
Román pavilon - ez történt Velencében
A 14. Nemzetközi Építészeti Kiállításon Románia két projekttel vesz részt: az egyik a Site UnderConstruction nevet viselő kiállítás ami a Giardini di Castellóban kialakított Román Pavilonban található, a másik a Román Kulturális és Humánkutatási Intézetben megrendezett ExploringIdentity the Nomad Archives című kiállítás anyaga.
A Site UnderConstruction című kiállítás
A modernizmus megjelenése Kelet-Európában nem volt egy egységes folyamat, szorosan összefonódott a viharos és ellenmondásos társadalmi-politikai eseményekkel. A hatalmas ipari monstrumok megjelenése a városi környezet folyamatos destrukturálódásához vezetett, ami erőteljes népesedési változásokat idézett elő.
Ilyen összefüggésben szemlélve a dolgokat, az ez évi Román Pavilon az ipari építészetet mint a modernizmus létrehozóját közelíti meg. A bejárandó útvonal kiindulópontja a két világháború közötti iparosítás, ezt követi a szocialista iparosítás és végül a posztindusztriális vákuum. A dicsőség és a kiürültség, a múlt és a jelen szembeállításával elmélkedésre, új szemszögből való megközelítésre hívja el a figyelmet. A dezindusztrializációval párhuzamosan, az ipari létesítmények maradványai tartalomnélküli, haszontalan, modern városi romokká váltak lehangoló, kietlen tájat hagyva maguk mögött.
A Pavilon belső tere a jelenkor megavárosát idézi, mint egy érzékelhetetlen, határok nélküli fekete dobozt. A város szövevényében három urbánus sziget villan fel, amelyeket video projekciók és az ipari múltat idéző filmjelenetek keltik életre. Ezek a szigetek, amelyek Tarkovszkij zónáit idézik, egy atipikus univerzumot jelenítenek meg. A szigeteken belül egy másféle térbe érkezünk, a posztindusztriális jelen vákuumába. A jelent a fény tornya testesíti meg, amely a végtelenség fele törő hűtőtornyok sziluettjét idézi. A tornyok az álmodozás, a külső stimulusok nélküli, salagmentes személyes tapasztalat világát testesítik meg. A rugalmasan kialakított kiállító tér kettős jelentést hordoz, ez a fény és a sötétség, a zaj és a csend közti ellentéten alapuló antagonista szenzoriális hatások keveréke.