| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Emberek/Interjú

Sou Fujimoto hálás a magyar embereknek, hogy elkészülhetett mesterműve

1/6

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

?>
Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila
?>
Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila
?>
Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila
?>
Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila
?>
Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila
?>
Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila
1/6

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

Sou Fujimoto hálás a magyar embereknek, hogy elkészülhetett mesterműve
Emberek/Interjú

Sou Fujimoto hálás a magyar embereknek, hogy elkészülhetett mesterműve

2022.10.26. 11:47

Cikkinfó

Szerzők:
Hana Abdel
Claire Brodka

Térkép:
Magyar Zene Háza

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Sou Fujimoto

Címkék:
interjú

Sou Fujimoto mesél a 300 helyszíni éptítőmunkást megmozgató beruházás kihívásairól. Milyen hatással volt a Covid járvány a munkafolyamatokra? Hogyan vált a transzparens homlokzat koncepciójából valóságos épület? Milyen hatással voltak a japán építészre a magyar munkatársak?

Szeptemberben Budapesten járt Sou Fujimoto, a Magyar Zene Háza tervezője, aki először láthatta élőben a kész épületet. Az ArchDaily online magazin interjút készített a japán építésszel, fókuszban a Magyar Zene Házának tervezése. Az interjú mellé ajánljuk még a MOME-s hallgatók forró kritikáit, amiket a nyáron publikáltunk az Építészfórumon, korábban pedig társszerzők írtak mélyreható épületbemutatót a Magyar Zene Házáról.

ArchDaily: Át tudna minket vezetni a projekt koncepcióján még egyszer? Honnan jött az ötlet, hogy átlátszó burkolatot kapjon a koncertterem? Milyen érzékekre kívántak hatni a terek kialakításánál?

Sou Fujimoto: A helyszín gyönyörű természettel van körülvéve és nagyon megtetszett a kép, ahogy az erdő közepén szól a zene és közben a közönség a zöldet szemlélheti. Ez volt a kiindulási pont, így vetődött fel az üveg auditórium ötlete. És ez nem csak az üvegről szól, a túlnyúló tető és az amfiteátrum szintén kapcsolatba hozza az épületet a parkkal.

„Zenét játszani, számokat énekelni a szabad ég alatt, az erdő közepén, miközben védelmet nyújt a meghosszabbított tető."

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila
2/6
Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

Az első benyomásaim a Zene Háza meglátogatásakor igazán csodálatosak. Természetesen sok fényképet láttam a projektről, de élőben látni az épületet sokkal többet ad, mint ami a képernyőn keresztül átjön. Az építészet és a természet csodálatos ötvözetét sikerült megalkotni, egy határterületet – ez az, ami mindvégig a gondolatom fókuszában volt. Amikor besétáltam a tető alá, fantasztikus érzés volt a keresztülszűrődő aranyozott fényt megpillantani. Azt szerettem volna, hogy a plafon játékosan harmonizáljon az azt körülvevő évszakonként változó levelek színével.

AD: A tesztfázis és a kivitelezési munkálatok koordinálását megnehezítették a Covid-19 járvány kapcsán hozott intézkedések, hogyan sikerült ennek ellenére dolgozni?

SF: Ez egy nagy kihívás volt számunkra. Szerencsére a csapatunk egy részének sikerült még a járvány előtti időszakban a helyi építésszel, a megrendelővel és a kivitelezővel közösen meglátogatnia az építkezést. A mintaanyagok megtekintése után sok döntést sikerült meghozni a burkolatokkal és az üvegpanelokkal kapcsolatban, a speciális panelokat Németországból rendeltük. A járvány idejére az alapvető irány már eldőlt, onnantól fogva pedig minden harmadik hónapban Zoom beszélgetésen keresztül tartottuk a kapcsolatot a kivitelezőkkel. Ez nehéznek bizonyult, mert a kamerán keresztül szinte lehetetlen volt átérezni az épület hangulatát. Ezért azt kértük, hogy a legfontosabb anyagmintákat küldjék ki Tokióba, hogy élőben is megszemlélhessük őket.

„A kivitelezésnek ebben a nehéz szakaszában a legfontosabb az volt, hogy megbízzunk egymásban és azt kell hogy mondjam, nagyon elégedett vagyok az eredménnyel."

AD: Hogyan segített a Nagata Acoustics az épület megvalósításában, mikor csatlakoztak és hogyan voltak hatással a tervezési folyamatra? (A mérnöki iroda többek között közreműködött a Sydney-i Operaház és a Walt Disney koncerttermének hangtechnikai kialakításában. – A szerk.)

SF: A pályázat megnyerése után azon kezdtünk el dolgozni, hogyan fog a valóságban kinézni a megálmodott épület, amiben a világhírű Nagata akusztikus mérnökei segítettek nekünk. Ők is Japánban székelnek, így könnyen ment a közös munka. Folyamatosan tartottuk a kapcsolatot a magyar mérnök kollégákkal, hogy a lehető legjobb megoldásokat találjuk ki. Végezetül arra jutottunk, hogy duplafalú, zig-zag üveghomlokzattal – a felület növelése segít a hang visszaverésében – és a plafon metál elemei mögé rejtett hangelnyelő anyagok alkalmazásával lehetséges az átlátszó hatást elérni. A részletek kidolgozása létfontosságú volt az épület megvalósításához.

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila
4/6
Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

AD: Hogyan oldották fel a projektben, hogy a saját kulturális örökségükre is reflektáljanak, miközben a magyar tradíciót is szem előtt tartsák?

SF: Minden tervezési feladatnál igyekszem előtérbe helyezni a helyi tradíciókat. Ennél a projektnél az egyik legfontosabb részlet az aranyszínű levelek a plafonon. Az első budapesti utam során meglátogattam a Zeneakadémia nagytermét, aminek arany felületei inspiráltak. Nagy hatással volt rám, ezért kapcsolatot szerettem volna teremteni a zene történelmi látványa és jövő között. Japánban is nagy tradíciója van az arany díszítésnek, ezért ez a saját örökségemnek is szól. A hatás érdekében három különböző típusú aranyozott vas elemet használtunk fel.
Egy másik hatás amit el szerettünk volna érni és szintén a japán kultúrához kapcsolódik, a köztes érzés, amit a tér áraszt. A japán építészet és kultúra erősen kapcsolódik a természethez, egyfajta pozitív ellentmondásba lép vele, ami gazdag tereket hoz létre. Ezen a helyszínen ez egy nagyon fontos tényező volt számomra.

AD: Korábban azt nyilatkozta, hogy „nagy álom bármely építész számára, hogy egy modern múzeumot tervezhessen" – kibontaná, hogy mire gondolt?

SF: Igen – azt gondolom, hogy az idő próbáját csak olyan múzeum állhatja ki, mely számol a jövővel és az időben előre tekint. Ez az épület ezt úgy teszi meg, hogy tiszteletben tartja a természetes környezetét és interaktív kiállítóteret és zenetermet foglal magában. Részben ezeknek a tereknek a vegyítése oktatási szobákkal teszi a múzeumot igazán gazdag és modern épített környezetté.

AD: Miként reflektál az épület a magyar társadalomra?

SF: Nagy hatással voltak rám a magyar emberek az épület tervezésekor. Megható volt a helyi csapat meleg köszöntése. Az elejétől fogva a kivitelezési munkálatokon át egy nagy családként dolgoztunk együtt. Ez nagyon különleges volt számomra, az épület megvalósítása remek hangulatban folyt. Nagyon boldog vagyok, hogy Budapesten dolgozhattam.

Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila
6/6
Sou Fujimoto - Magyar Zene Háza, Budapest. Fotó: Gulyás Attila

AD: Mi a személyes véleménye a Magyar Zene Házáról, mivel járult hozzá az épület a Liget Parkhoz és a városi lakosok életéhez? Mit gondol, milyen volt az épület fogadtatása? Úgy működik az épület, ahogyan elképzelték?

SF: Nagyon boldog voltam, hogy átélhetem a Magyar Zene Háza átadását. Az épületnek meleg érzete van, de közben a park új ékszereként hat. Öröm volt hallani a rengeteg programról és érdeklődőről, akik meglátogatják az épületet, mivel az építészetben a legfontosabb az ember. Az épületet a budapestieknek és az odalátogatóknak terveztük. Remélem a projekt még több látogatót csábít a világ minden részéről a csodálatos Budapestre.

„Ez az első kulturális projekt, amit külföldön csináltam és remekül mutatja be, hogyan gondolkodunk építészet és természet együttéléséről. A pályafutásomban ez egy nagyon fontos lépcsőfok, ahol bemutathattam, hogy a jövőben miként lehet a természettel harmóniában építkezni, így egyeztethető össze az életünk a természetes környezettel."

Az eredeti, angol nyelvű interjú itt érhető el.

Forrás: ArchDaily

Szerk.: Borenich Levente

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.