Épületek/Örökség

Tisza helyett rózsavirágzás - Elkészült a Millennium Háza

1/19

A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs

A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
1/19

A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs

Tisza helyett rózsavirágzás - Elkészült a Millennium Háza
Épületek/Örökség

Tisza helyett rózsavirágzás - Elkészült a Millennium Háza

2019.10.02. 09:52

Cikkinfó

Szerzők:
Pleskovics Viola

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Nagy Csaba, Benedek Botond, T. Major Krisztina, Taraczky Dániel

Cég, szervezet:
Városliget Zrt.

Vélemények:
3

Működött benne még diszkó is, a középső rizalitba lépve sört csapoltak, nem olyan régen pedig még a Derkovits-ösztöndíj kuratóriumi ülését és tárlatát tartották itt. Az 1885-ös Országos Kiállítás ékköve mindezek előtt már keresztülment egy nehéz évszázadon, és méltó bánásmódot ezalatt egyszer sem kapott. Most itt van, elkészült és gyönyörű lett a régóta várt megújulás: az Olof Palme Ház a Millennium Házaként létezik tovább. 

Napjainkban nagyobb figyelmet szentelünk a 19. század végi épített örökségünknek, mint bármikor valaha. Talán nem csoda, hiszen Budapest ekkor zárkózhatott fel végre az európai építészeti viszonyokhoz egy nagyobb államalakulat részeként és a város karakterisztikumát is máig ennek a korszaknak köszönhetjük. A szélesebb közönség által is ismert Ybl Miklós, Steindl Imre, vagy Hauszmann Alajos nevein túl azonban nem szánhatunk kevesebb időt azokra a korabeli építészekre sem, akik között ott találjuk például az egészen specifikus karriert befutó Pfaff Ferencet is.

Steindl Imre tanítványát a szakmabeliek leginkább a „vasútállomások építészeként” emlegetik, pedig nem csupán a sínek mellett alkotott maradandót. Az 1885-ben megrendezett Országos Kiállítás alatt a Városliget tematikus pavilonjai közül csak nagyon kevés épülhetett meg állandó anyagokból. E kivételek között volt a Pfaff által tervezett képzőművészeti csarnok, amely – Steindl tanítványként nem meglepő módon – rendkívül színes kerámia- és téglahomlokzatban pompázott.


A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
2/19
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs

 

Az építész úgy tűnik, szerencsés volt a Ligetbe tervezett kiállítási épületeivel, hiszen az 1896-ban megépült közlekedési pavilon sem volt tiszavirág életű végül. A képzőművészeti csarnok funkciójáról ugyanez viszont már nem mondható el, feladatát mindössze egy évtizedig tudta ellátni. Az architektúra kicsinek bizonyult a feladathoz, majd Fővárosi Múzeumként ugyanez lett a sorsa nem sokkal később. Volt itt aztán hadikórház, majd a Képzőművészeti Alap és a Képzőművészeti Kivitelező Vállalat székhelye, az 1990-es évek elején pedig még a Műcsarnok is itt időzött a főépület felújítása alatt. A háború és az átalakítások teljesen megsemmisítették a belsőtereket, és bár az épület homlokzatai nagyrészt megőrződtek, azok is csak egyre szomorúbb látványt nyújtottak az utóbbi időkben.

2017 novemberében a Liget Budapest Projekt keretein belül indulhatott meg a park legrégibb emlékének teljes rekonstrukciója, amely a Zsolnay díszek megújulását, vagy éppen cseréjét, a hajdani térfelépítést, és az üvegszerkezetek visszaállítását tekintve hatalmas kihívásnak bizonyult még egy ilyen „kis” épület esetében is. A feladatra az Archikon vállalkozott, mely a Mányi Stúdió mellett azon kevés építészeti iroda közé tartozik, ahol a tervezők jó érzékkel képesek kortárs momentumokat szőni egy nagyszabású műemléki helyreállításba. Nagy Csaba, Benedek Botond és T. Major Krisztina köszönhető a nemes anyagokkal újjáéledt architektúra, de nem mehetünk el szó nélkül a több tucat restaurátor mellett sem, akik a Zsolnay díszeket eredeti minőségükben állították helyre a homlokzaton.

