Helyek

A városi tér háziállatai – Tokió apró épületei

1/25

Takamitsu Azuma családi háza (1966). Fotó Kovács Bence.

Takamitsu Azuma családi háza (1966). Fotó Kovács Bence.

Háromszintes törpe-ház: trafik. Fotó Kovács Bence.

Modern családi ház Kagurazakán. Fotó Várhelyi Judit.

Alul üzlet, felül lakás - hagyományos tokiói kisvállalkozás. Fotó Kovács Bence.

Étterem és vacsora-hajó Nihonbasi mellett. Fotó Kovács Bence.

Ingatlaniroda Roppongiban. Fotó Kovács Bence.

Családi ház a shitamachi negyedben. Fotó Kovács Bence.

Családi ház, kerttel. Fotó Kovács Bence.

Családi ház és garázs. Fotó Várhelyi Judit.

Lakóház egy L-alakú társasház ölelésében, a kormánynegyed szomszédságában. Fotó Várhelyi Judit.

Édességbolt a Ginza közelében, Nihinbasi állomásnál. Fotó Várhelyi Judit.

Indiai étterem a repülőtéri monorail megállójánál. Fotó Kovács Bence.

Billboard Building, Klein Dytham Architecture studió (2005). Fotó Várhelyi Judit.

Társasház. Fotó Kovács Bence.

Ceruzaház a folyóparton. Fotó Kovács Bence.

Rámen étterem. Fotó Kovács Bence.

Rámen étterem az aojamai temető kapujában. Fotó Kovács Bence.

Sarokház Roppongiban. Fotó Kovács Bence.

Sarokház Roppongiban, felülnézetben. Fotó Kovács Bence.

Sarki trafik. Fotó Kovács Bence.

Telekmegosztás után – családi ház Roppongiban. Fotó Kovács Bence.

Telekmegosztás után - jól látszik, ahogy utat nyitottak a telken, hogy belül is törvényesen kialakíthassanak két, apró családi házat. Fotó Kovács Bence.

Műhely és lakás Roppongi közelében. Fotó Kovács Bence.

?>
?>
Takamitsu Azuma családi háza (1966). Fotó Kovács Bence.
?>
Takamitsu Azuma családi háza (1966). Fotó Kovács Bence.
?>
Háromszintes törpe-ház: trafik. Fotó Kovács Bence.
?>
Modern családi ház Kagurazakán. Fotó Várhelyi Judit.
?>
Alul üzlet, felül lakás - hagyományos tokiói kisvállalkozás. Fotó Kovács Bence.
?>
Étterem és vacsora-hajó Nihonbasi mellett. Fotó Kovács Bence.
?>
Ingatlaniroda Roppongiban. Fotó Kovács Bence.
?>
Családi ház a shitamachi negyedben. Fotó Kovács Bence.
?>
Családi ház, kerttel. Fotó Kovács Bence.
?>
Családi ház és garázs. Fotó Várhelyi Judit.
?>
Lakóház egy L-alakú társasház ölelésében, a kormánynegyed szomszédságában. Fotó Várhelyi Judit.
?>
Édességbolt a Ginza közelében, Nihinbasi állomásnál. Fotó Várhelyi Judit.
?>
Indiai étterem a repülőtéri monorail megállójánál. Fotó Kovács Bence.
?>
Billboard Building, Klein Dytham Architecture studió (2005). Fotó Várhelyi Judit.
?>
Társasház. Fotó Kovács Bence.
?>
Ceruzaház a folyóparton. Fotó Kovács Bence.
?>
Rámen étterem. Fotó Kovács Bence.
?>
Rámen étterem az aojamai temető kapujában. Fotó Kovács Bence.
?>
Sarokház Roppongiban. Fotó Kovács Bence.
?>
Sarokház Roppongiban, felülnézetben. Fotó Kovács Bence.
?>
Sarki trafik. Fotó Kovács Bence.
?>
Telekmegosztás után – családi ház Roppongiban. Fotó Kovács Bence.
?>
Telekmegosztás után - jól látszik, ahogy utat nyitottak a telken, hogy belül is törvényesen kialakíthassanak két, apró családi házat. Fotó Kovács Bence.
?>
Műhely és lakás Roppongi közelében. Fotó Kovács Bence.
1/25

Takamitsu Azuma családi háza (1966). Fotó Kovács Bence.

Takamitsu Azuma családi háza (1966). Fotó Kovács Bence.

Háromszintes törpe-ház: trafik. Fotó Kovács Bence.

Modern családi ház Kagurazakán. Fotó Várhelyi Judit.

Alul üzlet, felül lakás - hagyományos tokiói kisvállalkozás. Fotó Kovács Bence.

Étterem és vacsora-hajó Nihonbasi mellett. Fotó Kovács Bence.

Ingatlaniroda Roppongiban. Fotó Kovács Bence.

Családi ház a shitamachi negyedben. Fotó Kovács Bence.

Családi ház, kerttel. Fotó Kovács Bence.

Családi ház és garázs. Fotó Várhelyi Judit.

Lakóház egy L-alakú társasház ölelésében, a kormánynegyed szomszédságában. Fotó Várhelyi Judit.

Édességbolt a Ginza közelében, Nihinbasi állomásnál. Fotó Várhelyi Judit.

Indiai étterem a repülőtéri monorail megállójánál. Fotó Kovács Bence.

Billboard Building, Klein Dytham Architecture studió (2005). Fotó Várhelyi Judit.

Társasház. Fotó Kovács Bence.

Ceruzaház a folyóparton. Fotó Kovács Bence.

Rámen étterem. Fotó Kovács Bence.

Rámen étterem az aojamai temető kapujában. Fotó Kovács Bence.

Sarokház Roppongiban. Fotó Kovács Bence.

Sarokház Roppongiban, felülnézetben. Fotó Kovács Bence.

Sarki trafik. Fotó Kovács Bence.

Telekmegosztás után – családi ház Roppongiban. Fotó Kovács Bence.

Telekmegosztás után - jól látszik, ahogy utat nyitottak a telken, hogy belül is törvényesen kialakíthassanak két, apró családi házat. Fotó Kovács Bence.

Műhely és lakás Roppongi közelében. Fotó Kovács Bence.

A városi tér háziállatai – Tokió apró épületei
Helyek

A városi tér háziállatai – Tokió apró épületei

2010.12.10. 10:08

Cikkinfó

Szerzők:
Várhelyi Judit

Földrajzi hely:
Tokió, Japán

Tokió ismeretlen arcát, a városnövekedés által generált maradék-tereket kihasználó, meglepően apró épületek világát (PET Architecture) mutatja be Várhelyi Judit írása.

Hóbortosak, helyesek, vagy groteszkek – ízlés kérdése, de a valószerűtlenül apró épületek jellegzetes elemei a tokiói városképnek. Bár nem törekszenek különösebb építészeti minőségre, valószínűleg mégis minden idelátogató építész fényképgyűjteményébe bekerülnek – talán mert a városi lépték mulatságos torzképét látjuk bennük, a városfejlesztés széljegyzeteit. Én már évek óta gyűjtöm ezeket a házakat, de csak nemrég tudtam meg, hogy nevük is van – ezek a városépítészet háziállatai.

 

Takamitsu Azuma családi háza (1966). Fotó Kovács Bence.
2/25
Takamitsu Azuma családi háza (1966). Fotó Kovács Bence.

Takamitsu Azuma családi háza (1966). Fotó Kovács Bence.
3/25
Takamitsu Azuma családi háza (1966). Fotó Kovács Bence.

Háromszintes törpe-ház: trafik. Fotó Kovács Bence.
4/25
Háromszintes törpe-ház: trafik. Fotó Kovács Bence.

Modern családi ház Kagurazakán. Fotó Várhelyi Judit.
5/25
Modern családi ház Kagurazakán. Fotó Várhelyi Judit.

 

 

A keresztapa Yoshiharu Tsukamoto építész volt, a Tokiói Műszaki Egyetem professzora, aki néhány éve a liliputi méretű házakról PET architecture néven kétkötetes útikalauzt állított össze. Tsukamoto szerint a diákjai számára tanulságos volt megismerni, hogy ezek a házak milyen módon hasznosítják a városfejlesztés melléktermékeként létrejött hulladéktereket. A tipikus háziállat ugyanis egy útszélesítés után, vagy új közúti nyomvonal mentén kialakuló, nehezen beépíthető, ék alakú területen található. Keletkezésének másik tipikus módja a magas örökösödési adó miatt többszörösen megosztott telek. A törvény ugyanis csak annyit követel meg, hogy minden teleknek legalább két méter széles utcafrontja legyen, ami ideális körülményeket biztosít a háziállat születéséhez.

 

Alul üzlet, felül lakás - hagyományos tokiói kisvállalkozás. Fotó Kovács Bence.
6/25
Alul üzlet, felül lakás - hagyományos tokiói kisvállalkozás. Fotó Kovács Bence.

Étterem és vacsora-hajó Nihonbasi mellett. Fotó Kovács Bence.
7/25
Étterem és vacsora-hajó Nihonbasi mellett. Fotó Kovács Bence.

Ingatlaniroda Roppongiban. Fotó Kovács Bence.
8/25
Ingatlaniroda Roppongiban. Fotó Kovács Bence.

