Épülettervek

A Kálvin tér rendezési terve

1/7

?>
?>
?>
?>
?>
a jelen
?>
a Danubius-kút, egykor a Kálvin téren (ma az Erzsébet téren)
?>
a múlt
1/7

A Kálvin tér rendezési terve
Épülettervek

A Kálvin tér rendezési terve

2003.05.23. 12:59

Építész tervezők: Koszorú Lajos, Ásztai Bálint (Teampannon Kft), Vincze Attila (Pagony Kft.)

A tér kialakításának fő szempontjai

1/7

2/7


– Egységes térfelület kialakítása az eltérő karakterű és léptékű térfalak viszonzására, a különféle funkciójú burkolatok egy síkra hozása.
A gépjárműforgalmat emelt, csendes-aszfalt vezeti át a téren. A 10-15 cm-es emelt felületre a tér peremein elhelyezkedő, 10-15méter hosszú rámpákon lehet feljutni.

– A metró kijáratok elhelyezésénél elsődlegesen a felszíni (városépítészeti) szempontok dominálnak.
Csökken a kijáratok száma, a tér a kijáratok elé kerül, nem mögötte helyezkedik el, mint most, amikor kiválik a gyalogos forgalomból és "pangó" területté alakul.
A három összevont kijárat ("száj") kialakításánál lehetőség van arra, hogy a kijáratok építészetileg legyenek értékesebbek, elegánsabbak, sokkal magasabb minőségűek.

3/7

4/7



– XXI. századi "fény"-oszlopsor.
5-7 darab 20-22 méter magas egyedi "lámpa-szobor", vízzel, növényzettel, összekapcsolva speciális effektusokkal (pl. vízfelületre vetített diaképek), transzparens, 2-3-4 méteres, pengeszerű kialakítással. Az oszlopsor célja részben a figyelem elterelése az inhomogén térfalakról.

a jelen
5/7
a jelen




– A városkapu-motívum újraértelmezése.

– A templom és a műemlékcsoport előtti téren az átmenő gyalogos forgalom mérséklése.

– A tér fő karakterisztikus elemei a megmaradó nagy fa, a templom tengelyében és az áthelyezett Kálvin-szobor.

a Danubius-kút, egykor a Kálvin téren (ma az Erzsébet téren)
6/7
a Danubius-kút, egykor a Kálvin téren (ma az Erzsébet téren)



– Burkolatok kialakítása.
Modern (XXI. századi) technikával készülő képzőművészeti "mozaikok" alkalmazása (pl. vetítés, más fényeffektusok... stb.).

– Az aluljáró mennyezetének áttörése felülvilágítókkal (természetes fény alkalmazása az aluljáróban).
Kialakítása lehet esőtől, hótól... stb. védetten, illetve nagyobb felületen az aluljáró szintjén telepített növényzettel. (pl. ahogy a párizsi új metróban látható).

– Új fasorok kialakítása az Üllői úton, a tér Kecskeméti utca felőli oldalán, a metró aluljárók felett "dézsás" fákkal.
A Ráday utcához burkolaton futó bekötőút mentő, tűzoltók, illetve a 15-ös busz számára, pollerekkel és dézsás fákkal elválasztva a gyalogos területtől.

– A templom melletti árkádos épülettömb átépítése.

a múlt
7/7
a múlt



Építész tervezők
Koszorú Lajos, Ásztai Bálint (Teampannon Kft.)
Vincze Attila (Pagony Kft.)
Korábbi munkarész
Szenderffy Gábor (TAAT építész műterem)
Konzulensek, illetve a Kálvin térrel párhuzamosan készült Fővám-téri terv építészei
Erő Zoltán, Vadász Orsolya (Palatium Kft.)

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk