Egyéb cikkek

A Gomba hasznosítása

1/21

Gomba - RB-Stúdió

?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
Gomba - RB-Stúdió
?>
1/21

Gomba - RB-Stúdió

A Gomba hasznosítása
Egyéb cikkek

A Gomba hasznosítása

2009.10.28. 12:29

Megvételben részesült 12. sorszámú pályamű, szerző: RB-STÚDIÓ tervező: Balázs Attila

Megvételben részesült 12. sorszámú pályamű,
szerző: RB-STÚDIÓ
tervező: Balázs Attila

 

Gomba - RB-Stúdió
1/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
2/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
3/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
4/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
5/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
6/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
7/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
8/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
9/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
10/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
11/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
12/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
13/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
14/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
15/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
16/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
17/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
18/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
19/21
Gomba - RB-Stúdió

Gomba - RB-Stúdió
20/21
Gomba - RB-Stúdió

 

 


Részletes bírálat
A tisztán geometrikusan szerkesztett modernista épület és a funkcionálisan a mászó felületet magában rejtő, a ’90-es évtized óta a mai építészetben többszörösen elcsépelt motívum alkalmazása kérdéses még akkor is, ha ennek a külső felülete a graffiti művészet számára felkínált „alkotó fal" lenne. A pályázat készítőjének szándéka érthető és dicséretes, hogy a verbálisan nem jelzett biciklisták számára is kínál önmegvalósító zónát a fallosz és a járda közötti íves felület kiképzésével. Kétes viszont, hogy ez önmagában nem jelentene-e konfliktusforrást a graffitisek alkotómunkájának intenzív zavarása miatt.   

Feltételezhető, hogy a pályázó információi a gördeszka használatát tekintve voltak a leghiányosabbak. Itt feltétlenül olyan nagyobb felületekre, illetve mellvédekre, korlátokra van szükség, amelyekre lendületből fel lehet ugrani, továbbcsúszni, majd a járdára visszaugratva továbbgördülni. Ezt a funkcionális igényt a terv nem elégíti ki.
A javasolt beavatkozások mértéke műemlékvédelmi szempontból mértéktartó. A homlokzatok szükséges megnyitása illeszkedik a kor – a ’30-as, ’40-es évek ipari építészetében alkalmazott szerkezetekhez. Az udvartér alápincézése ellen sem lehet kifogást emelni. Nem egyértelműen pozitív viszont az udvarba, „átriumba" állított fallikus motívum alkalmazásának megítélése.

A pályamunka műleírásában maga is hivatkozik A. Kohen definíciójára, amely a szubkultúrát az uralkodó kultúrához viszonyítva nem elszigetelten, hanem „bizonyos mértékben behatároltan" határozza meg. Egy viszonylag kis városi szabad téren azonban, ahol naponta közel 150.000 ember fordul meg, a Gomba nem képvisel olyan mértékű elhatárolt területet, amely a kultúra két szegmensének kényszerű koegzisztenciája miatt szükséges lenne. Jól igazolja ezt a felvetést közeli Kosztolányi Dezső tér példája, ahol éppen a gördeszkások jelenléte szorította ki azt a nyugdíjas réteget, akik a tér felújítása előtt lelkesen használták a teret.

Az építészeti javaslat kétségtelen eredetisége mellett is,a javasolt funkció kifejezetten idegen a körtér intenzíven használt, kiemelt forgalmú területén.

A pályázat egy létező és kielégítendő igény számára fogalmazott meg javaslatot, azonban ez a koncepció nem csatlakozik a pályázat programjához: értékelése nem építészeti, hanem parciális társadalmi szempontok figyelembevételével lenne csupán lehetséges.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk