Nézőpontok/Kritika

Pikáns - Mónus János válaszlevele Ertsey Attilának

1/10

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

?>
Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János
?>
Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János
?>
Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János
?>
Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János
?>
Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János
?>
Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János
?>
Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János
?>
Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János
?>
Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János
?>
Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János
1/10

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

Pikáns - Mónus János válaszlevele Ertsey Attilának
Nézőpontok/Kritika

Pikáns - Mónus János válaszlevele Ertsey Attilának

2014.06.06. 07:02

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Mónus János, Ertsey Attila

Földrajzi hely:
Magyarország

Vélemények:
5

Dosszié:

"Ezt a kapcsolatrendszert vagy nem látják, vagy számításból nem akarják látni sorstársaink. Ehhez a hálóhoz nem szabad tartozni sem erkölcsi, sem jóizlési alapon."

Kedves Attila,

írod, hogy vártam az alkalmat, hogy az organikusságba rúgjak. Nem, az alkalmat arra vártam, hogy az organikusságra hivatkozással kialakított kapcsolatrendszerbe rúgjak. Ezt a kapcsolatrendszert vagy nem látják, vagy számításból nem akarják látni sorstársaink. Ehhez a hálóhoz nem szabad tartozni sem erkölcsi, sem jóizlési alapon. Egyénileg, sajátosan, egyik sem értelmezhető, csak kialakult társadalmi (európai?) szokások, irányzatok szerint. Szerintem a hajlítható erkölcsi normáknál sokkal stabilabb a jóízlési norma, pontosabban az, hogy mi az izléstelenebb (természetesen a szakmánkban). A hatalom mindíg izléstelen ( a FIDESZ-é látványosan zavarodottan magyarkodó, az SZDSZ-é lumpenértelmiségi volt, az MSZP-nek még nem is volt -még proli sem-). Jóízlést alakítani, követelni, csak hatalom ellenében lehet, mellette sosem. Szakmánkban meg kell rekedni a jóízlésnél, tovább menni nem szabad, a kísérletek mindig banalitásba fulladnak. Szakmánk elsősorban fizikai társadalmi tett (az átázott agyagos alapárokban álló cigány kubikussal). Még egy kiállítási pavilon is.Természetesen rejtett alkotói szándékokkal, de a társadalmi erőfeszítés tiszteletében, nem pedig azon erőszakosan átgázolva (bármilyen ideológia mentén, felhatalmazásával). Ez rejtőzködést, szerénységet követel, amely sosem volt kifizetődő, ezért az erényért még sosem keresett megbízó tervezőt, ezt a jó tervező megbízója ellen teszi. Attila, én téged mindig szerettelek, sosem tettem ellened semmit, most sem támadtalak, csupán korábbi írásod címét kis gonoszsággal átvettem. Amúgy organikussági elképzelésemről egy látszólag nem ide illő mellékletet küldök (amit korábban pár építésznek).

Változatlan barátsággal
János

 

Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János
7/10
Esztergom, palotakápolna, fotó: Mónus János

A festések több rétegben halmozódtak egymásra, szerzőik ismeretlenek, tárgyuk nem más, mint hagyomány (a XII.-XIV. századból). Bevallom azt is, hogy ez az épülettel ennyire összefüggő festésdíszítés számomra most nagyobb hatású, mint a freskó falképek általában, mint a szomszédos Vitéz János (könyvtárának) Studiolójának "Erények" sorozata (mely Botticelli-gyanús). A freskó-képek mindig egyszemélyes vállalkozások (természetesen piktor-inasokkal), egy ember atmoszférájához kötődnek.Ezek a festett kőbordák viszont személytelenek, közösségi termékek, épületrészek, valahogy időtállóbbak, s talán ezért jobban képesek kapcsolódni jelenünkhöz, mint az alkalmi megrendelések falképei (bármennyire zseniális szerzőjük). Az eddigi 570 felvételemből párat mellékeltem, illusztrációként.

Mónus János, építész

 

 

Vélemények (5)
Huszti István
2014.06.09.
20:50

"Szakmánk elsősorban fizikai társadalmi tett". 

