Technológia

A szombathelyi Agóra akusztikája

1/10

A szombathelyi Agóra akusztikája

?>
A szombathelyi Agóra akusztikája
?>
A szombathelyi Agóra akusztikája
?>
A szombathelyi Agóra akusztikája
?>
A szombathelyi Agóra akusztikája
?>
A szombathelyi Agóra akusztikája
?>
A szombathelyi Agóra akusztikája
?>
A szombathelyi Agóra akusztikája
?>
A szombathelyi Agóra akusztikája
?>
Látványterv
?>
Látványterv
1/10

A szombathelyi Agóra akusztikája

A szombathelyi Agóra akusztikája
Technológia

A szombathelyi Agóra akusztikája

2014.08.26. 13:28

Létrejöhet-e egy olyan tervezési metódus, ahol a számítógép nemcsak rajzeszközként van jelen, hanem a magasabb szinten, a forma ideális kialakításához, vagy inkább generálásához használt eszközként tudjuk használni? Mindezt egy alacsony költségvetésű, közbeszerzéses munka esetén, ahol nem lehet számítani sem high-tech kivitelezési körülményekhez, sem a kísérletezéseket igazán befogadó közegre?

Károlyi István a Szombathelyi AGÓRA - Művelődési és Sportház felújításának építész tervezője egy ilyen problémával keresett meg minket. A színházterem akusztikusok által tervezett burkolatát kellett úgy megoldani, hogy lekövesse az akusztikailag ideális, minden irányba görbülő, egyszerű geometriai módszerekkel nehezen számítható formálást, ezen felül tudja az akusztikai számítások eredményeinek minél pontosabb visszavezetését. Mindezt olyan szinten, amit meg tud csinálni egy bármilyen, a közbeszerzést megnyerő, nem specialista, kivitelező csapat. Már vázlatterv szinten született egy parametrikus design módszerrel készült háromszögekből szerkesztett térbeli forma, de arra, hogy ezt hogyan lehetne egyszerűen kivitelezni, senkinek nem volt ötlete.

Mi fordított irányból fogtunk hozzá a feladathoz. Nem a számítógépes input, hanem az output oldaláról. Választottunk egy alapelemet, egy téglalap alakú dobozszerkezetet, amilyet az akusztikusok szoktak betervezni, stúdiók falára. Ezek a dobozok négyfélék lehetnek: részben, vagy teljesen hangelnyelő perforált felületű, membrán, vagy reflektáló felületű. Itt csak a végső, homogén megjelenésre kellett vigyázni. Ezek után az elemeknek a sorolása, és könnyen dokumentálható elhelyezési módszer kitalálása következett. Végül elkészült egy olyan parametrizálható digitális modell, ami le tudta követni az akusztikai igényeket, és minden apró változást könnyen átszámolt.

A szombathelyi Agóra akusztikája
2/10
A szombathelyi Agóra akusztikája

Miután a végleges térbeli struktúra megszületett, a számítógép kiszámította a dobozok rögzítéséhez szükséges pályák pontos vonalát, ami már egyszerűen ábrázolható és konszignálható volt. A kivitelezőnek ezek után nem lesz más dolga, mint a pályák pontos elhelyezésére vigyázni. Az akusztikai panelek elhelyezéséhez csak a kezdőpontot jelöli ki, majd a dobozokat az előre meghatározott sorrend alapján egymás után felakasztja.

építész vezető tervező: Károlyi István
színházterem belsőépítészete: Göde András, Kéry Balázs, Debreczeni Péter, Gál Béla
programozás: Debreczeni Péter
akusztika: Borsiné Arató Éva, Alabárdos Zsuzsa

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk