Épületek/Középület

A Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése

1/48

Meglévő állapot

?>
Meglévő állapot
?>
Meglévő állapot
?>
Meglévő állapot
?>
Koncepció
?>
Koncepció
?>
Koncepció
?>
Koncepció
?>
Koncepció
?>
Első engedély
?>
Első engedély
?>
Első engedély
?>
Első engedély
?>
Megvalósult terv - helyszínrajz
?>
Megvalósult terv - alaprajz
?>
Megvalósult terv - emeleti alaprajz
?>
Megvalósult terv - metszetek
?>
Megvalósult terv
?>
Megvalósult terv
?>
Megvalósult terv
?>
Megvalósult terv
?>
Megvalósult terv
?>
Megvalósult terv
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
?>
Kiss Csaba
?>
Vörös Gábor
?>
Winkler Barnabás
1/48

Meglévő állapot

A Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése
Épületek/Középület

A Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése

2013.01.15. 14:35

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Winkler Barnabás, Kiss Csaba, Vörös Gábor

Földrajzi hely:
Kiskőrös, Magyarország

A Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése

URL:
HAP Tervezőiroda Kft.

Tervezés éve:
2009

Építés éve:
2011

Bruttó szintterület:
3014 m2

Stáblista

belsőépítészet: Gothárd Erzsébet
tartószerkezetek: Honti Gábor, Eisler Gábor - HAP Tervezőiroda Kft.
elektromosság: Kósa László, Ulrich Norbert, Bakos István - HAP Tervezőiroda Kft.
épületgépészet: Kéry Tamás, Szilágyi Antal, Lukács Zoltán - HAP Tervezőiroda Kft.
közművek: Hobl Géza, Szilágyi Zoltán - Közműterv 2006 Kft.
környezetrendezés: Andor Anikó, Csontos Csenge - Land-a Kft.
megbízó: Magyar Közút Kht.
generálkivitelező: Gropius Zrt. - Tafferner Péter építésvezető

Letölthető dokumentumok:

Magyarország és Európa egyetlen állandó, tematikus közúti kiállítóhelye található Kiskőrösön. Az 1974-ben alapított Közúti Szakgyűjtemény Winkler Barnabás, Kiss Csaba és Vörös Gábor tervei alapján - az eredeti koncepcióhoz képest lényegesen egyszerűbb - új épületszárnnyal bővült, amelyet 2011 novemberében adták át.

Részletek a műleírásból

Előzmények

A hazánkban és Európában egyedülálló Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény területének rendezésére és a meglévő, utcafronti főépület kiállítási csarnokkal történő bővítésére 2008 decemberében jogerős építési engedély született. Időközben nyilvánvalóvá vált, hogy a megvalósítás költségei túl magasak, ezért a Megbízó a terv átdolgozása mellett döntött. 2009 nyarán született meg a módosított építési engedély, amely a korábbi tervek funkcióinak megtartásával, egyszerűbb műszaki tartalom és építészeti formálás mellett kívánja a kivitelezési költségeket az elvárt határon belül tartani.

Meglévő állapot
1/48
Meglévő állapot

A bővítés oka, hogy a meglévő épületek sem funkcionálisan, sem műszakilag nem alkalmasak az összegyűjtött terjedelmes kiállítási anyag bemutatására. A tervezési feladat a Dózsa György út mentén a meglévő igazgatási és irodaépület helyiségeinek funkcióváltása, valamint az ahhoz bővítményként kapcsolódó, új kiállítótér létrehozása volt, amely a felújított, megóvandó gépek tematikus bemutatóhelyeként szolgálhat. Az utcafronti épület mögött a belső utak újratervezésével megmaradt a szabadtéri kiállítás.

A módosítás leírása

A módosított épület helyszínrajzi és funkcionális kialakítása alapvetően megegyezik az eredeti építési engedélyben szereplő tervekkel. A módosítás főként a bejárati előcsarnoktól jobbra eső kiállítási tér - összekötő nyaktagok elhagyásával kialakult - egyszerűbb formai megfogalmazását és homlokzati anyaghasználatát érintette (téglaburkolat helyett vakolt homlokzatok). A főépület nyugati végében továbbra is megmaradt egy II. ütemű bővítés lehetősége.

Koncepció
4/48
Koncepció

Helyszínrajzi elrendezés

Meglévő állapot

A tervezési helyszín az évtizedek alatt gazdagodó kiállítás helyigényének kielégítése érdekében a szomszédos családi házas területek bevonásával alakult ki. Az itt álló épületek is a meglévő családi házak külső és belső átalakításával, valamint szükségszerű bővítéseikkel nyerték el mai formájukat. A nagyobb műtárgyakat a meglévő négy épület környezetében állították ki. Az összegyűlt nagyméretű gépek bemutatása időszerűvé tette a külső területek kialakításának átgondolását is.

A területen a tervezés kezdetén állt épületek:
- Utcafronti igazgatási irodaépület
- Manzárdtetős iroda- és raktár épület
- Meglévő kiállítási épület
- Nyitott szín, műtárgybemutató

Tervezett állapot

A módosítás az új épülettömegek telepítését nem érintette. A terület helyszínrajzi kialakítását nagyban befolyásolják a meglévő épületek helyzete és funkcionális kapcsolataik, valamint a szabadtérben kiállítandó tárgyak optimális elrendezése. A helyszín belső gyalogos úthálózatát a gazdag kiállítás minél érdekesebb és szemléletesebb bemutatása, a belső járműforgalmat pedig a nagyobb műtárgyak elhelyezhetősége határozta meg.

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
32/48
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt


Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
35/48
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt



Az új épületszárny továbbra is szorosan kapcsolódik a meglévő utcafronti igazgatási és irodaépülethez, de a 10,0 m-es rendezési vonalhoz igazodva visszaugrik. Így a meglévő kerítés elbontásával lehetőség nyílt az épületegyüttes előtt egy nagyvonalú, nyitott előkert kialakítására. A régi és az új épülettömeg közé tervezett előcsarnok igyekszik felhívni a járókelők figyelmét a kiállítás létére, hiszen jelenleg szinte észrevehetetlen.

A telek belső területén a meglévő épületek az alábbi formában megmaradtak:
- A meglévő iroda- és raktárépület teljes egészében raktárként működik.
- A meglévő kiállítási épület belsőépítészeti szempontból átalakult.
- A nyitott színben tervezett, leválasztott tematikus gőzgépbemutató és a nyitott területen a megnövelt tetőfelület a korábbi tervekhez képest elmaradt. Az épületen kizárólag állagmegóvási munkákat végeztek.

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
39/48
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt

Alaprajzi kialakítás

Az új épületszárny tervezésénél fő szempont volt a nagyméretű munkagépek kulturált bemutathatósága, és a már korábban említett figyelemfelkeltő, nagyvonalú bejárati előcsarnok kialakítása. A meglévő és új épületrész közé ékelődő előcsarnok súlyponti helyet kap, egyaránt induló és érkező pontja a látogatókat épületben végigvezető tárlatlátogatásnak és a szabadtéri kiállítások útvonalainak is. Emellett a régi épületben kialakított földszinti múzeumi kávézó és bolt, a többfunkciós foglalkoztatótér, a vizesblokkok és az új emeleti szintre tervezett irodák is szervesen kapcsolódnak az előcsarnokhoz. A belső kiállítási útvonal a földszinten indul és a két szint magas csarnokokon keresztül vezet, majd a galériaszinten érkezik vissza az előcsarnokba, ahonnan a látogató folytathatja útját a kültéri kiállítás megtekintésével.

A funkcionális koncepció lényege, hogy a kiállítási terület a bővítményben helyezkedik el, a meglévő épület földszintjén pedig a látogatóközönség kiszolgálását szolgáló egyéb kiegészítő funkciók (gyermek-foglalkoztató, múzeumi kávézó és bolt, vizesblokkok és pelenkázó-helyiség) kapnak helyet. A meglévő épületrész emelete egy teljesen szeparálható terület a szakgyűjtemény irányítását végző személyzet részére, innen közelíthető meg a tetőtérben kialakított gépészet.

Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
25/48
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt


Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt
29/48
Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény bővítése - fotó: Batár Zsolt



Főbb műszaki adatok
Telekterület: 11218 m2
Bruttó szintterület: 3014 m2
- főépület: 1844 m2
- meglévő raktárépület: 403,5 m2
- meglévő kiállítási épület: 341,2 m2
- nyitott szín és gőzgépbemutató: 425,3 m2



Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.