Nézőpontok/Kritika

Történelmi horror-show posztdisney díszletek között

1/7

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/7

Történelmi horror-show posztdisney díszletek között
Nézőpontok/Kritika

Történelmi horror-show posztdisney díszletek között

2005.11.22. 09:58

Terv: Magyar Királyok Panteonja SzékesfehérváronAz ötlet nagyságrendjét mutatja a szakemberek által kikalkulált 11-13 milliárd forintos összköltség - kb. fél Nemzeti Színház-volumen -, amit a város a Nemzeti Fejlesztési Terv 2-ből és EU-pályázatokból, valamint max. 2 milliárd forint önrészből szeretne fedezni.

A napokban Székesfehérvár újabb gigaprojekt víziójával lepte meg a nagyközönséget. A hosszú ideje tartó titokzatos előkészítés után Warwasovszky Tihamér, a város polgármestere és Posch Ede ötletgazda, egykor sportújságíró, ma reklámszakember, október 28-án sajtótájékoztatón ismertette a Magyar Királyok Panteonjának (MKP) elkeresztelt, a Nemzeti Emlékhely alá álmodott utópisztikus témapark terveit.

1/7


Az ötlet nagyságrendjét mutatja a szakemberek által kikalkulált 11-13 milliárd forintos összköltség - kb. fél Nemzeti Színház-volumen -, amit a város a Nemzeti Fejlesztési Terv 2-ből és EU-pályázatokból, valamint max. 2 milliárd forint önrészből szeretne fedezni, utóbbi egyébként a szcenikai és díszletezési felszerelést fedezné csupán. Az ötletgazda St. Louis-i látogatása alkalmával találkozott egy, a vadnyugatot bemutató földalatti múzeummal. Elképzelése szerint Fehérvár is elbírna egy ilyet.

A városvezetésnek olyannyira megtetszett ez a lokálpatrióta gondolat, hogy rögvest 12 millió forint pályázati támogatáshoz juttatták a projektet. A Nemzeti Emlékhely 40 méteres mélységébe tervezett "panteon" kicsit talán perverz gondolat a berendezett királyi udvarral, az ikerablakos díszleten betűző nap illúziójával együtt, nem beszélve a középkori étterem földi bugyrokba telepített egységéről, a gyermekfoglalkoztatóról vagy a holografikusan megjelenő beszélő királyokról - és még sorolhatnám, hiszen egy 9000 m2-es tér sok mindent képes elnyelni.

7/7

2/7


Az ötlet még akkor is sántít, ha a készítők húzónevek megnyerésével próbálják népszerűsíteni az utópisztikus tervet. Örömmel állt kötélnek Szegő György, az Új Magyar Építőművészet főszerkesztője, építész, látvány- és díszlettervező, aki az MKP látványterveit jegyzi. A kivitelezéshez a Mélyépterv nyújtott segítő kezet. Támogatásáról biztosította a projektet Fülöp Gyula, a Szent István Király Múzeum igazgatója, és a sor végére kívánkozik a város vezetése is, aki amolyan csendestársként, megrendelőként pártolja az egy csapásra Fehérvár minden problémáját megoldani akaró ötletet. Annyira támogatja, hogy a 2005. február 28-i dátumozással a netre felkerült "Székesfehérvár megaprojekt 2007-2013" anyagban a Magyar Királyok Panteonját az európaiság eszményének erősítőjeként, és a lakók helyi és regionális identitástudatának zálogaként ismertetik.

Mi azonban inkább fogjuk rövid pórázra az eufóriánkat, amikor egy Székesfehérváron megvalósulni akaró kulturális beruházásról beszélünk! A tét ugyanis - mint már annyiszor - ismét a város áhított kulturális léptékváltása. Egy ilyen vagy ehhez hasonló projekt pufogtatásával a vezetés nem fogja megoldani a város valódi problémáit. Egy gazdaságilag nagyon jól fejlődő város kulturális vergődését látjuk, ha fellapozzuk az elmúlt idők elképzelt, megvalósult vagy lebontott ügyeit. A méltatlan helyzetbe hozott Nemzeti Emlékhely, a belváros "tőkésítése" és beépítése, a közterek és parkok rossz fejlesztési politikája mind a léptékváltás kerékkötői. Egy-egy nagyobb beruházás önmagában nem tud elég támaszt adni a kulturális robbanáshoz.

