkozás, interaktív köztéri kommunikáció kiépítése, de természetesen lehet felületek, zöldfelületek, utcabútorok megújítása is...

A forgatókönyv-elv erre a helyzetre kívánt egy cselekvési tervvel, amolyan stratégiával szolgálni. Fel kellett volna térképezni a potenciálokat, kidolgozni aktivizálásuk módszereit, meghatározni a cselekvések irányát, és felállítani azt a koncepciót és stratégiát, melyben a nem várt elemek megjelenhetnek, és hasznosulhatnak. Mindehhez szükség lett volna egy olyan módszertannak a kidolgozására, amely a meghatározott forgatókönyvet állandóan megújítani képes anélkül, hogy az eredeti szándékok elvesznének a változásokban. És ami a legfontosabb: az elemek egy jól meghatározott rendszerbe, értelmes koncepcióba kellene ágyazódjanak, hogy önmagukon túlmutassanak, és egyes jellemzőik értelmet nyerjenek — együtt többek legyenek önnönmaguk összegénél.

3/7

4/7

Evidenciának tekintettük, hogy a közterek újjáélesztése elnevezésű projekt megvalósításának a szemléletváltás előfeltétele. Az ok egyszerű: a jelenlegi köztereinkkel való elégtelen viszonyunkért nem csupán a burkolatok leromlott állapota okolható. Látni való, hogy a 40–50 éves paradigmák szerint épült, átépült köztereink jelentős része felett eljárt az idő, építéskori idilli használatuk ma már illúzió, miközben új típusú igényeinket kielégítő köztereknek híján vagyunk. A történelmi köztereink egy része elveszítette eredete okait, elfajzott, újra értelmezése pedig elmaradt. Később említek erre példát is, most azonban maradjunk a szemléletváltás kérdésénél! Nyilvánvaló, hogy a jelen törvényszerűségeinek felismerése hiányában felújítandó terek pontosan úgy fognak elavulni, mint elődeik. A siker csak átmeneti lehet, a gyors leértékelődés elkerülhetetlen...

Az eddigi pécsi köztérprojektek esetében a tényleges igények felmérését az adott területre fél napra kitelepült standokkal, azokon tucatnyi járókelőnek feltett primitív és szakszerűtlen kérdésekkel, valamint a tervpályázatok kifüggesztésével tudták le, ami cinikus és dilettáns értelmezése a közösségek bevonásának. Különösen szembetűnő ez, ha a kérdésben kis jártasságra teszünk szert, és rácsodálkozunk arra, Európában milyen sikeres modelleket dolgoztak ki a közterek újjáélesztése érdekében.
Eredményes köztérfejlesztést ma már úgy sem lehet megvalósítani, hogy nem tájékozódunk a világ e téren szerzett tapasztalatairól, és nem végezzük el a helyi sajátosságok elemzését. A nemzetközi tapasztalatok igazolják azt a feltevést, miszerint a fenntartható közterek létrehozásához több kell a pusztán építészeti, vagy tájépítészeti, kertészeti tervezésnél, és azok megépítésénél. Európában ma már komplex módon kezelik a megújítás problémáját: a beavatkozást az igények felmérése és elemzése előzi meg, a folyamatba bevonják a terület leendő használóit, és mindig, minden fázisban azokra a potenciálokra építenek, amelyek kihasználása megsokszorozza a hatékonyságot...

5/7

6/7

A hivatkozott, és a pályázatírás során felhasznált háttértanulmány az épített környezetről valójában csak egy a civil szakmai produktumok közül, melyek a közterek újjáélesztését megalapozni, illetve helyes irányba terelni igyekeztek. A PTE Kommunikáció és Médiatudományi Tanszék által készített „A városi közterek és parkok rehabilitációja — Keretek, koncepciók, lehetőségek" című tanulmány mindezek közül a legismertebb és »legmaradandóbb«. Ezt még a jelenlegi menedzsmentközpont elődje rendelte meg az egy esztendeig működő tanácsadó testület, az ÉVARC tanácsára. Emellett civilek a témát érintő, vagy azt a középpontba állító szakmai konferenciákat, szimpoziumokat is rendeztek. A politika és a hivatali szint ezektől rendre távolmaradt, az olvasható dokumentumokat, tanulmányokat pedig nem olvasta, illetve nem használta, s nem használja ma sem. Hasznosulásuk nem következhetett be. A rövid ideig működő építész igazgató elmulasztotta kiépíteni a kapcsolatot a szakmákkal, a civilekkel, s az addig elért eredményeiket nem hasznosította. Hozzáértő és alkalmas szakemberekből álló, cselekvőképes struktúrákat sem az önkormányzat, sem a menedzsmentközpont nem hozott létre...

a teljes írás olvasható a tízéves pécsi echo, kritikai szemle legújabb számában (08/2)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.