// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Helyek/Infrastruktúra

Sátoraljaújhelyi Vasútállomás felvételi épület felújítása

1/7

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
?>
Sátoraljaújhely  vasútállomás, tervező: Papp László
?>
?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
1/7

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhelyi Vasútállomás felvételi épület felújítása
Helyek/Infrastruktúra

Sátoraljaújhelyi Vasútállomás felvételi épület felújítása

2010.04.07. 14:42

Projektinfó

Térkép:
Sátoraljaújhelyi Vasútállomás

Földrajzi hely:
Sátoraljaújhely, Magyarország

Építészek, alkotók:
Papp László

Sátoraljaújhelyi Vasútállomás

Stáblista

Építtető: Magyar Államvasutak Zrt.
Tervező: Art-Studio-Plan Építész Iroda,.Papp László
Kivitelező: Ornament 2000 Kft., Miskolc

A „Magyar Északkeleti Vasút" 1871-ben nyitotta meg a Szerencs-Sátoraljaújhely vonalát. A XIX. század utolsó negyedétől a Szerencs-Kassa, illetve Szerencs-Csap útvonal csomópontjának számító sátoraljaújhelyi vasútállomás jelentőségének megfelelő, korára jellemző eklektikus épülete szolgálta az utazóközönséget.

A projekt a Helyi Építészeti Örökség 2010 nívódíj díjazottja lett, pénzjutalom nélküli dicséretben részesült. Az elismerés indoklását közöljük. 

A „Magyar Északkeleti Vasút" 1871-ben nyitotta meg a Szerencs-Sátoraljaújhely vonalát. A XIX. század utolsó negyedétől a Szerencs-Kassa, illetve Szerencs-Csap útvonal csomópontjának számító sátoraljaújhelyi vasútállomás jelentőségének megfelelő, korára jellemző eklektikus épülete szolgálta az utazóközönséget.

Sajnos hosszú éveken át folyt a magyar vasútállomások átszabása, bontása, s közülük ma is sok veszélyben van. Ezért örvendetes, hogy az épület megmaradt, ma is működik, rendbe tették. A vasútállomás a teljes körű felújítással igényesen megújulhatott, ugyanakkor nem sikerült maradéktalanul visszaállítani eredeti építészeti megjelenését, hangulatát. Kritizálható az épület tömegének megváltoztatása, mellyel homogenitása és hitelessége csorbult.

Külső megjelenésében a szokatlanul erős színkontraszt megfelel az épület eredeti állapotának, és sok részlet méltó az épület eredeti képéhez. Ilyenek az építés korát megidéző lámpák, padok. A felújítás anyaghasználata azonban értékvédelmi szempontból sok helyen nem szerencsés, különös tekintettel a járófelületek kialakítására, illetve a külső-belső falburkolatokra. Az új nyílászárók kialakítása különösen nem felel meg az elvárásoknak. Különösen zavaró az ajtók és ablakok öncélú és előzmény nélküli üvegosztása. Ez a megoldás műszakilag sem megfelelő, hiszen a sarkokban az összes üveg már elrepedt.

Szép ugyanakkor a perontetőt tartó vas szerkezetek igényes helyreállítása. Megjegyezzük, hogy eredetileg az állomást a faoszlopok jellemezték, ezek helyébe kerültek a ma látható öntöttvas elemek. A felújítás során sajnos eltűnt a peron eredeti korlátja is, és teljesen megváltozott annak lábazata. Zavaró a betonelemekből készített burkolat.

Jóllehet a felújítás hitelessége nem érvényesülhetett maradéktalanul, a helyreállítás összességében mégis dicséretes, mert a történeti állomásépület és annak eredeti terei megmaradtak és az utazó közönség számára kulturáltan használhatók.
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.