Helyek/Városépítészet

Új vonalak a Duna mentén: Angyalföld 21. századi városképei

1/25

Az angyalföldi Duna-part az Óbudai-szigetről. Bő harminc éve itt még olyan üzemek sziluettje uralta a látványt, mint a Magyar Hajó- és Darugyár, az Akkumulátor- és Szárazelemgyár, vagy a Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat.

A gyárakhoz kapcsolódó kevés emlék egyike az egykori Vizafogó rendezőpályaudvar szabványos I. osztályú MÁV állomásépülete, az Árpád híd pesti hídfőjénél. Az utolsó vonatok az 1980-as években indultak innen, az épület ma irodaház.

A környék legismertebb része minden bizonnyal a Váci út középső, irodafolyosónak is nevezett szakasza. Az öt kilométer hosszú út közel száz irodaházában több, mint 45 ezer ember dolgozik.

A Fekete Antal tervei alapján, 2018-ra megépült Promenade Gardens irodaház homlokzata a Révész utcából.

A Váci út páratlan oldala a Dózsa György út és a Róbert Károly körút között.

Az egykori Schlick-féle vasöntöde és gépgyár megmaradt, felújított épülete a Váci út 45-47 alatt, a 2017-re elkészült Nordic Light irodaház bejáratából. Két oldalán szintén az elmúlt öt évben épült irodaházak.

Az Árpád-híd és a Róbert Károly körút találkozásánál fekvő Göncz Árpád városközpont legnagyobb beruházása az Agora Budapest irodakomplexum, amely a körülötte lévő tér jelentős átalakulását is magával hozta. Első ütemét 2020-ban vették birtokba a bérlők.

A Nordic Light és az Agora irodaházak, köztük a Váci út 100-108 alatti, hatalmas alapterületű, de csak háromszintes lakótömb.

A környék legrégibb, idén 16 éves irodaépületei a Duna Tower ikertornyai, amelyek hatvan méteres magasságukkal felférnek hazánk legmagasabb épületeinek 30-as listájára.

Az Árpád-hídtól északra is közvetlenül a Duna partján folytatódtak az építkezések. A végső formájában befejezetlenül maradt budapesti Északi Kikötő öblébe a 2000-es években jachtkikötő költözött. Mögötte a Danubio lakóházak (2021) és a Duna Aréna (2017)

A Dagály Park két ütemben épülő házaiban több mint ötszáz lakás készül el 2019-22 között.

A Danubio épületeinek egyedi jellemzője a szintek lépcsőzetes eltolásával kialakított, dél felé dőlő homlokzat.

A dunai kikötő öblétől északra, az újonnan létesült Kelén és Danubius utcákban szintén több száz lakás épült.

A Duna budai oldaláról nézve jól látszik, hogy a területre eső lakásszám már a pesti belvároséhoz hasonló, azonban a kisebb alapterületű, többszintes pontházak, és a könnyen elérhető, forgalommentes folyópart látványos különbség.

Az Úszódaru és a Danubius utcák kereszteződése, egyszerű, de gondozott zöldterületekkel. A házak garázsai mellett utcai parkolóhelyek is létesültek, utóbbiak telítettségét hétköznapokon számos helyen jelzik az elakadásjelzővel várakozó autók.

A jachtkikötő északi oldalán javában épül a Duna Terasz lakónegyed következő üteme. Végső formájában az öblöt három oldalról 5-9 emeletes lakóházak szegélyezik majd.

A Dunaparttal párhuzamos Váci úton, észak felé haladva is további modern irodaházakat találunk. A Forgách utcai metrómegálló újjáépült kijáratánál 2015 óta áll a Studio100 által tervezett Váci Corner.

A hatalmas kiterjedésű Váci Greens irodaparkban egy új sétálóutca is létesül, a Rákos-patak partjáról indulva, párhuzamosan a zajos Váci úttal.

Esti fények nyugati irányban az Úszódaru utcában.

A sűrűn beépített terület északi széle, a 2007-ben elkészült Prestige Towers lakóparkkal és a Melba Étteremmel.

