Nézőpontok/Kritika

A tökéletes bravúr

1/2

?>
?>
1/2

A tökéletes bravúr
Nézőpontok/Kritika

A tökéletes bravúr

2005.08.10. 12:36

Vargha Mihály kritikája Reimholz Péter Hapimag Apartmanházáról, mely 2000-ben a Budapesti Építészeti Nívódíjat is kiérdemelte.

Öt évvel az átadás után e nem nagy, tehát igen emberi léptékű épületnél a legtanulságosabb, hogy a tervet fő-fő-építészként jegyző Reimholz Péter mellett hányan közreműködtek a létrehozásában. Pedig a lista bizonyára hiányos, és lehet, hogy most már nem is nagyon lehetne rekonstruálni, ha teljessé szeretnénk tenni, például annyira, mint a filmek végén szoktuk látni a hosszan pergő neveket. Épp ezért engedtessék meg nekem, hogy kilépve a száraz szakmai krónikás szerepéből, megemlítsek valakit, aki a fővállalkozó Lindner cég munkatársaként irányította a befejezést.

Pattantyús Ábrahám Judit építész volt ő, aki nekem is megmutatta a szinte utolsó szögig kész épületet, és máig emlékezetes számomra, ahogy beszámolt Reimholz Péter sokoldalúságáról, lelkiismeretességéről és egyúttal határozottságáról, sziklaszilárdságáról. Mindezt illusztrálandó megmutatott egy faxon küldött szabadkézi rajzot valamely belsőépítészeti részlethez, ami már magában sokatmondó volt. A házat pedig, amiről fantasztikus személyes rajongással beszélt, végigjártuk a legmélyebb, barlangszerű pincétől a nagyon hangulatos, kicsiny udvaron át a tetőtéri apartmanokig. Ritka gondos munkát láthattam, ahol a legteljesebb összhangban van régmúlt, múlt és jelen. Sarokház a budai Várban, közel a Bécsi-kapuhoz - a helyén nagyon sokáig romok álltak, sőt ez az építékezés is megtorpant egy időre. Megérte türelemmel lenni. Az épület újdonsága, maisága fel kell hogy tűnjön bárki szemlélő számára! Ez a ház egyáltalán nem műemlék a megszokott értelemben - mindazonáltal rögvest kortalan tud lenni. Tökéletes bravúr, amiben a főszerep egyértelműen Reimholz Péteré. Kérem, jegyezzék meg e nevet.

Vargha Mihály

A cikk megjelent a Magyar Hírlapban.

 

1/2

Építész: Reimholz Péter DLA
Építész munkatárs: Szabó Attila, Vizér Péter, Reppert Béla, Szabó Vera.
Műemléki építész: Korompay Katalin.
Régész: Altmann Júlia, Zádor Judit, Bodor Imre.
Szobrász: Péter Vladimír
Iparművész munkatárs: Halász György
Statikus: Újvári M. Zoltán
Gépész: Sárvári Zoltán
Elektromos tervező: Rajkai Ferenc
Kerttervező: Árvai István
Úttervező: Nagy Katalin
Közműtervező: Sándi László
Műszaki ellenőr: Szotyori Nagy Mihály
Fővállalkozó: Lindner Budapest Kft.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk