Nézőpontok/Vélemény

Válságépítészet - az Arany Oroszlán-díjas spanyol pavilon

1/19

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

Arquitecturta-G, MAIO, Sauquet Arquitectura - spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

Carles Enrich, H Arquitectura - spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
Arquitecturta-G, MAIO, Sauquet Arquitectura - spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
Carles Enrich, H Arquitectura - spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
?>
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
1/19

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

Arquitecturta-G, MAIO, Sauquet Arquitectura - spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

Carles Enrich, H Arquitectura - spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén

Válságépítészet - az Arany Oroszlán-díjas spanyol pavilon
Nézőpontok/Vélemény

Válságépítészet - az Arany Oroszlán-díjas spanyol pavilon

2016.12.22. 14:15

Spanyolország egyike azoknak az országoknak, amelyeket a válság a leginkább sújtott, így a helyi építőipar is megingott. A már megkezdett hatalmas építési projektek bedőltek, a megbízások az alacsony költségvetésű kreatív megoldások felé mozdultak el - a spanyol kurátorok ennek a frontnak a legjobbjait mutatták be díjnyertes pavilonjukban. Gyovai Benjámin írása.

A 15. Velencei Építészeti Biennále mottója „Jelentés a frontról". Erre a felhívásra a spanyol pavilon kurátorai - IñaquiCarnicero és Carlos Quintáns - olyan anyagokat válogattak össze hazájuk építészetéből, amely a gazdasági válság ihlette újfajta építészetet reprezentálják. Spanyolország egyike azoknak az országoknak, amelyeket a gazdasági válság talán a legjobban megrázott. Hatalmas azoknak a projekteknek a száma, amelyek a válság kezdete előtt indultak el, azonban a krízis miatt életképtelenné váltak. Ez a leromlott miliő egyfajta inkubátorként olyan építészeti inspirációt jelentett a kis építészirodák számára (MAIO, CUAC Arquitectura, Carles Enrich), amiből alacsony költségvetésű, kreatív munkák születtek. A válság miatt megszűnő nagy építőipari projektek helyett egyre inkább a kisebb léptékű munkák felé mozdultak el a megbízások.


Arquitecturta-G, MAIO, Sauquet Arquitectura - spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
10/19
Arquitecturta-G, MAIO, Sauquet Arquitectura - spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén



A kiállítási anyag olyan válogatást mutatott be, ahol az építészeti tervezés elsősorban hozzáadott értékként és nem pluszköltségként jelenik meg. Sok jó példát látunk arra, hogyan lehet költséghatékony, sokszor puritánnak tűnő megoldásokkal igazán minőségi tereket, felületeket, megjelenést és nagyszerű épületeket létrehozni. Ez a kiállítás nem a high-tech sztárépítészeti bravúrokról szólt, nem drága megoldásokat mutatott be, hanem kis, lokális építészirodák megoldásait reprezentálja, amikkel anyagilag szűkös keretek között mozogva is lehet minőséget alkotni. A redukált mozgástér nem determinálja környezetünk esztétikai értékeit. A bemutatott projekteken megfigyelhető csupasz szerkezetiség, befejezetlenség erős karaktert ad az épületeknek.


Carles Enrich, H Arquitectura - spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
12/19
Carles Enrich, H Arquitectura - spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén



A kiállítás felépítése is tükrözte a bemutatni kívánt anyagot. Megérkezve a pavilonba egy gipszkarton vázszerkezeten lévő fotósorozat fogadta a látogatókat, ezek a művészi fotók bemutatták azokat az ingereket, amik a kiállított anyag egyfajta előképeiként értelmezhetők. Itt állva egy művészi kollázst látva belecsöppentünk abba az inspiratív környezetbe, ami az itt kiállított építészeti tervanyag inspirációja volt az előző években. Innen tovább haladva tematikus bontásban - műemléki felújítás, lakó épültek, középületek - nézhette meg a látogató a megvalósult projekteket.


spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén
18/19
spanyol pavilon a 2016-os Építészeti Biennálén



Az idei biennále témája megosztotta az építész társadalmat, sokakban felmerült a kérdés: az építészek mennyire kompetensek abban, hogy tágabb értelemben társadalmi, illetve szociális kérdésekre, problémákra megoldást találjanak. Talán az építészek erre a feladatra nem a legalkalmasabb személyek, de az itt látott anyag egy jó példa arra, hogy hogyan lehet inspirációt szerezni, előnyt kovácsolni egy negatív hatásból. Egy jól felépített, minőségi gyűjtést kapott az, aki látta a kiállítás spanyol pavilonját, amely megérdemelten nyerte el az Arany Oroszlán-díjat.

Gyovai Benjámin

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.