Épülettervek/Középület

Református templom, Miskolc

1/17

Miskolci református templom, helyszínrajz

Miskolci református templom, helyszínrajz

keresztmetszet

nyugati homlokzat

keleti homlokzat

Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel

templomtér alaprajz

belső terek

Miskolci református templom, kolumbarium

Biblia kiállítótere

Miskolci református templom, Bianki Dániel

?>
Miskolci református templom, helyszínrajz
?>
Miskolci református templom, helyszínrajz
?>
keresztmetszet
?>
nyugati homlokzat
?>
keleti homlokzat
?>
Miskolci református templom, Bianki Dániel
?>
Miskolci református templom, Bianki Dániel
?>
Miskolci református templom, Bianki Dániel
?>
Miskolci református templom, Bianki Dániel
?>
Miskolci református templom, Bianki Dániel
?>
Miskolci református templom, Bianki Dániel
?>
Miskolci református templom, Bianki Dániel
?>
templomtér alaprajz
?>
belső terek
?>
Miskolci református templom, kolumbarium
?>
Biblia kiállítótere
?>
Miskolci református templom, Bianki Dániel
1/17

Miskolci református templom, helyszínrajz

Miskolci református templom, helyszínrajz

keresztmetszet

nyugati homlokzat

keleti homlokzat

Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel

templomtér alaprajz

belső terek

Miskolci református templom, kolumbarium

Biblia kiállítótere

Miskolci református templom, Bianki Dániel

Református templom, Miskolc
Épülettervek/Középület

Református templom, Miskolc

2009.04.02. 08:34

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Bianki Dániel

Vélemények:
18

Letölthető dokumentumok:

Az újonnan alakult avasi gyülekezetnek tervezett templom, parókia, kiállítótér, közösségi helységek és urnatemető az Avas panelházai közt, félig földbe süllyesztve helyezkedik el, környezetéből csak a vitorlaszerű főépület magasodik ki. Bianki Dániel diplomamunkája.

Diplomatervem témája a miskolci Református Egyház újonnan alakult avasi gyülekezetének tervezett templom, parókia, kiállítótér, közösségi helységek és urnatemető. A telepítési helyszín adott volt, a gyülekezetnek már rendelkezésére áll a város által kijelölt telek, amely az Avas nyugat-keleti lejtőjén fekszik. Fent és lent panel lakóházak veszik körül, északi oldalán egy szakközépiskola, délen a panelek által közrefogott zöldterület határolja.

 

Miskolci református templom, helyszínrajz
1/17
Miskolci református templom, helyszínrajz

Miskolci református templom, helyszínrajz
2/17
Miskolci református templom, helyszínrajz

keresztmetszet
3/17
keresztmetszet

nyugati homlokzat
4/17
nyugati homlokzat

keleti homlokzat
5/17
keleti homlokzat

 

A terület jelenleg csak egy kanyargós utcán végighaladva érhető el gépjárművel. A gyalogos megközelítésnek három fő iránya van. Az elsődleges a domb felső, nyugati részén az Avast átszelő lépcsős sétány, amelybe becsatlakozik a tőle 200 m-re lévő buszmegállótól induló gyalogút. A második a lejtő aljáról indulva ugyanez a sétány, csak az ellenkező irányban. A harmadik irány a gépkocsival történő megközelítéssel párhuzamos utca melletti járda. Ezen irányokat figyelembe véve, ill. azért, hogy a templom messziről látható legyen, az épület a telek felső részére került.

 

Miskolci református templom, Bianki Dániel
6/17
Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel
7/17
Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel
8/17
Miskolci református templom, Bianki Dániel

 

 

A környék túlépített, minden irányból panelházak tornyosulnak a helyszín fölé. Az épület tömegének megfogalmazásakor arra törekedtem, hogy megjelenésével ne konkuráljon a környezetével. Ezért csak a főépület magasodik ki, a többi rész a föld alá került a lejtésből adódó korlátok között.

