Nézőpontok/Vélemény

Román pavilon - ez történt Velencében

1/8

Románia pavilonja előtti „8H eltolódás” című istalláció a Giardini di Castellóban

?>
Románia pavilonja előtti „8H eltolódás” című istalláció a Giardini di Castellóban
?>
Románia pavilonjának előtere a Giardini di Castellóban
?>
Szekvencia – a „Site UnderConstruction” című kiállítá a Giardini di Castellóban
?>
A fény tornya – a „Site UnderConstruction” című kiállítás a Giardini di Castellóban
?>
A fény tornya – a „Site UnderConstruction” című kiállítás a Giardini di Castellóban
?>
ExploringIdentity the Nomad Archives című kiállítás a Román Kulturális és Humánkutatási Intézetben
?>
ExploringIdentity the Nomad Archives című kiállítás a Román Kulturális és Humánkutatási Intézet előtt
?>
ExploringIdentity the Nomad Archives című kiállítás a Román Kulturális és Humánkutatási Intézet előtt
1/8

Románia pavilonja előtti „8H eltolódás” című istalláció a Giardini di Castellóban

Román pavilon - ez történt Velencében
Nézőpontok/Vélemény

Román pavilon - ez történt Velencében

2014.12.08. 11:14

A 14. Nemzetközi Építészeti Kiállításon Románia két projekttel vesz részt: az egyik a Site UnderConstruction nevet viselő kiállítás ami a Giardini di Castellóban kialakított Román Pavilonban található, a másik a Román Kulturális és Humánkutatási Intézetben megrendezett ExploringIdentity the Nomad Archives című kiállítás anyaga.

A Site UnderConstruction című kiállítás

A modernizmus megjelenése Kelet-Európában nem volt egy egységes folyamat, szorosan összefonódott a viharos és ellenmondásos társadalmi-politikai eseményekkel. A hatalmas ipari monstrumok megjelenése a városi környezet folyamatos destrukturálódásához vezetett, ami erőteljes népesedési változásokat idézett elő.

Ilyen összefüggésben szemlélve a dolgokat, az ez évi Román Pavilon az ipari építészetet mint a modernizmus létrehozóját közelíti meg. A bejárandó útvonal kiindulópontja a két világháború közötti iparosítás, ezt követi a szocialista iparosítás és végül a posztindusztriális vákuum. A dicsőség és a kiürültség, a múlt és a jelen szembeállításával elmélkedésre, új szemszögből való megközelítésre hívja el a figyelmet. A dezindusztrializációval párhuzamosan, az ipari létesítmények maradványai tartalomnélküli, haszontalan, modern városi romokká váltak lehangoló, kietlen tájat hagyva maguk mögött.

Szekvencia – a „Site UnderConstruction” című kiállítá a Giardini di Castellóban
3/8
Szekvencia – a „Site UnderConstruction” című kiállítá a Giardini di Castellóban

A Pavilon belső tere a jelenkor megavárosát idézi, mint egy érzékelhetetlen, határok nélküli fekete dobozt. A város szövevényében három urbánus sziget villan fel, amelyeket video projekciók és az ipari múltat idéző filmjelenetek keltik életre. Ezek a szigetek, amelyek Tarkovszkij zónáit idézik, egy atipikus univerzumot jelenítenek meg. A szigeteken belül egy másféle térbe érkezünk, a posztindusztriális jelen vákuumába. A jelent a fény tornya testesíti meg, amely a végtelenség fele törő hűtőtornyok sziluettjét idézi. A tornyok az álmodozás, a külső stimulusok nélküli, salagmentes személyes tapasztalat világát testesítik meg. A rugalmasan kialakított kiállító tér kettős jelentést hordoz, ez a fény és a sötétség, a zaj és a csend közti ellentéten alapuló antagonista szenzoriális hatások keveréke.

ExploringIdentity the Nomad Archives című kiállítás a Román Kulturális és Humánkutatási Intézetben
6/8
ExploringIdentity the Nomad Archives című kiállítás a Román Kulturális és Humánkutatási Intézetben

A létesítményt Nicolae Iorgának, a hagyományokhoz ragaszkodó humanistának dedikálják, akinek a Giardini di Castellóban kialakított Román Pavilonját köszönhetjük, valamint Tristan Tzaranak, a dadaista avantgard mozgalom megteremtőjének, akik a diaszpóra kultúrájának meghatározói. Mind a hagyományok, mind az avantgard átfogó képet nyújt a XX. század román modernizmusáról. Az elmondottak illusztrálására, felkérik a látogatókat, hogy a pavilonban tapasztalják meg a neomodern építészetet: hogy mennyire is tradicionalista és modernista a látogató szemszögéből ez az ironikus és egyben tudományos performansz.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

KÁLI SZOBROK // Egy hely

2022.09.02. 14:53
00:04:59

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Nézőpontok/Történet

LÖVŐHÁZ UTCA // Egy hely + Építészfórum

2022.09.02. 14:51
00:09:05

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk

Támogasd az Építészfórumot!

Egyszeri/havi támogatás:
Támogatás összege:
Ft
Kérjük, minimum 500 forinttal
támogasd az Építészfórumot.
TÁMOGATÁS BANKI ÁTUTALÁSSAL

Számlatulajdonos neve:
Építészfórum Kft.

Bankszámlaszám:
16200106-11528744

IBAN:
HU79162001061152874400000000

SWIFT:
HBWEHUHB

Euró utalás

Számlatulajdonos neve:
Építészfórum Kft.

IBAN:
BE60 9670 0946 7970

Swift kód:
TRWIBEB1XXX

Partnerek/Támogatók

Támogatóink
MMA
NKA