Nézőpontok/Vélemény

Új központ a vasúton túl - magyar építészhallgatók sikere Grazban

1/17

Az átépített vasútállomás látképe Zechner and Zechner Építésziroda

Az átépített vasútállomás peronja, balra a fejlesztési területtel, fotó: Gyergyák János

A tervezési terület keleti része a vasút mellett, fotó: Gyergyák János

A tervezési területen található védelem alatt álló víztorony, fotó: Molnár Tamás

A tervezési területet kettévágó városi út, fotó: Gyergyák János

A tervezési terület nyugati része magánterület, fotó: Gyergyák János

Az új bécsi Főpályaudvar építés közben, fotó: Molnár Tamás

Az új bécsi Főpályaudvar kiállítási pavilonja, fotó: Molnár Tamás

Kilátás az új bécsi Főpályaudvar kiállítási pavilonjából, fotó: Gyergyák János

A magyar hallgatók és kísérőik, fotó: Sebestény Petra

Barnamezős beruházás, Volpesiedlung az egykori téglagyár területén, fotó: Molnár Tamás

Graz kortárs építészetének egyik kiemelkedő alkotása, Markus P Architekt Rondo, fotó: Gyergyák János

Páll Attila munkája

Páll Attila munkája

Páll Attila munkája

Somi Blanka és Sipos Rebeka munkája

Somi Blanka és Sipos Rebeka munkája

?>
Az átépített vasútállomás látképe Zechner and Zechner Építésziroda
?>
Az átépített vasútállomás peronja, balra a fejlesztési területtel, fotó: Gyergyák János
?>
A tervezési terület keleti része a vasút mellett, fotó: Gyergyák János
?>
A tervezési területen található védelem alatt álló víztorony, fotó: Molnár Tamás
?>
A tervezési területet kettévágó városi út, fotó: Gyergyák János
?>
A tervezési terület nyugati része magánterület, fotó: Gyergyák János
?>
Az új bécsi Főpályaudvar építés közben, fotó: Molnár Tamás
?>
Az új bécsi Főpályaudvar kiállítási pavilonja, fotó: Molnár Tamás
?>
Kilátás az új bécsi Főpályaudvar kiállítási pavilonjából, fotó: Gyergyák János
?>
A magyar hallgatók és kísérőik, fotó: Sebestény Petra
?>
Barnamezős beruházás, Volpesiedlung az egykori téglagyár területén, fotó: Molnár Tamás
?>
Graz kortárs építészetének egyik kiemelkedő alkotása, Markus P Architekt Rondo, fotó: Gyergyák János
?>
Páll Attila munkája
?>
Páll Attila munkája
?>
Páll Attila munkája
?>
Somi Blanka és Sipos Rebeka munkája
?>
Somi Blanka és Sipos Rebeka munkája
1/17

Az átépített vasútállomás látképe Zechner and Zechner Építésziroda

Az átépített vasútállomás peronja, balra a fejlesztési területtel, fotó: Gyergyák János

A tervezési terület keleti része a vasút mellett, fotó: Gyergyák János

A tervezési területen található védelem alatt álló víztorony, fotó: Molnár Tamás

A tervezési területet kettévágó városi út, fotó: Gyergyák János

A tervezési terület nyugati része magánterület, fotó: Gyergyák János

Az új bécsi Főpályaudvar építés közben, fotó: Molnár Tamás

Az új bécsi Főpályaudvar kiállítási pavilonja, fotó: Molnár Tamás

Kilátás az új bécsi Főpályaudvar kiállítási pavilonjából, fotó: Gyergyák János

A magyar hallgatók és kísérőik, fotó: Sebestény Petra

Barnamezős beruházás, Volpesiedlung az egykori téglagyár területén, fotó: Molnár Tamás

Graz kortárs építészetének egyik kiemelkedő alkotása, Markus P Architekt Rondo, fotó: Gyergyák János

Páll Attila munkája

Páll Attila munkája

Páll Attila munkája

Somi Blanka és Sipos Rebeka munkája

Somi Blanka és Sipos Rebeka munkája

Új központ a vasúton túl - magyar építészhallgatók sikere Grazban
Nézőpontok/Vélemény

Új központ a vasúton túl - magyar építészhallgatók sikere Grazban

2014.08.06. 10:45

2013 szeptemberében kezdődött és idén márciusban ért véget a grazi vasútállomás szomszédságában található terület beépítésének nemzetközi hallgatói ötletpályázata. A közel féléves feladat során építészeti és városépítészeti beavatkozások lehetséges verzióit keresték a hallgatók a helyszínen megrendezett workshop, majd az utána lefolytatott ötletpályázat keretében.

A feladat komplexitását mutatja, hogy a terület egyik részén adott tervezési programnak kellett megfelelni, míg másik egységére szabadon kellett gazdaságilag is megalapozott terveket létrehozni. A pályázat tematikájában követte a két korábbi Erasmus Intenzív Program menetét (Találkozik-e Parsifal a modern építészettel? Várrom a város felett)

A munka első fázisában 4 ország 46 hallgatója egyhetes workshop alatt ismerte meg a helyszínt. A rendkívül termékeny időszak alatt a résztvevők analíziseket készítettek a területről illetve elkészítették fejlesztési ötlettervüket.

A hallgatók az alábbi egyetemekről érkeztek:
1. Fachhochschule Joanneum, Graz, Ausztria
2. Fachhochschule Dortmund, Németország
3. University of Lisbon Faculty of Architecture, Lisszabon, Portugália
4. Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Kar, Pécs, Magyarország

A tervezési terület keleti része a vasút mellett, fotó: Gyergyák János
3/17
A tervezési terület keleti része a vasút mellett, fotó: Gyergyák János

A közel 250.000 fős Graz Ausztria meghatározó kulturális és igazgatási központja. Több mint 45.000 hallgatójával fiatalos és impulzív város. A 2003-as Európai Kulturális Fővárosi cím elnyerésének köszönhetően kulturális és turisztikai attrakcióban rendkívül gazdag. Az utóbbi évek fejlesztései számos helyen újították meg a városszövetet azonban ezek jellemzően a város középső területére koncentrálódtak. Az UNESCO által védett város az Európa Kulturális Fővárosa cím elnyerése után a Design Fővárosa címet is elnyerte, jó példát mutatva arra, hogy régi és új, tradicionális és kortárs építészet harmóniában tud élni egymással.

A workshop célterülete mellett, a vasútállomás felújítását a Zechner & Zechner építésziroda terve alapján kezdték el 2010-ben. A felújítások révén 2015-re egy új közlekedési csomópont jön létre, mely a közlekedési lehetőségek mellett megfelelő kapcsolatokat teremt a vasút által kettévágott városrészek között, új lehetőségeket adva a leszakadt keleti területnek.

A workshop során a résztvevők az újonnan felértékelődő vasút menti területekkel foglalkoztak. A tervezési terület két telke közvetlenül a vasútállomástól nyugatra található. Az egyik terület az osztrák állami vasúttársaság, az ÖBB többségi tulajdonában áll. Ehhez kapcsolódott az út másik oldalán egy magánkézben lévő ingatlan, melyre a fejlesztők pontos tervezési programmal rendelkeztek. A két telek beépítését nehezítette a rendkívül vegyes funkcióhasználat. Az egyik telek szorosan kapcsolódik a vasút üzemi funkciójához, míg a magánterület üresen álló csarnoképületből és külső burkolt felületekből áll. A terület közvetlen környezetében egyaránt találhatóak lakó, üzemi és kereskedelmi egységek.