 

Miskolci református templom, Bianki Dániel
9/17
Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel
10/17
Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel
11/17
Miskolci református templom, Bianki Dániel

Miskolci református templom, Bianki Dániel
12/17
Miskolci református templom, Bianki Dániel

templomtér alaprajz
13/17
templomtér alaprajz

belső terek
14/17
belső terek

 

 

A templom 120 fő befogadására alkalmas. Belső tere nem hagyományos centrális elrendezésű, de a református liturgia szabályainak megfelel: a lelkész minden ülőhelyről látszik, és akusztikailag úgy lett kialakítva a belső tér, hogy a lelkész hangja minden pontból érthető legyen. A padsorok helyett székeket helyeztem el a mai igényeknek megfelelően, így egy esetleges hangverseny alkalmával a templomtér átrendezhető.

A templom alatti részbe került a lelkészi, gondnoki iroda és a gyülekezeti terem, amely szeretetvendégség teréül szolgálhat amellett, hogy az istentisztelettel egy időben gyermekeknek szóló istentiszteletnek is helyet adhat.  Az alsó szintre jutva rögtön láthatóvá válik az előtérrel egybeépített biblia-kiállítótér, ahol az 1528-ban magyarra fordított vizsolyi biblia egyik példányát állítanánk ki, valamint olyan multimédiás eszközöket, melyek az akkori fordítások dokumentumaival foglalkoznak.

 

Miskolci református templom, kolumbarium
15/17
Miskolci református templom, kolumbarium

Biblia kiállítótere
16/17
Biblia kiállítótere

 

A templomhoz tartozik még egy további szinttel lejjebb lévő többfunkciós helyiség, amely ravatalozóként is helyet adhat a telek alján elhelyezett urnatemetőnek. Az épülettömb alsó részében helyeztem el a lelkészlakást, amelynek az irodán keresztül közvetlen kapcsolata van a kiállítótérrel. Az épülethez kapcsolódik még egy vendéglakosztály is arra az esetre, ha legátus szolgálna a lelkész felügyelete alatt. A templom terét körülölelő héj szerkezete előre gyártott és a helyszínen beemelt acélváz, melyet karbonszál és epoxigyanta rostszál szerkezetből készült burkolat fed a külső és belső síkon egyaránt.

Bianki Dániel
Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kar

konzulensek
építészet: Dr Bachman Zoltán DLA
szerkezettervezés: Iványi Péter DLA
harang gépészet: Gulácsi János

Vélemények (18)
Yan Gable
2009.04.05.
13:16

Kedves Kühn PéterLuther Márton idejében ..."a nyugati uralkodók már nem fogadták el az egyház abszolút és egyetemes hatalmát. A nemesség az egyházi vagyon megszerzésére törekedett. A polgárság bírálta a klérus romlottságát és megvetette a tudatlanságot. A kutatás szabadsága, a felvilágosodás szelleme és az emberről alkotott új felfogás ellentétbe került a katolikus egyház akkori felületes és babonás szempontjaival"... Ebben a közegben definiálta célja, hogy vissza kell térni az eredeti szentírás eredeti gondolataihoz. Minden mástól mentes gondolat eredetiségét kell megérteni. Ez a környezet indokolja a templom újragondolását is.A református templomok a vallási előírásoknak megfelelően puritánok (díszítés alig van: szószék, papi pad, Úrasztal, esetleg a bejárati ajtó) Szép példák az Erdélyben épített templomok (http://mek.oszk.hu/05500/05502/05502.pdf), de az USA mindenfelé épültek modern templomok Florida, New York, Detroit, Mesa etc. A New York Citicorp Center (tervezte: Hugh Stubbins & Associates (design architects); Emery Roth & Sons (associate architects) 1978. Némelyik nagyon modern. A Lutheránus templomok Közép-Európában is sok helyen modernek. Nem kell okvetlenül a régi formákat ismételni, miközben minden megváltozott abból, ami azokat a formákat létrehozta. Más a táj, a társadalom, a technika, a filozofia, más anyagok, más építészet. Ezért gondoltam, hogy ez a megoldás új megfogalmazásba helyezi a gondolat és az építészet kapcsolatot, tetszik. 

Johanna Hansen
2009.04.05.
15:53

@Yan Gable: nagyon tetszik

Kühn Péter
2009.04.09.
20:15

@Yan Gable: szervusz,

nem tudom mások mennyire partnerek ebben, de én például hajlandó vagyok akár egy évet is visszanyúlni egy témához. Ezt ugyan most csak pár nap távlatából mondom, mégis a fórum forgalma gyorsan elveszejt egy témát, úgy , hogy azt eléggé keresni kell.

szóval: a fenti idézet nem tudom kitől származik, valószínű, hogy általánosságban így zajlottak a társadalmi folyamatok. Abban viszont egészen biztos vagyok, hogy az egyszerű embernek is elege lett már azokból a túlkapásokból amiket az az egyház addigra "művelt", különben nem terjedt volna futótűzként a mozgalom.

Az USA-beli példákkal sajnos így, hogy Florida, Ohio nem tudok mit kezdeni.

A nevén nevezett felhőkarcolóval pedig pláne nem. (???)

Az eddigi kritikáimból nem következik, hogy modern-ellenes lennék. Egyáltalán nem.

az építészetnek ill. az építésnek stílustól független szempontjait hoztam fel, de most nem is ismétlem magam.

Avval sincs bajom, ha valaki a történeti formákat ismételgeti, (sőt, ha valaki azokhoz egy lépéssel hozzátesz) de valójában ez a gyakorlati építészetben  érvényesül, egy diplomatémában tényleg az újkeres lehet az egyik cél.

 Avval nem értek egyet, hogy"... minden megváltozott abból, ami azokat a formákat létrehozta. Más a táj, a társadalom, a technika, a filozofia, más anyagok, más építészet."  Természetesen nem szó szerint, de ha  jobban belegondolok, valójában nem sok minden változott...

 Üdv

KP

marianna
2009.04.05.
08:02

Emlékszem a saját ( os ) lelkesült, hadd mondjam: áldott állapotomra, amely a diplomatervezésemet kísérte. ( múzem, 1990., diplomadíj ) Ez a megismételhetetlen élmény átsugárzik ezen a terven is, és ez irigylésre méltó. Ugyanakkor óhatatlanul felmerül a kérdés, hogyan lehet templomot tervezni a XXI. század hajnalán? Évszázadokon keresztül Krisztusnak az emberi lélek bensejében kellett megjelennie saját erőfeszítés erdményeként. Ezt nagyon fontosnak tartom, mert bár lelki vezető segítségével történik, de egyszemélyes a történet. Tehát individuális élmény, ugyanakkor " csoportterápiával", a közösség megtartó és erőt adó segítségével, közösségi térben ( a temlom tere ) valósul meg. Másrészt egyre több élmény és bölcselet mutat afelé, hogy egyre intenzívebb lesz a szellemi világ direkt megjelenése az emberi tudatban. Ha jól gondolom, ez egészen más épített tereket igényelhet. A konkrét tervhez visszatérve: a felvezető téregyüttest tartom igazán kvalitásosnak.

Bianki Dániel
2009.04.04.
17:04

Tisztelt  Hozzászólók!

  Köszönöm a gratulációkat és a kritikákat egyaránt.

Megragadom az alkalmat és kiegészítem a koncepció leírását.

   A templom megjelenésének megfogalmazásakor először a forma született meg és ahhoz kerestem innovatív anyagot, ill. technológiát. A kiinduló forma egy imádkozó kéz volt. 

Link: http://kepfeltoltes.hu/view/090404/_formatanulmany__www.kepfeltoltes.hu_.jpg   A kialakult formához pedig, absztrakcióval jutottam, amely akár két oltalmazó kéz is lehetne, vagy akár egy mag ha szemből nézzük, így utólag. Ikonikus, mégis visszafogott megjelenés elérése volt a célom, ami az arra járót kizökkenti az egyhangú környezetből. A transzcendens valóságot szerettem volna ember közelivé tenni mely elrugaszkodva a megszokott formáktól egyfajta médiumként jelenik meg a látható és a láthatatlan világ között. 

  Mindezek mellett elfogadom, hogy egy organikus forma más-más asszociációt vált ki egy-egy szemlélőből. 

  Az alkalmazandó anyaggal és technológiával egy légiesen könnyed megjelenést szerettem volna elérni. A szerkezet üzemben előregyártható, élőmunka takarékos egy monolit vasbeton héj megépítésével szemben. 

  A belső tér megfogalmazásakor pedig azért döntöttem a székek és nem padok mellett, mert egyrészt családias hangulatot akartam elérni - ezt indokolja az is hogy a teljes befogadó képesség max. 120 fő -,  másrészt előfordul a gyülekezet életében, hogy pl. egy hangversenyt rendeznek és a székek használatával könnyen átrendezhető a belső tér.

Megjegyzem a feltett anyag csak egy kivonat a teljesség igénye nélkül. 

Végül egy idézet:

   „Luther szándéka az volt, hogy az egyház üzenetét bibliai alapokra helyezze, külső formáját pedig kora színvonalára emelje. Az egyház ez idő szerint olyan állapotban van, amely nem felel meg sem az egyik sem a másik követelménynek. 

A reformáció nem tizenhatodik század eseménye, hanem ránk váró feladat.

  Reformátoriak akkor lehetünk, ha tovább építjük a reformátorok művét, nem pedig ha konzerváljuk.”   /Klaus Douglass – Az új reformáció/

Üdvözlettel:

Bianki Dániel

Kühn Péter
2009.04.04.
22:31

@Bianki Dániel: Szervusz!

Az Ódor Tamásnak adott válaszomat folytatom nálad.

Nem tudok elvonatkoztatni több olyan tényezőtől, ami a református templom ill. a reformáció maga. A felhozott Karl Douglass idézetek szerintem billegő mankók az épületedhez, az új reformációról szóló könyve nem ebben a vonatkozásban érdekes, pontosítva, véleményem szerint nincs építészeti vonatkozása (sőt..) Az hogy "Luther szándéka az volt, hogy az egyház (üzenetének?)  külső formáját kora színvonalára emelje"kérdéses. Márminthogy mit is ért kora színvonalán.

A reformáció, a katolikus egyház  "ellenhatása"-ként jött létre, és létezik ma is. A katolicizmussal való szakítás mindig megmutatkozott az építészetben, az építészet minden rétegében.Falvaink református templomaink puritánsága, eszköztelensége tudatosan háttérbe vonult a katolikus templomok díszítettségével, magas tornyaival stb.szemben.

A református templomokat én  mindig az adott kor katolikus tempomaihoz viszonyítva nézem, valahogy úgy,ahogy az eszme maga létrejött. Nem értem ezek után, hogy miért kellene légiesen könnyed hatást elérnie a tempomodnak? Ez a szándék ill. a közelmúlból felmerülő (számomra negatív) példák (Meier:Vatikán, Ph.Johnson:Glass Temple) felvetődik bennem a kérdés, hogy a templomod , mely az egyszerűséggel leplezi a  technikai bravúkot és fölényt, miért is nem katolikus templom?

Yan Gable kérdésére is válaszolnám,(azaz hogy miért is ne lehetne formabontó?) Véleményem szerint azért mert egyrészt nem lehet a megépített múlttól ill. a megépített "református környezettől" függetlenül hitelesen cselekedni. A magyar építészet a kortárs református témában kiváló és világszínvonalú munkákat mutat fel, ezektől ekkorát "lépni" nem lehet.  Itt érzem a konzulensek valódi hiányát.

 Az, hogy ki a megbízó, az egyik elsődleges kérdés az építészetben. Ez gyökeresen meghatározza az épület  jellemzőit. Ezért nem mindegy, hogy milyen "ürüggyel" hirdeted meg a munkád témáját. Ódor Tamás hiányolta a tervezői célkitűzést, de az már egy célkitűzés, hogy ezt egy közösség építi. Na most szerintem egy ilyen formát  nem épít református közösség.Ilyet egy ember (tervező, lelkész, beruházó) akarata épít.

De ha már célkitűzésnek írod a családias hangulatot, azt nem értem, hogy ezzel a légtéraránnyal és a nyílások megváalsztásával miért nem az áhitatost, az ünnepélyest céloztad meg. Mindentekintet  felfelé és kifelé, és nem befelé és egymásra irányul...

Az Ó.T által éle kritikának minősített hozzászólásomat nem szeretném, ha tehernek éreznéd. Egyrészt a büszkeség mellett bátor dolognakm tartom egy diplomaterv nagyközönség előtti "második" és talán valós megmérettetését ill. a mellette való kiállást.

 Azért szóltam hozzá, mert nem közömbös a téma, és azok a szempontok, miket felemlegettem, igenis fontosak. Azt is újra elmondom, hogy formailag és előadását tekintve is minőségi munkát végeztél,ehhez mindenképpen gratulálok.

Üdv

Kühn Péter

Ódor Tamás
2009.04.05.
08:24

@Kühn Péter: Kedves Péter és Dániel!

Nagyon örülök Péter ez újabb hozzászólásának, mert sokmindenben világosságot teremt:

Igazán nagyra értékelhetjük, ha egy diplomázó hallgató a szélesebb szakmai nyilvánosság mércéjén is igyekszik megméretni magát, nem csupán egy - esetleg - elfogult, vagy egyoldalú diplomabizottság előtt.

Kühn Péter hozzászólásából egyértelmű, hogy jóindulatú kollegiális észrevételeket tesz, nem a személyeskedés, vagy az ifjú titán szárnyainak megnyesegetése a célja, hanem a józan személyes véleményének elmondása. Örülök, hogy Péter is fontosnak tartja a hallgatói kísérletezés támogatását, és azt, hogy bátorítanunk kell a fiatalokat az egyéni útkeresésükben. Ehhez, szerintem, kifejezetten példás az a hangnem és az az érvelési színvonal, amellyel Péter segíteni igyekszik Dánielt a saját útkeresésében.

Sajnos nagyon ritka itt az építészfórumon az őszinte és jószándékú szakmai társalgás. Egyszer már azt is leírtam itt, hogy magam is szakmai fórumot kerestem itt, de vélhetően eltévedtem. Kühn Péter tartalmas hozzászólása némi reményt nyújt arra, hogy mégis kibontakozhat érdemi szakmai társalgás is e fórumon.

Dánielnek természetesen én is gratulálok a bátorságáért, a motiváltságáért és az igényes formai kísérletéért. Az imádkozó kéz metaforája a magyarázata nélkül is sejthető volt, de Kühn Péter érvelése mégis helyénvaló: egy ötlet nem elegendő ahhoz, hogy abból egy spirituális közösség számára megfelelő alkotás váljék. Dánielnek mondom: gondold el, hogy az imádkozó kéz mennyiben fejezi ki magát a református gondolatot és hitet? Kissé tágítom Kühn Péter asszociációs terét: az imádkozó kéz a református mellett nem csak a katolikus hívőknél, hanem (sok egyéb vallás és hiedelem mellett) a hindu és buddhista hívőknél is természetes motívum. Ha így nézzük, sokkal inkább az ökumené gondolatát fejezi ki, mint a reformációét. De ez semmiképpen sem a te terved fogyatékossága, kedves Dániel! Éppen ezért kísérik figyelemmel konzulensek a hallgatók munkáit, hogy az ilyen pontokon megfelelő tanácsokat és információkat tudjanak adni a hallgatóknak. Péternek szerintem is igaza van abban, hogy ezen a ponton a konzulenseid elengedték a kezedet, és a végeredményből sokkal inkább az ő teljesítetlen feladatuk, mint a te tévedésed olvasható ki. Hiszen mindaz, amit Kühn Péter teljesen megalapozottan észrevételezett, egyelőre még nem feltétlenül elvárható tőled, hogy önmagadtól is felismerd, a konzulenseidtől azonban már elvárható lett volna. Remélem, hogy Péter szavaiból lejött számodra, hogy "érted haragszik". Egy apró technikai észrevétel: nem értem a harangok elhelyezésének módját sem a tervedben. Szimbolikailag és technikailag sem. (Szimbolikailag) Mit keresnek a harangok egy imádkozó kézben? (Technikailag) Merre terjed a harangok hangja a két kéz közötti résből? A hang terjedésének ugyanis gátat vet a két határoló oldal. Akusztikailag mindez hogyan volt átgondolva? Úgy érzem, hogy semennyire, ugyanis a harang üzenetet közvetít, és ezért a hang terjedése elé nem szerencsés technikai akadályt állítani. Az itt látható harangelhelyezést a harang céljával összehasonlítva kifejezetten disszonánsnak (számomra viszolygást keltőnek) érzem.

