| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Programok

TÉR /// ERŐ

1/2

TÉR /// ERŐ | II. Építészeti Nemzeti Szalon :: Műcsarnok

TÉR /// ERŐ | II. Építészeti Nemzeti Szalon :: Műcsarnok

Hirdetés
?>
TÉR /// ERŐ | II. Építészeti Nemzeti Szalon :: Műcsarnok
?>
TÉR /// ERŐ | II. Építészeti Nemzeti Szalon :: Műcsarnok
1/2

TÉR /// ERŐ | II. Építészeti Nemzeti Szalon :: Műcsarnok

TÉR /// ERŐ | II. Építészeti Nemzeti Szalon :: Műcsarnok

TÉR /// ERŐ
Programok

TÉR /// ERŐ

2019.04.24. 05:20

Az elmúlt öt évben a Műcsarnokban komoly szakmai- és közönségérdeklődés mellett, műfajonkénti elosztásban valósultak meg az egyes művészeti ágak friss teljesítményét bemutató Szalonok. 2019-ben újra Építészeti Szalon következik, amelyen a kimagasló hazai építészeti eredmények bemutatása mellett különös hangsúlyt kap az építészeti térben és annak létrehozásában egyre fontosabbá váló közösségi erő, az együttes aktivitás. 

 

A II. Építészeti Szalonon önálló tematikus egységként jelenik meg a közösségépítés és az építészetben megfogalmazott szolidaritás. Külön blokkban mutatjuk be a mára legendává lett Miskolci Építészeti Műhely (1977–1990) tervezőinek munkásságát, a csoport létrejöttétől egészen a jelenkorig. A Műcsarnok apszisában berendezett szekció a 20. századi magyar építészet történetének egyik legjelentősebb innovatív alkotója, a 60 éve elhunyt Medgyaszay István (1877–1959) modern építészete előtt tiszteleg. A következő nemzedékek életére, annak építészeti terére koncentrál „A jövő körvonalai" címet viselő egység. A Szalon egyik oldaltermében egymást követi a Hello Wood interaktív installációja, amely az építészeti gondolkodásban való részvételre ösztönzi a látogatókat, és a „Fényarchitektúra" címet viselő kiállításrész, amely az anyagtalan fény segítségével teremti meg a térélményt. Ezzel az installációval a Bauhaus centenáriumán az összművészeti iskola korszakos fénykísérleteire is emlékezünk.

A kiállítás főkurátora: Szegő György DLA építész, iparművész, a Műcsarnok művészeti vezetője

 

 

TÉR /// ERŐ | II. Építészeti Nemzeti Szalon :: Műcsarnok
1/2
TÉR /// ERŐ | II. Építészeti Nemzeti Szalon :: Műcsarnok


 

 

Keresztmetszet 2014–2019 | kurátor: Szegő György DLA építész, iparművész, a Műcsarnok művészeti vezetője


A középső termekben fél évtized építészeti keresztmetszetét kívánjuk nyújtani: az előző öt év időszakában befejezett, illetve néhány, kiemelt beruházásként már épülő házat mutatunk be. A több mint 120 épület közös jellemzője az építészeti minőség. A három térben különféle közösségi funkciókat befogadó, lakó- és szakrális épületek, majd műemléki felújítások és bővítések, illetve kultúra, tudomány, sport és vendéglátás-turizmus funkciók szerinti csoportosítást, tematikus egységeket alakítottunk ki.

 

Közösség és építészet | kurátor: Prof. Balázs Mihály építész, a BME tanszékvezető egyetemi tanára, az MMA tagja

Közösség és építészet összetett viszonyából három aspektust emelünk ki: az építészet és oktatás új lehetőségeit, az építészet alkotói közösséget formáló jellegét és a hátrányos helyzeteket felismerő-segítő szolidáris építészetet. Közös vonásuk, hogy az építészet klasszikus, elsősorban esztétikai értelmezésén túlmutatva a korunkban zajló látványos, ám korántsem mindenben örömteli társadalmi és környezeti változásokra reagálnak. Az építészet, mint a társadalmi és természeti környezetet formáló tevékenység részben generálja, de eszközeivel oldani is képes a feszültségeket. A tárlat a fenntartható jövő felé mutató kezdeményezésekre fókuszál.

 

Miskolci Építész Műhely | kurátor: Sulyok Miklós művészettörténész, az MMA tagja
A csoport eredetileg építészek baráti társasága volt, akik már az egyetem alatt keresték a közös letelepedés és munka lehetőségeit. Miskolcon leltek fogadókészségre; a város még jövendő közös lakóházuk megtervezésére is lehetőséget adott, ez lett a híres Kollektív Ház, tervezőjének, Bodonyi Csabának, a csoport vezető mesterének egyik legismertebb munkája, a kísérleti építészeti rendszeralkalmazás egyik magyarországi csúcsteljesítménye. A Műhely tagjainak érdeklődése a várostól a tárgyig átfogta az építészet teljes spektrumát. A modern építészet és városépítés válsága idején figyelmük a történeti települések vizsgálata felé fordult.

