Egyéb cikkek

A Szegedi Tudományegyetem 255 ágyas klinika új épületének építészeti tervezése

1/8

Szegedi Klinika - KÖZTI

?>
Szegedi Klinika - KÖZTI
?>
Szegedi Klinika - KÖZTI
?>
Szegedi Klinika - KÖZTI
?>
Szegedi Klinika - KÖZTI
?>
Szegedi Klinika - KÖZTI
?>
Szegedi Klinika - KÖZTI
?>
Szegedi Klinika - KÖZTI
?>
1/8

Szegedi Klinika - KÖZTI

A Szegedi Tudományegyetem 255 ágyas klinika új épületének építészeti tervezése
Egyéb cikkek

A Szegedi Tudományegyetem 255 ágyas klinika új épületének építészeti tervezése

2009.01.11. 16:50

költségtérítésben részesült:a 13. sz. pályamű: KÖZTI Zrt.vezető építész tervező: Marosi Miklós

költségtérítésben részesült:
a 13. sz. pályamű: KÖZTI Zrt.
vezető építész tervező: Marosi Miklós
szakági tervezők: Kerese János, Váczi Péter, Lukács Tamás, Tóth Bertalan, Havassy Gabriella, Szalkai Béláné
munkatársak: Sebő István, Ács István, Simkó Gábor, Rabie Anisz, Csizy László, Morvay Ilona

 

Szegedi Klinika - KÖZTI
1/8
Szegedi Klinika - KÖZTI

Szegedi Klinika - KÖZTI
2/8
Szegedi Klinika - KÖZTI

Szegedi Klinika - KÖZTI
3/8
Szegedi Klinika - KÖZTI

Szegedi Klinika - KÖZTI
4/8
Szegedi Klinika - KÖZTI

Szegedi Klinika - KÖZTI
5/8
Szegedi Klinika - KÖZTI

Szegedi Klinika - KÖZTI
6/8
Szegedi Klinika - KÖZTI

Szegedi Klinika - KÖZTI
7/8
Szegedi Klinika - KÖZTI

 

 


Részletes bírálat:

A pályázók láthatóan törekedtek az összetett funkció tiszta rendszerbe való foglalására. Ez az egyes funkcionális egységek tömbösítésében, egymáshoz való viszonyában általában eredményes, de ezen belül néhány fontos részlet megoldása vitatható.

Építészeti és funkcionális szempontból egyaránt logikus, hogy a 410 ágyas meglévő tömböt és a 265 ágyas tömböt kétszintes „lepénnyel" köti össze, biztosítva ezzel a tervezett közmű-kiváltás területigényét is. A kapuépítmény íves nyílásának arányai azonban nem kedvezőek: a szélesség indokolatlan, a magasság elégtelen, vagyis az ív túlságosan lapos. A főbejárat megoldása elhibázott, méltatlan az új komplexum rendeltetéséhez és közönségforgalmához: a kapuépítmény pilléreként megépített üres cellából léphetük be egy lakóházaknál szokásos lépcsőházi előtérbe. A magasföldszinti tágas előtérre semmilyen funkcionális egység nem kapcsolódik közvetlenül; az ambulanciára csak egy szűkületen át lehet eljutni. Az öltöző-blokkot kétoldalt határoló, és az előcsarnokhoz szűk folyosószakaszokkal kapcsolódó tereknek nincs funkciója. A tervezők törekednek a hosszú folyosók minél jobb, természetes megvilágítására, ami kedvező.

A nyugati homlokzat karakterét meghatározó több szint magas üvegfelületek üzemeltetési és karbantartási problémákat vetnek fel.

Jó megoldás az orvosi szobáknak a szinteken történő egyenletes elosztása. Városképi szempontból kedvező, hogy a kórtermi szárny a Semmelweis utca felőli oldalon egy azonos homlokzati síkkal jelenik meg, egyensúlyt teremtve az Új Klinika tömbjével.
Általában is megállapítható, hogy a tömegformálásnál a pályázók figyelembe vették a környező utcahálózatot. Az utca felé indokolt zártságot az udvar felé a fésűs beépítési jelleg váltja fel, ami ezen az oldalon elfogadható.

A kórtermi szárnyak közötti szabad légtér (vízszintes síkban mért) 1:3-as oldalaránya nem biztosít kellő benapozást ahhoz, hogy az itt kialakuló zöldfelületek könnyen fenntarthatóak, és külső tartózkodásra vonzóak legyenek.

Viszonylag magas a felvonók száma.

Két db haemodinamikai labor került betervezésre, a régi és új műtők kapcsolata nem kifogástalan.

Igen magas a villamos energia egyidejű teljesítményigénye. Átlagos gépészet berendezések és rendszerek kerültek betervezésre.

A terv általánosságban kielégíti a TIOP-2.2.7 pályázati felhívásban megfogalmazottakat, azonban az épület területe (+ parkoló m2) jelentősen túllépi a programban meghatározottakat, így a beruházási költségek az előirányzatot meghaladják.

A pályaművet a Bíráló Bizottság 1 200 000 Ft-os költségtérítésben részesítette.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PALATINUS // Egy hely + Építészfórum

2021.10.13. 10:43
00:06:31

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

A PÁCINI MÁGOCSY-KASTÉLY // Egy hely + Építészfórum

2021.09.08. 16:03
00:06:34

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk