Trabanttal Lisszabonban
November elején a Mesteriskola XVIII. ciklus hallgatóinak és tanárainak alkalma nyílt bő egy hétig Portugália építészetével ismerkedni. Sz. Szilágyi Gábor és Cser Brigitta képes tudósítása az érkezés előtti napról
November elején a Mesteriskola XVIII. ciklus hallgatóinak és tanárainak alkalma nyílt bő egy hétig Portugália építészetével ismerkedni. Mint az út lisszaboni programjának szervezői a látottakra és a tapasztalatokra később még visszatérünk. Most a kirándulást megelőző nap néhány helyszínén – a kirándulás lisszaboni célpontjain – készült fotókat tesszük közzé.
Portugália feltehetően egyetlen Trabant limuzinjával, egy 1990-ben gyártott, négyütemű, 1100 cm3-es, Volkswagen-motoros autóval vetettük be magunkat a városba. A Trabant iránt olyan érdeklődés mutatkozott, hogy csak azon a napon több vételi ajánlatot kaptunk, és fogadások szem és fültanúi is voltunk, vajon az elsuhanó járgány valóban egy keletnémet Trabant volt-e.
Az autót kortárs épületek környezetében fotóztuk. A Lisszabon utcáin feltűnt fényképezkedő autóval szemben a portugálok komoly toleranciát mutattak, egy-egy kép kedvéért olykor percekre leállítva a közlekedést. Készségesen engedték tehát, hogy az amúgy forgalmas helyszíneken megvárjuk a megfelelő pillanatot, és lenyomjuk a fényképező kioldógombját. Mindez nagy szónak számít az autózásban kevés toleranciát mutató luzitán sofőröktől.
Az utóbbi hetekben Lisszabonban komoly népszerűségre szert tett autó fontos kapcsolati hálóval is rendelkezik: az utcán tapasztalt népszerűség mellett a portugál munkaerő-piac számára sok fejtörést okozó román és ukrán bevándorlók közül többen jelezték, hogy korábbi életükben autószerelőként dolgoztak, és nosztalgikus örömmel vállalják a szervizelést. A kapcsolati háló másik végpontjaként pedig megemlítjük, hogy máig él egy építész csereajánlata: fél napig egy cabrio Porsche boldog tulajdonosai lehetünk a Trabantért cserébe.
Legközelebb e másik autóból tudósítunk, de addig is emlékezünk az örökzöld viccre (mi lesz a Trabantból ha nekimegy egy fának?), és mindenki figyelmébe ajánljuk az Aires Mateus testvérek, a Promontorio Arquitects, Santiago Calatrava, Álvaro Siza Vieira és Gonçalo Sousa Byrne lisszaboni műveit egy magyarországi Trabant társaságában, illetve a közelgő ünnepre való tekintettel Lisszabon főterén, a Praça do Comércio-n, nem csekély mérnöki teljesítményt felvonultatva, állványcsövekből felépített városi karácsonyfát – immár Trabant nélkül.
szöveg és fotók: Sz. Szilágyi Gábor, Cser Brigitta és Péterfi Anna
Építészpincébe december 15-én 17-20 óra között,
01:12
Nagy erdeklodessel olvastam a cikket, s csak egy kerdes motoszkalt allandoan a fejemben, hogy az egyes helyszinek kozt -lisszabon utcain- autozva mindharman belefertek a trabantba? brigitta, gabor es anna? s ki vezetett? gabor? anna? vagy brigitta?