További sok sikert kívánok neked, Dániel, a szakma rögös útján!

ÓT

szabadalkotok.hu

gaspar_bonta
2009.04.04.
11:23

nagyon nagyon szép renderek, az úriember a vray (vagy ha tévedek akkor finalrender) minden mesterfogását ismeri...kicsit mondjuk nekem ez a star wars valamelyik olyan sivatag bolygójának építészetére emlékeztet ahol kis csuhár törpék laknak.

evvel csak azt szeretném mondani, hogy jó lenne 1-2 olyan rajz, vagy render,, ami az épület és az ember relációját, arányait mutatja.

max. respekt.

 

bonta

gramercy
2009.04.03.
16:53

awesome

andras
2009.04.03.
20:44

@gramercy: (egy szubjektív vélemény)

I think so. Az épület gyönyörű, a forma tökéletes és még annál is több, a látánytervek profik, de ez nekem nem templom csupán a parasztokat elvakító klubhelység. Soha nem találnám meg benne azt amit ott keresek. Ideje lenne újraértemezni a templom fogalmát és a vallás fogalmának értékét is. A templom nem OSZTÁLYTEREM! még, ha azt is szoktuk meg. Ha az életben egyetlen alkalom is lesz templomot terveznem biztos nem egy osztályteremhez hasonló padsorral "áldom" meg. Egyébként maga az épület brilliáns, XXI. századba illő. Gratulálok :)

Yan Gable
2009.04.03.
10:07

Yan Gable

Nagyon bocsánatkérek Bianki Dánieltől, természetesen neki címzett a dícséret.

A kritikus megjegyzésekkel nem igazán értek egyet. Miért nem fér meg a reformáció gondolatmenetével egy építészeti formabontó, reformált felfogás?

Nekem tetszik és Gratulálok Bianki Dánielnek és a tervezőtársaknak  

Kühn Péter
2009.04.02.
20:40

Mindamellett, hogy a terv formálásával,-formaképzésével-formaérzékével semmi bajom, de azt szeretném megkérdezni, hogy az egész hogy illeszkedik egy református templom szellemiségéhez.

Ugyanis mindig elszomorít, ha azt látom, hogy mennyire el lehet kanyarodni egy eredeti újító eszme szellemiségtől, esetünkben ami maga a reformáció.

Mértéktartás, gazdaságosság. református templomokról ez jut eszembe.A közösség pénze, a közösség ereje. Mire van pénzünk, mit tud a közösség a munkájával hozzáadni. Sajnos térbeli acélvázat, üveg bevilágítót nem.És epoxigyanta ill. karbonszállal kapcsolatban sem valószínű, hogy esélyük van.

Tudom, ilyenkor mindenki azt mondj, hogy ez egy diplomaterv.