 

 

Apró építmények – bódék, kioszkok, buszvárók, nyilvános illemhelyek – persze más városokban is léteznek, de azok csupán csekély térigényű funkciójukhoz méretezett, arányos elemei a városképnek. Tokió háziállatai attól bájosak és érdekesek, hogy rendeltetésszerű feladatukat groteszkül lekicsinyített méretben látják el. Ablak, ajtó és minden más építészeti elem ráadásul aránytalanul nagynak tűnik rajtuk, mintha nem is a ház lenne apró, hanem a részletek óriásiak. Ez a kedves, idétlen aránytalanság az, ami Tsukamotot a háziállatokra emlékeztette.

 

Családi ház a shitamachi negyedben. Fotó Kovács Bence.
9/25
Családi ház a shitamachi negyedben. Fotó Kovács Bence.

Családi ház, kerttel. Fotó Kovács Bence.
10/25
Családi ház, kerttel. Fotó Kovács Bence.

Családi ház és garázs. Fotó Várhelyi Judit.
11/25
Családi ház és garázs. Fotó Várhelyi Judit.

Lakóház egy L-alakú társasház ölelésében, a kormánynegyed szomszédságában. Fotó Várhelyi Judit.
12/25
Lakóház egy L-alakú társasház ölelésében, a kormánynegyed szomszédságában. Fotó Várhelyi Judit.

Édességbolt a Ginza közelében, Nihinbasi állomásnál. Fotó Várhelyi Judit.
13/25
Édességbolt a Ginza közelében, Nihinbasi állomásnál. Fotó Várhelyi Judit.

Indiai étterem a repülőtéri monorail megállójánál. Fotó Kovács Bence.
14/25
Indiai étterem a repülőtéri monorail megállójánál. Fotó Kovács Bence.

Billboard Building, Klein Dytham Architecture studió (2005). Fotó Várhelyi Judit.
15/25
Billboard Building, Klein Dytham Architecture studió (2005). Fotó Várhelyi Judit.

Társasház. Fotó Kovács Bence.
16/25
Társasház. Fotó Kovács Bence.

Ceruzaház a folyóparton. Fotó Kovács Bence.
17/25
Ceruzaház a folyóparton. Fotó Kovács Bence.

Rámen étterem. Fotó Kovács Bence.
18/25
Rámen étterem. Fotó Kovács Bence.

Rámen étterem az aojamai temető kapujában. Fotó Kovács Bence.
19/25
Rámen étterem az aojamai temető kapujában. Fotó Kovács Bence.

Sarokház Roppongiban. Fotó Kovács Bence.
20/25
Sarokház Roppongiban. Fotó Kovács Bence.

Sarokház Roppongiban, felülnézetben. Fotó Kovács Bence.
21/25
Sarokház Roppongiban, felülnézetben. Fotó Kovács Bence.

Sarki trafik. Fotó Kovács Bence.
22/25
Sarki trafik. Fotó Kovács Bence.

Telekmegosztás után – családi ház Roppongiban. Fotó Kovács Bence.
23/25
Telekmegosztás után – családi ház Roppongiban. Fotó Kovács Bence.

Telekmegosztás után - jól látszik, ahogy utat nyitottak a telken, hogy belül is törvényesen kialakíthassanak két, apró családi házat. Fotó Kovács Bence.
24/25
Telekmegosztás után - jól látszik, ahogy utat nyitottak a telken, hogy belül is törvényesen kialakíthassanak két, apró családi házat. Fotó Kovács Bence.

Műhely és lakás Roppongi közelében. Fotó Kovács Bence.
25/25
Műhely és lakás Roppongi közelében. Fotó Kovács Bence.

 

 

Nézzük, melyek azok a tipikus funkciók, amelyek néhány tucat négyzetméteren elférnek. A leggyakoribb a családi ház és az étterem, de láttam élelmiszer-, ékszer-, és ruhaboltot, sőt ingatlanirodát és többlakásos társasházat is. A háziállatok közül a leghíresebb Takamitsu Azuma háza, amit az építész 1966-ban épített saját maga számára. Azuma ugyanis szeretett volna a városközpontban élni, de csak ezt a 20,5 négyzetméteres saroktelket tudta megvenni, amire aztán zseniális térszervezéssel, egy mindössze 65 négyzetméteres családi házat tervezett. Az apró telkekre kerülő épületek általában nem a neves tervezőirodák számítógépein születnek, de néha azért előfordul, hogy egy-egy építész kihívást lát a feladatban és felvállalja azt. Jó példa erre a Klein Dytham Architecture iroda 2005-ben tervezett, Billboard Building nevű háza.

Várhelyi Judit


Kapcsolódó cikkek: Interjú Astrid Klein építésszel
Forrás: Tsukamoto Yoshiharu: PET Architecture Guide Book

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.