A Váci út ma már sehova nem vezető, de ép állapotú vasúti hídja, az egykori hajógyári iparvasút leglátványosabb emléke. Két szélén az Optima B Irodaház 2006-ban, a Nexon-székház 2018-ban épült.

A vasúti híd vonalában, a Dunapart beépített területének mai, vadregényes határa, már nem a folyó főága, hanem az erdővel borított Népsziget, és az Újpesti öböl előtt.

Az Óbudai-sziget déli csúcsának megközelítését segíti az 1973-ban épült, 65 méter nyílású közmű, -és gyalogoshíd, a környék egyik utolsó ipari jellegű építménye a rendszerváltás előtti időkből, ami ma is eredeti funkciója szerint működik.

A 632 lakásos Metrodom Panoráma lakópark formájában a nagyszabású lakásépítések 2020-ra elérték a Budapest-Esztergom vasútvonal, azaz a leendő körvasúti körút északi oldalát.

A vasúti híd déli oldalán, az újpesti öböl partján még nagy kiterjedésű terület áll a beruházások előtt. Tíz év múlva ez a partszakasz is egészen más képet mutathat.

?>
Az angyalföldi Duna-part az Óbudai-szigetről. Bő harminc éve itt még olyan üzemek sziluettje uralta a látványt, mint a Magyar Hajó- és Darugyár, az Akkumulátor- és Szárazelemgyár, vagy a Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat.
?>
A gyárakhoz kapcsolódó kevés emlék egyike az egykori Vizafogó rendezőpályaudvar szabványos I. osztályú MÁV állomásépülete, az Árpád híd pesti hídfőjénél. Az utolsó vonatok az 1980-as években indultak innen, az épület ma irodaház.
?>
A környék legismertebb része minden bizonnyal a Váci út középső, irodafolyosónak is nevezett szakasza. Az öt kilométer hosszú út közel száz irodaházában több, mint 45 ezer ember dolgozik.
?>
A Fekete Antal tervei alapján, 2018-ra megépült Promenade Gardens irodaház homlokzata a Révész utcából.
?>
A Váci út páratlan oldala a Dózsa György út és a Róbert Károly körút között.
?>
Az egykori Schlick-féle vasöntöde és gépgyár megmaradt, felújított épülete a Váci út 45-47 alatt, a 2017-re elkészült Nordic Light irodaház bejáratából. Két oldalán szintén az elmúlt öt évben épült irodaházak.
?>
Az Árpád-híd és a Róbert Károly körút találkozásánál fekvő Göncz Árpád városközpont legnagyobb beruházása az Agora Budapest irodakomplexum, amely a körülötte lévő tér jelentős átalakulását is magával hozta. Első ütemét 2020-ban vették birtokba a bérlők.
?>
A Nordic Light és az Agora irodaházak, köztük a Váci út 100-108 alatti, hatalmas alapterületű, de csak háromszintes lakótömb.
?>
A környék legrégibb, idén 16 éves irodaépületei a Duna Tower ikertornyai, amelyek hatvan méteres magasságukkal felférnek hazánk legmagasabb épületeinek 30-as listájára.
?>
Az Árpád-hídtól északra is közvetlenül a Duna partján folytatódtak az építkezések. A végső formájában befejezetlenül maradt budapesti Északi Kikötő öblébe a 2000-es években jachtkikötő költözött. Mögötte a Danubio lakóházak (2021) és a Duna Aréna (2017)
?>
A Dagály Park két ütemben épülő házaiban több mint ötszáz lakás készül el 2019-22 között.
?>
A Danubio épületeinek egyedi jellemzője a szintek lépcsőzetes eltolásával kialakított, dél felé dőlő homlokzat.
?>
A dunai kikötő öblétől északra, az újonnan létesült Kelén és Danubius utcákban szintén több száz lakás épült.
?>
A Duna budai oldaláról nézve jól látszik, hogy a területre eső lakásszám már a pesti belvároséhoz hasonló, azonban a kisebb alapterületű, többszintes pontházak, és a könnyen elérhető, forgalommentes folyópart látványos különbség.
?>
Az Úszódaru és a Danubius utcák kereszteződése, egyszerű, de gondozott zöldterületekkel. A házak garázsai mellett utcai parkolóhelyek is létesültek, utóbbiak telítettségét hétköznapokon számos helyen jelzik az elakadásjelzővel várakozó autók.
?>
A jachtkikötő északi oldalán javában épül a Duna Terasz lakónegyed következő üteme. Végső formájában az öblöt három oldalról 5-9 emeletes lakóházak szegélyezik majd.
?>
A Dunaparttal párhuzamos Váci úton, észak felé haladva is további modern irodaházakat találunk. A Forgách utcai metrómegálló újjáépült kijáratánál 2015 óta áll a Studio100 által tervezett Váci Corner.
?>
A hatalmas kiterjedésű Váci Greens irodaparkban egy új sétálóutca is létesül, a Rákos-patak partjáról indulva, párhuzamosan a zajos Váci úttal.
?>
Esti fények nyugati irányban az Úszódaru utcában.
?>
A sűrűn beépített terület északi széle, a 2007-ben elkészült Prestige Towers lakóparkkal és a Melba Étteremmel.
?>
A Váci út ma már sehova nem vezető, de ép állapotú vasúti hídja, az egykori hajógyári iparvasút leglátványosabb emléke. Két szélén az Optima B Irodaház 2006-ban, a Nexon-székház 2018-ban épült.
?>
A vasúti híd vonalában, a Dunapart beépített területének mai, vadregényes határa, már nem a folyó főága, hanem az erdővel borított Népsziget, és az Újpesti öböl előtt.
?>
Az Óbudai-sziget déli csúcsának megközelítését segíti az 1973-ban épült, 65 méter nyílású közmű, -és gyalogoshíd, a környék egyik utolsó ipari jellegű építménye a rendszerváltás előtti időkből, ami ma is eredeti funkciója szerint működik.
?>
A 632 lakásos Metrodom Panoráma lakópark formájában a nagyszabású lakásépítések 2020-ra elérték a Budapest-Esztergom vasútvonal, azaz a leendő körvasúti körút északi oldalát.
?>
A vasúti híd déli oldalán, az újpesti öböl partján még nagy kiterjedésű terület áll a beruházások előtt. Tíz év múlva ez a partszakasz is egészen más képet mutathat.
1/25

Az angyalföldi Duna-part az Óbudai-szigetről. Bő harminc éve itt még olyan üzemek sziluettje uralta a látványt, mint a Magyar Hajó- és Darugyár, az Akkumulátor- és Szárazelemgyár, vagy a Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat.

A gyárakhoz kapcsolódó kevés emlék egyike az egykori Vizafogó rendezőpályaudvar szabványos I. osztályú MÁV állomásépülete, az Árpád híd pesti hídfőjénél. Az utolsó vonatok az 1980-as években indultak innen, az épület ma irodaház.

A környék legismertebb része minden bizonnyal a Váci út középső, irodafolyosónak is nevezett szakasza. Az öt kilométer hosszú út közel száz irodaházában több, mint 45 ezer ember dolgozik.

A Fekete Antal tervei alapján, 2018-ra megépült Promenade Gardens irodaház homlokzata a Révész utcából.

A Váci út páratlan oldala a Dózsa György út és a Róbert Károly körút között.

Az egykori Schlick-féle vasöntöde és gépgyár megmaradt, felújított épülete a Váci út 45-47 alatt, a 2017-re elkészült Nordic Light irodaház bejáratából. Két oldalán szintén az elmúlt öt évben épült irodaházak.

Az Árpád-híd és a Róbert Károly körút találkozásánál fekvő Göncz Árpád városközpont legnagyobb beruházása az Agora Budapest irodakomplexum, amely a körülötte lévő tér jelentős átalakulását is magával hozta. Első ütemét 2020-ban vették birtokba a bérlők.

A Nordic Light és az Agora irodaházak, köztük a Váci út 100-108 alatti, hatalmas alapterületű, de csak háromszintes lakótömb.

A környék legrégibb, idén 16 éves irodaépületei a Duna Tower ikertornyai, amelyek hatvan méteres magasságukkal felférnek hazánk legmagasabb épületeinek 30-as listájára.

Az Árpád-hídtól északra is közvetlenül a Duna partján folytatódtak az építkezések. A végső formájában befejezetlenül maradt budapesti Északi Kikötő öblébe a 2000-es években jachtkikötő költözött. Mögötte a Danubio lakóházak (2021) és a Duna Aréna (2017)

A Dagály Park két ütemben épülő házaiban több mint ötszáz lakás készül el 2019-22 között.

A Danubio épületeinek egyedi jellemzője a szintek lépcsőzetes eltolásával kialakított, dél felé dőlő homlokzat.

A dunai kikötő öblétől északra, az újonnan létesült Kelén és Danubius utcákban szintén több száz lakás épült.

A Duna budai oldaláról nézve jól látszik, hogy a területre eső lakásszám már a pesti belvároséhoz hasonló, azonban a kisebb alapterületű, többszintes pontházak, és a könnyen elérhető, forgalommentes folyópart látványos különbség.

Az Úszódaru és a Danubius utcák kereszteződése, egyszerű, de gondozott zöldterületekkel. A házak garázsai mellett utcai parkolóhelyek is létesültek, utóbbiak telítettségét hétköznapokon számos helyen jelzik az elakadásjelzővel várakozó autók.

A jachtkikötő északi oldalán javában épül a Duna Terasz lakónegyed következő üteme. Végső formájában az öblöt három oldalról 5-9 emeletes lakóházak szegélyezik majd.

A Dunaparttal párhuzamos Váci úton, észak felé haladva is további modern irodaházakat találunk. A Forgách utcai metrómegálló újjáépült kijáratánál 2015 óta áll a Studio100 által tervezett Váci Corner.

A hatalmas kiterjedésű Váci Greens irodaparkban egy új sétálóutca is létesül, a Rákos-patak partjáról indulva, párhuzamosan a zajos Váci úttal.

Esti fények nyugati irányban az Úszódaru utcában.

A sűrűn beépített terület északi széle, a 2007-ben elkészült Prestige Towers lakóparkkal és a Melba Étteremmel.

A Váci út ma már sehova nem vezető, de ép állapotú vasúti hídja, az egykori hajógyári iparvasút leglátványosabb emléke. Két szélén az Optima B Irodaház 2006-ban, a Nexon-székház 2018-ban épült.

A vasúti híd vonalában, a Dunapart beépített területének mai, vadregényes határa, már nem a folyó főága, hanem az erdővel borított Népsziget, és az Újpesti öböl előtt.

Az Óbudai-sziget déli csúcsának megközelítését segíti az 1973-ban épült, 65 méter nyílású közmű, -és gyalogoshíd, a környék egyik utolsó ipari jellegű építménye a rendszerváltás előtti időkből, ami ma is eredeti funkciója szerint működik.

A 632 lakásos Metrodom Panoráma lakópark formájában a nagyszabású lakásépítések 2020-ra elérték a Budapest-Esztergom vasútvonal, azaz a leendő körvasúti körút északi oldalát.

A vasúti híd déli oldalán, az újpesti öböl partján még nagy kiterjedésű terület áll a beruházások előtt. Tíz év múlva ez a partszakasz is egészen más képet mutathat.

Helyek/Városépítészet

Új vonalak a Duna mentén: Angyalföld 21. századi városképei

2021.05.15. 10:18
1/25

Az angyalföldi Duna-part az Óbudai-szigetről. Bő harminc éve itt még olyan üzemek sziluettje uralta a látványt, mint a Magyar Hajó- és Darugyár, az Akkumulátor- és Szárazelemgyár, vagy a Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat.

A gyárakhoz kapcsolódó kevés emlék egyike az egykori Vizafogó rendezőpályaudvar szabványos I. osztályú MÁV állomásépülete, az Árpád híd pesti hídfőjénél. Az utolsó vonatok az 1980-as években indultak innen, az épület ma irodaház.

A környék legismertebb része minden bizonnyal a Váci út középső, irodafolyosónak is nevezett szakasza. Az öt kilométer hosszú út közel száz irodaházában több, mint 45 ezer ember dolgozik.

A Fekete Antal tervei alapján, 2018-ra megépült Promenade Gardens irodaház homlokzata a Révész utcából.

