VII.Építész Regatta
Hetedik alkalommal rendezik meg keszthelyi célponttal az Építész Regattát. Keszthely város Önkormányzata vállalva a védnökséget és a Festetics kastéllyal - ahová Ybl is tervezett egy lovardát - mint a díjkiosztó gálavacsora helyszínével járul hozzá az esemény méltó megrendezéséhez. A KÉSZ Csoport névadó szponzorként vállalata fel a Regattát, a megbízást a verseny lebonyolítására a BL Bavaria Yachtklub kapta.
Az első balatoni vitorlásegyletet Alpár Ignác építész alapította. A XXI. századi magyar építészek elődeik szellemi örökségét követve rendezik meg az építészregatta eseményét a csodálatos Balatonnál, hogy minden évben egyszer, így az ősz kezdetén összegyűlve, a magyar építésztársadalom egyik nagy közösségteremtő rendezvényén vegyen részt mindenki, aki érdeklődik a szép táj, a jó borok és finom falatok, a víz, a játékos versenyek, remek társaság és a vitorlázás, vagyis a magyar kultúra iránt.
A balatoni vízi élet, amelyet Gróf Széchenyi István indított el, példa arra, hogy összefogással nagy dolgokat lehet létrehozni. Célt, hitet s erőt adni, öntudatot építeni a jövő generációja számára, hogy tudatosítsuk, közös erővel, közös értékek mentén kell építeni-gondozni a környezetünket, összekötve a régit az újjal.
Várjuk minden egyes partnerüket, hogy részvételével is kifejezze jobbító szándékát.
Ebben az évben először a szervezők szeretettel várják a mérnökszakma minden ágának képviselőit, s az építész társszakmák, a tájépítész, belsőépítész, urbanista, településtervező, építészettörténész és műemléki szakmérnök kollégákat is, kiegészülve ezen szakmák leendő képviselőivel, az egyetemi hallgatók jelentkezésében is bízva.
A programokból
2014. szeptember 12., péntek
Balatonlellei BLYC kikötőben nevezések lebonyolítása
2014. szeptember 13., szombat
Balatonlellei BLYC kikötőből a túraverseny Balatonlelle-Keszthely útvonalon
Keszthelyi családi és gyerekprogramok,rádió távirányítású vitorlások bemutatója Phoenix-kikötőben
Balatoni klasszikus történelmi hajóinak tisztelgő felvonulása (Kishamis, Nemere, Talizmán, stb.).
Festetics kastély báltermében díjkiosztó gálavacsora
2014. szeptember 14., vasárnap
a versenyzők ünnepélyes búcsúztatása, a hajók visszaindulása a kikötőikbe
Fővédnök
Ruzsics Ferenc Keszthely város polgármestere
Védnökök
Kálmán Ernő DLA, az Építész regatta alapítója
Pálinkás Róbert, Keszthely város alpolgármestere
Riedl Tamás, Keszthely város főépítésze
Nevezés
http://www.blyachtclub.com/hu/yblregattanevezes
http://www.regattaonline.hu/bajnoksag/epiteszregatta/yblregattanevezes
Információ
yblkupa@gmail.com
10:46
Jelentkezésre a megadott egyik honlap sem alkalmas. Az elsőn nem találom a jelentkezés menüpontját, a második nemes egyszerűséggel nem létezik. ("Not found")
21:12
Bármennyire szeretnénk büszkék lenni arra, hogy egy építész gondolata volt az első Balatoni Vitorlás Egylet megalakítása, ez sajnos nem így van.
Alpár Ignác 1882-ben Steindl tanársegédje volt a Műegyetemen. A kor szokásait figyelembevéve a főúri passziónak számító vitorlázást nem kisebb főurak mívelték, mint gróf Batthyány Ödön, gróf Esterházy László, gróf Esterházy Mihály,gróf Festetics Pál és hozzájuk hasonló főrangúak.Egészen furcsa lett volna, ha az alsóbb néposztályból származó Alpár (korábban Stöckl) tanársegéd úr azzal lép fel Balatonfüreden, hogy alakítsunk főméltóságú uraim Yacht Egyletet. Erre még Hauszmann Tanár Úr is kevés lett volna, annak ellenére, hogy az akkor már megsüvegelt, akadémiai tagságot is magáénak tudható egyetemi tanár Hauszmann valóban vitorlázott, még versenyt is nyert 1883-ban a Királyné nevű vitorlás yachttal, amelyben résztulajdonos volt és amelynek a versenydíját 2004-ben, a Magyar Vitorlás Szövetség 75 éves megalakulása emlékére rendezett kiállításon ki is állították a Közlekedési Múzeumban. Helyesebben csak a torzóját, mert a talapzaton álló ezüst kuttert a vitorlázást kedvelő felszabadító szovjet csapatok gondosan letörték és elvitték emlékbe.
Akkor mégis ki alapította az első Balatoni Vitorlás Egyletet?
1880 februárjában ezt írták:„…Young Richard angol hajóépítő pár hónap előtt ide utazott, s állandó lakosa azóta B.-Fürednek. Young a napokban hajókat kezdett építeni s májusra hat vitorlás hajót akar a Balatonra bocsátani. A kisebb vitorlás csónakokat 300-400 forintért készíti, s biztonságukért jótáll, mert kizárólag a Balatonra készíti őket, számba véve annak minden szeszélyeit.” A Zalai Hírlap 1881 májusában arról számolt be, hogy az angol hajóépítő télen több hajót is készített, „most már vagy husz csónak, köztük több vitorlás fog a közönség rendelkezésére állani.”
Az 1882 augusztusában rendezett első balatoni vitorlásversenyen már Young is részt vett hajóival. A verseny hatására alakult meg a Balaton-Egylet a gyógyteremben.
Gyönyörű hajói között ott volt gróf Nádasdy Ferenc híresen szép yachtja a Hableány, Zichy Antal Lucifere, Andrássy Géza Álmom nevű hajója,valamint Esterházy Mihály harminc tonnás Olyan nincs vitorlása. Íme, a balatoni vitorlázás bölcsője. 1884-ben aztán az ő javaslatára jött létre a Balatoni Vitorlázó Egylet, amely a következő évben nevét Stefánia Yacht Egyletreváltoztatta, és a műhely közelében, Hauszmann Alajos (1847–1926) építész tervei alapján, 1885-ben felépítette klubházát. (Az 1867-ben létrejött legelső, még nagyon szűkkörű, Balatoni-Füredi Yacht Egylet alapszabálya szerint a legkisebb hajó 25 tonnás és a legénység legfeljebb 25 fő lehetett, a klub tagjai főúri, főnemesi osztály tagok lehettek. A fürediek ezt tartják az első komoly vitorlás egyesületnek, amelynek elnöke gr.Batthyány Ödön volt és az egylet megalakulásáról a "Bell's Life" és a "Hunts Yachting Magazine" is beszámolt Angliában.)
Jegyezzük meg tehát jól Richard Young nevét, aki bár nem volt építész, de egy derék hajóépítő mester és akit az angol főkonzul hozatott a ködös Albionból, mert megnézve és megismerve a Balatont, fel nem tudta fogni,vajon miért nincs rajta egyetlen vitorlás sem, amikor ott van az a gyönyörű tó.
“A budapesti angol főkonzul, Gosling úr annyira megszerette a Balatont, hogy angol minta szerint egy angol yachtot készíttetett vízi kirándulásokra; ujabban pedig több ily vitorlást készíttet s e végből két angol hajóácsot hozatott, kik már B.-Füreden vannak, s egész télen át ott fognak dolgozni. A pompás Balaton eddigi legnagyobb hiányán tehát végleg segítve lesz: nehány csinos vitorlás fogja szeldelni hullámait.” – adta hírül a Vasárnapi Ujság 1879 novemberében.
Nos, ez az angol hajóépítő mester lelkesítette fel a vitorlázó urakat az első Balatoni Vitorlázó Egylet megalakítására.
Alpár Ignác építész ezidőtájt nagy valószínűséggel mindössze mestere, a Hauszmann Alajos által vezetett tanszéken, a Magyar Királyi József Műegyetem folyósóin vitorlázhatott hosszú fehér tanársegédi köpenyében. Nem mintha Alpár Ignác nem látogatta volna a Balatont, de egy egészen más ok késztette erre.A balatonföldvári helyi emlékezet őrzi nevezetes épületeinek történetei között, hogy a Balatonföldvár, Rákóczi u. 21. alatt lévő, Csesznák altábornagy volt nyaralójában megfordult a neves építész.
“Balatonföldvárra rokoni és orvosi tanácsra került, mivel gyomorfekéllyel súlyosan megbetegedett, lefogyott, elerőtlenedett. Fontosnak érezték, hogy alapos nyári pihenésre, kikapcsolódásra a Balaton mellé utazzon. Egyik unokaöccsének felesége Dr. Csesznák Margit, megkérte nővérét Ilonát, aki késznek mutatkozott, hogy ebben segítségükre legyen. Egész nyárra vendégül látták Alpár Ignácot a villában. Csesznák Ilona igyekezett a gyógyulást elősegíteni, – kedvenc ételeit főzette, figyelt a diétára, rávette sétákra, kirándulásokra, kártyadélutánokat rendezett számára. Így hamarosan javult az állapota s a nyár végére teljesen meggyógyult. S emellett, hogy még valóban jól is érezte magát, azt semmi sem bizonyítja jobban annál, hogy hazautazása előtt megkérte és feleségül vette a villa úrnőjét. “
egy vitorlázó építész