Csak azt nem szeretném, hogy a szerző azt higgye, hogy ez egy református templom. Nem. Ez inkább egy ufóleszálló, tudományos központ, bármi,  szép forma, csak nem az az ürügy, aminek elneveztetett.

Sajnálom, hogy a két DLA-s konzulens erre az alapvető tényre nem figyelmeztetett.

Vagy ha igen, akkor jó lenne, ha a tervezői akaratot a józan ész megfékezné.

Üdv

Kühn Péter

Ódor Tamás
2009.04.03.
07:55

@Kühn Péter: Szeretném egy kicsit tompítani ezt a nagyon éles kritikát. Ami a DLA konzulenseket illeti, őket nem kívánom menteni, de a diplomázó építészhallgatóval szemben nem lehetünk ennyire kemények. Mikor bontakoztathatná ki jobban egy leendő építész az alkotói szabadságát, mint a diplomamunkájában? Ne bátortalanítsuk el a hallgatókat, sőt inkább bíztatni kellene őket az ennél is izgalmasabb önálló útkeresésre. A diploma egy nagyon komoly műfaj, amely ugyanakkor tág teret ad a a szakmai kísérletezésnek, útkeresésnek is, súlyosabb következmények nélkül. Mindenképpen szerencsésebb így kísérletezni, mint kint a valóságban, élő vér-hús embereken. A magam részéről inkább azt szorgalmaznám, hogy legyen határozottan kijelentve: a diplomamunka a bátor kísérletezés elfogadott terepe. Mégpedig olyan terep, amely tapasztalatait a már gyakorló építészek is kamatoztathatják, anélkül, hogy ők maguk kísérletezgetnének a valóságos világban. Értékelni kell ezért, szerintem, az olyan hallgatói bátorságot, amelyik vállalja az ismeretlen ösvények bejárását. A diplomamunkák értékelésénél ugyanis igen gyakori hiba, hogy az oktatók nem veszik eléggé figyelembe (vagy akár egyáltalán nem) a hallgatói célkitűzést, és nem aszerint értékelik a művet, hogy a hallgató mennyire felelt meg az önmagának felállított célkitűzésnek és mércének, hanem alapvetően a saját aktuális alkotói szemléletük szemüvegén szűrik át a munkát.

A jelen esetben hiányzik ennek az előzetes hallgatói célkitűzésnek az ismertetése. Így a művet nem tudjuk összehasonlítani azzal, hogy az mennyire tudta megközelíteni az eredeti célkitűzést, és ez egy diplomamunka értékének megítélését szinte lehetetlenné is teszi. Mondok egy példát: elképzelhető lenne, hogy egy hallgató olyan feladat elé állítja önmagát, hogy kizárólag újrahasznosítható, környezetbarát, netán biológiailag aktív anyagokból kíván templomot építeni. Tiltsuk meg neki, hogy kipróbálja önmagát? Szerintem nem, sőt, méltánylandó a bátorság és a törekvés, hogy nem akarja lekoppintani a diplomamunkájában a svalbardi egyetem épületét (ahogyan azt pld. Turányiék a valóságban megtették a Csörsz utcai sportkomplexumuk tervezésekor.) A diploma eredményét ezután természetesen azon a mércén kell megmérni, hogy miképpen jutott előre azon az előtte járatlan úton, amelyet önmagának kitűzött.

Mindenezeken túl, természetesen, nekem is van saját véleményem a műről. Ebben nagyrészt egyetértek Kühn Péterrel, de hozzátenném: ezt az alapján mondom, amit itt láthattunk és olvashattunk. A felvezetés ugyanis nem avat be bennünket a terv formai és szerkezeti komponálásának mélyebb rejtelmeibe és elveibe. Nem derül ki semmiből sem, hogy ez a templom miért lett éppen ilyen. Az alkotói törekvésekből mindössze ennyit ismerhettünk meg:

"Az épület tömegének megfogalmazásakor arra törekedtem, hogy megjelenésével ne konkuráljon a környezetével."

