/ MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet
Közélet, hírek

A BORD Építész Stúdió nyerte a Hajdúnánási MotoGP pálya tervezésére kiírt tervpályázatot

1/6

Forrás: BORD Építész Stúdió

?>
Forrás: BORD Építész Stúdió
?>
Forrás: BORD Építész Stúdió
?>
Forrás: BORD Építész Stúdió
?>
Forrás: BORD Építész Stúdió
?>
Forrás: BORD Építész Stúdió
?>
Forrás: BORD Építész Stúdió
1/6

Forrás: BORD Építész Stúdió

A BORD Építész Stúdió nyerte a Hajdúnánási MotoGP pálya tervezésére kiírt tervpályázatot
Közélet, hírek

A BORD Építész Stúdió nyerte a Hajdúnánási MotoGP pálya tervezésére kiírt tervpályázatot

2021.03.19. 15:10

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Hajdúnánás

Építészek, alkotók:
BORD Építész Stúdió

Első díjat nyert a BORD Építész Stúdió a Hajdúnánási MotoGP versenypálya és multifunkciós autó-motorsport komplexum tervezésére kiírt nyílt építészeti tervpályázaton. A győztes koncepció a biztonságos versenyzés mellett a verseny élményét helyezi középpontba.

Még 2020 decemberében írtak ki nyílt tervpályázatot a Moto GP versenypálya- és sportkomplexum tervezésére. A pályázat tárgya a Hajdúnánás közelében lévő autó és motorsport versenypálya és a hozzákapcsolódó multifunkciós autó és motorsport komplexum területének – közlekedésének, kiszolgálásának és létesítményeinek – megtervezése. A megközelítőleg 500 hektár területen elhelyezkedő létesítmény több pályát és az ezekhez kapcsolódó épületeket, kiszolgáló létesítményeket és azokat ellátó területeket foglalja magában. A pontos helyszín a Hortobágy északi részén, Debrecen és Nyíregyháza magasságában, közvetlen az M3-as autópálya mentén található.

A különleges technológiát tartalmazó, hazai és világversenyek megrendezésére is alkalmas létesítmény rendkívül komplex programmal lett meghirdetve. A fenntarthatóságot és gazdaságos üzemeltethetőséget figyelembe véve, a gyorsasági motoros versenypálya és annak kiszolgáló épületeihez egyéb sportolási, oktatási, szórakozási lehetőségek is kapcsolódnak, melyek a versenynapokon túl, teljes éves kihasználtságot nyújtanak a létesítmény számára. 

„Kapcsolatunk a sebességgel egyszerre félelmetes és vonzó. Lenyűgöző a természetben rejlő erő, a folyók sodrása, a szélben versengő levelek halmaza. A természeti erők befogása, a sebesség élménye elbűvöl és gondolatokat ébreszt, hiszen a robbanómotortól a gőzgépen át számos olyan találmányt hívott már életre, melyek az emberiség tudományos fejlődésének meghatározó mérföldkövei lettek. A versenypályák rajzolata, a természetben áramló erővonalak lenyomata. Furcsa egyedi tánc ez, melyet a gravitációval vívunk. Az elszakadás vágya és a ragaszkodás nélkülözhetetlenségének végletekig kiélezett párharca. Éppen ezért építészeti koncepciónk elsősorban a határtalan sebességre, a magával ragadó lendület élményére fókuszál." - fogalmazott Bordás Péter, BORD Építész Stúdió

Forrás: BORD Építész Stúdió
2/6
Forrás: BORD Építész Stúdió

A BORD Építész Stúdió terve a bonyolult funkciók és közlekedési rendszerek rendezését egyedi módon oldja meg. A központban álló versenypálya ívéhez simulva, két 12 m magasra emelt, 2 km hosszan elterülő természetes partfalat hoz létre. Ez az elem fogja egybe a pálya köré rendezett funkciókat, köti össze a rendezvényhelyszíneket a lelátókkal, medret biztosít az áramló sebességnek, valamint védelmet nyújt a pálya káros zajhatásai ellen. Különlegessége, hogy tetején bárki végig sétálhat, miközben egyedi nézőpontból követheti a versenyt.

A partfal külső pereméhez kapcsolódik a létesítmény főtere. Versenynapokon kívül ez a komplexum látogatói központja. Itt találhatók az év minden napján igénybe vehető szolgáltatások, mint gokart, rallycross, flattrack és dirttrack pályák. A megérkezés élményét fokozza a főtér mellett mesterségesen kialakított tó. Kapcsolódva a pálya egyik legizgalmasabb szakaszához, itt helyezhetők el majd olyan későbbi fejlesztési területek is, mint inkubátorház, hotel, illetve múzeum.

Forrás: BORD Építész Stúdió
5/6
Forrás: BORD Építész Stúdió

A létesítmény központjában, a partfalon belül, a MotoGP versenypálya áll, melynek optimális nyomvonalát a pályázat szabályozta. A pálya célegyenes szakasza, azaz „fő utcája" észak-déli tengelyre lett szervezve. E mentén került elhelyezésre a versenyrendezés fő épülete, valamint a fő lelátók is. A tervezők alapvető döntése volt, hogy versenybiztonsági okból a versenyrendezéssel kapcsolatos összes funkciót védetten, a pálya által bezárt gyűrűben helyezik el. „A főépület karakterét meghatározó többszintes aszfalt felület egyfajta közlekedési szoborként fogalmazódik meg." – jegyezte meg Bordás Péter.

Az autós-motoros versenypályák főépületének sajátossága, hogy határvonalat képezzen a csapatok felkészülési területe, a paddock és a boxutca között. A nyertes koncepcióban a sajtó és VIP területek „szalagként" emelkednek ki a pálya aszfalt felületéből, hidat képezve a pit garázsok felett. Olyannyira, hogy az épület szélein elhelyezett rámpáknak köszönhetően ezen szint akár gépkocsival is bejárható. A pálya kicsúszó felületeinek egyedi festését idéző, aszfaltozott szinten a néző egyértelműen részese a verseny hangulatának.

A főépület részletképzéseiben és formavilágával is alkalmazkodik a verseny dinamikájához, az autótervezés világát idézi. Tömegét tagolt acélszerkezetű tető védi, melynek vonalvezetése egységet alkot a szemközti fő lelátó tetőszerkezetével, ezzel is a határtalan sebesség erővonalait idézve.

Projekt megnevezése: MotoGP versenypálya- és sportkomplexum tervezése, tervpályázat

Helyszín: Magyarország, Hajdúnánás

Kiíró: Kelet-Magyarországi Versenypálya Korlátolt Felelősségű Társaság

Tervezés éve: 2020

Generál tervezés: BORD Építész Stúdió

Felelős tervező: Bordás Péter

Építész csapat: Balogh Edit, Belányi Zsolt, Benczéné Kovács Katalin, Damásdi Fruzsina, Hindy Dorka, Kiss Dalma, Kracker Csilla, Kulcsár Emese, Gyárfás Noémi, Mezey Tamás, Zih Kata

Gépészeti tervezés: BORD Épületgépész Stúdió, Hollókövi Zoltán

Látványtervek: Homologue, Ölbey Zoltán

 

Forrás: BORD Építész Stúdió sajtóközlemény

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PALATINUS // Egy hely + Építészfórum

2021.10.13. 10:43
00:06:31

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

A PÁCINI MÁGOCSY-KASTÉLY // Egy hely + Építészfórum

2021.09.08. 16:03
00:06:34

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk