Egyéb cikkek

A Gomba hasznosítása

1/14

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Tervlap 1

Tervlap 2

Tervlap 3

Tervlap 4

?>
Gomba - Vadász és Társai
?>
Gomba - Vadász és Társai
?>
Gomba - Vadász és Társai
?>
Gomba - Vadász és Társai
?>
Gomba - Vadász és Társai
?>
Gomba - Vadász és Társai
?>
Gomba - Vadász és Társai
?>
Gomba - Vadász és Társai
?>
Gomba - Vadász és Társai
?>
Tervlap 1
?>
Tervlap 2
?>
Tervlap 3
?>
Tervlap 4
?>
1/14

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai

Tervlap 1

Tervlap 2

Tervlap 3

Tervlap 4

A Gomba hasznosítása
Egyéb cikkek

A Gomba hasznosítása

2009.11.12. 06:09

Megvételben részesült 62. sorszámú pályamű: Vadász és Társai Építész Kft.; tervezők: Vadász Bence, Balogh Attila András, Zólyomi Zoltán Balázs

Megvételben részesült 62. sorszámú pályamű
szerző: Vadász és Társai Építész Kft.
tervezők: Vadász Bence, Balogh Attila András, Zólyomi Zoltán Balázs
szakági tervezők: Dávid Ágnes, Zöld Béla, Balogh Lajos
munkatárs: Frei Tamás

 

Gomba - Vadász és Társai
1/14
Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai
2/14
Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai
3/14
Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai
4/14
Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai
5/14
Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai
6/14
Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai
7/14
Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai
8/14
Gomba - Vadász és Társai

Gomba - Vadász és Társai
9/14
Gomba - Vadász és Társai

Tervlap 1
10/14
Tervlap 1

Tervlap 2
11/14
Tervlap 2

Tervlap 3
12/14
Tervlap 3

Tervlap 4
13/14
Tervlap 4

 

 

 


Részletes bírálat
A körtér Ny-i térfalát adó Vadász-Preisich házak homorú térfalának csaknem a gyújtópontjában helyezkedik el a Gomba koncentrikus körformát mutató épülete. Erre a téri konstrukcióra kísérel meg mai választ fogalmazni a pályamű alkotója azzal, hogy a homorú térfal érintőjére merőleges sugár irányában lineárisan megfogalmazott tömeget emel a gombára. A javasolt hozzáépítés és az eredeti, védett épület egymáshoz viszonyított arányai alig elfogadható mértékben változtatják meg a Gomba arculatát és a tér karakterét.

 

Félreérti a pályázó a Gomba eredeti tér-nyílás viszonyának arányát is. A javasolt újrafogalmazás eredményeként 6 db egyenlő körcikk jönne létre, ahol a 3 tömeg és a 3 nyílás azonos ívhosszúságú; elveszítve azt a feszültséget, amely annyira jellemzi a ma még meglévő épületet. A Bíráló Bizottság a kiírásban is érzékeltette, hogy a Gomba épületét egy dinamikus tömegként értelmezi, amelynek hatását éppen a fentiekben részletezett homlokzati viszonyok határoznak meg. A pályázó egyértelműen statikus egységként értelmezi a gombát, amelyre – általa dinamikusnak vélt – felépítményt tervez, melyet – véleményünk szerint helyesen – agresszív beavatkozásként értékel. A ráépítés 5 db fedett, de nyitott hasábot jelent, melyek homlokzatát befüggesztett színes mobil homlokzati panelek képezik. A létrejövő belső terek nem fűthetők, télen lokális fűtésről kell a fogyasztóterekben gondoskodni.

A pályaműben javasolt „ráépítés" a védett épület karakterének a megsemmisülését jelenti, aránytalan és idegen a tér jellegétől is. A történeti épület homlokzatainak szabad kezelése sem támogatható. Azzal, hogy szintmagas keskeny nyílások és megnyitott üvegfelületek váltakoznak, sokkal inkább egy mai minimalista épületté változtatja a terv a Gombát, mintsem megőrizné eredeti modernista jellemzői.

A műelírás utal az épületnek a metróval való kapcsolatára, ennek mikéntjére a tervek nem tesznek javaslatot. A Gomba környezetében a tér-szigetet homogén, steril felületként képzeli el, amely nem része, csak környezete az épületnek.

A Gomba elegáns összhangban van a mögötte lévő homorú térhatárral és nem jelent drasztikus vizuális akcentust a körtér egészében. A tervben javasolt beavatkozás nem csupán a Gomba karakterének megőrzését teszi lehetetlenné, hanem a tér egységét is veszélyezteti azzal, hogy a homorú térfalról, az előtte lévő lineáris és vertikális elemre helyezi át a súlypontot, ami a Gellért tér irányából disszonáns elemként tárulna fel.

A terv erőssége, hogy a terület nagy részét kereskedelmi jellegű hasznosításra szánja, azonban ilyen nagy területet (~ 1.000 m2 ) ilyen áron, 100%-os kihasználtsággal kalkulálni nem reális. Megtérülési számítása szakmai tévedés.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.