Épülettervek/Középület

320° Művészeti, Oktatási és Technikai Központ tervpályázat - Puhl és Dajka Építész Iroda Kft.

1/7

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

?>
Siófok  tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.
?>
Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.
?>
Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.
?>
Siófok  tervpályázat.Vezető tervező: Puhl  Antal.
?>
Siófok  tervpályázat.Vezető tervező: Puhl  Antal.
?>
Siófok  tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.
?>
1/7

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

320° Művészeti, Oktatási és Technikai Központ tervpályázat - Puhl és Dajka Építész Iroda Kft.
Épülettervek/Középület

320° Művészeti, Oktatási és Technikai Központ tervpályázat - Puhl és Dajka Építész Iroda Kft.

2010.10.29. 09:12

Részletesen bemutatjuk a Puhl és Dajka Építész Iroda Kft. díjazásban nem részesült a siófoki 320° Kulturális, Oktatási és Technikai Központ tervpályázatára benyújtott művét.

Díjazásban nem részesült pályamű
vezető tervezők: Prof. Puhl Antal DLA, Berecz Dániel, Csirmaz Annamária, Drabant Ágnes, Huszár Tamás, Kassáné Kalcsó Kitti, Mészáros Réka - Puhl és Dajka Építész Iroda Kft.
épületgépészet: Oltvai András - Oltvai Gépész Stúdio

 

Siófok  tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.
1/7
Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.
2/7
Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.
3/7
Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok  tervpályázat.Vezető tervező: Puhl  Antal.
4/7
Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok  tervpályázat.Vezető tervező: Puhl  Antal.
5/7
Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

Siófok  tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.
6/7
Siófok tervpályázat.Vezető tervező: Puhl Antal.

  

 

A tervezési koncepció
A művészetek és a tudomány háza a volt kenyérgyárban, és az ahhoz csatlakozó új épületrészekben kerülne elhelyezésre. A tervezéskor a következő alapvetéseket tettük a programmal, illetve az épülettel kapcsolatban:

  • A kenyérgyár a városnak nyilván egy ipari emlék, a múltjához tartozik, és inkább szellemi, mint anyagi értéket képvisel. Szépségét nem a részleteiben hordja, ereje a tengelyes szerkesztése, melynek mértéke olyan, hogy nem igazán lehet előle kitérni. Ezért gondoltuk úgy, hogy ezt a tengelyességet folytatva építjük a hozzá csatlakozó új részeket.
  • Mint írtuk, nem a részleteiben van a gyár építészeti szépsége, így hozzá is nyúltunk. Egyrészt az északi oldalon, ahol az épület erejét veszítve egy alacsony toldalékrész található. Így nem „indulhat" egy ház, ezt a részt lebontottuk.

A művészetek és a tudomány háza a volt kenyérgyárban, és az ahhoz csatlakozó új épületrészekben kerülne elhelyezésre. A tervezéskor a következő alapvetéseket tettük a programmal, illetve az épülettel kapcsolatban:

  • A kenyérgyár a városnak nyilván egy ipari emlék, a múltjához tartozik, és inkább szellemi, mint anyagi értéket képvisel. Szépségét nem a részleteiben hordja, ereje a tengelyes szerkesztése, melynek mértéke olyan, hogy nem igazán lehet előle kitérni. Ezért gondoltuk úgy, hogy ezt a tengelyességet folytatva építjük a hozzá csatlakozó új részeket.
  • Mint írtuk, nem a részleteiben van a gyár építészeti szépsége, így hozzá is nyúltunk. Egyrészt az északi oldalon, ahol az épület erejét veszítve egy alacsony toldalékrész található. Így nem „indulhat" egy ház, ezt a részt lebontottuk.

Bontottunk funkcionális okokból is. Ugyanis, ha egy 21. századi kiállítótermet akar az ember létrehozni, akkor annak megvilágításra is szüksége van. A két oldalhajó egy-egy szakaszát kibontottuk, hogy megfelelő bevilágítást lehessen biztosítani.

Az építészeti programot funkcionális egységekre bontottuk. Az új épületrészek tagolt kialakításának több oka van:  

  • El kívántuk kerülni a monumentális hatást, aminek mindig van egy távolságtartó aspektusa is.
  • A környezet egy családi házas környezet, mely fésűs beépítésű. Nyilvánvalóan az épület méreteivel más léptékű, de tagoltságával mégis egyfajta párbeszédet folytat a családi házak beépítési struktúrájával.
  • A funkció tagolásával azt is biztosítani akartuk, hogy a különböző funkciók akár külön-külön is működni tudjanak.
  • A funkcionális egységek is tagoltak. Mondhatjuk azt is, mintha konténerekből épülnének föl. Ezzel több dologra kívántunk utalni:
  • Olyan képet kívántunk „előhívni", amik az emberek a gyár fogalomhoz kötnek. Ilyenek a gyárak udvarában álló konténerek. Az autópályáról az együttes úgy hat, mint egy gyár, s annak udvara. Ez jelenti egyben a gyár, mint emlék fölerősítését, s nem pedig a részleteiben való megőrzését. Úgy gondoljuk, hogy ez a gyárat „erősíti"
  • Az „elemekkel" való építkezés a bővíthetőséget, a folyamatos változtathatóságot is sugallja. Világunk összetettségét nem lehet már a statikus szépséggel és „egységgel" kifejezni, az annál jóval bonyolultabb.
  • Az épület környezetalakításában is ezt az elvet valljuk. Nincs megnyugtató síkfelület, nincs klasszikusan szép park. Helyette az alapsík mozgása van (a különböző funkciójú udvarokkal) változatos terekkel: pusztán az alapsíkkal kijelölt terek, pontokkal és épületek sarkával határolt terek, és épületekkel kerített terek.