 

A jövő körvonalai | kurátor: Botzheim Bálint építész

A társadalom a technológia változása által determináltan formálódik. A jelen és a jövő közötti kapocs a fiatal generáció. A bemutatott diplomatervek és javaslatok a sztereotípiákon túllépni képes gondolkodás példái. A technológiai szingularitást szimbolizálja a 3D nyomtató, amely a kiállítás ideje alatt éppen a Műcsarnok tereit klónozza – makettléptékben. A globális gazdasági modell még ma is a növekedésen alapul. Ami már megvan, az nem elég jó, nem elég környezetbarát: cseréld le újabbra! A tárlaton látható szemét-ladik a környezetszennyezés szimbóluma.

 


TÉR /// ERŐ | II. Építészeti Nemzeti Szalon :: Műcsarnok
2/2
TÉR /// ERŐ | II. Építészeti Nemzeti Szalon :: Műcsarnok

 

Medgyaszay István, a modern | kurátor: Potzner Ferenc építész

Emlékkiállítás idézi fel a neves építész életútját és törekvéseit, rámutatva innovatív gondolkodásmódjára, amely a 21. század elején is aktuálissá teszi. A 19–20. század fordulóján megkezdett alkotói tevékenységét fél évszázadon át töretlenül művelte anélkül, hogy nagyobb eltérésekre kényszerült volna. Építészetének alapját az anyag és a szerkezet törvényszerűségeit felismerő és tiszteletben tartó egyetemes elvek jelentették. Ehhez társult a hagyomány, amelyet a korszerű technológiákkal ötvözve megteremtette sajátos stílusát.

 

Műhely | A Hello Wood interaktív installációja | kurátor: Pozsár Péter építész április 26. – június 22.

A szekcióban a Hello Wood arra tesz kísérletet, hogy az építészetet szerethetővé tegye az utca embere számára. Az installáció célja, hogy aktivitásra ösztönözze a közönséget: a fizikai tevékenység mellett megteremtse az interakció lehetőségét a magyar építészetre reagáló általános, adatszintű véleménynyilvánítással. A teremben felépülő szimbolikus építészeti gépezet a látogatókat az építészetről való gondolkodásra készteti, és közreműködőként számít rájuk a végeredményként szolgáló kültéri installáció létrehozásában.

 

Fényarchitektúra | kurátorok: Böröcz Sándor fénytervező és Botzheim Bálint építész július 4. – augusztus 25.

Az építészeti forma születése egy különleges fénymátrixban, absztrakt módon jelenik meg. A félig virtuális ábrázolás segítségével a tér megmozdulhat, és a terek egymást követő alakváltozása is értelmezhetővé válik, átélhetjük azokat az érzeteket, amelyeket az egyes téralkotási metódusok mentén létrehozott terek keltenek, bepillanthatunk az építészeti gondolat születésébe. Az animáció a természet formáit hűen követő építészeti geometriától kezdve az absztrahált formákon át egészen a virtuális tér által nyújtott új geometriai alakzatokig végigkíséri a kortárs építészet formaalkotási lehetőségeit.

 

Építészeti pályázatok 2014–2019

A II. Építészeti Nemzeti Szalon körképe nem volna teljes, ha a megépült házak, terek, az elkészült építészeti eredmények mellett nem tekintené át az ugyanebben az időszakban itthon lezajlott jelentősebb építészeti pályázatokat, valamint azokat a nemzetközi pályázatokat, amelyeken a magyar építészek tervei nagy sikerrel szerepeltek. Ezek szintén hatással vannak az építészeti életre, jövőbeli megvalósulásuk, vagy a pályaművekben összegződő gondolatok termékeny impulzusokkal gazdagítják a pályatársak munkásságát és szemléletét.

 

Magyar építészek fája

2014-ben az I. Építészeti Nemzeti Szalon egyik különleges látványeleme volt az 1750-től 1950-ig tartó hazai építészettörténet 120 kimagasló magyar építészének emléket állító „Magyar építészek fája". Az emlékoszlopon egy-egy név mellett az alkotó egy kiemelt műve is szerepelt. A mostani Építészeti Szalonon ismét látható ez az egyedi installáció, de az anyagát kibővítettük: olyan építészek neveivel és egy-egy művével folytattuk a sort, akik 1950 és 2014 között hunytak el, és a 20. századi magyar építészetre, nem utolsósorban a ma aktív építész nemzedékekre jelentős hatással voltak.

 

Lezárult életművek

A Műcsarnok Szalon kiállításain most első ízben jelenik meg egy olyan kiállítási egység, amely emléket állít azoknak az építészeknek, akik az előző Szalon óta eltelt öt esztendőben távoztak közülünk. A teremben röviden megidézett alkotók tegnap még tevékenyen részt vettek a hazai építészeti kultúra formálásában, hiányuk érzékenyen érinti a szakma mindennapjait. Mellettük néhány építészeti író, folyóirat-szerkesztő, filmrendező és oktató munkásságát is felidézzük, akik egész életművükkel a kortárs magyar építészeti kultúrát gazdagították.

 

A kiállítást tárlatvezetések, szakmai programsorozatok és változatos társművészeti események kísérik.

 

Műcsarnok
Magyar Építőművészek Szövetsége
Magyar Művészeti Akadémia

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.