Valljuk be, ez igazán nem sok akkor, amikor egy spirituális töltetű építmény az alkotás célja. Ilyen alkotói motivációt inkább egy helyi buszpályaudvarhoz tartanék méltónak. Aki nem képes átélni és megfogalmazni azt a spirituális élményt, amit számára egy templom belső tere és külső megjelenése jelent, az ne tervezzen templomot. Hiszen diplomamunkának simán lehet buszpályaudvart is tervezni. De ma a templomtervezés a trendibb, a szakmailag presztizsértékűbb.

Nem tudhatjuk, hátha mégis volt a hallgatónak belső affinitása a templomtervezéshez, csak ez nem derült ki eddig semmiből. A reményt azért ne vessük el...

ÓT

szabadalkotok.hu

sanyiahegyről
2009.04.04.
20:18

@Kühn Péter: "Csak azt nem szeretném, hogy a szerző azt higgye, hogy ez egy református templom. Nem. Ez inkább egy ufóleszálló, tudományos központ, bármi,  szép forma, csak nem az az ürügy, aminek elneveztetett."

 

Péter, ezt vagy te sem gondoltad komolyan, vagy ezt én nem gondoltam volna rólad. 

Kühn Péter
2009.04.04.
21:36

@Ódor Tamás: Szervusz,

A diplomamunka valóban a kísérletezés elfogadott terepe, de végül is az egész egyetem(főiskola) is az. (lehet). A kísérletezésre általában nem buzdít senki, az belülről jön. A kísérletező kényes terepre lép: jóval többet kell tudnia környezeténél, hogy végül helytálljon. Meg kell győznie környezetét, különben az a kísérleti ág, melybe belekezdett egy jó időre zsákutca marad, mert a bukását leírják.

A templommal kapcsolatban továbbra is azt mondom, hogy nem az elkészült alkotás minőségével van bajom, hanem a kiinduló gondolatból fakadó válasszal. 

Nem tudom mellőzni az alábbi idézetet: "Rossz kérdésfelvetésre adott zseniális válasz", ha jól emlékszem, ez Le Corbusier véleménye volt a gótikus katedrálisokról.

Ha én az éles kritkai hang vagyok, akkor megkérdőjelezem azt is, hogy "az épület megjelenésével ne konkurráljon a környezetével". Ezt a mondot, a párja mellett ( " az épület illeszkedjen a környezetébe") ebben a felkiáltásban az építészet egyik gyilkosának tartom, de nem azért mintha alapvetően nem lenne igaz, hanem mert ócska közhelyként éppen azokban a stratégiai vagy fogas kérdéskben kerül elő elmarasztalásként, ahol pont a fordítottjáról van szó. 

Bianki Dánielnek adott válaszomban folytatom

 Üdv

kühn p

 

Yan Gable
2009.04.02.
19:07

Yan Gable

Kedves Bachman Zoltán (és alkotótársai)! Gyönyörű megoldás.

Gratulálok. 

Ódor Tamás
2009.04.03.
07:21

@Yan Gable: Akár meglepőnek is mondhatnánk, hogy senki nem kívánja korrigálni ezt a kommentet: ennek a műnek az alkotója nem Dr Bachman Zoltán DLA, hanem Bianki Dániel végzős építészhallgató. Igazából azonban nincs min meglepődnünk: Pécs a Bachman család feuduma, így a kezük nyoma mindenütt ott van, és ez a magától értetődő természetesség.

Ezúton is gratulálok a Bachman családnak, főképpen az apukának, hogy Bálintnak nem kevés atyai hátszéllel sikerült a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kar dékáni tisztségét megcsípnie. (hosszantartó együtemű taps)

ÓT

szabadalkotok.hu

rokon
2009.04.03.
07:35

@Yan Gable: T. Gable,

a terv alkotója, Bianki Dániel (a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kar diplomázója), nyilván örömmel fogadja az Ön gratulációját. Mint szerkesztő, ily módon is felhívom figyelmét a kommentjében olvasható tévesztésre, Bachman Zoltán a terv konzulense volt.

a szerk.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.