Új életre kelt a szabadkőműves szentély
Átadták az egykori szabadkőműves páholyházból átalakított luxusszállót a Podmaniczky utcában. A szabadkőműves szimbolikájú díszeiről ismert — kívül már korábban felújított — épület belsejét Varró Zoltán tervei alapján újították fel, megőrizve és helyreállítva egyes, az eredeti funkcióból fakadó sajátosságokat, különleges hangulatot kölcsönözve a hotelnek.
A két korábbi szervezet egyesülésével létrejött Magyarországi Symbolikus Nagypáholy 1886-ban jött létre. A mai Podmaniczky és a Vörösmarty utca sarkán található telket 1893-ban vették meg. A Keletben megjelenő tervpályázatot végül Ruppert Vilmos – maga is páholytag nyerte el, az épületet 1896-ban adták át. Az épület berendezését, díszítéseit különböző páholyok adták össze. A korábbi nagymesterek arcképeit Than Mór festette, festett üvegablakait Róth Miksa ajánlotta fel.
[imagelist|imgid=3594|name=mystery-mg-0930.jpg|title=Varró Zoltán gyönyörű enteriőrjei. Fotók: Batár Zsolt
A legjobban a Nyugati pályaudvar külső vágányai felől megfigyelhető épület eredeti funkciójáról nem csak a homlokzat díszítőelemei között felbukkanó szabadkőműves szimbólumok — például a kőfaragó-kőműves-építész céhektől, mint a titkos társaság feltételezett elődeitől örökölt körzőt és derékszöget — árulkodnak, hanem annak belső felépítése is, hiszen a páholyházat a szabadkőművesek rítusaik helyszínéül használták, helyiségei felépítésének, díszítésének és még a falak vagy a padló színének, mintázatának is szigorú szabályai voltak. Keresztessy Csaba, A Magyarországi Symbolikus Nagypáholy páholyháza című cikkében — amely az Építészfórumon jelent meg — így írt ezekről: „a szabályos páholyélet egyik alapvető feltétele saját ház vagy helyiség léte, tételesen rögzített berendezéssel. Az épületben helyet kellett hogy kapjon előszoba, előcsarnok, műhely, valamint sötét kamra. Lehetőség szerint — ezeken kívül — szükséges volt még hivatalszoba, társalgó, könyvtár és klub berendezése is. Az előszoba — szokásos funkcióján kívül — azt a célt is szolgálta, hogy a munkák alatt egy kisegítő testvér távol tartsa a »profánokat« a páholy belsőbb helyiségeitől. Az előcsarnok tartalmazta a keresők nevével és arcképével ellátott fekete táblát, egy szekrényt, melyben a páholy tagjai jelvényeiket és eszközeiket tartották, valamint asztalt a jelenlévők könyvével és egy másik táblát a közérdekű hirdetményeknek. A páholyház legfontosabb helyisége a műhely. Ennek a téglalap alaprajzú helyiségnek az oldalai a világtájak szerint kerülnek elnevezésre. Keleten foglal helyet a páholy főmestere, nyugaton pedig a két felügyelő. A műhely mennyezetének díszítése a csillagos eget (kék alapon arany vagy ezüst csillagok) jelképezi, padozata fekete-fehér lapokkal kirakott. Falai általában vörös vagy kék kifestésűek. Járószintje a keleti oldalon három lépcsőfokkal megemelt, berendezése szigorú szabályok szerint meghatározott. A helyiség közepét elfoglaló tapis (szőnyeg), mely Salamon király templomát idézi, mai alakját a 18. század második felében nyerte el. Korábban a rajta látható szimbólumokat (csillag, szögmérő, függőón, vízmérő, durva kő, csiszolt kő ... stb.), melyek mindegyike saját jelentéssel bír, krétával, vagy szénnel rajzolták a földre, s a munka befejezése előtt letörölték. Vászonra festve 1766-ban jelenik meg először. A sötét kamra, ahová a keresőt felvétele előtt vezetik ablaktalan, komor, általában feketére festett helyiség, melynek falain rendszerint jelmondatokat találunk. A sötét kamrában való tartózkodás a felvétel előtti »lelki sötétséget« szimbolizálja, melyet később a »szabadkőművesi világosság« vált fel. Bútorzata igen egyszerű, mindössze székből és asztalból áll, utóbbin koponya, egy darab kenyér, egy korsó víz, homokóra és írószerek kapnak helyet. A berendezést csontváz egészíti ki."
A szálló honlapja úgy fogalmaz a belsőépítészeti konstrukcióról, hogy "a tematikát nem csak a szabadkőművesek élete és munkássága, hanem különböző misztikus témájú könyvek és filmek inspirálták." Batár Zsolt fotóin felismerhetők egyes elemei a szabadkőműves szimbolikának, mint az oszlopok hangsúlyos szerepe, vagy az ember földi életét szimbolizáló sakktábla-mintázatú fekete-fehér padló.
Építészfórum