Nem csak a szakmánk, minden. Maradva az építészetnél, ha a klasszikus funkció-szerkezet-forma hármashoz additíve hozzáadjuka "lelki síkot", és az nem következmény, akkor létrejön a diktatúra logikai lehetőségének struktúrája. Ugyanis a jogi felépítményben egy mozdulattal lehetőség van a jog helyettesítésére a "lélek ideájával" - ráadásul jelen témakörben spekulatív ideával - és megvalósul a kapcsolatrendszer diktátuma, lásd expo 2015.

Pákozdi Imre
2014.06.07.
04:04

Egy gagyi épület-díszlet-installáció, annak rosszul kommunikált és intézett felmagasztalása, majd némelyek által gyakorolt elfogadhatatlan stílusú és tartalmú bírálata után mintha visszatérne a vita a civilizált, árnyalt hangnem barázdáiba. Ami hiányzik - de hiszen majdnem* mindíg - az az uralgó hatalom képviselőinek önkritikája és önkorrekciója. Nekik úgy tűnik, tényleg Mohács kell, másból nem értenek.

* a Normafa-projekt törlése üdítő kivétel, a belátás jó példája

grafitnyúl
2014.06.06.
21:03

Néhány vélemény pedig még hiányzik.

bos
2014.06.06.
20:10

Kedves Attila!

Soha nem kaptál ennyi levelet és sohasem gondoltak Rád ennyien! A francnak kell ez. Bár nem értek egyet ezzel a tervvel, melyben résztvettél-de ez most nem érdekes! Sokkal jobban zavar az a mérhetetlen ellenszenv ami kialakult nem csak a terv, hanem veled szemben. Egymással versenyezve, nehogy valaki kimaradjon, sorakoznak föl és írják sorban a nyilatkozatokat, véleményeket minden fórumon. Senki ne maradjon ki! Igen kevés volt-legutóbb Mónus Jánosé, a 2.-amit partnerinek éreztem. "Oktató" volt nem lenéző.

Ha valaki ismer, és sokan vagyunk, tudhatja, nem a dolgok könnyűvégét megragadó vagy. Nagyon egyszerű valamitől elhatárolódni, főleg csatlakozni, ha már sokan vannak, az meg már a mámor. Szükség van Rád, szükség van a gondolataidra, a munkádra! Remélem sokan vagyunk így.

üdvözlettel:Bolla Ákos

Ertsey Attila
2014.06.06.
15:51

Kedves János,

A kapcsolatrendszer létezik, tőlem függetlenül és vannak érdekhálózatok, és jelen esetben a megszólalók közül sokan szintén nem függetlenek és nem érdek nélküliek. Sok az igazodás is. Meglesz mindenennek a böjtje. De még nem jött el az igazság órája.

Én nem vagyok csókos, semmi közöm Szőcs Gézához, én Sárkány Sanyinak segítek, aki egy ágrólszakadt, csóró művész. Ő nem fog ebből a buliból Audit venni.

A kísérletek tekintetében nem osztom a véleményed, a jóízlésről igen. A jóízlés nem a hatalom ellenében vagy mellette létezik, hanem érdek nélkül, szabadon.Meglepő lehet, de én élvezem e szabadságot. Szolzsenyicin beszélt arról, hogy igazi szabadságélménye egyedül a Gulagon volt.

Az erkölcsről: nem hajlítható, ha valódi, de az Ószövetség ideje lejárt. A törvény belül van, nem kívül. Ezért titokzatos, és félreérthető.

Az organikusságról: nem jó a példa. Nem a szerves fejlődésről beszélünk itt, hanem az építészetről, ha organikusan akarjuk csinálni.

A legjobb definíció a modern kontra organikus helyett a racionalista modern és az organikus modern. Utóbbi Wright-tal indul, Scarpával folytatódik, és ott van Makovecz, Asmussen, és mások.

Erről lehetne beszélgetni, de az idő és a hely erre nem alkalmas. Talán máskor.

Tartom magam Mesterem mondásához: a jóviszony alapja a megbocsátás.

Remélem, egyszer mindannyian elérkezünk oda.

 

EA

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.