A magyar hallgatók és kísérőik, fotó: Sebestény Petra
10/17
A magyar hallgatók és kísérőik, fotó: Sebestény Petra

A hallgatók elsődleges feladata a vasúttal párhuzamos terület esetében a funkcionális program kitalálása volt. A kiírók az építészhallgatókat olyan valós megbízásba kívánták bevonni ahol az építész hatásköre túlmutat egy épület megtervezésén, vagy egy tömb beépítésén. A sokoldalú feladat során a hallgatóknak egy nagyobb terület „életét" kellett elképzelniük, a hozzá tartozó gazdasági számításokkal, ütemezéssel együtt.

A tervezés során ki kellett térni a terület tágabb környezetének jövőbeni alakulására, a meglévő közlekedés fejlesztésére, illetve a magán és közterületek alakulására is. A programadást nehezítette, hogy az összevont tervezési terület három tulajdonosa eltérő gazdasági, illetve szociális igényekkel rendelkezett. A feladat nehézségét leginkább ezeknek az igényeknek a megfelelő alkalmazása, kielégítése adta.

A tervezési helyszín bejárásával kezdődött a program, majd utána a területhez kapcsolódó szakmai előadásokat hallgathattak meg a résztvevők. Ezt követően Bécsben a workshop témájához kapcsolódó megvalósult, valamint megvalósulás alatt álló barnamezős beruházások megtekintésére került sor. A program harmadik napján további megvalósult barnamezős beruházásokat ismerhetett meg a hallgatóság szakmai előadások keretében.

A 9 hallgatói csoport különböző szempontokból vizsgálta a területet, illetve javaslatot tett annak fejlesztésére. A tervek kidolgozására minden hallgatónak saját egyetemén az őszi félév során valamelyik tantárgy keretében nyílt lehetősége. A beérkezett hallgatói pályamunkákat nemzetközi zsűri értékelte. A bíráló bizottság döntése alapján:

első díjat nyert:

  • Sarah Kassabtou (FH Dortmund)
  • Rabia Sönmez (FH Dortmund)
  • Naschwan Rascho (FH Dortmund)

második díjat nyert:

  • Thomas Grundner (FH Joanneum)
  • Sonya Ivanova (FH Joanneum)

harmadik díjat nyert:

  1. Páll Attila (PTE-PMMIK)

dícséretben részesült:

  • Sipos Rebeka (PTE-PMMIK)
  • Somi Blanka (PTE-PMMIK)
  • Adalbert Gaul (FH Dortmund)
  • Sebastian Piel (FH Dortmund)

A magyar pályamunkák bemutatása:

Páll Attila (PTE-PMMIK) munkája: SPOT

Páll Attila munkája
15/17
Páll Attila munkája


Projektem célja a terület értékeinek megragadása és azok továbbfejlesztése. Ilyen adottság a közelben található vasútállomás, a Siemens üzem és az FH Joanneum főiskola. Graz mai pezsgő kulturális élete a Duna menti övezetre, a belvárosba központosul. Ezt kívántam ellensúlyozni egy alközponttal. Az új központ nem vetekszik a meglévővel, inkább kiegészíti azt.

Graz népességének száma az elmúlt években növekvő tendenciát mutat, mely a beruházások szempontjából fontos információ. Ezt figyelembe véve olyan funkciókat hoztam létre melyek szolgáltatásokat, lakhatást illetve munkalehetőségeket biztosítanak. Ez a hármas egység kiegészíti és fejleszti egymást.

A tervezési terület két karakteresen eltérő egységét meghagytam. A Wagner-Biro utcától keletre eső területen főként lakóegységeket míg a nyugatra eső területen közfunkciókat helyeztem el. Az utóbbi terület két részre bontható, az északi területen a meglévő épületben egy kulturális központ került kialakításra, délen pedig egy innovációs és kutatási központ jött létre. Ez a központ diákokat, fiatal mérnököket karol fel, segíti őket projektjeik megvalósításában. A munka a tervezéssel kezdődik, majd fejlesztésen keresztül a megvalósítás lépésein megy keresztül. Ezen három lépés az egymástól eltérő homlokzatkialakítású épületegységben folyik. Az utolsó fázis, az ötletek prezentálása, szponzorok keresése a "toronyépület" előadó- és konferenciatermeiben történik. A tervem ebből eredően is kapta a SPOT nevet (SPO-nsor T-ower)".