A Váci út páratlan oldala a Dózsa György út és a Róbert Károly körút között.

Az egykori Schlick-féle vasöntöde és gépgyár megmaradt, felújított épülete a Váci út 45-47 alatt, a 2017-re elkészült Nordic Light irodaház bejáratából. Két oldalán szintén az elmúlt öt évben épült irodaházak.

Az Árpád-híd és a Róbert Károly körút találkozásánál fekvő Göncz Árpád városközpont legnagyobb beruházása az Agora Budapest irodakomplexum, amely a körülötte lévő tér jelentős átalakulását is magával hozta. Első ütemét 2020-ban vették birtokba a bérlők.

A Nordic Light és az Agora irodaházak, köztük a Váci út 100-108 alatti, hatalmas alapterületű, de csak háromszintes lakótömb.

A környék legrégibb, idén 16 éves irodaépületei a Duna Tower ikertornyai, amelyek hatvan méteres magasságukkal felférnek hazánk legmagasabb épületeinek 30-as listájára.

Az Árpád-hídtól északra is közvetlenül a Duna partján folytatódtak az építkezések. A végső formájában befejezetlenül maradt budapesti Északi Kikötő öblébe a 2000-es években jachtkikötő költözött. Mögötte a Danubio lakóházak (2021) és a Duna Aréna (2017)

A Dagály Park két ütemben épülő házaiban több mint ötszáz lakás készül el 2019-22 között.

A Danubio épületeinek egyedi jellemzője a szintek lépcsőzetes eltolásával kialakított, dél felé dőlő homlokzat.

A dunai kikötő öblétől északra, az újonnan létesült Kelén és Danubius utcákban szintén több száz lakás épült.

A Duna budai oldaláról nézve jól látszik, hogy a területre eső lakásszám már a pesti belvároséhoz hasonló, azonban a kisebb alapterületű, többszintes pontházak, és a könnyen elérhető, forgalommentes folyópart látványos különbség.

Az Úszódaru és a Danubius utcák kereszteződése, egyszerű, de gondozott zöldterületekkel. A házak garázsai mellett utcai parkolóhelyek is létesültek, utóbbiak telítettségét hétköznapokon számos helyen jelzik az elakadásjelzővel várakozó autók.

A jachtkikötő északi oldalán javában épül a Duna Terasz lakónegyed következő üteme. Végső formájában az öblöt három oldalról 5-9 emeletes lakóházak szegélyezik majd.

A Dunaparttal párhuzamos Váci úton, észak felé haladva is további modern irodaházakat találunk. A Forgách utcai metrómegálló újjáépült kijáratánál 2015 óta áll a Studio100 által tervezett Váci Corner.

A hatalmas kiterjedésű Váci Greens irodaparkban egy új sétálóutca is létesül, a Rákos-patak partjáról indulva, párhuzamosan a zajos Váci úttal.

Esti fények nyugati irányban az Úszódaru utcában.

A sűrűn beépített terület északi széle, a 2007-ben elkészült Prestige Towers lakóparkkal és a Melba Étteremmel.

A Váci út ma már sehova nem vezető, de ép állapotú vasúti hídja, az egykori hajógyári iparvasút leglátványosabb emléke. Két szélén az Optima B Irodaház 2006-ban, a Nexon-székház 2018-ban épült.

A vasúti híd vonalában, a Dunapart beépített területének mai, vadregényes határa, már nem a folyó főága, hanem az erdővel borított Népsziget, és az Újpesti öböl előtt.

Az Óbudai-sziget déli csúcsának megközelítését segíti az 1973-ban épült, 65 méter nyílású közmű, -és gyalogoshíd, a környék egyik utolsó ipari jellegű építménye a rendszerváltás előtti időkből, ami ma is eredeti funkciója szerint működik.

A 632 lakásos Metrodom Panoráma lakópark formájában a nagyszabású lakásépítések 2020-ra elérték a Budapest-Esztergom vasútvonal, azaz a leendő körvasúti körút északi oldalát.

A vasúti híd déli oldalán, az újpesti öböl partján még nagy kiterjedésű terület áll a beruházások előtt. Tíz év múlva ez a partszakasz is egészen más képet mutathat.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.