Összefoglalva: Véleményünk szerint Bilbao ideje elmúlt. Ma már a világot nem lehet egy egyszeri építészeti gesztussal, egy szoborral meghatni. A Bilbaóba indított repülőjáratok megszűntek, a múzeumnak „megélhetési" gondjai vannak. A város lakói nem látogatják olyan mértékben, hogy az üzemeltetést legalább kitermeljék. Ma a város lakóit már nem lehet „megajándékozni", az tőle mindig idegen lesz, még akkor is, ha építészek százai nézik meg. Egyszer aztán mindenki látta. Sokkal fontosabb, hogy a város lakói értésék, magukénak tudjuk, és gátlások nélkül vegyék használatba. Olyan épületet kívántunk tervezni, melyre igaz Wittgenstein mondása: „Emlékezz a jó építészet, kiváltotta hatásra, arra, hogy gondolatot fejez ki. Legszívesebben még egy kézmozdulattal is jeleznénk: értjük."

3. ÉPÍTÉSZETI LEÍRÁS

3.1. Funkcionális leírás
Az együttes kialakításánál fontosnak tartottuk az ütemezhetőséget, ezért a tervezési programot négy, egymással összekötött épületegységben helyeztük el. A négy épületegységet a nyugati oldalon egy előcsarnokrendszer köti össze. Ez biztosíthatja a jó ütemezhetőséget, de azt is, hogy a különböző funkcionális egységek külön-külön is üzemeltethetők legyenek.

I. ütem
Az első ütemben kerül sor a kenyérgyár rekonstrukciójára, illetve bővítésére, valamint a színházépület megépítésére. A művészetek háza a kenyérgyárban lesz, illetve egy olyan új szárnyban, mely az északi oldalon a két épület között egy teret hoz létre. Itt kap helyet a Kiállítótér (nagyszabású kiállítások megtartásához) a Galériatér (gyűjtemények bemutatására és kisebb kiállítások megtartásához). Ezek az előcsarnokból közelíthetők meg. A közlekedőből és a kiállítótérből is megközelíthető a büfé.   Itt található  a múzeumpedagógia is. (művészeti oktatáshoz illetve gyermek- és ifjúsági foglalkozások lebonyolításához) Ehhez kapcsolódik a műtermi alkotótér (képzőművészeti tevékenységek számára). Az apartmanok a műtermekhez kapcsolódnak, onnan közelíthetők meg.  A fotólabor a vágószoba a hangstúdió és a digitális archívum is ebben az épületegységben található. A volt liszttorony tetején kilátópresszó van.

Az első ütemhez tartozik még, de már egy külön épületegységben a színházépület. Úgy gondoljuk, hogy ennek van a legnagyobb esélye a „záróra" utáni külön üzemelésre, ezért is fontos, hogy külön épület legyen.  Az előcsarnokból közelíthető meg a kamaraszínpad és annak nézőtere, mely cca. 50 fős. Színpad- és nézőtér (500 fős hallgatóság számára előadó-művészeti rendezvények lebonyolításához) Az első emeleten van a színházterem, mely 500 fős, és kongresszusok plenáris ülésére is alkalmas. A színházterekhez még raktárak, próbatermek és egyéb kiszolgáló helyiségek is tartoznak.

II. ütem
A második ütemben kerülne megépítésre az ismeretterjesztési épület és az oktatási épület. Mindkettő külön-külön is megközelíthető, de az észak-déli közlekedő és előcsarnok rendszerből is.

Az ismeretterjesztő épületben kapott helyet a „Statikus" gyűjtemény bemutatására alkalmas kiállítótér-rendszer, az interaktív ismertterjesztés terei valamint a videó-tér. A süllyesztett udvar szabadtéri tudományos-technikai kiállításoknak adhat helyet. A funkciókat a gyűjteményraktárak egészítik ki.

Az oktatóépület az együttes negyedik eleme, mely a hosszanti „utcából", de külön is megközelíthető. Az épület terei alkalmasak videokonferenciák lebonyolítására. Külön zárt és nyitottabb oktatótermeket is biztosítottunk. Az épületben vannak számítástechnikai laborok, és infokommunikációs szerverhelyiség. A 400 fős konferenciaterem funkcióját a színházterem veszi át, de egy 100 fős kisebb konferenciatermet az oktatási épületben is biztosítottunk.

3.1.Az épület tömegalakítása, külső megjelenése
A funkcionális egységek is tagoltak. Mondhatjuk azt is, mintha konténerekből épülnének föl. Ezzel több dologra kívántunk utalni: Olyan képet kívántunk „előhívni", amik az emberek a gyár fogalomhoz kötnek. Ilyenek a gyárak udvarában álló konténerek. Az autópályáról az együttes úgy hat, mint egy gyár, s annak udvara. Ez jelenti egyben a gyár, mint emlék fölerősítését, s nem pedig a részleteiben való megőrzését. Úgy gondoljuk, hogy ez a gyárat „erősíti" Az „elemekkel" való építkezés a bővíthetőséget, a folyamatos változtathatóságot is sugallja. Világunk összetettségét nem lehet már a statikus szépséggel és „egységgel" kifejezni, az annál jóval bonyolultabb. Épületeinknek dupla „kérge" van a belső egy színes felületű vasbeton, nyílásokkal, nyílászárókkal, míg a külső egy profilith üvegfal. A kettő együtt klímahomlokzatként működik.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.