A MÉSZ közleménye a Liget Budapest Projekttel kapcsolatban
A Városliget Zrt. november elején új építészeti, előminősítéses, kétfordulós, nyílt nemzetközi tervpályázatot hirdetett a Liget Budapest Projekt Új Nemzeti Galéria – Ludwig Múzeum épületére.
Az új múzeum épület tervezésére meghirdetett eljárásban a hét meghívott világhírű külföldi építésziroda mellett további három, referencia alapján kiválasztott pályázó is lehetőséget kapott a pályázatban való részvételre.
A Magyar Építőművészek Szövetsége Elnöksége méltánytalannak tartotta, hogy az ország legjelentősebb kulturális beruházásánál egyetlen magyar tervezőt sem tartottak méltónak meghívni a pályázatban való részvételre. A MÉSZ elnöksége ezért meghívta dr. Baán László miniszteri biztos urat egy rendkívüli, kibővített (MÉK) elnökségi ülésre. Ennek eredményeként a módosított, új kiírásban két magyar tervező csapattal – a Zoboki-Demeter & Társaik Építésziroda, valamint Balázs Mihály Építész Műterme a BME Építészmérnöki Karával – egészítették ki a meghívottak sorát, miközben az eredetileg meghívott hét irodából egy visszalépett. Így a meghívott nyolc iroda mellett, a nyíltan hagyott pályázati helyek számát egyel megnövelték. E szerint 11 pályázatot várnak a kiírók.
22:27
Egyet a ultizóknak, egyet a betlizőnek:
A Kormány 394/2014. (XII. 31.) Korm. rendelete
az Esterházy-kastélyegyüttes rekonstrukciójával összefüggő beruházásokkal kapcsolatos közigazgatási hatósági ügyek kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről
6. § A Beruházásokkal összefüggésben
a) építészeti-műszaki tervpályázati eljárást nem kell lefolytatni,
b) nem kell építészeti-műszaki tervtanácsi véleményt beszerezni,
c) nem kell településképi véleményezési eljárást lefolytatni,
d) településképi bejelentési eljárásnak nincs helye.
Ryhe
07:02
@Hartmann György Sándor: A kivételek felsorolása szabványszöveg, amely számos, kiemelt beruházássá nyilvánító kormányrendeletben ill. határozatban szerepel. Köszönet, Ryhe, hogy erre a sajátos kivételi listára külön felhívta a figyelmet. Az alábbi tanulságos szöveget a http://epitesijog.hu/fogalomtar/81-k/1376-kiemelt-jelentosegu-ugyek site-ról másoltam ide.
"A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény 2006. április 17-én lépett hatályba. A törvényt az Országgyűlés azzal a céllal fogadta el, hogy az Európai Unió támogatásából finanszírozott projektek megvalósítása gyorsabb, egyszerűbb és egységesebb eljárási rendben történjék meg a rendelkezésre álló források minél hatékonyabb felhasználásával. A 2006. évi LIII. törvényt a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásokra kell alkalmazni. A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásokból azonban nem automatikusan lesz valami kiemelt jelentőségű ügy.Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősül:
a) részben vagy egészben európai uniós támogatásból megvalósítandó,b) részben vagy egészben központi költségvetési támogatásból megvalósítandó,c) a koncessziós, illetve az egyes kizárólagos állami tevékenységek gyakorlása jogának átengedése érdekében lefolytatott árverési és pályázati eljárások keretében létrejött szerződések alapján megvalósítandó és ahhoz szorosan kapcsolódó, összesen legalább öt milliárd forint teljes költségigényű,d) részben vagy egészben egyedi kormánydöntéssel megítélt támogatásból megvalósítandó,e) legalább 90 millió forint teljes költségigényű és legalább 15 új munkahely megteremtését biztosító, vagyf) környezetvédelmi, kutatás-fejlesztési, oktatási, valamint egészségügyi és szociális célok megvalósítását elősegítő,g) kiemelt nemzeti emlékhely fenntartásához, bemutatásához, fejlesztéséhez szorosan kapcsolódó,h) nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonnak minősülő műemlékek és műemlékegyüttesek, továbbá a világörökségi területen lévő műemlékek és műemlékegyüttesek fenntartásához, felújításához, fejlesztéséhez szorosan kapcsolódó beruházásról van szó."
Idézet vége. A listába szinte minden kormányprojekt belefér. A fentiek számomra azt jelentik, hogy a kormány (nem csak ez, hanem a mindenkori, ld. a törvény 2006-os dátumát), üdén kivételez saját kedvenc projektjeivel, kivételes eljárást alkalmaz a - fogalmazzunk egyszerűen - saját maga által meghatározott szabályrend alól... Ami két okból erkölcstelen: egyrészt a kivételezés okán, másrészt mert a kormány által megalkotott ill. érvényben tartott "normál" szabályrend a saját véleményük szerint is használhatatlan.