Közélet, hírek

Szálloda épül a Fiumei úton

1/9

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

?>
Fiumei úti szálloda terve
?>
Fiumei úti szálloda terve
?>
Fiumei úti szálloda terve
?>
Fiumei úti szálloda terve
?>
Fiumei úti szálloda terve
?>
Fiumei úti szálloda terve
?>
Fiumei úti szálloda terve
?>
Fiumei úti szálloda terve
?>
1/9

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve

Szálloda épül a Fiumei úton
Közélet, hírek

Szálloda épül a Fiumei úton

2008.04.08. 11:14

Cikkinfó

Szerzők:
Haba Péter

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Révi Zsolt

Letölthető dokumentumok:

Szálloda épül a VIII. kerületben, a Fiumei út 5. szám alatti telken. A Révi Zsolt felelős tervező által vezetett projekt bemutatása során megtudtuk, hogy a 98 szobás, hét szintes, három felszín alatti parkolószint fölött emelkedő szálloda L-alakban helyezkedik majd el a rendelkezésre álló, viszonylag kicsi telken.

Szálloda épül a VIII. kerületben, a Fiumei út 5. szám alatti telken. A létesítmény építési engedélyezési tervét április 2-án tárgyalta a Fővárosi Tervtanács. A Révi Zsolt felelős tervező által vezetett projekt bemutatása során az Incorso Építész- és Építőműhely munkatársaitól megtudtuk, hogy a 98 szobás, hét szintes, három felszín alatti parkolószint fölött emelkedő szálloda L-alakban helyezkedik majd el a rendelkezésre álló, viszonylag kicsi telken. A két szárny által közrefogott belső udvar hátsó részére telepítik az éttermet magába foglaló földszintes épületrészt, mely mögött egy további, kisebb udvar lesz. Az autólehajtó a főhomlokzatról nyílik, melynek földszinti része árkádsorszerűen visszahúzott. A Fiumei úti homlokzat két nagyobb egységre oszlik: a jobb oldali részt színes burkolat élénkíti és négyzetes ablakok sorai tagolják, a bal oldalit teraszok és üvegfalak jellemzik. A hetedik szint homlokzata tetőemeletszerűen hátralép.

 

Fiumei úti szálloda terve
1/9
Fiumei úti szálloda terve

 

Z. Halmágyi Judit opponenciájában elmondta, hogy a terv intelligensen oldja meg a telek adottságaiból eredő problémákat: bár a szálloda frontja előtt húzódó nagyforgalmú autófelüljáró miatt a terület látszólag hátrányos helyzetű, voltaképpen igen jó városi pozícióval büszkélkedhet. A telepítés és a tájolás precíz benapozási vizsgálatokon alapszik. A földszint szép, átlátható terei finoman vezetik át a látogatót a csendes, intim udvarokba. A főhomlokzat kettősségét a belső funkcionális és térszerkezeti váltása indokolja. Jól sikerült a környező eklektikus épületek homlokzati rendszereiből, tagolásmódjából eredő formavilág és komponálási szisztéma. A visszahúzott bejárati rész a zajtól és a portól védi a lobbit. Kiemelte, hogy az éttermi szárny elkülönítése emeli annak exkluzivitását, eleganciáját. Bizonyos részletek – a bejárati „árkád" és a homlokzat burkolatának viszonya – tekintetében azonban korrekciót javasol. Az autólehajtó elrendezése nem szerencsés és túl sok helyet foglal – helyette autóliftet javasol. A terv több ponton nem felel meg kerületi szabályozásnak, kéri ennek ellenőrzését is.

 

Fiumei úti szálloda terve
2/9
Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve
3/9
Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve
4/9
Fiumei úti szálloda terve

 

Ez utóbbi tárgykörben vita bontakozott ki: a tervtanács tagjai, az illetékes hivatalok és a tervezők egymásnak ellentmondó szabályokról és lehetőségekről tudtak. A telek pontosan a metróalagút fölött helyezkedik el, vagyis annak védőzónáját képezi – így a rajta álló épületeknek különleges szabályoknak kell megfelelniük. A mélyparkoló létesítése különösen aggályos, de a telek belső részén húzódó szabályozási vonal helyes értelmezése is kérdéses. A „rámpa vs. autólift" tekintetében is homlokegyenest eltérő véleményeket hallottunk.

 

Fiumei úti szálloda terve
5/9
Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve
6/9
Fiumei úti szálloda terve

 

Marosi Miklós egyetért az opponenssel: a terv professzionális, szellemes szerkesztésű térszerkezetet mutat. Ugyanakkor teljes tévedés a dübörgő felüljáróra néző homlokzatra teraszsort helyezni. A gazdasági bejáratot semmiképpen nem lehet a Fiumei útra tenni, annak sokkal inkább a -1. szinten van a helye. Hozzátette, hogy a földszinti „árkád" nélkül őszintébb, hitelesebb lenne a terv.

Dévényi Tamás megütközött a támogató véleményeken. Szerinte veszélyes a homlokzatot ennyire durván kettévágni, hiszen túlságosan megváltoztatja az utcakép ritmusát. Ráadásul az épület egyáltalán nem tűnik szállodának, karakterében nem hordoz semmi olyasmit, amelyről a funkcióra következtethetnénk. A homlokzattagolás jelentéktelen, közönséges lyukarchitektúra. Hiába a barátságos földszinti kialakítás, ha a parkoló lehajtója túl nagy; elhibázott döntés az árkádsorszerű visszaugratás, mivel ez a térforma Budapesten többnyire nem működik. A „szállodaság" kérdésére Marosi kontrázott: mára teljesen eltűntek azok az azonosító jelek, melyek a 19. századi szállodákon még megvoltak. Ma már sehol a világon nem ismerhetők fel a szállodák formai jegyeik alapján.

 

Fiumei úti szálloda terve
7/9
Fiumei úti szálloda terve

Fiumei úti szálloda terve
8/9
Fiumei úti szálloda terve

 

Hegedűs Péter sem ért egyet a homlokzat kettévágásával és a loggiasorokkal. Baliga Kornél a bejárat méltóságát hiányolja. Úgy véli, hogy ma annak ellenére nincs építészeti rangja a kocsibehajtóknak, hogy az autók minden korábbinál jelentősebb szerepet kaptak. Ezen változtatni kellene: a legjobb az lenne, ha a bejáratot és a lehajtót a homlokzat domináns elemévé tennék az építészek.

Roth János színvonalasnak minősítette a tervet, s külön felhívta a figyelmet arra a köztes térre, mely a Fiumei utat a tömbelsővel köti össze. Ez finom távolságtartás érzetét kelti a forgalmas külvilág és az elegáns udvar között, miközben a terek mégis nyitottak maradnak egymás felé. Mindazonáltal ezt a passzázst a kocsilehajtó rovására kellene bővíteni.

Pottyondi Péter rámutatott, hogy ezen a telken, az adott városi szituációban lehetetlenség „illőbben" kialakítani egy szállodát – ő inkább sokkal inkább azt kérdezné meg, lehet-e egyáltalán ide jól működő szállodát telepíteni és tervezni?

A vitát Eltér István foglalta össze: a tervtanács a tervet az elhangzott javaslatok alapján végzett átdolgozás után engedélyezésre javasolja.

Haba Péter
képek és rajzok Incorso Építész- és Építőműhely

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.