Ulcisia Castra, Szentendre - nyílt nemzetközi tervpályázat
Megvétel szerzők: Csernyánszky Gábor, Makrai Sándor, Vesztergom Ádám
Megvételben részesült a 17. sz. pályamű
szerzők: Csernyánszky Gábor, Makrai Sándor, Vesztergom Ádám
Részletes bírálat:
A terv a pályázati kiírás szerinti közönségforgalmi és üzemi funkciókat jól helyezi el, a belső kapcsolatok, közlekedési rendszerek helyesek, utóbbiak a szükséges helyeken szétválasztottak. A nagy múzeumtömeg egy részét föld alá sűllyeszti, így csak kisebb, kelet-nyugati irányban szabdalt kubusok látszanak a terep felett. Ezzel a bontással elérhető a környezetben is megjelenő tömegelemeknek való megfelelés, de ez szinte csak felülnézetben jelentkezik, a nagy forgalmú, szomszédos úton haladva eggyé áll össze az épület és a romterület felől eleve egy is.
A kereskedelmi és egyéb kiegészítő funkciók a Paprikabíró utca és a castrum-fal közötti területen kapnak helyet, így ezek a múzeumtól távolabb kerültek. A tervezők – helyesen - fontosnak tartják az észak-déli irányú átmenő közlekedés lehetőségének megteremtését, és ezt meg is oldják. Az átvezető gyalogosforgalom és a castrum tengelyének metszéspontjában alakul ki az intézmény főbejárata és itt egy bővített külső teret is létrehoznak. Ezzel együtt olyan, a múzeumlátogatóktól független városi tér nem jön létre, mely a városlakók kedves találkozóhelye esetleg rendezvényterület lehet.
Magának a romterületnek a házzal való kapcsolata túlzottan szigorú, egy pontra korlátozódik és kizárólag egymásmellettiséget sugall, nem együttélést. Az épület megjelenése semleges, érezhetően időtlennek szándékolt, de inkább karakter nélküli. A túlzottan felszabdalt elrendezésből adódóan a ház külső homlokzati és ezzel a lehűlő felülete nagy, ez drágító tényező, ezzel együtt a jó belső elrendezés az üzemeltetést gazdaságossá teszi.
Tartószerkezeti rendszere átgondolt, de a pillérraszteres alsó szintek feletti vasbeton faltartóssá válás problémákat vet fel. A kiállítóterek vasbeton szerkezetének és felső bevilágításának kombinálása szép megoldást eredményezhet. A tervezők a buszparkolót a 11-es főút túloldalán helyezik el, ez előnytelen mind a gyalogos, mind a csomópont terhelése szempontjából. A terv a pályázati kiírásban leírtaknak megfelel.