Sprok Attila: Pécs belváros tömbfeltárás
A Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kara építész és településmérnök hallgatóinak munkái
Műszaki leírás részlet
A beépítési javaslatban a volt laktanya területének és a mellette elhelyezkedő parkoló és annak környezetének rendezése volt a legfontosabb feladat. A tervezés során egyik fontos szempont a rendezési tervben jelölt mélygarázs létrehozása (G300) a most is működő parkoló helyén. Szerencsésnek mondható az a helyzet, hogy a telek északi és déli oldala között közel 2,5m méter szintkülönbség van. A telket az északi területek szintjéhez kapcsolódóan lefedtem, így biztosítva a mélygarázs födémét. A tervezett 300 gépjármű elhelyezésére alkalmas garázsnak számításaim alapján 3- 4 szintesnek kell lennie. A garázs megközelítése délről lehetséges ahol a szintkülönbség miatt egyből a felső szintre jutunk be. Az út ahonnan a bejárat nyílik újonnan épül, a Dr. Várady Antal utcát a Rákóczi Ferenc utcával köti össze. Az út nagyrészt csak a parkoló autók forgalmát bonyolítaná le. Az út megnyitásához, szükség volt a Rákóczi Ferenc utca 9/1, és 9/2 számú ház, a Dr. Várady Antal utca 18-as számú ház melléképületeinek, valamint a tömbbelsőkben található melléképületek bontására. A Múzeum épületét új szárnyakkal bővítettem az új út mentén és a Rákóczi úton. A Rákóczi út mentén csak emeleti szárny készült, így alatta lehetséges a gépjárműforgalom. A volt tűzoltólaktanya védelemre nem tervezett épületszárnyai, melléképületei bontásra kerültek, és a városfal mentén a mélygarázs felett kialakult térrel összenyitottam. Az új tér keleti oldalára két szintes épületet terveztem. Amely szolgáltató funkciót tölt be, üzletek, irodák, éttermek. Az új épület kelet-nyugati irányú emeleti épületszárnya keretezi észak felől a teret. A volt tűzoltólaktanya központi épületéből alakítják ki a Világörökségi fogadóépületet. A másik megmaradó épületben vendéglő kap helyet.
A tér megközelítése délről, és nyugatról a Rákóczi Ferenc utcáról a Világörökségi fogadóépületen keresztül, a 18676/2 hrsz. számú telken létesített lépcső és rámpasoron keresztül történik. Északról a Pátria szálloda térségéből érhetjük el. A tér két részére anyagában egységes díszburkolat kerül. A térrészeket egymástól a városfal választja el, ami hol falként jelenik meg, hol pedig csak a burkolatban kerül jelzésre. Középpontjában vízmedence létesül. A burkolathoz hasonlóan egységes kialakítású utcabútorok kerülnek elhelyezésre.
Új fákat, fasorokat csak a Világörökségi fogadóépület északi oldalán, a múzeum kertjében, valamint az újonnan nyitott út mentén telepítek. A mélygarázs feletti területen nagyobb léptékű fásításra nincs lehetőség, így itt ládákban kerülnek elhelyezésre kisebb díszfák. A Pátria szálloda, és a Ferencesek templomának térségében nagyobb változtatásokra nem volt szükség. A változások főleg a közlekedési kapcsolatokat érintik. A Dr. Várady Antal utca felőli forgalomkorlátozást vezettem be, ezen az útszakaszon is főleg a gyalogosközlekedés a mérvadó. Erről a térről a könyvtár kertjének megnyitásával a fürdőromokat érhetjük el. A buszok parkolására továbbiakban a Világörökségi fogadóépület előtt kialakított parkolósávban van lehetőség. A szálloda és az irodaház kiszolgálásához megtartottam a Kórház tér felöli lehetőséget, forgalomcsillapítással a gyalogos közlekedés érdekében. A Ferencesek utca sétálóutcás részét meghosszabbítottam a Ferencesek templomáig, így biztosítva a városközpont felé a jobb gyalogos közlekedést. A szebb környezet érdekében szükséges a régi megmaradó épületek felújítására karbantartására.