3/7

4/7

5/7

6/7


Az ötlet megvalósítása - ebben a formában és helyzetben - hiba volna, hiszen egy efféle hollywoodi álom befogadására először a várost használókat kell felkészíteni. A városban évek óta megfigyelhető építési boomnak köszönhetően nem kell szakember ahhoz, hogy átlássunk az MKP gyengén szőtt koncepcióján. A koncepciócsíra hamis színben tünteti fel az alapjául szolgáló értékeket, mert olyan fehérvári identitást próbál erősíteni, amit először újra kellene teremteni, hiszen az a lokálpatriotizmus rég nincs a falai között, amely ismét a "Királyok városává" emelné Székesfehérvárt. Kétség sem fér hozzá, hogy civil támogatás nélkül a város nem tudja megugrani a kulturális léptékváltás magas lécét, ugyanakkor érdemes lenne megpörgetni a nyilvánosság előtt is, milyen motort válasszon a város a kulturális léptékváltáshoz: van-e más ötlet a királyokon kívül, így a huszonegyedik század elején?!

A döntnökök eddigi munkája nem ad okot a bizakodásra. A sorban megvalósult projektek csak igen kis százaléka rejti magában a város kulturális fejlődésének lehetőségét. A gazdasági lendület nem hozta magával a kultúra változásának szelét. A belváros elárverezése, a csúfos véget ért Nemzeti Emlékhely ügye, a szőnyeg alá söpört Európa Kulturális Fővárosa 2010 próbálkozás után a tőke újabb parazitája a genius locit sem kímélve, rögtön a Romkert föld alatti tömegét szemelte ki. Az eddigi elbaltázott beruházások a jelek szerint nem ébresztették rá a vezetést arra, hogy lohad a város KÖZélete. A KÖZterek felszívódtak a pénz és ötlettelenség perzselésében, a belváros egykor leginspiratívabb területén ma pláza, hotel és tesco éktelenkedik, a vidámpark vadromantikus szigetét wellnessbiznisz dönti porba. Rá kell végre döbbenni, hogy Fehérvár valósága a szlogenek tövében megbúvó szürke város.

A változás záloga a város eddigi attribútumainak felülvizsgálata és az önismeret szándéka kell, hogy legyen. A XXI. században már nem elég a Szent Istváni image - ráadásul hamis interpretálása -, a jelen értékei éppoly fontosak. A jövőt nem építhetjük "csak" a Királyok városa szlogen köré csoportosuló rég letűnt sikerekre. Nem hiszem, hogy a város közelebb kerülne a mai valósághoz egy utópia megvalósításával, ami pusztán csak a jelennek és a turistáknak szól.

Az első keresztény bazilika, földalatti kiállítótérként újjászülető reinkarnációja nem csak építészeti infantilizmus, de méltatlan a hely szelleméhez is. Egy rossz gulliveri lázálom megspékelése némi ízlésficammal, hogy aztán a termekben sétálgatva, egy történelmi horror-show habos tortába rejtett melaszos koktélcseresznyéjét nyomják le a látogató torkán, a bántóan egyszerű tér posztdisney szindrómával küzdő díszletei között.

Egyértelmű, hogy a királyparádé csak egy percnyi valóság lehet a város múltjából, egykori lüktetéséből. A felszínre érve sétálóutca nélküli belvárossal, parknak becézett maradék terekkel, bekebelezett városközponttal és egy közterek nélkül élni akaró várossal szembesülünk. Amint a város újra magára lel, a léptékváltás megtörténhet. Ekkor már jöhet a vakondmelóval létrehozott barokkos katarzis, jöhet a beszélő István király vagy a holografikus Imre herceg, jöhet a föld alatti kávézó, és elhihetjük, hogy a föld alatt is süt a nap, ez esetben pedig bátran alkalmazhatjuk háttérként a suttogó Ómagyar Mária-siralmat.

Csizmadi Péter,
képek: sajtóanyag

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.