A keleti, lakóterület beépítésének kialakításánál megvizsgáltam a település morfológiáját. Míg a belvárosban a történelmi zártudvaros beépítés a domináns, addig a környező területen a felnyitott keretes beépítés jellemző. A két beépítést ötvözve jön létre egy privát, de átszellőztetett belső udvaros telepítés. A lakóegység a gyalogos sétány által két részre szakad, mely egyik felében jellemzően a fiataloknak, a másik felében a családoknak biztosít otthont.

A fejlesztés megvalósítását több lépésre tagoltam mely a terület folytonos használatát biztosítja. A beépítésnél figyelembe vettem a környező épületeket, azok állapotát illetve Graz városfejlesztési tervét mely a belső értékes területeket, a barnamezős övezeteket kívánja fellendíteni új területek beépítése helyett.

konzulens: dr. Rohoska Csaba

Sipos Rebeka (PTE-PMMIK) és Somi Blanka (PTE-PMMIK) munkája

Somi Blanka és Sipos Rebeka munkája
16/17
Somi Blanka és Sipos Rebeka munkája


A tervezési területünk két fő részből áll, a nyugati és a keleti részből. A keleti területrész közvetlen kapcsolatban van a főpályaudvarral, így ezt autómentes kulturális központként képzeltük el. A nyugati rész egy jóval kisebb és zártabb területet foglal magába, ezért a tervezési programhoz igazodva itt egy új lakóövezetet javasoltunk.

A koncepciónk háromlépéses ütemrendszeren alapul. Első lépésként lebontanánk az úgynevezett „használhatatlan" épületeket a tervezési területről. Koncepciónk fontos része, hogy megtartanánk az értékes épületet a meglévő állományból és azokat egy egyszerű funkcióváltással használnánk, amíg az építkezés folyamatban van a fennmaradó területeken. Ezek az épületek fedett parkolókként és piacként funkcionálnának, majd egy későbbi ütemben lebontanánk őket, hogy teret adjanak az új épületeknek. A második ütemben készülne el az új lakóövezet a nyugati oldalon és megtörténne a kulturális funkciók építése a keleti területen. A harmadik ütemben már a kulturális funkciók is készen állnának a használatra, így a két terület együtt tudna élni. Ezzel az ütemezéssel elkerülhető lenne, hogy az egész tervezési terület egyszerre legyen építés alatt, így az egyes területek önállóan is részei lehetnek a lüktető városi életnek.

A területre új közlekedési csomópontokat is terveztünk egyrészt a vasútállomásba csatlakozó aluljárók, másrészt az általunk áthelyezett villamos megállóhelyek találkozási pontjaiban.

A lakófunkciók három fő tömegből állnak, két privát lakótömbből, valamint egy diákszállásból. Minden tömeg földszintjén kiszolgáló funkciók helyezkednek el.
A kulturális funkciók is három fő egységből állnak: fedett piactérből a déli oldalon, múzeumból a középső részen, valamint egy művészeti iskolából az északi részen

konzulens:dr. Rétfalvi Donát

Gyergyák János DLA, Molnár Tamás DLA

 

 

Vélemények (2)
alfoldi2011
2014.08.07.
07:57

Remek ötlet volt a hallgatói ötletpályázat!

Szeretném felajánlani egy hasonló munka, feladat szervezésére a szegedi helyzetet, melyet itt írtam le:

http://www.mernokkapu.hu/fileok/2/Indohaz_ter.pdf

Érdekelné ez valamely magyar egyetemet?

 

dongianni
2014.08.13.
19:43

@alfoldi2011: Kedves Mihály!

Amennyiben kapunk egy elérhetőséget,vagy felveszi velünk a kapcsolatot (gyergyak.janos@pmmik.pte.hu), szeretnénk egyeztetni a felvetett témáról, esetleges együttmüködésről!

Köszönettel,

Gyergyák János

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.