 

 

A munka során nem csupán az újragyártás, de a konzerválás módszere is jellemző volt. A helyszínen mintegy 2000 elemet mentettek meg, míg a műhelyekben további 2500 körüli kerámiarészletet renováltak. Az elpusztult elemeket archív felvételek, valamint a Zsolnay mintakönyvek alapján korhű gyártási technológiával (még a pirogránit előtti időkből eredő módszerrel) lehetett újraalkotni, melyek ornamentikái és figurái között feltűnik Leonardo, Raffaello és Michelangelo arcképe is, reflektálva az épület eredeti rendeltetésére. Nem kevés szerepe volt annak a portásnak sem, aki annak idején, az épület omladozó díszeit megmentette és a padláson gyűjtötte őket össze egy szebb jövő reményében.


A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
9/19
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs

 

Utalva az eredeti tetőszerkezetre, a mennyezeten új kettős üvegtetőt terveztek, amely biztosítja a természetes fényt a kiállítótérben. A háború után beépített falakat, félemeletet és a később itt kialakult szoborműhely megmaradt darurendszerét elbontották és igyekeztek az eredetihez hasonló, ám olykor inkább a mai igényekre reflektáló térkapcsolatokat létrehozni: a keleti oldal tárlatok színhelye, míg a nyugati oldalon egy színpaddal kialakított látványkonyhás étterem és kávézó épült. A mélyföldszinten egy kisebb konferenciaközpontot is sikerült kialakítani, így a multifunkcionalitás már stabilabb jövőt biztosíthat a műemléknek.


A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
7/19
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs

 

Mivel az eredeti beltér teljesen elpusztult, több szerep juthatott a kortárs megoldásoknak ezen a téren. A részletekben a feketére festett fém, a réz és a műkő dominál, az étteremben pedig Kiss Miklós álmodott attraktív, a Zsolnay porcelánok mintáival és figuráival játszó éttermet. Mégis, a belsőépítészet főszereplője az Olof Palme sétány felőli régi bejáratnál foglal helyet: egy lépcsőt igazán látványosan megtervezni akkor könnyű, ha a központi térből felfelé vezet az útja. Jelen esetben a pincébe vezet egy lejáró, grandiózus, rézzel borított formáival sikerült mégis karakteres elemévé tervezni azt az aulának.


A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
13/19
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs

 

A fenntarthatóság kritériumait kielégítő berendezéseket a rizalit homlokzati síkjából kimagasló részletekben és a pincében rejtették el. Sághi Attila, a Városliget Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese ki is emelte milyen unikális tény, hogy műemléki épület lévén sikerült a BREEM igazán szigorú kritériumainak is megfelelni.

Az intézmény a Városliget történetének izgalmas fejezeteivel foglalkozó interaktív kiállítással nyit, melynek vizualizációja az Art1st Design Studio, vezetőtervezőként pedig Taraczky Dániel munkáját dicséri. A helyreállításra végezetül pedig egy mintegy 1500 tőből álló rózsakert teszi a koronát, melyben a modern fajták mellett a 17-18. században jellemző típusokat is megismerheti a látogató. A virágok egyfajta tisztelgésnek is felfoghatóak József nádor és a Városliget megteremtésért folytatott munkássága felé, hiszen a rózsakertek hagyományát Ő indította el hazánkban. Az újjászületett műemlék és a kiállítás kapui október 26-án nyílnak meg a szélesebb közönség előtt is. 

 

Pleskovics Viola

 

Vélemények (3)
mzsblogger
2019.10.03.
11:07

Érdekes, hogy bár egy közparkban található épület felújításáról van szó, a környezetalakítást eddig egyetlen általam olvasott írás sem taglalta. Pedig érdekes kérdés, hogy a hajdan fenyvesnek nevezett terület közepébe hogyan sikerült egy teljesen tájidegen, geometrikus elrendezésű díszkertet építeni. Érdemes felidézni a pályázat körülményeit: a rózsakert kötelezően megvalósítandó elem volt, azaz a megrendelői igényt tükrözi. A megrendelő pedig nem hallgatott sem az Örökségvédelmi Hivatal 2012-es szakvéleményére, sem a Kerttörténeti tudományos dokumentáció megállapításaira ("A Városliget nagyrészt megőrizte területi integritását, szerkezeti, strukturális sajátosságait, értékes növényállományának egy nem elhanyagolható részét. A Városliget kerttörténeti értékét nagymértékben növeli, hogy egykori kialakításának nyomai ma is felfedezhetők, s több kerti elem még ma is épen megtalálható a helyszínen, ezért a helyreállítása nem ütközik nehézségekbe. A  történeti rétegek megtartásával kell a Városliget helyreállítását elvégezni. Meg kell tartani mindazokat az elemeket, amelyek a kert fejlődésével jöttek létre, úgymint a park kiterjedése, a tó és a Széchenyi-sziget alakja, a kert szerves fejlődésének eredményeképpen létrejött szerkezeti állapot. Ezek alapján a cél az úthálózat és a kerti terek – növénytömegek és tisztások – rendszerének helyreállítása.") 

Ennek megfelelően a pályázók vitézül megkínlódtak a rózsakert elhelyezésével, és épp a győztes volt az egyetlen, aki ide, az Olof Palme ház mögé álmodta. Többen is a létező egyetlen logikus megoldást választották: beleapplikálták a rózsakertet a már létező, két geometrikus elrendezésű területbe: az egyik a rondóba tette, a másik pályázó pedig a Széchényi fürdő előtti barokk kertrészletbe. A legbájosabb az a pályázat volt, amely egyszerűen száműzte a rózsakertet az amúgy zárt Vakok kertjébe. Itt legalább tényleg nem zavarta a park integritását, sem az összképet.

Sajnos nem ezek a tervek valósultak meg. Elmondhatjuk, hogy lett az Olof Palme háznak egy csinos előkertje, (emlékszünk még, hogy ez volt a tájépítész kamara legnagyobb félelme?), amelynek azonban semmi köze a Városligethez.

Garay Klára
2019.10.06.
18:30

@mzsblogger: köszönjük! Így van! Kertészeti szempontból teljesült a legnagyobb félelmünk. A Rondóban sajnos nem lehet Rózsakert ( ahol volt), miszen a nagy elvárásokat támasztó környezetvédelmi szempontnak csak úgy lehet megfelelni, ha oda 500 db geotermikus talajszonda kerül :-( Felháborító. Ahogyan a kertet határoló soha nem volt operett díszletet idéző kerítés.)A tervezők elhitték a kormányzati hazug kommunikációt: a Várolsiget története a Milleniummal kezdődik. 

Beépítés mértékben oda igyekeznek. Meg hamis történelem szemléletben, és a múltunk operett díszletek közé szorításában is.

Nem is értem a címbe hogy kerül a Tisza-virágzás?

Volt olyan esetleg a Városligetben? Vagy talán arra céloznak, hogy a főváros történetének legnagyobb tiszafa pusztítása éppen mostanában történt? Részben a Mezőgazdasági múzeumnál, részben a Nemzeti múzeum kertjében.

Vagy csak széles nyelvcsapásokkal akart imponálni a címadó?

 

 

 

Gulyás András
2019.10.02.
08:41

A Liget-projekt kevés üdvözlendő eredményeinek egyike az Olof Palme ház felújítása. Tényleg méltatlanul elhanyagolt állapotban volt, ideje volt rendbe tenni. Nem láttam még belülről, de a képek és a cikk alapján igen elegáns lett ez a korábban lepusztult épület.

A ház mögé megépített rózsakert is rendkívül látványos. A baj csak az, hogy nagy ára volt: https://medium.com/ligetvedok-lapja/súlyos-következményekkel-járnak-a-fakivágások-437c392cb842 Nagy ára volt nem csak azért, mert 300 millió forintba került, hanem elsősorban azért, mert méretes, szép fákat kellett elpusztítani. A legfőbb probléma, hogy újabb részen számolódott fel az, amit ligetnek nevezünk. Korábban nem messze innen a sportpályákkal tették tönkre a Városliget egy részét. A Rózsakert és a sportpályák közti terület volt egyébként az a rész, amire a politikusi-értelmiségi segédlettel megvalósuló parkpusztítás hatásait mérlegelve arra lehetett gondolni, hogy legalább ez megmarad a Városligetből, itt az Arany János által megörökített Fuit sír környékén. 

Sajnos nem. Erre a részre is kiírhatjuk, hogy fuit, akármilyen szép, látványos is önmagában a rózsakert, bármilyen modern is a sportpálya.

Persze földhöz ragadt dolog megemlíteni, hogy végső soron mennyi közpénzből mi is készült, de elgondolkodtató a varosliget.info cikkének a címe: 3,5 milliárd forintért építettek egy éttermet a Ligetbe - ez lesz ugyanis az Olof Palme ház leginkább meghatározó, bevételt termelő funkciója.

http://varosliget.info/index.php/85-cimlap/845-3-5-mrd-ert-epitettek-egy-ettermet-a-ligetbe

 

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk